Juhannussahti

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Juhannussahti

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 13, 2010 22:25 pm

Parhaillaan valuu keittiössä juhannussahti. Kerrostalo-olosuhteisiin nähden varsin reilu 8kg mallassatsi on nyt mäskätty ja vierteen lasku ja keitto parhaillaan menossa. n. 20l valmista sahtia olis tarkoitus tehdä, harmittaa kun tuli särettyä ominaispainomittari niin jää hyötysuhde arvoitukseksi...

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Juhannussahti

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Kesä 14, 2010 23:50 pm

Lueskelin tänään sahtikirjaa ja se tuntuu vielä kiinnostavammalle kuin ensi luku kerralla muutama vuosi sit. Omat kokemukset ovat varsin vähäpätöisiä mutta niitä toivottavasti tulee pian lisää.

Olin ostamassa särkyneen lämpömittarin tilalle uutta kun ajattelin pitäisikö hankkia myös vara ominaisuuspainomeetteri. No eipä tietenkään. Ja kas seuraavana panopäivänä mittarin ja kaakelilattian kohtaaminen oli varsin kivulias ainakin muutamalle osapuolelle ja yksi niistä ei ollut lattia..
Jos sais Terran reissullansa

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 15, 2010 9:11 am

Itse olen jo pari noita saanut rikki. Olen miettinyt josko hankkis vaan mittalasin josta sitten vaa'an avulla kattelis.

Sahdin tekoa kannattaa lähteä vaan rohkeasti kokeilemaan, en ole itse vielä kertaakaan epäonnistunut pelkällä sahtimaltaalla ja pullahiivalla. Yleensä olen laittanut n.4kg mallasta per 10l valmista sahtia. Hyvä nyrkkisääntö onkin laittaa samanverran mallasta mäskääntymään kun aikoo valmista sahtia saada. Tähän satsiin laitoin kaksi 10l ämpärillistä maltaita joista ensimmäinen satsi oli 3,8kg ja toinen 4,2kg eli periaatteessa ilman vaakaakin onnistuu ihan helposti. Mielestäni sahdin valmistukseen kuuluu tietty suurpiirteisyys. Täytynee ensi kerralla perinne mielessä kokeilla kuinka onnistuu ilman lämpömittaria. Sopivat määrät vaan kiehuvaa ja kylmää vettä.

Hommassa pääsee alkuun ihan muutamalla muoviämpärillä, isolla kattilalla ja sahtimallas säkillä. Sahdin teon kokeileminen maksaa siis n. 30e mikäli omistaa kattilan.

Parhaillaan pulputtelee tuo pönttö parvekkeella, kelitkin sattuivat sopivan viileiksi. Mielestäni on mukavaa kun käymislämpötilakaan ei ole omissa käsissäni vaan tuli tälle sahdille yksilölliseksi.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Kesä 15, 2010 18:32 pm

Kertokaapas minulle mitä tuolla ominaispainomittarilla tehdään ja kuinka sitä käytetään niin ja tietysti missä niitä myydään ?

Minä kun teen sahtia niin melkeimpä teen sen sormi/suu tuntumalla, tosin olen nyt ottanut lämpömittarinkin esille koska sen avulla on helpompi neuvoa vierteen valmistusta.

Minäkin rohkaisen sahdin tekoon. Minä kun teen pikku määriä sahti niin lasken että yhtä paljon maltaita litroissa on yhtä paljon vierrettä litroissa, tosin otan tietysti maun mukaan joskus pitempää ja joskus taas ei.

Minun juhannussahti on jo 3 viikkoa vanhaa , makeaa, täydessä käynnissä (siis pysyy kanisterissa) maakellarissa ja puoliksi juotuna :winktoo:
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 15, 2010 21:31 pm

Ominaispainomittarilla mitataan kuinka paljon raskaampaa vierre on suhteessa 20°C veteen. Eli siis jos vesi painaa 1.000 ja olutvierre painaa ennen käymistä esim. 1.060 ja käymisen jälkeen 1.010. niin saadaan erotuksena 50 yksikköä joka jaettuna kertoimella 7,67 tuottaa alkoholimäärän prosentteina eli 50 / 7,67 = 6,5 %. Mittarilla siis mitataan nuo lukemat ennen ja jälkeen. Molemmat mittaukset tehdään 20°C lämpötilassa koska nesteen tiheys riippuu lämpötilasta. Isojen markettien kotiviiniosastoilta saa ainakin noita mittareita johonkin alle 5e hintaan.

Joose
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Kesä 15, 2010 21:34 pm

Ominaispainomittarilla mitataan vierteen ja käyneen oluen sokeripitoisuus ja noista voidaan laskea kohtalaisen tarkasti oluen alkoholipitoisuus. Noita myydään kaikissa olut- ja viinitarvikeliikkeissä ja luultavasti myös isommissa marketeissa. Tuolta löytyy lisää tietoa: http://www.kotiviini.fi/fi/Ominaispainomittarista.php

Eipä tuolla ominaispainomittarilla ehkä sahtia tehdessä ole niin väliä, muuten kuin jos on kiinnostunut laskemaan tarkemmin alkoholiprosentin. Jos taas olutta pullotetaan lasipulloihin, on tuo ainoa varma tapa tarkistaa, että olut on käynyt loppuun ja välttää näin sirpalepommit.

Kiljumies ehtikin jo vastata tuossa välissä, mutta menköön nyt kuitenkin.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Kesä 15, 2010 23:46 pm

En ole sahdin tekoa kokeillut, vielä. Tänään tein 4. täysmäskäyksen.Tehny britti ALE tyylillä ja humalilla, "saksalaisin" maltain ja belgi hiivoin. Mittailin vierrettä välillä ja samalla maistelin kirkkaasta snapsilasista ( vierrettä siis .. ) värin vaihteluja tutkaillen kun homma eteni. Tarkotus olisi saada näppi ja kielituntumaa prosessiin. Sahtikirjassa mainittiin muistaakseni suun napsaminen kun mallas oli tarpeeksi makeaa, vai oliko se sormien liimaantuminen. Jos briteissä kampanjoidaan prinssi Charlesia myöten "oikean ALE:n" puolesta miks ei täälläkin voitas enenmän alkaa paukuttaa kattiloita sahdille.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Kesä 16, 2010 13:32 pm

Kaljaasi kirjoitti: miks ei täälläkin voitas enenmän alkaa paukuttaa kattiloita sahdille.

Koska sahdista menee maha sekaisin? Itselle ei ole näin vielä kertaakaan käynyt, tosin en kyllä väitä että osaisin kunnon sahtia tehdäkkään...

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ke Kesä 16, 2010 15:56 pm

Sanotaan jos syö yleensä ruisleipää eikä ranskanpullaa niin vatsa kestää sahtia. Tietenkin puhun hyvästä sahdista.
Millaista on sitten hyvä sahti , no tietysti sellainen kun kalsarit ei lähde vielä toisessakaan pesussa puhtaaksi :D !

Kiitokset neuvoista, taidanpa olla sen verran utelias että kokeilen joku päivä tuota ominaispainomittaria.
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Kesä 22, 2010 22:40 pm

Tulipa syötyä hieman kuormasta ja maistoin juhannussahtia etukäteen, ai-ai jumalten juoma. :cheers2:

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Pe Heinä 23, 2010 16:37 pm

"Eipä tuolla ominaispainomittarilla ehkä sahtia tehdessä ole niin väliä, muuten kuin jos on kiinnostunut laskemaan tarkemmin alkoholiprosentin. Jos taas olutta pullotetaan lasipulloihin, on tuo ainoa varma tapa tarkistaa, että olut on käynyt loppuun ja välttää näin sirpalepommit."

Mikähän se pitäisi olla ominaispainomittarin lukema että sahti pysyisi pullossa , 1.000 vai ? Olen joskus laittanut sahdin loppuja lasipulloon patenttikorkin alle mutta välillä sahti kuohahtaa ulos pullosta kun sen aukaisee.

Mutta onko sahti enää sahtia jos sitä säilyttää lasipullossa ,missä onkaan oluen ja sahdin raja :confus:
sahti.vuodatus.net

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Heinä 23, 2010 23:51 pm

Eikös sitä pitkäripasessakin oo pullotettuna myynnissä ? Tuskin laskee 1000:n, enemän kai viinien lukuja.
PAha mennä arvailee mutta jonnekkin 1008-1020+.. Ihan hatusta vedettynä, aloittelijan kertomana.

epe
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja epe » Su Heinä 25, 2010 10:55 am

Oluen (sahdin) tyypillinen näennäinen käymisaste on 75% (60-90 riipuen hiivasta ja sokerijakaumasta). Esimerkiksi 8 tilavuusprosenttiseksi käyvän vierteen lähtöominaispaino on 1,080, käymisen jälkeinen ominaispaino olisi 1,020. Tyypillisellä käymisasteella tilavuusprosentteja tulee ominaispainoluvun 2 viimeistä lukua /10. 1,080 : ~8, 1,038: ~3,8.

Ominaispainomittaria kannattaa käyttää kun muuttaa tai käyttöönottaa prosessia tai aloittaa oluenpanoa. Ominaispainomittarilla voi todeta prosessin hyötysuhteet eri vaiheissa ja löytää ongelmakohdat. Ominaispainomittarin antamien lukujen perusteella voi laskea tarvittavat mallasmäärät. Jos tuntee prosessinsa hyvin ei ominaispaimomittaria tarvitse käyttää kuin satunnaisiin pistokokeisiin. Aina prosessia muutettaessa kannattaa käyttää ominaispainomittaria. Esim. mallasmyllyn säätö saattaa vaikuttaa prosessin hyötysuhteeseen. Ja erityisesti muutokset mäskin huuhtelussa. Prosessin tunteminen ominaispainomittarin antamien lukujen kautta on tärkeää reseptien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hyötysuhteita kannattaa laskea prosessin eri kohdista. Esim. mäskäyshyötysuhteen, siivilöintihyötysuhteen ja pullotushyötysuhteen. Mäskäyshyötysuhde voi lähennellä sataa vaikkei astioihin saada olutta vastaavasti, jolloin koko prosessin hyötysuhde jääkin suotta turhan alhaiseksi. Ongelmana voi olla esim. ruvan tai käymisastiasakan erottelu tai mäskin huuhtelu.

Lukuihin kannattaa kiinnittää huomiota, koska se on mahdollista. On makuasia kuinka pieniin osasiin prosessin haluaa jakaa mittauksellisesti.

Lämpömittarin käyttö on suositeltavaa. Eri entsyymien toiminta-alueet ovat niin lähellä toisiaan ettei näppituntuma useimmilla riitä. Nykyään tarkkoja lämpämittareita on edullisesti saatavilla. Perinteinen sahdin mäsköystapa on lämpötiloiltaan nousujohteinen ja pitkäkestoinen etteivät entsyymit tuhoutuisi liian kuumassa. Mäskäykseen ei tarvita kuin tunti pari, jos käytetään lämpömittaria.

Alkon valikoimaan on jälleen liittynyt (7/2010) Schneider Avenrinus; tuo sahtimainen (vehnä)oluiden kuningas. Roggen-oluet, joissa vehnän sijassa on ruista, muistuttavattanevat myös läheisesti sahtia; ne käytetään vehnäoluthiivalla.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Elo 02, 2010 20:21 pm

Mulla on viime aikoina 1085 huikeilla olleet käyneet ensin 1020 tienoille mutta jatkatkaneet sitkeästi pulputusta hiljalleen aina 1012 paikkeille. Meni melkein kuukausi kaikkineen. Aika paljon ollu "hukkamallasta" eli sellaisia jotka ei sokereiksi muutu mukana. Huom oluita siis.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ke Syys 29, 2010 21:16 pm

Oonkohan ostanut oikean mittari , semmoinen lasinen kelluva 'tikku', kun se lukemat näyttää ihan oudolle ?
Nyt kun mä kokeilin sitä pari viikkoa vanhaan sahtiin niin se pysähty 40 ja 50 välille ei siis mitään tuhat lukuja löytynyt.
sahti.vuodatus.net

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 29, 2010 21:25 pm

40 tarkoittaa 1,040 ja 50 1,050 jne.

eli ihan oikea tikku on :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 29, 2010 22:18 pm

Niin on.
monet jättävät vielä pilkun pois ja sitten tuhat luku onkin valmis ;)
40 > 1,040 > 1040
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Syys 30, 2010 7:31 am

Lukema tarkoittaa sitä että kuinka paljon vettä raskaampaa vierre on eli 40 vierre on 1,04 kertaa veden tiheyksistä eli litra vierrettä painaa n. 1040g. Ominaispainon voi siis aivan yhtä hyvin mitata tarkalla mittalasilla ja vaa'alla.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » To Syys 30, 2010 19:47 pm

Ok, minä tässä tuumailinkin että pitäisi joskus punnita paljonko vierre painaa sekä paljonko vierteen paino muuttuu valmistuessaan sahdiksi. Heti seuraavan kerran ..ehkä.
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 09, 2011 18:43 pm

Noniin nyt alkoi olla taas ne viimeiset hetket tehdä JuhannusSahtia. Ajattelin että pyöräytän taas sen parisenkymmentä litraa. Tällä kertaa jätän tarkoituksella vaa'an hyllylle ja teen ämpärireseptillä. Kertainfuusiolla mennään koska on kaikkein simppelein. Reseptinä:

Pari 10l ämpärillistä sahtimallasta.
Päälle n. 85°C siten että 24l bilteman kylmälaukku tulee täyteen.

Vierrettä ajattelin laskea n. 22l jolloin ruvan ja hiivasakan jälkeen pitäs olla se 20l valmista tavaraa. Käymään pistän 10°C:seen muutamaksi päiväksi, nostan lämpötilaa viikon kuluessa johonkin 16°C jonka jälkeen muutamaa päivää ennen juhannusta lasken lämpötilan 0,5°C:seen. Tällä reseptillä toivon saavani aikaan semmosta ei niin makeaa sahtia, ilman voimakasta banaanisuutta.

Palaa sivulle “Sahti”