Ensimmäinen sahtikokeilu

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen sahtikokeilu

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Loka 16, 2009 10:14 am

Tuli eilen illalla laitettua ensimmäinen sahiyritelmä liikkeelle. 5l kattilaan laitoin 4l sahtimaltaita eli noin 2kg ja sopivasti vettä. Kattila himmennin-irtoliesiyhdistelmälle ja sai olla siinä yön yli. Aamulla laitoin nyt vierteen laskeutumaan hanallisesta 15l pöntöstä paremman kuurinan puutteessa. Töiden jälkeen olisi nyt tarkoitus keittää vierre kasaan ja käydä vihdoin ostamassa ominaispainomittari.

Lopulliseksi tilavuudeksi olen ajatellut 5l, ja hiivana ajattelin käyttää pullahiivaa. Kuulostaako oikealta?
Mihin ominaispainoon pitäisi pyrkiä kun tarkoituksena olisi tehdä n. 6,5% sahtia?

Ainiin... vierre maistui aamulla lupaavan makealle :)

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Ensimmäinen sahtikokeilu

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Loka 27, 2009 17:10 pm

Sahti tuli hiivattua ko. viikonloppuna n. 1/2 pakettia pullahiivaa. Vierrettä oli 7l jonka keitin n. 5 litraksi. Eilen laitoin sahdin kylmään ja juuri äsken maistoin tulosta. Tuotos oli positiivinen yllätys. Mäskäys onnistui yli odotusten ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Lopullinen makuhan pitäisi kai olla parhaimmillaan tulevana viikonloppuna.

Palaa sivulle “Sahti”