DIY kuurna ja mäskiastia

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kokkola
18 tai yli: Olen

DIY kuurna ja mäskiastia

ViestiKirjoittaja Larska » Su Maalis 11, 2018 9:21 am

Moro vaan kaikille!
Ajattelin tälle palstalle ketjun alottaa kun en tarvike palstalta löytänyt selauksen jälkeen että olisiko teillä vinkkejä mistä materiaaleista olisi hyvä tehdä mäskiastiaa ja kuurnaa n. 20 litran erille? Tiedän että aikalailla suurinosa varmasti tekee sen säkkillisen kerralla, mutta koska itse olen opiskelija ja asun yksiössä niin pitää vähän rahan kanssa painia :lol: .
Kuurnasta oon löytäny joitaki DIY malleja ja miettinyt jos kaksi käymisastiaa asettais päällekkäin niin että päälle tulevan astian pohjaan porais valutusreikiä ja astioiden väliin jonninsortin teline värkätä. Alemmassa astiassa riittäisi hana vierteen valutukseen.
Tuo mäskiastia mietyttää eniten, tähän asti oon käyttäny kahta 10l kattilaa ja niillä myös kiehauttanu vierteen (joka ymmärtääkseni ei ole pakollinen prosessi) niin käviskö mäskiastiasta joku saavi/käymisastia myös vai onko näissä lämpöeristys liian alhainen? Kaikkia vinkkehä otetaan vastaan, toisen erän vasta tehneenä vielä on opittavaa =) .

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: DIY kuurna ja mäskiastia

ViestiKirjoittaja Wursti » Su Maalis 11, 2018 16:47 pm

Vastaan, vaikka oon itsekin noviisi, mutta tilanteesi heijastelee omaani niin helppo samaistua. Minä raavin 1,5v sitten laitteiston kasaan kyselemällä ympäriinsä ja ostamalla halpaa. Niitä soveltamalla menetelmät on sellaiset, että foorumin konkarit varmaan pyörittelisi päätään. Nyt kun harrastus näyttää vain pahenevan niin jossain vaiheessa pitää siirtyä automaattikattilasysteemeihin.

Jos haluat tehdä asiat käytännöllisesti, niin kylmälaukkumäskäin hyvällä suodattimella ajaa nuo molemmat mainitsemasi asiat. Jos haluat hoitaa asiat halvalla ja kikkailla ylimääräistä niin kuin allekirjoittanut, niin mainitsemasi diy-kuurna toimii varmasti hyvin. Mulla kuurnana toimii vastaava systeemi, tosin kahdesta 15L pesuvadista tehty, mehumaijan letku+klipsi toimii hanana ja säätää virtausta. Siinä näyttää olevan riittävästi pinta-alaa, joten toistaiseksi en ole saanut sitä tukkoon edes 75% vehnämallas hefellä. Mahtuu n. 4,5kg mallasta vielä melko sujuvasti.

Mullakin on keitossa kaks kattilaa, vanha 10L ja Kärkkäiseltä 15L uusi(40e). 15L kattilassa oli niin ohut pohja että se vaati lisäksi 40e 2000W induktiolevyn Motonetistä. Mäskään 15L kattilalla, siihen menee samat 4,5kg mallasta ja 10,5L vettä, mäski on vielä riittävän juoksevaa ja hyötysuhteet on hyviä. Kattila mahtuu juuri uuniin, mutta myös induktiotaso on ollut kätevä varsinkin multistep-mäskäyksiin.

Omalla systeemillä saa sujuvasti 15L vahvaa olutta ja pienellä lisäkikkailulla 24L miedompaa.

Hmm.. Luin tarkemmin tekstisi ja hoksasin että puhut sahdista. Noh, about samat säännöt siinäkin pätee kuin oluenpanossa. Jonkun verran kapasiteettia voi kasvattaa mäskäämällä(/keittämällä) vahvempaa vierrettä ja laimentamalla sitä lopuksi, mutta tuskin siltikään 10L kattilalla saa mäskättyä 20L sahtia. Käymisastiassa mäskäämistä en voi suositella kuin erityistilanteissa, jos sitä ei tee kuumassa saunassa niin makuupusseilla+peitoilla eristämisessä on hirveä homma ja siltikin lämpötilaa joutuu kokoajan ylläpitämään.

Omassa pienessä kämpässä pitää välineistön varastointi ottaa huomioon, joten käymispöntöt, kattilat ja kuurnan saa kätevästi pinottua sisäkkäin. Sen takia suosittelen joko tuota kylmälaukkumäskäintä tai isomman kattilan hommaamista niin kämppää ei kerry hirveänä tilaa vievää roinaa. Helpoin ois ostaa kerralla 25L kattila, mutta sitten pitäisi myös olla tarpeeksi tehokas lämmönlähde siihen.

En tiiä onko näistä kokemuksista mitään hyötyä sulle. Harrastuksen alkuvaiheessa ei kannata hirveänä sijoittaa laitteisiin, mutta sitten kun on tovin aikaa pannut niin miettii, että jos ois alussa sijoittanut vain pari sataa enemmän niin nyt ois kunnon laitteet millä panna olutta :nauru:. Sahdissa ei tarvi murehtia tuosta kunnon kiehumisesta, mutta jos harrastus jatkuu oluenpanoon niin pitää tehdä joku ratkaisu keittämisen suhteen.

Onneksi tätä hommaa voi tehdä usealla eri tyylillä ja olut on hyvin anteeksiantava kaveri pantavaksi. Lopputulos ratkaisee!

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hanko

ViestiKirjoittaja true panomies » Ma Maalis 12, 2018 9:27 am

Jes hyvä ketju!! Oon vastaavia kysymyksiä pyöritellyt päässä ja vaihtoehtoja kyllä löytyy mutta toteutus on vaan oma juttunsa.
Oon haaveillu ihan vanhan liiton tyylin tukista tehdystä kuurnasta mutta hommaa siinä riittäisi. Toinen mikä käyny mielessä että pari elintarvike käytössä olleita siistejä peltitynnyreitä sopisi myös aihioksi isommalle satsille.
Itsellä on myös juurikin kärkkäiseltä ostettu 15l kattila ja mehumaija käytössä ja tuolla kombolla saa 8-10l sahtia. Itse en ole tehnyt vielä kun yhden pikkusen satsin ja haavena olis juurikin tuommoisia 20l sahti eriä tehdä.
Nyt on suunnitteilla myös pussimäskäyksen aloitus ja kysymys nyt wurstille. Saako tolla Motonetin induktiolevyllä tossa Kärkkäisen kattilassa täyden 15l satsin kiehumaan ? Ja onko sulla siis toi apukokki Olivia kattila?

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » Ti Maalis 13, 2018 23:24 pm

Tosiaan tähän mennessä oon mäskiastioina käyttäny 2x10l kattiloita (en vaa hoksannut sitä eka sanoa) ja näillä saa sen about 16l tavaraa. Tuosta kylmälaukkupatentista goolgettelun jälkee löysin jos mimmosia patentteja ja semmonen se varmaa pitäs värkätä. En vaa vielä oo löytäny muutaku lähemmäs 100€ maksavia malleja, jotka kooltaan ois sopivia jotta voisi mäskit tehä yhessä astiassa, plus että joku lämpövastus valepohjalla pitäisi kans rakentaa ja vastukset ei paljoa näyttäny maksavan. Valepohjia en vielä löytäny tai sitten en osanu ettiä oikeista paikoista :nauru: .

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Maalis 14, 2018 15:53 pm

Nyt on suunnitteilla myös pussimäskäyksen aloitus ja kysymys nyt wurstille. Saako tolla Motonetin induktiolevyllä tossa Kärkkäisen kattilassa täyden 15l satsin kiehumaan ? Ja onko sulla siis toi apukokki Olivia kattila?

Pahoittelen hidasta vastausta. Apukokki Olivia on tosiaan, siinä oli niin ohut pohja että perinteisellä liedellä se ei ottanut tarpeeksi kontaktia eikä suostunut kiehumaan. Motonetin induktiolevyllä homma toimii mukavasti, ei se maailman nopein systeemi oo mutta tarpeeksi hyvä. 14 litraa kiehuu rolling boilina ihan kivasti. Mulla on siinä vielä lisänä erittäin ruma retkipatja+foliovaippa ympärillä, en oo varma kuinka paljon tuolla on merkitystä, mutta käytän sitä varalta kun mäskäyskin tapahtuu samassa kattilassa. Toistaiseksi oon ollu 100% tyytyväinen Motonetin induktiolevyyn, siinä on niin ylivoimainen lämmönsäätely verrattuna perinteiseen lieteen, että käytän sitä myös välillä ruuanlaitossa. Lisäksi se on kesällä käytössä rivarin takapihalla kun tekee mieli kokkailla ja grillata ulkona.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Maalis 14, 2018 16:04 pm

Tuosta kylmälaukkupatentista goolgettelun jälkee löysin jos mimmosia patentteja ja semmonen se varmaa pitäs värkätä. En vaa vielä oo löytäny muutaku lähemmäs 100€ maksavia malleja, jotka kooltaan ois sopivia jotta voisi mäskit tehä yhessä astiassa, plus että joku lämpövastus valepohjalla pitäisi kans rakentaa ja vastukset ei paljoa näyttäny maksavan. Valepohjia en vielä löytäny tai sitten en osanu ettiä oikeista paikoista :nauru: .

Tori.fi? Lämpövastukset ei taida olla pakollisia, ellet sitten välttämättä halua niitä laittaa. Mitä aikoinaan tutustuin porukan kokemuksiin kylmälaukkumäskäimestä niin ilmeisesti esilämmitetty kylmälaukku pitää aika hyvin lämmöt tasaisena. Esimerkiksi oluen mäskäyksessä tunnin aikana lämmöt ovat tippuneet vain jotain 1-2 astetta. Multistep-mäskäyksessä mitä sahdinkin mäskääminen taitaa olla, lämpötilaa pystyy nostamaan tai ylläpitämään lisäämällä kiehuvaa vettä. Mulla tosin näistä ei oo omakohtaista kokemusta, joten joku asiasta paremmin tietävä osaa kertoa näistä tarkemmin.

true panomies
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja true panomies » Ke Maalis 14, 2018 18:16 pm

Kiitos wursti! Täytyy pistää tommonen keittolevy tilaukseen.

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » Ke Maalis 14, 2018 19:51 pm

Wursti kirjoitti:
Tuosta kylmälaukkupatentista goolgettelun jälkee löysin jos mimmosia patentteja ja semmonen se varmaa pitäs värkätä. En vaa vielä oo löytäny muutaku lähemmäs 100€ maksavia malleja, jotka kooltaan ois sopivia jotta voisi mäskit tehä yhessä astiassa, plus että joku lämpövastus valepohjalla pitäisi kans rakentaa ja vastukset ei paljoa näyttäny maksavan. Valepohjia en vielä löytäny tai sitten en osanu ettiä oikeista paikoista :nauru: .

Tori.fi? Lämpövastukset ei taida olla pakollisia, ellet sitten välttämättä halua niitä laittaa. Mitä aikoinaan tutustuin porukan kokemuksiin kylmälaukkumäskäimestä niin ilmeisesti esilämmitetty kylmälaukku pitää aika hyvin lämmöt tasaisena. Esimerkiksi oluen mäskäyksessä tunnin aikana lämmöt ovat tippuneet vain jotain 1-2 astetta. Multistep-mäskäyksessä mitä sahdinkin mäskääminen taitaa olla, lämpötilaa pystyy nostamaan tai ylläpitämään lisäämällä kiehuvaa vettä. Mulla tosin näistä ei oo omakohtaista kokemusta, joten joku asiasta paremmin tietävä osaa kertoa näistä tarkemmin.

Torista ei tällä hetkellä tainnu löytyä, pitää tsekata uudestaa. Sahdissa mäskäys tehään nimenomaa tällä multistepillä eli tietyn asteista vettä tietyn väliajoin. Pitää käyvä kirpparitki koluamassa jos onni potkisi :nauru:

true panomies
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja true panomies » To Maalis 15, 2018 9:12 am

Googlaa larska curver! Mun mielestä tommonen 32l malli varmaan riittäisi. Enkä usko että vastuksia tarvii tohon enää asentaa, ehkä vähän retkipatjaa lisä eristeeksi.

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » To Maalis 15, 2018 11:02 am

Onneksi puskaradio toimii ja löyty n 22l kylmälaukku kympillä ja vielä ehjänä! Varmaa tuosta väkerrän samontein kuurnanki jote valepohjaa ja letkuja hommaamaa.

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » To Maalis 15, 2018 11:20 am

Larska kirjoitti:Onneksi puskaradio toimii ja löyty n 22l kylmälaukku kympillä ja vielä ehjänä! Varmaa tuosta väkerrän samontein kuurnanki jote valepohjaa ja letkuja hommaamaa.

Löytypäs sittenki pieni halkeama pohjasta ja tässä rupesin miettimään että millähän se ois järkevin korjata? Ajatellen että kuiten elintarvikkeen kanssa kosketuksessa tulee olemaan joten mitää myrkkyjä ei pitäisi käyttää tietenkää. Ehotuksia?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Maalis 15, 2018 11:56 am

Saiskohan sinne tuommoista talous kelmua...tai mikä hitto sen nimi nyt onkaan liimattua? Tai vuoraat koko pöntön sillä :D

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 15, 2018 13:03 pm

Akvaarioon tarkoitettu silikonitiiviste? Elintarvikelaatuistakin on olemassa, sitä vain voi olla hankalampi löytää kuin akvaarioon tarkoitettua. Tosin pienenkin putkilon hinta nostaa merkittävästi kympin kylmälaukun kokonaishintaa, kun lopputuubi kuitenkin kovettuu ajan myötä itsekseen :)
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » To Maalis 15, 2018 22:49 pm

Varmaan jotahi silikoonia siihen vois tunkia, halkeamahan ei siis ole iso, kynnen pää menee painamalla sisään että en tiedä onko liian hasardi mutta mielummin korjaa nyt pikkuvian kuin että odottaa ja tilanne karkaa mäskätessä käsistä :nauru:.

Nummisoft
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Nummisoft » Pe Maalis 16, 2018 10:46 am

Jos kyseessä vain halkeama, niin saisikohan hitsaamalla umpeen https://www.youtube.com/watch?v=VQxNjCxi4_A

Larska
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Larska » Pe Maalis 16, 2018 12:04 pm

Nummisoft kirjoitti:Jos kyseessä vain halkeama, niin saisikohan hitsaamalla umpeen https://www.youtube.com/watch?v=VQxNjCxi4_A

Tuo vois muuten toimiakki, halkeama kun ei mikää iso ole. Kolvi kouraan!

Palaa sivulle “Sahti”