Vuoden ensimmäiset sahdit

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Tenho
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Vuoden ensimmäiset sahdit

ViestiKirjoittaja Tenho » Ma Tammi 04, 2016 17:07 pm

Terve kaikille! Olen uusi foorumilla, mutta sahtia olen tehnyt jo viime marraskuusta saakka. Kotioluttaustaa löytyy omasta takaa 90-loppupuolelta saakka ja olen myös tehnyt olutta ravintolapanimossa.

Varsinaisesti olen raapustellut sahdista ja sen panemisesta blogini puolella, mutta mahdollisesti kopioin kaikkien juttujen tekstit tänne yhden langan alle.

Eilisten panosessioiden tiimoilta laittelen nyt tämän postauksen josta käy ilmi vuoden ensimmäisen sahtierän teko "minuuttiaikataululla", tällä kertaa tein sahtia itselleni uudella tekniikalla, infuusiomäskäämällä. Tosin oikaisin tässä hieman, pidin beta-glukanaanin hajoamiselle optimaalisen lämpötilan kuudella nestelitralla jonka jälkeen lisäsin vielä litran n.60-asteista vettä. Tähän litraan olin ensin laittanut n.11g katajanmarjoja ja desilitran vettä, porasin katajanmarjoja tehosekoittimella rikki, kaikki marjat eivät hajonneet mutta suurin osa kylläkin.

Eli koko prosessi aukikirjoitettuna:

Klo 18:35
Lämmitettyyn kattilaan 6l 40-asteista vettä sekä 6l (~3kg) sahtimallasta (Viking Malt). Voimakas sekoitus jonka jälkeen kattila takalevylle jota on hehkutettu täysillä vajaa minuutti (keraaminen liesi).

Tällä välin porasin katajanmarjat pieneen vesitilkkaan ja lisäsin 9dl ~80-asteista vettä.

Klo 19:00
Kuuma katajavesi marjoineen mäskin sekaan, lämmön nosto liedellä 55-asteeseen.

Klo 19:10
Lämpö 55-astetta, kattilaan kansi ja kattila uuniin, uunin lämpö 65-70 astetta.

Klo 19:32
Mäskin lämpötilan nosto 67-asteeseen

Klo 19:45
Kattila uuniin jonka lämpö nostettu 75-asteeseen.

Nyt kattila saa olla uunissa 150 minuuttia jonka aikana mäskiä sekoitellaan kolmasti ja uunin lämpötila nostetaan vaiheittain 120-asteeseen.

Klo 21:05
Mäskin lämpötila 65-astetta, uunin lämpötila nostetaan 100-asteeseen.

Klo 21:40
Mäskin lämpötila 67-astetta, uunin lämpötila nostetaan 120-asteeseen.

Klo 22:15
Kattila pois uunista, mäskin lämpötila nostetaan liedellä 84-asteeseen, voimakkaasti samalla sekoittaen.

Klo 22:25
Lämpötila 85-astetta, mäski kauhotaan mehumaijaan ja ryhdytään valuttamaan. Ensimmäiset 6 litraa kaadetaan takaisin mäskin päälle kunnes vierre on kirkasta.

Klo 22:45
Vierre on kirkasta, mäskiä valellaan suoraan vedenkeittimestä otetulla kiehuvalla vedellä kunnes 10-litran keittokattila on saatu niin täyteen että siinä uskaltaa vielä käyttää sahdin.

Klo 00:45 Sahti on valutettu, kattilasta otetaan talteen 6dl vierrettä litran mittaan sekä pieneen lasiin ominaispainon mittausta varten.

Kun lasiin otettu vierre on jäähtynyt 20-asteeseen, voidaan sen kantavierreväkevyys mitata. Tässä tapauksessa mittari sanoo sen olevan 1065.

Kuva

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

Re: Vuoden ensimmäiset sahdit

ViestiKirjoittaja 3xJ » To Tammi 07, 2016 7:52 am

Makuja ja sahteja on monia, mutta mielestäni vähän laihaa sahtivierteeksi. Tyypillinen sahtivierteen ominaispaino lienee siellä 1.09 ja 1.1 välillä.

Tenho
Jäsen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tenho » To Tammi 07, 2016 11:23 am

Kuinka saisin tuon ominaispainon nostettua? Pidentämällä mäskäysaikaa?

3xJ
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja 3xJ » To Tammi 07, 2016 14:02 pm

Vähemmän vettä, enemmän mallasta. Eikös jo vanhojen sahtimestareiden mukaan lopputuotteelle ollut edellytys, jotta saunalta oli kaivolle pitkä matka.

Jos mäskäysprosessi on kunnossa lienee suhde 50 litraa valmista vierrettä 20kg maltaasta lähellä sopivaa. Kuuden tunnin kieppeillä oleva mäskäysaika on melko yleinen, mutta kyllä vähempikin nykymaltailla riittää, kunhan lämpötilat ja sekoitus on hallinnassa. Itse käytän 35-55-65-75 portaita. 35-astetta, betaglukanaasi, viskositeetti. 55-astetta proteolyysi, ruokaa hiivalle, 65-astetta B-amylaasi, sokeroituminen, 75-astetta A-amylaasi, sokeroituminen. Kahteen viimeiseen kannattaa painottaa enemmän aikaa niin pitäisi sokerit irrota.

Tarkistithan ominaispainomittarisi, että se näyttää 20 asteisella vedellä nollaa?

Valmiin sahdin ominaispaino on usein siellä 1.03 tuntumassa, jolloin makeuden ja alkoholin suhde on mukava.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pirkamnaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » To Tammi 07, 2016 14:47 pm

Nyt kun muutkin ovat maininneet asiasta niin lirultahan toi näyttää, oman sahdin jälkipäääkin on tuota tummmempaa. Parikertaa tullu mitattua ominaispainot omasta vierteeestä, tulos on ollut 1,1 tai 1100 riippuen miten asteikkoa tulkitaan. kannattas kokailla laittaa sekaaan vaikka tuoppi mallasta, siitä saa mukavasti lisää makua ja väriä. Itse olen kokeillut lisätä Viking Maltin Black malttia eli korkean ebc:n mallasta mukaan. Tulipas mojeen väristä ja makusta.
Tee itse, saat parempaa.

javu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ikaalinen

ViestiKirjoittaja javu » Ti Heinä 26, 2016 15:35 pm

Ei väristä voi päätellä onko tuote lirua vai ei. Pelkistä sahtimaltaistakin tulee omanlaistaan, mainiota oljenvaaleaa sahtia...
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

Tenho
Jäsen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tenho » To Marras 10, 2016 16:11 pm

javu kirjoitti:Ei väristä voi päätellä onko tuote lirua vai ei. Pelkistä sahtimaltaistakin tulee omanlaistaan, mainiota oljenvaaleaa sahtia...

Samaa tässä ihmettelen itsekin. Vein tuotetta parille tutulle sahtiharrastajalle sekä yhteen sahtia myyvään olutravintolaan ja kautta linjan tuote sai arvostusta. Ainoastaan Padasjoella värille ensin naureskeltiin, mutta makua kehuttiin.

Alkoholia en ole valmiista tuotteesta mitannut, mutta kyllä tuota juomalla humalaan tulee.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Su Marras 13, 2016 8:57 am

En tiiä sahdin tekemisestä mitään. Miksi pitää mäskätä noin kauan? Eikö n. Tunti riittäisi, kuin oluen tekemisessäkin? Sama prosessi.

Mikä muuten on oluen ja sahdin ero?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Marras 13, 2016 10:46 am

^ kaikki sahti on olutta, mutta kaikki olut ei ole sahtia. :lol:

Edit. Niin, siis sahti on yksi muinainen olutlaji, joka tehdään tietyllä tavalla: sitä ei mm. keitetä ja se suodatetaan katajanoksien läpi. Mausteena katajaa ja vain aavistus humalaa. Sahtia ei hapoteta ja se juodaan tuoreena. Paikallisia eroja on, mutta yleensä sahdin käyminen pyritään lopettamaan (tai edes hidastamaan) laittamalla se viileään ja sitten se juodaan vielä kun se aavistuksen verran käy. Hiivana käytetään leivinhiivaa.
Viimeksi muokannut BrewZealot, Ti Marras 15, 2016 7:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Marras 15, 2016 7:28 am

Noista steppien määrästä en osaa sanoa. Perinteisesti sahti on tehty pitkän kaavan mukaan, mutta saa oluttakin toki tehtyä monella tai yhdellä lämpötilalla.

Varmaan vaatisi testaamista, mikä vaikutus on perinteisellä moniaskeleisella mäskäysohjelmalla lopulliseen sahtiin varrattuna yhden lämpötilan sahtiin. Voihan se olla vaan perinnettäkin, perustuen vanhaan "huonommin" mallastettuun maltaaseen. Mutta voihan se myös olla vastuussa jostain sahdin luonteelle olennaisesta.

Palaa sivulle “Sahti”