Eka pano

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

jylppö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kalajoki
18 tai yli: Olen

Eka pano

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Syys 21, 2015 0:59 am

Innostuin kokeilemaan sahdin tekoa. Reittausblogin ohjetta mukaillen 4,5kg Viking Maltin sahtimaltaita ja 500g tuoppi maltaita. Vesilisäys 1,5l ja lämmöt ohjeen mukaan. Kattilaa pidin lämpimässä uunissa, kun sinne juuri mahtu. Vierrettä laskin n.13l. Yllätyin kuinka makeaa siitä tuli, vaikka siihen ei sokeria laiteta. OG näytti olevan 20 asteen vierteessä 1.114, tämä ok? Hiivat sekaan, kun vierre n.+28.

Mitähän tästä tulee :wink:

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Eka pano

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Syys 21, 2015 13:00 pm

Aika vahvaa ainakin :nauru:

Jos hyvä kestävä hiiva niin tulee pitkälle yli 10volttista.
Suosittelen jotain ohjelmaa millä voi hieman suunnitella olutta. Esim beersmith tai joku vastaava.... Onhan noita
Viimeksi muokannut Jaakko, Ma Syys 21, 2015 15:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Syys 21, 2015 13:13 pm

Aika tiukka mäskäys kyllä ollut.
Nopeasti brewersfriendin tehokkuuslaskurilla arvioituna tehokkuus on ollut yli 90%. Osaatko arvioida mäskäys lämpötilaa? Voipi olla, että mukana on aika paljon käymiskelvotonta sokeria. Eli vaikka hiiva kestäisi korkeita alkoholipitoisuuksia voi ruuaksi kelpaava materiaali loppua kesken ja lopullinen paino jäädä kohtuu korkeaksi.
Kyllä siitä jonkinmoista olutta kuitenkin syntyy. =)

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Syys 21, 2015 14:16 pm

Vesilisäys lämmöt oli 37/45/55/70/85/100. Uunia pidin alussa 45-50 ja lopussa 55-60. Saa kaksi päivää käydä huoneenlämmössä ja nostan sitten jääkaapiin pariksi viikoksi.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Syys 21, 2015 15:23 pm

jylppö kirjoitti:Vesilisäys lämmöt oli 37/45/55/70/85/100. Uunia pidin alussa 45-50 ja lopussa 55-60. Saa kaksi päivää käydä huoneenlämmössä ja nostan sitten jääkaapiin pariksi viikoksi.

Älä vaan laita kylmään viellä parin päivän päästä. Pidä nyt vähintään 2viikoa lämpimässä että kerkee käydä.

Olennaista tossa sun mäskäys ohjelmassa on että kuinka kauan pidit sokeroitumis taukoa eli näköjään toi 70c? Aika korkea mäskäys lämpötila tuo on muutenkin... Muutenkaan en ihan täysin ymmärrä tuota Vesilisäys lämpöjä? Mitä jos tota sun olutta vähän laimentaisi vedellä? En suosittele mutta pohdin vaan.... Juu mutta toivottavasti et heti lannistu jos eka olut ei onnistu. Joka tapauksessa terve tuloa harrastuksen pariin.

Suosittelen tutustumaan viellä lisää aiheisiin... Katoppa vaikka youtubesta biab tai all grain hakusanoilla ohjeita.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 21, 2015 18:01 pm

Älkää sotkeko oluen- ja sahdinteko-ohjeita!

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Syys 21, 2015 21:11 pm

http://www.reittausblogi.info/2014/11/o ... otona.html
Tuossahan tuo ohje. Eli n.30min jokaisen lisäyksen väli.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Syys 21, 2015 21:50 pm

Ai niin näkyy... Aika hätäseen olin lukenut kun luulin että puhutaan olusesta :nauru:

Hayke
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rauma

ViestiKirjoittaja Hayke » Ke Marras 04, 2015 13:25 pm

Mimmosta tuli jylppö sahdista? Tuollainen ominaispaino on varsin hyvä noin 10% sahdin saavuttamiseksi. Ei ole tavatonta, että loppuominaispaino jää 1.030-1.040 tasolle vaikka antaisi käydä pitkäänkin - näin se sahdissa kuuluukin. Kohtahan tässä saa jo ruveta joulusahteja mietiskelemään :)

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 05, 2015 19:41 pm

Hayke kirjoitti:Mimmosta tuli jylppö sahdista? Tuollainen ominaispaino on varsin hyvä noin 10% sahdin saavuttamiseksi. Ei ole tavatonta, että loppuominaispaino jää 1.030-1.040 tasolle vaikka antaisi käydä pitkäänkin - näin se sahdissa kuuluukin. Kohtahan tässä saa jo ruveta joulusahteja mietiskelemään :)

Reilu viikko sitten join loput sahdit. Ei yhtään hassumpaa. Ihan erilainen olotila tuli, mikä normaalista oluesta. Ei niinkään humalatila, vaan väsymys :cheers1: Alkoholin maku alkoi hiukan loppua kohden maistua, kun oli 5 viikkoa käymisestä.
Vaatii valmistuakseen todellakin vähintään 3 viikkoa kylmässä.FG jäi lopulta 1.038. Olisin toivonut hiukan lisää katajan makua. Onnistuiskohan, jos huuhteluvedessä keittäis katajanmarjoja ? Täytyy taas kohta tehdä lisää :jano:

Hayke
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rauma

ViestiKirjoittaja Hayke » Pe Marras 06, 2015 12:55 pm

Jos haluaa reilusti katajaisuutta niin voi käyttää mäski- ja huuhteluvetenä "katajavaria". Eli keittää puolisen tuntia vettä niin, että siellä on reilusti katajanoksia joukossa ja käyttää sitä sitten. Toki siivilöintiin tuoretta oksaa sitten myös. Olen yhden oluen tehnyt näin ja hyväähän siitäkin tuli.

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Marras 25, 2015 20:36 pm

Pistin joulusahdit lauantaina käymään. OG oli 1.082 ja hiivat nakkasin +20 asteiseen liemeen. 3 päivää pulputti iloisesti +18 lämmössä ja eilen siirsin kellariin, jossa +9,5. Onko tuo liika lämmin, vai pitääkö pullottaa ja laittaa jääkaappiin? Tuon eka panon nostin 3 päivän käymisen jälkeen ulkona olevaan vanhaan jääkaappiin, jossa lämpö oli 4-6 astetta.

Oli tuossa mäskäämisen aikana ohjelmaa, kun sähköt meni 3 tunniksi ja joutui viritteleen agrigaattia rattorin perään, että sai lämmintä vettä :lol:

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Joulu 01, 2015 10:17 am

Pullahiivallako sahdit teette? Taitaa tulla perus oluthiivalla liian kuivakkaa, toisaalta jos pullottaa niin toivottavaakin olis käydä loppuun. Eikö perinteiseen sahtiin olisi tarkoitus jäädä makeutta ihan käymiskelpoisinakin sokereina, kylmään vaan pitää siirtää jotta menisi horrokseen eikä purkit turpois, vai onko perinteinen sahti jota kauhotaan pytystä haarikalla ja pullotettu sahti valmistukseltaan erilaisia. Tai kannattaako tehdä loppuunkäynyt sahti vai tälläinen kotikaljamainen kannusahti?

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Joulu 01, 2015 11:53 am

Pullahiivalla mennään. Nyt ullakolla kylmässä. Pitää vaan seurata, ettei pääse jäätymään. Siirrän jossain vaiheessa 10l Plastex:n kanisteriin, jos sais jääkaapiin mahtumaan. Kyllä ne pullot tahtoo jääkaapissakin hieman pullistella, vaikka on käymispöntössä ollut muutaman viikon kylmässä. Täytyy jättää korkit hieman löysälle, niin enimmät paineet pääsee pois.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pirkamnaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » Ti Joulu 01, 2015 15:51 pm

jylppö kirjoitti:Pullahiivalla mennään. Nyt ullakolla kylmässä. Pitää vaan seurata, ettei pääse jäätymään. Siirrän jossain vaiheessa 10l Plastex:n kanisteriin, jos sais jääkaapiin mahtumaan. Kyllä ne pullot tahtoo jääkaapissakin hieman pullistella, vaikka on käymispöntössä ollut muutaman viikon kylmässä. Täytyy jättää korkit hieman löysälle, niin enimmät paineet pääsee pois.

Sahtihan kuuluu käyttää pienen paineen alla ettei liika ilma pääse pilaaamaan jaloa juomaaa ja sillon sahiin tulee hiukkasen hiilidioksiidia sivutuotteena. Itsellä pänikät väliilä kun tiineet sammakot jääkaapissa :mrgreen: ainakin kerran päivässä pikku sihautukset enempien vahinkojen välttämiseksi.
Tee itse, saat parempaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Joulu 01, 2015 16:06 pm

Muistan lukeneeni, ettei sahdissa oli hiilidioksidia. Pääkäyminen samassa pöntössä, missä oluttakin, eli vesilukolla liika paine pois. Kyllä ne kanisterit yleensä pyöreäksi menee, kun sahdin niihin laittaa. Jos ei jokapäivä halua päästellä paneita, niin sen verran löysälle, että pieni pihinä kuuluu, ettei kanisteri halkea.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » Ti Joulu 01, 2015 17:22 pm

jylppö kirjoitti:Muistan lukeneeni, ettei sahdissa oli hiilidioksidia. Pääkäyminen samassa pöntössä, missä oluttakin, eli vesilukolla liika paine pois. Kyllä ne kanisterit yleensä pyöreäksi menee, kun sahdin niihin laittaa. Jos ei jokapäivä halua päästellä paneita, niin sen verran löysälle, että pieni pihinä kuuluu, ettei kanisteri halkea.

Juu, ei siihen hiilidioksiidia haluta mutta käyttämistavasta johtuen sitä siihen muodostuu hiven. Vai vesilukollisessa astiassa sahtia käytellään :mrgreen: Olutta ja sahia eri pidä verrata, ne on kaksi ihan eri asiaa.
Tee itse, saat parempaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Joulu 07, 2015 12:55 pm

Ramirez kirjoitti:Olutta ja sahia eri pidä verrata, ne on kaksi ihan eri asiaa.

Olutta se on sahtikin.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » Ma Joulu 07, 2015 14:27 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Ramirez kirjoitti:Olutta ja sahia eri pidä verrata, ne on kaksi ihan eri asiaa.

Olutta se on sahtikin.

Ei aleta kinaamaan, uskoo ken uskoo.
Tee itse, saat parempaa.

Palaa sivulle “Sahti”