sahtia pussimäskäämällä

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

julli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pori
18 tai yli: Olen

sahtia pussimäskäämällä

ViestiKirjoittaja julli » Ti Maalis 31, 2015 19:10 pm

onko mahdollista?vinkkejä otetaan vastaan.tekisi mieli juhannus sahdit tehdä. :chick:

Hayke
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rauma

Re: sahtia pussimäskäämällä

ViestiKirjoittaja Hayke » Ma Huhti 13, 2015 11:14 am

Moi! Kyllä tämä minun mielestäni täysin mahdollista on. Mäskäys olisi helpompi suorittaa kuitenkin kattilassa ilman pussia, koska sahtimäski kiehautetaan ennen huuhtelua ja pussin kestävyys on siinä koetuksella.

Olen kirjoittanut kattavat ohjeet miten sahti tehdään niin, että mehumaijaa käytetään vierteen erottamiseen kuurnan tapaan, mutta periaatteessahan mehumaijan voi korvata millä tähänsä siivilällä. Ohjeet täällä: http://www.reittausblogi.info/2014/11/o ... otona.html

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 13, 2015 12:02 pm

Kyllä polyesteripussi kestää hyvin keittoa. Ei taida vähääkään pehmetä 100°C. Verkkokankaat on kyllä käytännössä kaikki polyesteriä, ainakaan itse en ole muihin törmännyt, pl. luonnonkuitusekoitteet, joita tuskin kukaan käyttää.

Hayke
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rauma

ViestiKirjoittaja Hayke » Ma Huhti 13, 2015 12:36 pm

Kyllä se sen veden lämpötilan kestää, mutta itse olen polttanut yhteen pussiin reiän, kun se on ottanut kattilan pohjaan kiinni. Tähänhän on se vanha niksi, että laittaa metallisen piparimuotin tai vastaavan pussin alle, että pussi pysyy irti pohjasta. Mäskin sekoittelu on myös vaikeampaa jos käyttää pussia. Itse olen käyttänyt ainoastaan niitä kauppojen kotiviiniosastoiden siiviläpusseja eli Melkkon pusseja.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Marras 28, 2016 20:45 pm

Vois kokeilla tuossa panokattilassa tehdä joulusahdin. Pitää vielä miettiä missä välissä tuota katajaa laittaa sekaan :roll:

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Marras 29, 2016 7:37 am

Tapoja on monia. Me on yleensä huuhdeltu katajanoksien läpi (mäski kaadettu katajan päälle ja valeltu vedellä, vierre valuu alta siiviläastiasta tai kuurnasta tai mehumaijan letkusta - missä nyt onkaanhuuhdeltu). Niin ja mäskin sekaankin on joskus heitelty marjoja. Joskus sinne taisi lentää oksiakin vähän. Jos huuhtelet kattilassa, joss keität ja jossa on hana etkä halua poistaa mäskiä, voit ehkä sekoitella katajanoksat sinne mäskin sekaan ennen huuhtelua?

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Marras 29, 2016 13:13 pm

Onhan tuota tullut perinteisesti tehtyä kuurnalla, mutta ajattelin tuolla oluenpano kattilalla jokusen litran tehä. Vois tosiaan ennen huuhtelua tökkiä niitä oksia tuonne mäskiin ja kierrättää vierrettä kunnes kirkastuu.

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » La Joulu 03, 2016 23:58 pm

Joo en tee toista kertaa panokattilassa. Yritin tietenkin tehdä mahdollisimman vähällä vedellä, että sais sitten huuhdella mäskin kiehuvalla vedellä. Säkissä olevat maltaat on loppua kohden entistä jauhoisempia, joten tukkoonhan se veti mallaspatjan ja olin vähällä polttaa kuumenusvastuksen. Mäskäys lämmöt oli 37-45-55-68. Kolme ekaa puolituntia ja viimeistä reilu tunti. Lopuksi keitin vierrettä jokusen minuutin mahdollisten pöpöjen varalta. Maltailla viimeinen käyttöpäivä oli toukokuun lopulla. 4,5kg maltaista sain lopulta irti 8l OG;n ollessa 1.078. Eiköhän tosta jotain jouluksi tule.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Kesä 12, 2017 11:20 am

Tein erän sahtia, joka oli tarkoitus juhannukseksi saada valmiiksi. Tuote kävi 17-asteisessa varastossa tiistaista sunnuntaihin ja OP laski 1.086:sta 1.024:ään. Siirsin sahdin käymisjääkaappiin noin 3 asteeseen. Nyt mietin että tuliko hätäiltyä ja olisiko pitänyt antaa olla lämpimässä pidempään?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Kesä 13, 2017 8:54 am

Kyllä se varmaan riittävän kauan oli käymässä, joskin vähän viileässä ehkä. Kolme päivää on muistaakseni hyvä aika käydä huoneenlämmössä (noin 21 astetta).

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pirkamnaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » To Loka 26, 2017 14:54 pm

Hayke kirjoitti: sahtimäski kiehautetaan ennen huuhtelua ja pussin kestävyys on siinä koetuksella.

Anteeksi mutta miksi sahtivierre/mäski pitää keitttää? Oluen panossa vierre keitetään ja humaloidaan mutta ei sahtivierrettä tarvitse keittää. Riittää kun lämmön nostaa yli 82 asteen kymmeneksi minuutiksi.
Tee itse, saat parempaa.

Fermentum
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Fermentum » To Loka 26, 2017 15:17 pm

Ainakin Sahti - Elävä muinaisolut -kirjan perusteella tästä on eri traditioita. Jotkut keittää jotkut ei.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pirkamnaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » To Loka 26, 2017 19:19 pm

Fermentum kirjoitti:Ainakin Sahti - Elävä muinaisolut -kirjan perusteella tästä on eri traditioita. Jotkut keittää jotkut ei.

Juu, kirja on luettu mutta keitosta ei ole mielestäni mitään hyötyä, menee ainoastaan turhaa aikaa prosessiin joka on muutenkin pitkä keissi.
lauantaina piti gtehdä pikkujoulusahdit. Lunta maassa 20 cm. ja pata sekä kuurna ulkona.Ai saakeli :nauru:
Tee itse, saat parempaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » La Marras 04, 2017 23:31 pm

Luulisin, että kiehautuksella varmistetaan pöpöjen tappaminen. Olen itsekkin kuumentanut sen verran, että mäski kiehahtaa, mutta en sentään ole keittänyt. Kohtahan olis taas aika laittaa joulusahdit käymään.

Palaa sivulle “Sahti”