Sahti säilyminen

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sahti säilyminen

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 8:17 am

Hei,

Olen perehtynyt hieman Sahdin tekoon. Olen kaikkialla törmännyt väitteeseen että sahti säilyy n. 1 - 1,5kk tekohetkestä. Sahti kun normaalisti yltää n. 9% abv hujakoille, ja tekotavoiltaan vastaa olutta, sekä maustetaan myös säilyvyyttä edistävällä katajalla (sekä toisinaan luonnon säilöntäaineella humalalla.) Miksi ihmeessä kukaan väittää että Sahti säilyisi vain 1-1,5 kk tekohetkestä?

Ainoa looginen selitys tälle on se, että tuon 1,5 kk jälkeen kyseessä ei ole enää tuoreolut, vaan ihan normaali olut (näin ollen Sahti ei säily, vaan muuttaa olomuotonsa Olueksi :) ). Vai onko juoman Sahdiksi nimeäminen saanut Tapion ja Ukko-jumalan kiroamaan kyseisen nektarin ja aiheuttamaan näin taianomaisesti ennenaikaisen pilaantumisen?

Olenko nyt ihan väärässä?

Vai liittyykö tämä kenties perinteisiin tekotapoihin, maltaat valmistetaan järvessä/saunassa, mäskätään saunan padassa, mäski valutetaan ikivanhassa mäskikaukalossa (jossa olleet rotanpaskat havuilla ropistellaan pois,) mäskikaukalo tiivistetään ruistaikinalla (jossa omat hiivansa, sekä hapatteensa), ja suodatetaan tuoreiden katajan oksien läpi, joista vierteeseen huuhtoutuu omat luonnon bakteerinsa/hiivansa. Tämän jälkeen vierre käytetään keittämättä avoimessa puisessa saavissa (jonka peseminen on jälleen kyseenalaista,) kunhan vierteeseen on ensin lisätty maakellarissa säilötty vanha ja mustunut tuorehiiva paketti antamaan potkua käymiselle. Kaiken tämän jälkeen, vierteen käytyä Sahdiksi kahdessa viikossa kaadetaan valmis juoma puiseen tynnyriin joka on jälleen pesty vanhasta sahdista vähän niin ja näin, tai sitten ei ole pesty vanhasta sahdista, jotta tynnyri pysyy tiiviinä.

Ajatuksia?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Sahti säilyminen

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 27, 2014 8:47 am

Sahdin ominaispiirteet ovat sellaiset, että ne ilmenevät parhaiten tuoreessa oluessa (kaikki sahti on olutta, mutta kaikki olut ei ole sahtia). Kun sahti ikääntyy, nämä ominaispiirteet heikkenevät ja lopulta olut ei enää ole riittävästi sellaista, mitä pidettäisiin (hyvänä) sahtina. Tätä voi vaikka yksinkertaistaen verrata leivän kuivumiseen. Leipä on parhaimmillaan silloin kun se on tuoretta ja pehmeää, eli se säilyy jokusen päivän. Kuivunut leipä ei ole varsinaisesti pilalla (voihan se toki homehtuakin), mutta ei sitä yleensä pidetä hyvänä. Sama homma sahdin kanssa. Sahti saattaa mennä tyypillisestä säilytystavasta johtuen pilallekin, mutta yleensä se vain muuttuu sellaiseksi, jollaista sahdin ei yleensä haluta olevan. Muovitonkassa säilyttäminen ei ainakaan paranna säilyvyyttä, mutta ilmeisesti tiivis pullosäilytys vaikuttaa makuun liikaa.

Oluista vehnäolut on vähän sama juttu. Vehnä on ylivertaisesti parasta tuoreena, pari-kolmeviikkoisena. Ja vuoden alkossa seissyt vehnäolut on sikäli tympeän makuista, että minusta se on vähän jo pilalla.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 9:02 am

Kiitoksia, juuri tuollaista olenkin ounastellut.
Mielestäni turhan kärkkäästi eri foorumeilla huudellaan että sahti menee pilalle, etenkin jos näin ollen on kyse maku asioista.
Vielä en ole itse päässyt tuota tekemään, niin en osaa sanoa juuta tai jaata tämän tarkemmin.

Mutta minulla on tarkoitus täyttää omistamani tynnyri tässä kevään aikana sahdilla ja juoda sitä tynnyristä niin kauan kuin se on hyvää sahtia.
Kun se ei enää ole hyvää sahtia ja käyminen on kokonaisuudesaan ohi, ajattelin lyödä sekaan hunajaa-->sekoittaa-->pullottaa ja pistää ikääntymään kellariin.

Jospa kerran hyvä sahti, muuttuu jälleen kerran hyväksi vahvaksi ale:ksi, kunhan sille antaa tarpeeksi aikaa.. :)

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Tammi 27, 2014 9:58 am

Sahti menee happamaksi. En ole mikään sahtiekspertti, mutta luulisin, että syynä tähän on erityisesti lactobacillus, toki muitakin bakteereja varmasti esiintyy. Ja hapanta sahtia ei juo erkkikään, vaikka kuinka olisi sour-oluiden ystävä.

En tiedä tarkalleen mistä tänä päivänä lactobacillus moderniin sahtiin tulee, veikkaan kuitenkin että käytetyillä hiivakannoilla saattaa olla osuutensa asiassa.

Myöhemmin ongelmaksi nousee oksidoituminen. Happi tunnetusti pilaa myös oluen päästessään mellastamaan, ja sahtiahan ei hiilidioksidilla astiasta ulos ajeta. Eli jos korkkaat tynnyrin ja käyt sitä lipittämään, ei tuote kovin monta päivää kestä, oli se sitten sahtia tai vaikka real alea.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Tammi 27, 2014 10:15 am

TeenItsejaSäästän kirjoitti:Vai onko juoman Sahdiksi nimeäminen saanut Tapion ja Ukko-jumalan kiroamaan kyseisen nektarin ja aiheuttamaan näin taianomaisesti ennenaikaisen pilaantumisen?

Nyt Kalevalaa lukemaan, oluen valmistukseen perehdytään siinä aika syvästi, paljon enemmän runoja kuin taivaankannen takomisesta :cheers2: Pellonpekko oli oluen jumala ja panijana Osmotar.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 12:05 pm

Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta tuo happamoituminen. Outoa joskaan ei kai mahdotonta, että tuorehiivan seassa olisi maitohappobakteereita. Toinen selitys happamoitumiselle on että jos vierrettä ei keitetä ja näin ollen tapeta kaikkia bakteereita sieltä. Pitää varmaan käydä ostamassa uusi käymisastia, kun ei millään malta odottaa että saisi ensi sahdin käymään.. :)

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 12:56 pm

Kyselin tuolta Suomen hiivalta, niin ei hiivassa ole maitohappobakteereita seassa.
Onko kukaan käyttänyt Suomen Hiivan kuivahiivaa (kotileipojan kuivahiiva) sahdin teossa? Onko siitä kokemuksia, aiheuttaako happamuutta myös?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 27, 2014 13:04 pm

Suomen hiivan kuivahiiva on eri hiivaa kuin tuore. Suomen Hiiva ei kuivaa hiivaa itse, vaan tuottaa jostain muualta kuivahiivansa.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 13:40 pm

Vaan mitä ma sain kun heilt' hiivasta kyselin? Ah, pelkkää valhetta ja petosta! Petosta ja valhetta vain..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 27, 2014 14:11 pm

TeenItsejaSäästän kirjoitti:Vaan mitä ma sain kun heilt' hiivasta kyselin? Ah, pelkkää valhetta ja petosta! Petosta ja valhetta vain..

Minusta ainakin ennen kuivahiivapakkauksessa luki valmistusmaana jotain aivan muuta kuin suomi. tilanne taitaa olla muuttunut, ilmeisesti nykyisin hiivan ainakin väitetään olevan kotimaista, jolloin se kyllä olisi oletettavasti samaa tavaraa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Tammi 27, 2014 14:36 pm

äyni kirjoitti:
TeenItsejaSäästän kirjoitti:Vaan mitä ma sain kun heilt' hiivasta kyselin? Ah, pelkkää valhetta ja petosta! Petosta ja valhetta vain..

Minusta ainakin ennen kuivahiivapakkauksessa luki valmistusmaana jotain aivan muuta kuin suomi. tilanne taitaa olla muuttunut, ilmeisesti nykyisin hiivan ainakin väitetään olevan kotimaista, jolloin se kyllä olisi oletettavasti samaa tavaraa.

Samaa olen itsekin ihmetellyt, tuota valmistusmaata. Muistaakseni joskus kyselin ja antoivat ymmärtää, että kuivattu olisi samaa kamaa. Voisiko olla, että hiiva kuivataan ulkomailla?

Tuorehiivalla tekemäni ovat kaikki hapantuneet tai menneet viemärin hajuisiksi, sen sijaan kuivaversiolla tehdyt ovat toimineet. Liekö osasyynä tuo tuorehiivan ei-niin-pöpötiivis pakkaus?

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ma Tammi 27, 2014 15:53 pm

En tiedä, mitä Suomen Hiiva sanoo tuorehiivastaan, mutta olen siitä ainakin onnistunut eristämään Lactobacillus-bakteereita pariinkin otteeseen. En sitten ota kantaa, ovatko ne olleet siellä pakkaushetkellä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Tammi 27, 2014 17:54 pm

Kaikki ne sahdit on lopulta happamaksi menneet mitä olen tehnyt. Heikko humalointi vaikuttaa varmasti asiaan. On mulla tuolla hyllyssä vieläkin melkein korillinen "Vintage Sahti Kiljua". Ei kannata ruveta hapanta sahtia hilloamaan, ei siitä mitään ainakaan reilussa vuodessa tule...

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 27, 2014 21:18 pm

John FIfa kirjoitti:En tiedä, mitä Suomen Hiiva sanoo tuorehiivastaan, mutta olen siitä ainakin onnistunut eristämään Lactobacillus-bakteereita pariinkin otteeseen. En sitten ota kantaa, ovatko ne olleet siellä pakkaushetkellä.

Jos tuorehiivassa tulee kylkiäisenä maitohappobakteereita, niin se on ehdottomasti yksi selitys happamuudelle. Ja todennäköisesti kyseistä bakteeria tulee niin pieniä määriä suhteessa hiivaan, että sen vaikutukset tulevat esiin vasta parin kuukauden päästä kunhan kanta on hitaasti päässyt kasvamaan ja tuottanut tarpeeksi maitohappoa olueeseen jotta sen alkaa maistamaan.

Eipä tuorehiivan vahakuoret kovin ilmatiiviitä ole, ja ihmiset jotka ensin ronkkivat maitotuotteita (joita on sitä ennen ronkittu tehtaalla, missä viimeistään maitohappobakteeria joutuu pakkauksien ulkokuoriin) siirtävät erilaisia bakteerikantoja tuotteesta toiseen. Nuo peijakkaat kun siirtyvät paikasta toiseen kuin lentsu.

Tästä melkein pitäisi jonkun toteuttaa tutkimus. :)

Sen jälkeen päästään miettimään että onko oikeaa Sahtia sellainen jossa ei ole pientä määrää maitohappobakteerien tuottamaan maitohappoa ja muita sivutuotteita.. :psst:

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Tammi 28, 2014 11:00 am

Onko tässä sahtikeskustelussa mietitty tuota kontaminaatiota? Meinaan että normipalahiivan "kuoressa" on varmasti kaikenlaista shaibaa joka tulee esille sitten pidemmässä säilytyksessä. Eli voisko tuota säilyvyyttä parantaa myös käyttämällä vain sitä sisäosaa?

Tässon muuten Brewing TV:n sahtijaksoa: https://www.youtube.com/watch?v=Op9vMQHeSDk

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ti Tammi 28, 2014 12:52 pm

Aivan,

Itse mietin myös, että entä jos upottaisi tuollaisen hiivan palan Star Sun:iin minuutiksi. Tappaisi ehkä uloimman kerroksen hiivaa, mutta myös muuta pöpänderit.
Vai voiko olla että pöpperssönit on kaivautuneet hiiva köntsän sisään.. Ehkä pitäisi kysellä josko Suomenhiiva rupeaisi pakkaamaan sahtihiivaa tiiviimpiin paketteihin ja vaikka nestemäisessä muodossa.. :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 28, 2014 16:00 pm

Eiköhän pöpöt pääse pintaa syvemmällekin.

Yksinkertainen testi, jolla selvitetään, onko happaneminen (pelkästään) hiivasta johtuvaa: Käytetään jotain muuta hiivaa, jonka puhtaus on varma. Maku tietty muuttuu muutenkin, mutta kyllä happaneminen pitäisi tulla selvästi esille.

Luulen, että on täysin turha pyytää Suomen Hiivaa tekemään yhtään mitään, mutta eihän kysyminen tietty mitään maksa.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Tammi 28, 2014 18:07 pm

Suomen Hiivallahan on nestehiiva valikoimassa leipomoita varten, mutta annoskoot taitavat olla kotipanijalle hieman isoja. Enkä oikein usko menekkiin, vaikka pakkaisivat pieniin putkiloihin.
Ja heidän leipomoille myynnissä oleva kuivahiiva on näköjään Lallemandilta: http://www.lallemandbaking.com/products ... s-yeast-2/

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Tammi 28, 2014 22:44 pm

Joppo kirjoitti:Ja heidän leipomoille myynnissä oleva kuivahiiva on näköjään Lallemandilta: http://www.lallemandbaking.com/products ... s-yeast-2/

Mistä tuo tieto on peräisin? Ei ainakaan tuon linkin takaa käynyt mielestäni ilmi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 28, 2014 22:49 pm

Juhani Palttala kirjoitti:
Joppo kirjoitti:Ja heidän leipomoille myynnissä oleva kuivahiiva on näköjään Lallemandilta: http://www.lallemandbaking.com/products ... s-yeast-2/

Mistä tuo tieto on peräisin? Ei ainakaan tuon linkin takaa käynyt mielestäni ilmi.

Mene suomen hiivan nettisivujen yrityspuolelle ja huomaa, että valikoimassa on instaferm-kuivahiivoja.
Ei siinä mitään ihmeellistä ole, Suomen Hiiva on osa Lallemandia.

Palaa sivulle “Sahti”