Sahti säilyminen

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Sahti säilyminen

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 24, 2014 21:17 pm

Juhani Palttala kirjoitti:
äyni kirjoitti:
TeenItsejaSäästän kirjoitti:Vaan mitä ma sain kun heilt' hiivasta kyselin? Ah, pelkkää valhetta ja petosta! Petosta ja valhetta vain..

Minusta ainakin ennen kuivahiivapakkauksessa luki valmistusmaana jotain aivan muuta kuin suomi. tilanne taitaa olla muuttunut, ilmeisesti nykyisin hiivan ainakin väitetään olevan kotimaista, jolloin se kyllä olisi oletettavasti samaa tavaraa.

Samaa olen itsekin ihmetellyt, tuota valmistusmaata. Muistaakseni joskus kyselin ja antoivat ymmärtää, että kuivattu olisi samaa kamaa. Voisiko olla, että hiiva kuivataan ulkomailla?

Tulipa viimeinkin katsastettua tuo Kotileipojan Kuivahiivan pakkaus. Valmistettu EU:ssa. Eikä ole joutsenlippua kuten kuvahaulla löytyvissä kuvissa.
En millään jaksa uskoa, että hiivaa kuskattaisiin noin marginaalisen tuotteen takia ympäriinsä, vallankin kun markkinaosuus taitaa olla aika pieni. Epäilen vahvasti, että Kotileipojan kuivahiivassa on jokin emoyhtiön tuotteista erilaisessa paketissa.

salmari1967
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raasepori

ViestiKirjoittaja salmari1967 » To Helmi 27, 2014 8:12 am

Olen sahdin"tekijä" ainakin kolmannessa polvessa. Itse pidän sahdin hiivan "päällä" ns viimeiseen tilkkaan saakka. Omasta kokemuksesta tiedän että mitä vähemmän sahtia siirtelee astiasta toiseen sitä kauemmin se säilyy juomakelpoisena..tämä kantapään kautta koettua..
Juuri nyt kellarissa (+8 astetta) sahtia muutama litra joka laitettu alulle kuukausi sitten ja on edelleen oikein juomakelpoista. Itse laitan sahdin suoraan käymään kylmään kun laitan hiivan vierteeseen..silloin hieman vierteen vahvuudesta riippuen käymisaika kolmen viikon kahtapuolta...

Tosiaankin happaneminen on se sahdin ongelma...monta monessa vaikuttaa siihen...tapa millä sahtia lasketaan "pöntöstä"..säilytyslämpötila...ja loppujen lopuksi kun käyminen sitten lakkaa niin ei mene montaa pvää kun sahti alkaa happanemaan kasvavalla käyrällä...

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Maalis 18, 2014 17:14 pm

Sanonpa minäkin sanasen sahdin säilyvyydestä ja hiivasta kokemukseni mukaan.

Olen samaa mieltä siitä mitä vähemmän siirtoja ja mitä kauemmin hiivan päällä säilyvyys on hyvä. Tietysti kaiken AO on ollut tekemisen puhtaus ja puhtaat säilytys astiat sekä tietysti niin valmistus kuin säilytys lämpötila. Eräs satsi (3 l) jonka oli pienen hiivan päällä ja jo kuukauden vanha upotin lähteeseen oli 8 viikkosena kuin helmi. Eikä sen hyvän sahdin tarvi olla kuin yön yli likaisessa kanisterissa niin maku muuttuu täydellisesti. Jos minulla olisi mahdollisuus säilyttäisin sahtini lasipullossa...

Hiivana käytän pala hiivaa koska siitä tulee mielestäni parempi maku, kuiva hiivasta käytän Suomen hiivaa enkä todellakaan mitään muuta koska niiden maku ei miellytä. Joskus olen käyttänyt hiivakermaa mutta sen annostelu on tuottanut vaikeuksia. Sahtini teen varmaankin 80 % pala hiivasta. Laitanpa vielä hiivan käyttö määräni säkille sahtimaltaita pala pulla hiivaa tai 2 pussia (siis 1 liuska) sinistä kuivahiivaa.

Miksi sahdin muka pitäisi säilyä kuukausia... tunnusomaista hyvälle sahdille on se että se ei säily...vaan tulee juotua pois .

Onkos tämä muuten tuttu juttu ;
Sahdin hiivaus ja aistinvarainen arviointi
http://www.sahti.org/Sahtipaat/Sahdin%2 ... iointi.pdf
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Maalis 21, 2014 10:06 am

Teknisessä mielessä minua kiinnostaa miksi sahti ei muka säilyisi, koska sen valmistustapa vastaa oluen valmistusta niin paljon. Ja käsittääkseni suomen hiivan hiiva lasketaan määritteleväksi valmistusaineeksi sahdin valmistuksessa, ainoastaan koska se on suomalaista. Eikö niin? Koska kyllä Suomessa sahtia on varmasti valmistettu pidempään kuin ko. yritys on ollut olemassa. Ja väitänkin, että jos halutaan päästä alkuperäisen sahdin jäljille, niin sitten pitää mennä mummolaan hakemaan se perinne ruisleivän juuri, valmistaa taikinaa sen avulla alkuviikosta ja viikonloppuna tehdä sahti käyttäen tuota taikinaa sahdin hiiva pitchinä. Nimenomaan ruisleivän taikinalla on sahtikouruja tiivistetty, ja sieltä on varmasti tullut villihiivakin aikoinaan.

Tähän tukien väitänkin myös, että jos sahtia on jäänyt jäljelle ihanne juomisajan jälkeen, kun maku alkaa muuttumaan happamaksi. Kannattaakin harkita sen säilöön pistämistä, vaikka vuodeksi-pariksi, kuten Belgiassa Lambiceja säilötään, lisätä vaikka vähän tammilastuja säilöntä säiliöön (tai suoraan lyö tammitynnyriin kypsymään.) Vahvuuksiltaan sahti kuitenkin on jo viinin luokkaa joten säilyvyyttä ei tarvitse huolehtia, kunhan puhdistaa ja desinfioi välineet kunnolla.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Maalis 21, 2014 11:51 am

Ehkä osana säilymisonglemaa on tuo vierteen keittämättömyys. Ja toinen osa on tuo että se on tarkotuskin juoda vähän raakana ja hiivasena.

Eli ehkä osa ongelmaa on se että "valmis" sahti ei ole hyvää, pelkästään kypsymätön.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Su Maalis 23, 2014 14:04 pm

Tämä keskustelu on perin mielenkiintoinen joten vielä muutama sananen. Ensiksi tietysti totean etten tiedä oluen panemisesta yhtään mitään olen siis sahdintekijä.

Noita vanhoja sahtitynnyreitä perinnetietojeni mukaan tiivistettiin ruisjauho+vesi mällillä se tahmaisuuden ja nopean kuivumisen vuoksi ei siis ruisleipätaikinalla.

En tiedä oluen alkoholi pitoisuutta mutta jos se on sahtia vahvempaa niin eikö sekin voisi parantaa säilyvyyttä ? Mitä enenmmän alkoholia sen parempi säilyvyys ?
Toinen asia joka tuli mieleen niin olutvierrettä keitetään ja oliko se proteenia tai jotain mitä sinne pohjalle sakaksi syntyy niin eikö sen pois saaminenkin paranna säilyvyyttä?

Olen kyllä sitä mieltä että sahti on vain sahtia joka säilyy vain aikansa ja olut olutta joka säilyy kauemmin. Ihan saman lailla kuin ruislimppu säilyy aikansa ja hapankorput kauemmin, molemmat hyviä.

Lainaapa tarinan Kerttu Suurosen kirjasta Ohrainen Olut;
'Että mahti ei ole mennyt maan rakoon, vaan perinteet säilyvät, siitä kertoo E.J.Ellilä kotiseutukirjassaan Piekkolan lähdä: Kun kansakouluopettaja Matti N. Höyky tuli Sysmään Palovakuutusyhtiön johtajana ensi vierailulle Uuden Onkiniemen Multamäkeen, tarjosi talon isäntä, seppä Juho Friman,tapauksen kunniaksi vieraallensa sahti joka oli tehty sepän häihin. Kun talon esikoipoika oli vierailun aikana 45-vuotias, täytyi sahdin olla vielä vanhempaa, ainakin vuoden 1861 merkkiä. Sitä oli säilytetty kuusen pihkalla hartsatussa pullossa kylmässä kellarissa:* Ja se oli kyllä ainetta* oli Hyöky todennut vielä vuosikymmenien kuluttua.'

Ei muuta kuin säilyvyyttä kokeilemaan.
sahti.vuodatus.net

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » To Maalis 27, 2014 11:12 am

Sahti on nykymääritelmänsä mukaan tuore olut. Eli jos sahtia säilöö, se ei enää ole sahtia, koska se ei ole tuoretta. Eli nykymäärittelyn mukaan sinänsä voi sanoa että sahti ei säily. Mutta meneekö kyseinen juoma pilalle onkin aivan toinen juttu. Voiko vain todeta että tietyn ajan jälkeen se on olutta? Se että sahti jätetään keittämättä vaikuttaa ehdottomasti makuun ja on tärkeä tekijä sahdin teossa, mutta mäskäyksen jälkeen sahdinkin vierre on n. 80 C asteen lähitienoolla, ja etenkin jos tarkoituksellisesti pitää vierteen vaikka 15-30 minuuttia tuossa 80C asteessa, niin sahti pastöroituu ja näin ollen säilyvyys lisääntyy ilman keittämistä ja sahdin koostumukseen pääsee vaikuttamaan suuresti hiivan valinnalla, esim. jokin tietty suomalainen villihiiva kanta vs. suomen hiivan leivontahiiva.

Teen ensi juhannukseksi 40 litraa sahtia, siitä luulisi jäävän säilytettäväksikin jonkin verran. :)

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Maalis 27, 2014 14:52 pm

Itse jos tekisin sahtia niin kiehauttaisin jotain 15 minuuttia, mutta en tee koska se pullahiivabanaanisuus tökkii.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » To Maalis 27, 2014 20:34 pm

Jos keittäisin sahti vierrettä vartin en kutsuisi sitä sahdiksi.
Toin 80 asteessa pitäminen on järkeen kävä juttu jota olenkin ajattelematta mummon perinne reseptillä tehnytkin ja kai oikeastaan vähän muillakin.
sahti.vuodatus.net

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Kesä 09, 2014 9:36 am

Minulla on nyt sellainen 45 litraa sahtia valmiina Juhannusta varten. Testattu perjantaina ja kelpo Sahtia kaiken kaikkiaan siitä tulikin. Nyt olen tosiaan miettinyt, että varmastikaan tuo 45 litraa ei kulu Juhannuksen aikana vaikka useammallekin ihmiselle tuota tarjoillaan, on kuitenkin sen verran erilainen kokemus kuin perus oluen tai siiderin litkijä kansa on tottunut.

Mutta Villissä Wäinössä maistoinkin toissa viikonloppuna Saksalaista hapan-olutta. Oli erittäin hauska tuttavuus, ja intouduin siihen niin paljon, että lopusta sahdista annan käyttyä kyllä tuota hapanolutta. Erot sahtiin tulevat olemaan se, että paljon vähemmän hiivainen maku, kun hiiva pohjalle laskee, tulen hiilihapottamaan tuon lopputuotteen. Ja isken ihan pirusti humalaa Juhannuksen jälkeen jäljelle jäävään sahtiin ja annan kuivahumaloitua niin pitkään, kun kestää että Sahti happanee..

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Kesä 09, 2014 13:32 pm

TeenItsejaSäästän kirjoitti:Mutta Villissä Wäinössä maistoinkin toissa viikonloppuna Saksalaista hapan-olutta.

Berliner weissessä ja pilaantuneessa sahdissa on hyvin vähän yhteistä. :?

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Kesä 09, 2014 13:47 pm

Berliner Weisse on vehnäolutta, joka sattuu olemaan hieman happamempaa, mutta en menisi niin pitkälle, että sanoisin sitä vielä hapan-olueksi. Kyseessä oli siis maitohappobakteereilla kunnolla hapatettu olut, jossa maitohappobakteeri maistuivat melkolailla. Kyseisessä oluessa oli mielenkiintoinen jogurttinen sivumaku, varmasti johtuen hapatustavasta. Harmittaa kun en pahaksenikaan muista ko. oluen merkkiä. Pitää varmaan laittaa kysely ravintolaan tästä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 09, 2014 15:47 pm

Hallitusti hapatettu olut, oli sitten mitä tahansa on kuitenkin eri asia kuin se, että annetaan oluen vain hapantua.
Enpä muista kuulleeni, että kukaan olisi saanut vahingossa aikaan hyvää "pilaantunutta" olutta. Kyllä ne tyypillisesti on kamalia.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Kesä 09, 2014 15:48 pm

Berliner Weisse ei "satu olemaan happamampaa", vaan sen panemiseen käytetään lactoa. Tosin sitä ei nykyisin jätetä eloon mäskäyksen jälkeen.

Kiinnostaa kyllä mitä siellä on tarjoiltu.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Kesä 09, 2014 15:57 pm

Gose:han se on sitten Berliner Weissen ohella se toinen tunnettu sakemannilandialainen hapanolut, se tehdään suolaiseen veteen, maustetaan korianterilla jne..

Yleensä kylläkin käy niin että jos ja kun se olut happanee spontaanisti ja tahtomatta, siitä tulee enemmän etikkaa+ muita kivoja virhemakuja, kuin hapanolutta saatikka lambicia :confus:

Mulla on tuolla jääkaapissa just pussukka Wyeastin lactoa, tarkoitus on tehdä juurikin Berliner Weisseä että Gosea, käyttäen sekä kaupallista kantaa sour mashissä että traditionaalisempaa maltaiden omaa lactoa ja verrata mitä tulee. Lämpökaappi on just rakenteilla että saan lämpötilat 37 huitteille josta lacto tykkää.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Ma Kesä 09, 2014 16:43 pm

^ Berliner Weisse on niin hapanta, että ei paljaaltaan oikein putoa, mutta kun laittaa makusiirappia sekaan, kuten siellä päin tapaavat tehdä, niin tytötkin tykkää!

Edit: viimeinen lause viittaa siis olueen

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Kesä 11, 2014 10:19 am

Hei,

Olinkin täynnä paskaa aiemmassa viestissäni. Ei ollut Saksalainen olut ollenkaan se jota maistoin, mutta varmaan kuvattu Saksalaistyyppiseksi, tai jotain. Sillä se olikin Supi-Suomalainen Stadin Panimon Sour Ale: http://www.stadinpanimo.fi/miwtfy-stadin-sour-ale/

Lähdin kyselemään ravintolalta mikä se oli, ja kertoivat tarjoomaansa, ja kun näin tuon etiketin, niin muistin oitis että tuotahan se oli!
Nyt pitääkin sitten harkita, josko hapattaisin sahdin itse vaikka piimällä (valion lactobacillus rhamnosus gg-piimällä) jonka avulla olen myös valmistanut taannoin onnistuneesti Salamia. Jos kerran riskinä on, että itse hapattunut sahti maistuu liian kuralle, johon edes runsas kuivahumalointi ei auta..

Voi myös olla että annan vain hapantua desinfioidussa käymisastiassa suojassa kaikilta möröiltä, ja katson miten käynee.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 11, 2014 10:52 am

Jos ei ole astioista pulaa, niin tee sekä että. Ja vaikka kolmanteen jokin yleisesti oluissa käytetty pöpö. Näin saa selville, että mikä se ero todellisuudessa on.

Ei tässä nyt varsinaisesti ole tarkoituksena estää sinua tekemästä niin kuin tuntuu mielenkiintoiselle. Kunhan muistutetaan, että ei kannata ehkä odottaa suuria.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Kesä 11, 2014 10:59 am

Tuo on kyllä hyvä vinkki että koitan monia eri tapoja. Taidanpa juuri niin tehdä! :)

Palaa sivulle “Sahti”