Ensimmäinen sahtikokeilu

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen sahtikokeilu

ViestiKirjoittaja Rach » Pe Joulu 13, 2013 19:50 pm

Terve! Perinteitä vaalien ajattelin kokeilla, minkälaista sahtia tulisi näin perstuntumalla. Jotain olen tietysti aiheesta lukenut, mutta mitään kunnon ymmärrystä aiheesta ei ole vielä muodostunut. Ajattelin tehdä seuraavasti:

4 kg sahtimallasta
sopivasti vettä (oisko 15 litraa)
katajanoksia
pullahiivaa

Mäskätään hitaasti nousevalla lämpötilalla, pidetään 70 asteessa vähintään pari tuntia (mikä tämän pointti muuten on?). Juodaan kaljaa ja hämmennetään välillä. Siivilöidään katajanoksien läpi. Oma välineistö on 10 litran säilytyslaatikko, jonka pohjassa on ziljoona pientä reikää ja joka sopii 30 litran saavin päälle juuri sopivasti. Kiehautetaan vierre, mutta ei keitetä. Jäähdytetään immersiojäähdyttimellä 20 asteeseen, vierre pönttöön, hiivataan, vesilukko kiinni ja pönttö kellarin n. 11 asteeseen käymään. Viikon-parin käymisen jälkeen pienempiin kanistereihin jälkikäymään.

Pari kyssäriä tullut mieleen:

1) Pitääkö hiivakäyte tehdä? Riittääkö, että murentaa pullahiivan steriiliin huoneenlämpöiseen veteen pari tuntia ennen hiivausta?
2) Onko tsäänssiä, että sahti ehtisi jotenkin vielä jouluksi?
3) Onko mitään järkeä kiehauttaa vierre esim. pienen katajanoksan kanssa?

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

Re: Ensimmäinen sahtikokeilu

ViestiKirjoittaja Piipa » La Joulu 14, 2013 7:56 am

Moi, voin yrittää vastata.
Ehtiikö Jouluksi se riippuu sitä millaista haluaa juoda =) Itse haluan tehdä sahdin kuukautta ennen juomista mutta tänä vuonna tein vasta 7.12. käytin sitä lämpimässä päivän pidempään ja aika näyttää mitä tulee mutta tiedän että se tulee Jouluna juotua.
Hiivakäyte, hiivan voi liuottaa pieneen määrää sopivan lämpöistä vierrettä , antaa käydä ja lisätä sen muun vierteen joukkoon tai sitten vain vain murentaa hiiva vierteeseen. Itse melkein laitan hiivan murennettun suoraan kylmään vierteeseen sekoitan satsin kun se lähtee käymään. Tänä vuonna kun vierre jäähty ulkona hileeseen asti joten tein käytteen lämmitettyyn vierteeseen.
Katajanmaun lisääminen, voihan sitä mäskäys vaiheessa laittaa sekaan murskattuja katajanmarjoja tai käyttää vetenä katajavettä tai laittaa tarpeeksi katajaa siivilöinti vaiheessa. Vierteen keittäminen vaikuttaa makuun ja sehän on sitten maku asia.

Minä käytän sahdin vuorokauden huoneenlämmössä ja sen jälkeen jääkaappilämpötilaan, jos mahdollista käytän isossa pöntössä mahdollisimman pitkään, muutamaa päivää ennen juomista kaadan sahdin pois hiivan päältä.
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Patakurko » To Joulu 19, 2013 16:52 pm

Yleensä olen varannut sahdin valmistumiselle noin kolme viikkoa panopäivästä tai ainakin reilut kaksi ennen enempiä maisteluita. Itse tein Joulusahdin 6.12..

Teen jäähdytetystä vierteestä 1-2 litran esikäytteen, johon panen hiivan heräämään ja kun siinä on mukavasti eloa, kaadan käytteen muun vierteen joukkoon. Hyvin on aina käynnistynyt. Olen käyttänyt sahtia 2-3 päivää huoneenlämmössä ja sitten siirtänyt viileään jälkikäymään viikoksi, sitten astioihin ja kylmään viikoksi. (täytynee seuraavaksi kokeilla aikaisemmin viileään siirtämistä)

Yleensä sahdin vierrettä ei keitetä. Itse teen "pitkän ulosmäskäyksen", eli pidän mäskiä 75-100 asteessa noin tunnin ennen siivilöintiä (vaatii hikistä sekoittamista). Katajan makua ja katkeruutta saa sahtiin runsaasti käyttämällä mäskäyksessä katajavettä (voi tehdä hauduttamalla mäskäysvedessä paria katajanoksaa muutaman minuutin). jos haluaa miedommin katajaista sahtia, niin voi hyvin tyytyä käyttämään oksia siivilöinnissä tai lisätä vaikka vähän marjoja mäskiin. Tämän vuoden joulusahtini on hyvin katajaista, voisi sanoa katkeran makeaa sahtia, joka suorastaan kuivaa suuta. Olisiko mennyt jo sahtien IPAn puolelle :nauru:

Maltaan määrästä karkeasti sanotaan, että valmista sahtia saa saman verran kuin käyttää maltaita (litroina), eli kilosta maltaita noin 2 litraa sahtia. Itse olen käyttänyt 11-12 kiloa 20-23 litraan sahtia. Tämä riippuu tietenkin siitä, miten tehokkaasti siivilöinnissä saa maltaista sokerit irti ja kuinka tukevaa sahtia haluaa tehdä.

Eiköhän tuolla perstuntumalla aika mukavasti pääse sahdin makuun, jättäisin vain tuon vierteen keittämisen pois ja pidentäisin ulosmäskäystä.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » To Joulu 19, 2013 20:27 pm

Kiitos vastauksista!

Sahdin OG oli 1.090 eli ihan tuhtia tavaraa lienee tulossa. Se on käynyt kellarin 10-11 asteen lämmössä kohta viikon. Siirsin siis suoraan kellariin hiivaamisen jälkeen. Tavoitteena oli välttää liiallista banaanin makua. Ehkä joulua silmällä pitäen olisi kannattanut pitää päivä tai pari huoneenlämmössä. Mutta aika epeli tuo pullahiiva: lähti hyvin käymään kellarin lämmössäkin ja näyttäisi siltä, että käyminen on nyt 6. päivän jälkeen hidastunut selvästi. Ehkäpä sen voisi siirtää jo kanistereihin kypsymään. Samalla vähän mittailla, missä mennään. Mihinhän lukemiin tuon voisi olettaa käyvän? 1.020-30 väliin varmaan?

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » To Joulu 19, 2013 22:12 pm

Lapposin tuon kanistereihin vähän ex tempore. En saanut vielä selvää lukemaa hiilidioksidin takia, mutta jossain 1.034 tienoilla liikutaan. Pitää vähän tutkailla minkä verran se tuosta vielä käy ja tarvittaessa raottaa vähän korkkeja. Maku oli aika hyvä jo tässä vaiheessa, vaikka eihän tuo vielä valmista tavaraa selvästikään ole.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » La Joulu 21, 2013 1:31 am

Mutta mitäs ihmettä! Maistoin tänään uteliaisuuttani. Siis jumangegga et voi olla hyvää jo tässä vaiheessa! Raikasta ja banaaniakin on, muttei mitenkään liikaa. Tämä varmasti vain paranee vielä, kun kypsyy ja käy vähän kuivemmaksi. Mitään ällömakeutta ei ole havaittavissa kyllä nytkään.

Herää kyllä läjä kysymyksiä. Olen käynyt St. Urhon pubin sahtipäivillä n. 8 vuoden ajan ja maistellut sahdit läpi. Parhaimmat siellä ovat olleet erittäin hyviä, mutta tämä viikon vanha raakile suoraan sanottuna hakkaisi puolet jokavuotisesta valikoimasta, ainakin mitä omiin makukriteereihini tulisi! Maistoin pari vuotta sitten "privaatisti" sm-pronssi-sahdin tekijöiden jotain tuotosta ja mietin silloin vähän samaa, että herranjestas voi olla hyvää juomaa! Mietin nyt ihan samaa. Sahdissa on kyllä jotain spessua!

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » La Joulu 21, 2013 1:50 am

Oon myös miettinyt, että mistä johtuu, että joistakin oluista tulee erittäin sellainen hyvä fiilis ja toisista sellainen perusväsy. Ei voi liittyä ihan suoraan voltteihinkaan, koska muuten Olvin Tuplapukista tulisi paras fiilis ever. :) No eipä tuu, vaan lähinnä vitutus päälle. Mut hyvästä sahdista tulee loistofiilis aina! Samoin hyvistä belgi-tripeleistä ym.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Joulu 21, 2013 14:45 pm

Mukava kuulla, että sahtikokeilu onnistui!
Kyllähän se tuore ja puhtaanmakuinen kotisahti hakkaa kuljetellun ja vähän vanhentuneen mennentullen. Sahdissa on tietenkin vielä sitä ikiaikaista historian muhevaa makua ja alkuoluen taikaa. Leppoisia hetkiä Joulusahdin seurassa!

Palaa sivulle “Sahti”