Joulusahti ja Redneck Strong Kilju

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Joulusahti ja Redneck Strong Kilju

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 27, 2011 17:43 pm

Laitoin jouluksi sahdit tulemaan. Maltaita meni kolme ja puoli ämpärillistä ja vierrettä laskin nelisenkymmentä litraa. Keitto jäi hieman lyhkäiseksi johtuen siitä että uusi kattila näytti täyttävän saunan vähän liian äkkiä höyryllä. 25l OG 1063 vierrettä lapposin toiseen pönttöön ja toiseen jäi n. 12l. Isomman satsin hiivasin pullahiivalla ja laitoin käymään 10C lämpötilaan, saa olla siellä useamman viikon ja nostan sitten ennen joulua ulos jäähtymään. Pienemmän satsin humaloin termospullossa tehdyllä columbusteellä (10g ja 60 min), jolloin ibuja pitäisi tulla joku kolmisen kymmentä. Hiivaksi US-05 ja huoneenlämpöön. Tälle nimeksi siis tuo Redneck Strong Kilju. Vähän jää miedoksi sahti mutta toivottavasti tulee kuitenkin juotua...

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

Re: Joulusahti ja Redneck Strong Kilju

ViestiKirjoittaja Piipa » Ma Marras 28, 2011 20:49 pm

Mistä tietää että joulu lähestyy , no tietenkin siitä että ihmiset kiinnostuu sahdista.
On se hyvä että joku muukin on tehnyt jo joulusahtinsa.
Minä tein sen lauantaina reilusta 30 kilo ohramaltaita vierrettä otin 90 litraa josta 20 laihempaa. Seuraavan päivänän hiivasin vierteen , herätin pullahiivan lämpimässä vierteessä koska muu vierre oli todella kylmää.
Toiseen vierre pönttöön lisäsin puoli kourallista kuumassa vedessä käytettyjä humaloita jotka aijon jättää pönttöö jouluun asti. Toisen pöntön aijon laittaa kylmään kun sen lämpötila laskee , nyt lämpötila on ollut 33 astetta muutaman tunnin. Yleensä laitan sahdin kylmään sen vaahdon tain maun mukaan tai sitten pidän sitä yhden vrk.

Kertookohan tuo lämpötila jotain , voiko siis päätellä että käyminen hidastuu kun lämpötila laskee ???
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 28, 2011 21:32 pm

Käyminen tuottaa jonkin verran lämpöä mutta lämpötila riippuu sekä pöntöstä pois siirtyvästä että siinä syntyvästä lämpömäärästä joten jos lämpötilaa haluaa käyttää käymisen mittarina täytyy varmaankin tietää melko tarkasti oman prosessin käyttäytyminen.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » La Joulu 03, 2011 8:24 am

Mä tein nyt niin sahdin kylmään viemisen kanssa että ekan erän laitoin kylmään kun se oli käynyt tasan vrk ja toisen kun sen lämpötila alkoi laskea ( tosin vain yhden asteen). Aikaahan tässä välissä ei kulunut kuin kuusi tuntia mutta odotellaan ja sitten maistellaan onko maussa eroa.
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Palaa sivulle “Sahti”