Ensimmäinen sahti (vai onko tämä edes sahtia)

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

vsariola
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen sahti (vai onko tämä edes sahtia)

ViestiKirjoittaja vsariola » Ke Kesä 15, 2011 9:57 am

Piti itsekin kunnostautua ja pistää ensimmäinen sahti käymään. Yllätysvieraina kanerva ja siankärsämö.

http://kotipolut.wordpress.com/2011/06/ ... ari-sahti/

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Ensimmäinen sahti (vai onko tämä edes sahtia)

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Kesä 15, 2011 18:03 pm

Mainiota =)

PID säädin ei ole hyvä ratkaisu normaaliin kompura jääkaappiin, ellet ole hyvä säätämään säädintä kompuran viiveille yms.
Perinteinen ON/OFF asteen parin hystereesillä toimii näpsäkästi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » To Kesä 16, 2011 11:38 am

Säätimessä on hystereesi-toiminto, löytyy jopa autotuning. Mutta on kyllä tullut luettua sen verran säätötekniikkaa, että pitäisi kyllä osata virittää säädin käsinkin :)

Yksi isompi ongelma saattaapi olla, että säätimen asetukset on "tuntemattomia yksikköjä" (vaikea sanoa, josko kiinankielisissä ohjeet olisi paremmat), joten varmaan kannattaa aluksi kokeilla, josko autotuning osaisi asiansa.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » La Kesä 18, 2011 22:16 pm

Tuntuu aina niin hyvältä kun joku uskaltaa tehdä sahtia =)
Kyllähän sahtiin on takulla laitettu sekaan ihan mitä vain minäkin kokeilin nyt 'mausteena' vehnämallasta.
Toki tiedän mistä virallinen sahti pitää tehdä; Tuotekuvaus EU:n sivuilla: Sahti valmistetaan perinteen mukaisista raaka-aineista, joihin kuuluvat ohramaltaan lisäksi muu viljamallas ja vilja (ruis, ohra, vehnä ja kaura) sekä usein humala. Alkoholikäymiseen käytetään leivinhiivaa tai kerättyä hiivaa.

Vehnäsahtihan kuuluu tuotekuvauksen piiriin , nyt tulikin valinnan varaa minkä sahdin ottaa mukaan kisaan

.
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Su Kesä 19, 2011 12:18 pm

Ollut vähän vaikeuksia saada sitä jääkaappia pysymään sopivassa lämpötilassa; käymislämpötila seilaa 8 ja 17 asteen välillä kun ne asetukset on niin herkkiä siellä alapäässä. Mutta aika sitkeä tuo pullahiiva on; kyllä se pulputti vielä 8 asteessa!

Jännä nähdä mitä sieltä tulee ulos.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ti Kesä 28, 2011 11:40 am

Nysse oli 1026, ja maussa oli liian vähän estereitä (!). Banaania olisin kaivannut lisää. Ihan noin kylmässä ei siis pitäisi käyttää; vähän liian neutraalin makuista. Lisäksi: liian tummaa, liian mietoa, ja maistoin katkeroa. Oli kuitenkin juomakelpoista, eli ei pilalla. Ensi kerralla OG 1100 pintaan, ei turhia värimaltaita, yrtit ja humalat puoliin ja jääkaappiin säädin.

Bonuksena: keräsin katajaoksia juhannusmökiltä suodatukseen, eli uus satsi saattaapi lähteä tulille tuota pikaan.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Kesä 29, 2011 11:21 am

Tämä ketju taitaa sopia aika hyvin omallekin kohdalle.

Olen sitä mieltä, että suomalaisen miehen tulee elämänsä aikana
a) käydä ulkomailla
b) säveltää tango ja
c) valmistaa sahtia.

Ja miksei ehkäpä naisenkin, mutta mokomien eksistenssiin en nyt aio puuttua. Joka tapauksessa ensimmäinen kohta on aika hyvällä mallilla (seuraavaan reissuun ylihuomenna). B-kohta on hoidettu (ja hyvä tango tulikin!). Jottei menisi itsekehuksi, on seuraavana kohtana sahdin valmistus, joka on tarkoitus toteuttaa tänä kesänä. Siitä en sitten tiedäkään muuta kuin mitä olen netistä lukenut. Eihän tuo proseduuri oluenpanijalle kovin salatieteeltä vaikuta, joten luottavaisin mielin täytyy hommaan ryhtyä. Sahti pannaan mökillä, ja välineiden toimivuus hiukan arveluttaa. Jotakuinkin 10 litran annos olisi tarkoitus pyöräyttää. Taivas yksin tietää kuinka tässä käy. Pekko meitä auttakoon.

Palaa sivulle “Sahti”