Eka pano

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Daiyu
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kotka
18 tai yli: Olen

Re: Eka pano

ViestiKirjoittaja Daiyu » Ti Joulu 25, 2018 18:47 pm

jylppö kirjoitti:Taas hieman myöhässä sahti tehty. 4kg uusia ja 1kg muutaman vuoden vanhoja maltaita + ripaus kaljamaltaita. Vierrettä laskin n.12l ja OG mukavat 1.083. Kokeilin tällä kertaa sununtai kuivahiivalla. Tätä ennen aina tehty palahiivalla.

Miten onnistui kuivahiivalla? Mietin kaivanko hiivan pakastimen uumenista vai käytänkö kaapissa olevaa kuivahiivaa kun pönttö vapautuu viiniltä ja teen sahtia pitkästä aikaa.
Aloitteleva harrastaja haeskelee luotettavia reseptejä vaativaan makuun.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Joulu 26, 2018 22:25 pm

Daiyu kirjoitti:
jylppö kirjoitti:Taas hieman myöhässä sahti tehty. 4kg uusia ja 1kg muutaman vuoden vanhoja maltaita + ripaus kaljamaltaita. Vierrettä laskin n.12l ja OG mukavat 1.083. Kokeilin tällä kertaa sununtai kuivahiivalla. Tätä ennen aina tehty palahiivalla.

Miten onnistui kuivahiivalla? Mietin kaivanko hiivan pakastimen uumenista vai käytänkö kaapissa olevaa kuivahiivaa kun pönttö vapautuu viiniltä ja teen sahtia pitkästä aikaa.

Vajaa 2vrk kävi lämpimässä ja sitten siirsin kellariin, jossa +6-8 pakkasista riippuen. OG oli tippunu nyt 1.030 lukemiin. Maku mielestäni ei niin banaaninen, kuin palahiivalla tehty, mutta tuttu sahdin makuinen kuitenkin. Jos vain palahiivaa löytyy, niin suosittelen sitä. Muista, että palahiiva sulaa nesteeksi, kun sen ottaa pakkasesta, eli ei säilytä kiinteää muotoa enään :wink:

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » Ti Helmi 05, 2019 9:37 am

Kokeilin tuossa lauantaina tehdä BrewMonkilla ensimmäistä kertaa sahtia. Edellisenä iltana keitin katajajanoksia mallaspiipussa niin paljossa vedessä kuin kattilaan sai mahtumaan eli lähes 40 L varmaankin. Otin siitä noin puolet mäskäykseen ja puolet jätin huuhtelua odottamaan.

Ohjelman sai mukavasti rakennettua 9-vaiheiseksi mäskäykseksi siten, että pito lämpötilassa alhaisella teholla tunti, nosto seuraavaan lämpötilaan täydellä teholla 1 min pitoajalla ja vaihto pitoon alhaisella teholla tunniksi. 40 - 80 asteinen ohjelma pyöri pääosin itsekseen kellarissa. Koko mäskäyksen ajan kierrätin pumpulla vierrettä mallaspiipun päälle ja noin kerran per tunnin pito kävin sekoittamassa mäskiä ja tarkastamassa tilanteen.

Mäskäyksen jälkeen nostin piipun valumaan ja kauhalla kierrätin vierrettä hanasta mäskin päälle kunnes kauhassa ei enää ollut pahemmin irtonaisia maltaan hippuja. Sitten huuhtelin noin 20 L 80 asteisella vedellä (katajavaria) mallaspiippua ja samalla valutin humalasukan läpi vierteen käymispönttöön, johon laitoin suoraan kylmennyskierrukan. Sain noin 23 L vierrettä pönttöön ja silloin vielä valuva vierre oli noin 1.060 ominaispainoltaan. Itse käymispöntön ominaipaino sekoittui 1.078 arvoon. Loput noin 5,5 L keitin olueksi pienellä määrällä Saaz humalaa.

Otin hieman vierrettä erikseen ja sekoitin siihen vierteen kylmennyksen aikana noin kolmasosan palahiivapaketista. Laitoin tuolla esikäytteellä sahdin pulputtamaan noin 18-20 asteiseen tilaan ja tänään aamulla käymispöntön hanasta otin näytteen, jonka ominaispaino oli vielä 1.045 luokkaa. Ajattelin antaa käydä lämpimässä noin 1.030-1.025 ominaispainoon asti ja siirtää sitten kylmään osaan kellaria alle 5 asteeseen pariksi viikkoa. Saisi noin 7 % lopputuotetta sitten.

OG tavoite oli noin 1.090 mistä jäin hieman alle. Tuo varmaan johtui siitä, että aloitin oluenpanon vanhasta muistista huuhtelun vedellä (katajavarilla) enkä kierrättänyt vierrettä niin kuin olin suunnittellut. Ehdin varmaan noin 5 L huuhdella ennen kuin huomasin ajatusvirheen.

Ainekset:
Viikkarin sahtimallasta 8.33 kg
Tuoppi kaljamallasta 1 kg
Katajanoksia noin 10 pientä 40 L veteen
Palahiivaa 1/3 pakettia

Lasse
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Lasse » Ti Maalis 05, 2019 11:01 am

Eka erä meni makunsa puolesta ihan vihkoon. Katajaisuutta tuli aivan liikaa. Kai tuosta joku tislaisi ginin. :D

Toinen satsi nyt kylmässä käymässä samalla reseptillä, mutta katajavaria keitin vain huuhteluvedeksi ja siitäkin otin oksat pois hetken kiehumisen jälkeen ja annoin huuhteluveden jäähtyä ilman oksia. Nyt sain valutettua 20 L käymispönttöön 1.082 vahvuisena, kun en alkanut heti aluksi huuhteluvettä lisäämään. Jätin tuon 20 L oton jälkeen hanan kiinni ja lopun valumaan, josta tulikin noin 8-9 L vierrettä. Keiton jälkeen sain 5 L vierrettä olueksi käymään. OG siinä oli 1.095, kun keiton alussa mittasin 1.065 eli vahvuutta riittää.

Ramirez
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pirkamnaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ramirez » To Huhti 11, 2019 7:37 am

Lasse kirjoitti:Eka erä meni makunsa puolesta ihan vihkoon. Katajaisuutta tuli aivan liikaa. Kai tuosta joku tislaisi ginin. :D

Toinen satsi nyt kylmässä käymässä samalla reseptillä, mutta katajavaria keitin vain huuhteluvedeksi ja siitäkin otin oksat pois hetken kiehumisen jälkeen ja annoin huuhteluveden jäähtyä ilman oksia. Nyt sain valutettua 20 L käymispönttöön 1.082 vahvuisena, kun en alkanut heti aluksi huuhteluvettä lisäämään. Jätin tuon 20 L oton jälkeen hanan kiinni ja lopun valumaan, josta tulikin noin 8-9 L vierrettä. Keiton jälkeen sain 5 L vierrettä olueksi käymään. OG siinä oli 1.095, kun keiton alussa mittasin 1.065 eli vahvuutta riittää.

Ei mikään ihme tuollaisen katajamäärän kanssa :nauru: :nauru: Kataja kannattaa käytää suodatuksessa. Itse sahtia tehdessä laitan ritilän pälle katajanoksat, jotka on kuumalla vedellä ensin huuhdeltu että niissä ei ole hämähäkejä sun muuta asiaan kuulumatonta, senjälkeen lapan mäskin päälle. Tulee juuri sopiva katajaisuus sahtiin, etenkin tuoreessa vierteessä sen aistii paremmin kuin valmiissa tuotteessa. Itse teen aina vähintään 25kg. säkillisestä satsin.
Tee itse, saat parempaa.

Palaa sivulle “Sahti”