Kaura, ruis, vehnä sahdin raaka-aineina

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

javu
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ikaalinen
18 tai yli: Olen

Kaura, ruis, vehnä sahdin raaka-aineina

ViestiKirjoittaja javu » To Touko 24, 2018 8:01 am

Onkos täällä kirjoittelevilla minkälaisia kokemuksia muiden viljojen kuin pelkän ohramaltaan ja ruis-kaljamaltaan käytöstä sahdin raaka-aineina?
Sahdin teossa ylipäätään on sinänsä yksinkertaisesta prosessista huolimatta niin paljon muuttujia että vasta nyt 20 vuoden harrastelun jälkeen ovat mallaskokeilutkin alkaneet kiinnostaa uusien makujen löytämiseksi..

Ajatuksena olisi tehdä ainakin ruissahti johon ehkä 30% vaaleita ruismaltaita. Toinen suht varman oloinen kokeilu olisi lisätä 1-2kg kauraa omaksi vakireseptiksi vakiintuneeseen seokseen, 25kg sahtimallasta + 1kg kaljamallasta. Karkkimaltaita olen joskus aiemminkin kokeilut ja jotain 100ebc karamellia voisi myös laittaa kilon verran mukaan.
http://vastahanka.fi/ - erilainen ruokablogi

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

Re: Kaura, ruis, vehnä sahdin raaka-aineina

ViestiKirjoittaja Lexxus » La Touko 26, 2018 11:42 am

Teen useimmat sahtini mallaspohjalla, jossa on puolet ohramallasta ja puolet vehnämallasta. Ei katajaa eikä humalaa. Tällainen sahti on omaan suuhuni todella täyteläistä ja pehmeää.

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hanko

Re: Kaura, ruis, vehnä sahdin raaka-aineina

ViestiKirjoittaja true panomies » La Touko 26, 2018 21:39 pm

Kuulostaa mielenkiintoiselta! Täytyy kokeilla joskus. Itse laitoin kerran 4 viljan hiutaleita mukaan ihan vaan kokeena. Määrä ei ollut kovin suuri joten vaikutuskaan ei ollut valtaisa mutta hyvää sahtia se oli!

Palaa sivulle “Sahti”