Katajat

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Katajat

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ma Marras 27, 2017 13:09 pm

Joulusahdin panoaika alkaa olla käsillä. Gallup arvon sahtimestareille, montako grammaa lisäätte kuivattuja katajanmarjoja/litra? Entä käytättekö kaikki katajanoksia? Juhannussahti meni ilman oksia ja en tosiasiassa juuri maistanut eroa. Pohdinkin nyt laitanko ilman oksia myös joulusahdin vai käynkö iltasella muutaman oksan nappaamassa kaupungin metsästä 8)

juissi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Orimattila

Re: Katajat

ViestiKirjoittaja juissi » Ma Marras 27, 2017 19:29 pm

Itse en ole marjoja erillään käyttänyt ollenkaan. Mitä nyt oksien mukana tulee niin ne kyllä on menossa mukana. Oksia menee tyypilliseen satsiin sellanen 1/3 jätesäkillinen. Sillon tulee mukavan kirpakka lopputulos!

sahtijorma
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja sahtijorma » Ti Marras 28, 2017 21:45 pm

1/3 säkillinen? Jestas! Kuinka isoon satsiin? Käytkö omista metsistä noukkimassa vai mistä noita revit?

juissi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Orimattila

ViestiKirjoittaja juissi » Ke Marras 29, 2017 4:57 am

Metsät ovat pullollaan katajia ja noudatan kyllä hyviä käytäntöjä eli en ota ikinä yhtä pikkuoksaa enempää yhdestä puusta kerralla. Mm. sähkölinjojen alla noita kasvaa vaikka kuinka. Yhdellä kävelylenkillä saa tuon ko. määrän ilman että se käytännössä näkyy missään. En nyt tiedä oliko tuo 1/3 jätesäkkiä liioiteltu {niitäkin on erikokoisia) mutta ainakin perusmarketin muovikassillinen noita yleensä on.

Eräkoko mitä teen on n. 50l. Osa varitetaan ja osan läpi siivilöidään.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Marras 29, 2017 11:43 am

juissi kirjoitti:Metsät ovat pullollaan katajia ja noudatan kyllä hyviä käytäntöjä eli en ota ikinä yhtä pikkuoksaa enempää yhdestä puusta kerralla. Mm. sähkölinjojen alla noita kasvaa vaikka kuinka. Yhdellä kävelylenkillä saa tuon ko. määrän ilman että se käytännössä näkyy missään. En nyt tiedä oliko tuo 1/3 jätesäkkiä liioiteltu {niitäkin on erikokoisia) mutta ainakin perusmarketin muovikassillinen noita yleensä on.

Eräkoko mitä teen on n. 50l. Osa varitetaan ja osan läpi siivilöidään.

Oikein tarkkoja ollaan, niin pitäisi aina olla maanomistajan lupa. Ei siis kuulu jokamiehen oikeuteen. Edes kaatuneesta puusta ei saa ottaa havuja luvatta. Mutta noin pienistä määristä harvoin kukaan lähtee kyseleen lupia, kunhan ei ole näkyvää haittaa.

HiiriHaukka
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: eurajoki

ViestiKirjoittaja HiiriHaukka » Ke Marras 29, 2017 11:50 am

Niin pientähän tuo...Kohta taas suomessa varastetaan tuhansia joulukuusia ;)))

Palaa sivulle “Sahti”