OG:n mittaus hiivaamisen jälkeen

Suomalaisen perinnejuoman oma keskustelualue.

Valvojat: suorama, Elmo

Teterev
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ii
18 tai yli: Olen

OG:n mittaus hiivaamisen jälkeen

ViestiKirjoittaja Teterev » Ti Joulu 13, 2016 22:56 pm

Moi! Tuli taas laitettua joulusahti käymään. Tavallisesta poiketen unohdin mitata OG:n ennen hiivausta ja mittasin sen vasta hiivaamisen jälkeen. Lukemaksi sain 1.090. Onko ajankohdalla merkitystä lukeman tarkkuuden kannalta?

Ps. Hiivasin jälkivierteen saison-hiivan jämillä. Katsotaan mitä siitä kehittyy. Käynee ainakin aika kuivaksi. Viimeksi hiivasin vehnäoluthiivalla ja siitä tuli oikein hyvää :) .

Tero_perkele
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: OG:n mittaus hiivaamisen jälkeen

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ke Joulu 14, 2016 9:06 am

Tuskinpa se hirveesti ehtii muuttumaan jos se on kuitenkin mitattu muutama tunti maksimissaan sen hiivaamisen jälkeen.mutta näin äkkiseltään voi sanoa että suht tujua sahtia sulle jokatapauksessa tulee jos vaan jaksaa käydä loppuun asti ;-)

Teterev
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Ii

Re: OG:n mittaus hiivaamisen jälkeen

ViestiKirjoittaja Teterev » Ke Joulu 14, 2016 15:39 pm

3,5 kg:sta maltaita 8 litraa vierrettä käymisastiaan, joten sokereita on irronnut kai ihan ok. Tällä kertaa korvasin sahtimaltaat (pilsner+dark ale) pale ale- ja munich-maltailla (78 % pale ale, 12% munich ja 9 % tuoppi-ruismallas). Ajattelin, että munich toisi lisää maltaisuutta (toivottavasti ei mene liian makeaksi). Katsotaan mitä tulee. Väri ainakin on hyvä. Virallisesti ei sitä voine enää kutsua sahdiksi. Mutta vaihtelu virkistää :P .

Palaa sivulle “Sahti”