Siideri lidlin omenamehusta.

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Janne
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Re: Siideri lidlin omenamehusta.

ViestiKirjoittaja Janne » Ti Marras 09, 2010 20:58 pm

Minullakin on menossa testisetti Lidlin mehusta, hiivana kuohuviinihiiva näin ekan kerran

HassuSetä
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja HassuSetä » To Marras 11, 2010 8:01 am

Topicin innoittamana laitoin itsekin 10l satsin lidlin omenamehusta tulille, pulputusta alkoi kuulumaan jo samana iltana.
Hiivana viinihiiva.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tuusula, Köln
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » La Marras 13, 2010 14:49 pm

Olin tuolla germaaniassa alan messuilla ja poikkesin Fermentiksen messuständille. Sieltä löytyi ihan ehtaa "siiderihiivaa". Ihmettelin kun en ole sellaista vielä missään nähnyt, niin sanoivat että on uusi tuote ja sitä vasta nyt esittelevät... Eli ensivuoden omenasatoa silmällä pitäen täytyy kysellä että josko se löytäisi tiensä vähittäismyyntiin... Pankaapa korvan taakse ;)
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Marras 15, 2010 10:50 am

Minkähän verran muut ovat (ajatelleet) käyttäneet siidereitään? Oman satsin käyminen vaikuttaa hyvin hitaalta jo viikon jälkeen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 15, 2010 12:45 pm

Mulla havaittava käyminen ei kestänyt viikkoakaan. Annoin sen kuitenkin kaksi viikkoa olla astiassaan, ja nyt on kypsytelty viikko sekundaarissa, ja ajattelin piakkoin pistää pulloihin.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ma Marras 15, 2010 16:29 pm

Lager hiivan vuoksi 3 viikkoa ilman lagerointia, vai pitäisikö?

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Pe Marras 19, 2010 13:25 pm

Malttamattomana piti sitten siiderinalkua maistella parin viikon käymisen jälkeen. Maku oli mukava yllätys: omenainen, mutta pirun kuiva. "Ekstra"-kuvia siidereitä satunnaisesti juovalle tuo oli aika tiukkaa tavaraa. Ei siinä mitään, katsotaan miten se tuosta tasoittuu ja maistuu pullottelun jälkeen. Suurin epäkohta mielestäni oli kuitenkin väri, joka suorastaan kiljumaisena ei ole kovin houkutteleva. Millähän luontaisella keinolla tuota väriä voisi lähteä kehittämään? Jotain paahdettua sokeria tms? Olihan tuo sameaakin, mutta itseäni tämä seikka ei hirveästi häiritse.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Marras 19, 2010 14:08 pm

Pienenä muistutuksena että ihanan suomen lakimme mukaan tämä touhu on sitten laitonta, kaupan mehuista ei saa käyttää alkoholia.

Mutta olen itsekkin noita omppumehu siidereitä tehnyt aikanaan ja yllättävän hyvinkin on onnistunut.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Pe Marras 19, 2010 14:19 pm

Pitääkö tuo Mikko edes paikkansa, itse löysin alkoholilaista seuraavan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143 . Tuossa ei puhuta muuta kuin että valmistus käymisteitse. Tuo höpinä maltaista ja muu roska on kyllä 1968 tehdyssä laissa joka tuli voimaan 1990, mutta tuohan laki kumoaa sen.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Pe Marras 19, 2010 14:23 pm

Itseitseäni lainaten, lailla voi pyyhkiä persettä, tässä ote uuden lain lopusta(lisäksi nuo 9 luku, 104 ja 105 asetus on kumottu viime vuonna) :

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.
Tällä lailla kumotaan 26 päivänä heinäkuuta 1968 annettu alkoholilaki (459/68) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen, lukuun ottamatta sanotun lain 9 lukua sekä 104 ja 105 §:ää.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 19, 2010 18:10 pm

Asetus «alkoholijuomista» ja väkiviinasta 22.12.1994/1344 Sanoo kyllä seuraavaa:

Valmistus
5 §

Kotitaloudessa yksityiseen käyttöön valmistetulla alkoholijuomalla tarkoitetaan juomaa, jonka yksityinen henkilö valmistaa hänen ja hänen perheenjäsentensä sekä heidän vieraidensa nautittavaksi. Kotitaloudessa valmistetun juoman myynti tai sen tarjoaminen kaupallisen toiminnan yhteydessä tai maksullisissa tilaisuuksissa on kielletty.

Olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää mallastettua tai mallastamatonta viljaa taikka tällaisesta viljasta valmistettuja tuotteita tai siitä valmistettua vierrettä tai vierreuutetta sekä sokerivalmisteita. Enemmän kuin puolet uutetta antavista raaka-aineista on kuitenkin oltava peräisin viljatuotteista. Valmistuksen yhteydessä voidaan käyttää humalaa tai humalavalmisteita taikka muita makua antavia kasvinosia.

Muita mietoja alkoholijuomia kuin olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää ainoastaan tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, marjoja, rypäleitä tai raparperia sekä aromia antavia kasvinosia, ei kuitenkaan viljaa eikä siitä valmistettuja tuotteita. Valmistuksen tulee tapahtua käyttäen riittäviä raaka-ainemääriä siten, että sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

Valmistettaessa alkoholijuomia 3 momentissa tarkoitettuun käyttöön saadaan käymisen edistämiseksi käyttää sokerivalmisteita tai hunajaa sekä valmistuksen kannalta tarpeellisia kemikaaleja, ei kuitenkaan erillisiä aromiaineita tai -valmisteita. Sosiaali- ja terveysministeriö voi rajoittaa kemikaalien käyttöä valmistuksessa.

Onko kaupasta ostettu mehu tuoretta tai kuivattua hedelmää? Tuskin, vaikka erikseen valmiiden mehujen käyttöä ei kielletä. Vai menisikö mehu valmistuksen kannalta tarpeellisena kemikaalina? Ota tuosta nyt sitten selko.
Onko hunaja sokerivalmiste? jos ei, niin sitä ei saa käyttää oluen valmistamiseen vaan vain muiden alkoholijuomien.

Minua ei kyllä tippaakaan kiinnosta onko tuo laillista vai ei. Enkä oikein jaksa uskoa, että ketään muutakaan kiinnostaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 19, 2010 20:07 pm

äyni kirjoitti:
...sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

Eli jos ovikellonne soi, ei pimpottaja välttämättä olekaan inha TV-lupatarkastaja. Oven takana seisova uhkaava hahmo voi näemmä olla myös maistiaisia penäävä alkoholitarkastaja.

Luulisin, että pontikankeittoon soveltuvan vierteen lisäksi perinteinen kiljun valmistus sekamehusta on pyritty tämän lain avulla kriminalisoimaan. Siksi mehu on nimen omaan jätetty pois sallittujen raaka-aineiden listalta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 19, 2010 20:23 pm

Omalla tavallaanhan tästä tekee myös hauskaa se, että mm. rypälemehusta saa tehdä viiniä, se kun on luonnollinen raaka-aine. Ei viiniä rypäleistä tehdä vaan niiden mehusta. Saman tulkinnan voi siis tehdä omenoista... kai?!
Siis toisin sanoen, jos puristat rypäleistäsi mehun ja käytät sen, rikotko lakia kun rypäleet itse eivät ole käymisastiassa? Entä kuka sen tarkastaa valmiista juomasta onko rypäleet olleet käymispöntössä (tai omenat)?

Siman tai hunajaviinin valmistaminen sitten taas... Saatikka niiden melomeiden, braggottien ja grysereiden valmistus. Ai ai :shock: 8<> :mad: :wink:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 22, 2010 15:18 pm

Tajusinpa tuossa eilisiltana, että viinin käymisainepakkakuksethan ovat oikeastaan vain mehutiivisteitä. Jos niitä saa käyttää, niin kyllä mehuakin täytyy saada käyttää, ei lait ja asetukset erottele raaka-aineiden alkuperäisiä käyttötarkoituksia.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Marras 22, 2010 15:52 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:
...sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

Eli jos ovikellonne soi, ei pimpottaja välttämättä olekaan inha TV-lupatarkastaja. Oven takana seisova uhkaava hahmo voi näemmä olla myös maistiaisia penäävä alkoholitarkastaja.

Jep :D kummallekkaan en avaa ovea.

Eiköhän nämä lait ole ihan sitä varten, että todellisissa ongelmatilanteissa voidaan puuttua asiaan tai laajamittaisemmassa toiminnassa jälkikäteen syyttää. En usko, että ketään kiinnostaa mitä aikuiset miehet (tai naiset) omassa kodissaan itsellensä keittelevät...

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Marras 22, 2010 16:30 pm

Vaikka tämä keskustelu tarpeellista ja mieltä huojentavaa onkin, nostan vielä esiin tuon edellisen kysymykseni. Eli jos ja kun nykyisestiä koe-erästä juomakelpoista tulee, pitää miettiä miten siiderin väriä pystyisi hieman kohentamaan. Ehdotuksia tästä otetaan vieläkin vastaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 22, 2010 16:37 pm

Janne kirjoitti:Vaikka tämä keskustelu tarpeellista ja mieltä huojentavaa onkin, nostan vielä esiin tuon edellisen kysymykseni. Eli jos ja kun nykyisestiä koe-erästä juomakelpoista tulee, pitää miettiä miten siiderin väriä pystyisi hieman kohentamaan. Ehdotuksia tästä otetaan vieläkin vastaan.

Minä en kyllä omassa siiderisäsni huomaa mitään vikaa värissä. Normaalilta samealta omenamehulta tuo näyttää.
Liekö sulla hiiva siinä tekemässä sitä harmaaksi vai häiritseekö vain se hedelmäliha?
Varmaan käyttämällä suodatettua omppumehua saa "normaalimman" väristä siideriä. Kuitenkin itse suosisin tuorepuristettua mehua, enkä ole moista suodatettuna nähnyt, mutta miksi ei sellaista voi olla. Itsekin mehun voi tietty suodattaa, lieneekö kuitenkaan kahvinsuodatin riittävä, pitänee olla enemmän suodatinkerroksia.

Tietty jos ei pieni"vilunkipeli" haittaa, niin karamellivärillä saat siideristäsi vaikka sinipunaista.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 22, 2010 16:38 pm

Sameuden luulisi olevan hiivan tekosia joten joku tiukasti flokkautuva kanta voisi olla paikallaan?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 22, 2010 16:42 pm

Kiljumies kirjoitti:Sameuden luulisi olevan hiivan tekosia joten joku tiukasti flokkautuva kanta voisi olla paikallaan?

siis se mehu on suodattamatonta eli sameaa jo purkista. Se sameus ei käydessä muutu miksikään. Condessan kuohuviinihiiva minusta painui aika nätisti pohjalle, ja jos se on kunnollinen hiivakanta kuoharin tekoon, niin sen pitääkin laskeutua, että juoman voisi tanssittaa kirkkaaksi.

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Marras 22, 2010 16:46 pm

äyni kirjoitti:Minä en kyllä omassa siiderisäsni huomaa mitään vikaa värissä. Normaalilta samealta omenamehulta tuo näyttää.
Liekö sulla hiiva siinä tekemässä sitä harmaaksi vai häiritseekö vain se hedelmäliha?
Varmaan käyttämällä suodatettua omppumehua saa "normaalimman" väristä siideriä. Kuitenkin itse suosisin tuorepuristettua mehua, enkä ole moista suodatettuna nähnyt, mutta miksi ei sellaista voi olla. Itsekin mehun voi tietty suodattaa, lieneekö kuitenkaan kahvinsuodatin riittävä, pitänee olla enemmän suodatinkerroksia.

Tietty jos ei pieni"vilunkipeli" haittaa, niin karamellivärillä saat siideristäsi vaikka sinipunaista.

En nyt kyllä ihan tuota tarkoittanut.

Omenoita on erilaisia ja siksi on mehujakin. Lukemani perusteella mehun väri on jollain tasolla riippuvainen hedelmän makeudesta. Tuo vaaleus nyt ei ainakaan omasta mielestäni ole kovin viehättävää ja kaukana väittääkseni kaikista juomistani kunnon siidereistä.

Ei siinä mitään, ei sitä nyt väkisin tarvi lähteä muuksi muuttamaan. Tämä kyseinen mehu nyt on tämän väristä ja ehkä se pitäisi hyväksyä. Aika paljon vaan ciidereissä tunnutaan muutakin ainesta käytettävän mehun lisäksi, mikä voisi sopivasti edesauttaa tuossa väriasiassa.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”