Siideri lidlin omenamehusta.

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Siideri lidlin omenamehusta.

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ma Marras 22, 2010 16:49 pm

Hmm, bugaako foorumi vai mihin posti katosi.

Onko joku kokeillut maustaa tuota siideriä? Ilmeisesti kuivaa tulee kaikilla niin epäilyttää käyttää mitään mausteita ettei dominoi liikaa sitten sitä makua. Lähinnä kaneli ja tammilastut tulee mieleen.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Ma Marras 22, 2010 19:18 pm

Pariin pulloon voisi laittaa kokeeksi ihan pienen pätkän tai sirun kanelitankoa. Voisi tulla jouluinen maku.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 22, 2010 21:41 pm

En niin kamalasti ole siidereitä juonut, kun olut on enemmän makuuni, mutta ei ne sameat siiderit minusta ole mitenkään merkittävästi raikkaamman värisiä olleet, voin kyllä olla väärässäkin. Luulen kyllä jo pelkän sameuden kammottavan upsider-tyyppejä, väristä välittämättä.

Laitoin muutamaan pulloon pätkään kanelitankoa, saas nähhä mitä tulee. Raportoidaan sitten. Tammilastuja mietin myös kypsytyspönttöön, mutta annoin olla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 27, 2010 21:27 pm

Piti korkata eka pullo, kun ei malttanut.
Seeookakkosta ei ole kuin nimeksi tullut viikossa, oluisiini on kyllä samassa ajassa aina tullut ihan kohtuullinen hiilidioksidi. 2vol pitäisi olla lopputulema.

Hieman minusta mauton. Omenaisempi saisi olla. Minun makuuni riittävän hapan, varmaan olisi juuri sopiva, jos omenan maku tulisi enemmän esiin, nyt happamuus hallitsee hieman liikaa. Antaa nyt kypsyä tuolla putelissa, jos vaikka jokin ihme tapahtuisi. Mutta en minä ainakaan tätä yhtään enempää kaipaa...

tai sitten mä en vaan tykkää siideristä tarpeeksi, mikä voi olla ihan totta. aika vähän niitä on tulut juotua, ja lähinnä kuumalla kesäsäällä viilentäjänä ja raikastajana. Pitäis maistattaa jollain siiderinjuojalla.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Marras 27, 2010 22:10 pm

Pieni provokaatio. Anteeksi.
Battery Acid...

Olen toki itsekin tehnyt jotain kauniinpaaosapuolta miellyttääkseni...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 27, 2010 22:21 pm

suorama kirjoitti:Pieni provokaatio. Anteeksi.
Battery Acid...

Olen toki itsekin tehnyt jotain kauniinpaaosapuolta miellyttääkseni...

=)
Niin, tuli idea, vaimo hieman innostui, ja koska tuo nyt ei järin kalliiksi tullut, eikä vaivakaan ollut kummoinen, niin miksi ei.
Rouvakin kyllä enimmäkseen preferoi olutta, mutta hänen tekee välillä mieli siideriä. minä en juuri siideriä juo, maistan vaimon lasista aina kyllä hieman. Ei sillä, että siideri pahaa olisi, olut on vaan parempaa.

Niin, kyllä minä tätä juon huomattaasti mieluummin kuin mitä tahansa näistä isojen panimojen "siidereistä".

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Joulu 02, 2010 18:08 pm

No niin reilu 3 viikkoa kylmässä ja nostin "siiderin" takas sisään. FG näytti 1.020 joten jokin on mennyt persiilleen. Nyt ollut päivän lämpimässä eikä siltikään muutosta. Hieman omituisesti koko siideri tuntuu olevan kuin hapoilla. Haju on kiljumainen eli hiivalle haisee, mutta maku omenaisen pirtsakka ja hieman hapan. Jotain meni persiilleen. Annan tuolle sokeria hieman ja jätän seisomaan itsenäisyyspäivään lämpimässä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Joulu 05, 2010 22:20 pm

Maisteltiin toinen pullollinen, nyt vaimon kanssa.
Ei tullut kesää. En mie ihan toope olekaan ilmeisesti näissä siideriasioissa. Maku on liian hapan ja muuten kovin vaisu.
Liekö jokin mennyt vikaan, vai oliko Condessan hiiva kehno valinta, vai onko tuo vain kehno raaka-aine siideriin, vaikka muuten maukasta mehua onkin.

Pitäisiköhän tehdä etikkaa tuosta. Ei tuota tuommoisena viitsi juoda, etikalle olisi enemmän käyttöä.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Ma Joulu 06, 2010 8:28 am

Voipi olla, että siideristäsi tuli juuri sellaista aitoa englantilaista siideriä kuin pitääkin! Se, että tpidätkä sinä siitä on sitten eri asia!! :winktoo:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 06, 2010 9:53 am

Tuoppi kirjoitti:Voipi olla, että siideristäsi tuli juuri sellaista aitoa englantilaista siideriä kuin pitääkin! Se, että tpidätkä sinä siitä on sitten eri asia!! :winktoo:

Ei. Meillä ei ole juotu (lähnnä siis rouva ei ole juonut) mitään muuta kuin niitä englantilaisia ja ranskalaisia oikeita siidereitä, ja tuo ei kyllä miellyttänyt meistä kumpaakaan.
Jos vielä kävisi ostamassa jostain villeimmän mahdollisen verrokin ja maistelisi rinnakkain...

Lähinnä tuossa häiritsee se, että happamuus on oikeastaan ainoa esiintyvä maku. Kokeilun vuoksi leikkasin happamuutta sekoittamalla pieneen siideritilkkaan sokeria ja jäljelle ei jäänyt oikein mitään, hyvin vieno omenaisuus ja jokin tunnistamaton sivumaku. Veikkaan kyllä nyt, että joko raaka-aine tai hiiva olivat hommaan kehnoja tai sitten jokin on mennyt prosessissa pieleen ja tuohon on päässyt jotain bakteeria tms. happamoittamaan juomaa. Pilaantumisesta voisi kyllä viestiä sekin, että hiilidioksidia on hyvin niukasti, vaikka pitäisi olla 2 vol. Hiivasakkaa pullossa kyllä on.

Katsellaan tässä nyt, mitä muitten projektit tuottaa, ja tuomitan raaka-aine vasta sitten.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ma Joulu 06, 2010 12:50 pm

Täälläkin tuli siideristä erittäin hapanta, mutta onneksi se happamuus on koko ajan vähenemään päin.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ma Joulu 06, 2010 13:28 pm

Oma siideri käyttäytyy todella oudosti. Lisäsin hieman sokeria perjantaina koska mittari näytti 1.020 eikä käymistä ollut. Nyt näyttää vieläkin käyvän, sokeria oli ehkä desi. Mitatessa siiderissä oli jo poretta mukana. Maku on ihan ok, mutta uskalla pullottaa kun tiedä käykö tuo sitten liikaa.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ma Joulu 06, 2010 13:33 pm

Onneks te kaikki tiedätte että siideri vaatii sen 6-12 kuukautta kypsytystä ennen kuin se on hyvää? Maut tasaantuu ja kaikki liiat hapot liukenee...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 06, 2010 13:48 pm

raestlyn kirjoitti:Onneks te kaikki tiedätte että siideri vaatii sen 6-12 kuukautta kypsytystä ennen kuin se on hyvää? Maut tasaantuu ja kaikki liiat hapot liukenee...

Nonii. Katellaan sitten keväällä. Ei tehdä etikaksi vielä.
Ei mulle kukaan tämmöistä kertonut. :oops:

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Joulu 07, 2010 16:32 pm

raestlyn kirjoitti:Onneks te kaikki tiedätte että siideri vaatii sen 6-12 kuukautta kypsytystä ennen kuin se on hyvää? Maut tasaantuu ja kaikki liiat hapot liukenee...

Wikipedia kyllä puhuu ihan 3 kuukaudesta (alkuperäinen lähde on kuollut). Ilmeisesti kypsytys tehdään lambic tyyliin samassa käymisastiassa eikä erillisessä pullossa. Täytyypä pistää oma takaisin varastoon odottamaan kevättä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Joulu 07, 2010 18:52 pm

VonKluge kirjoitti:

Wikipedia kyllä puhuu ihan 3 kuukaudesta (alkuperäinen lähde on kuollut). Ilmeisesti kypsytys tehdään lambic tyyliin samassa käymisastiassa eikä erillisessä pullossa. Täytyypä pistää oma takaisin varastoon odottamaan kevättä.

En minä tuota kyllä enää pullosta pois ota.
Jos säästää ekat maistiaiset lämpimille keleille, niin on sääkin maun puolella :)

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ke Joulu 08, 2010 13:49 pm

äyni kirjoitti:
VonKluge kirjoitti:

En minä tuota kyllä enää pullosta pois ota.
Jos säästää ekat maistiaiset lämpimille keleille, niin on sääkin maun puolella :)

No ei kyllä kannata, mutta ilmeisesti se idea on että siideri hengittää kuten viini puutynnyrissä. Onhan esim. oma lemppari siideri Ecusson(tai jotain sinne päin) saatavilla samppakalja tyylisessä 0,75L pullossa ja ihan luonnon korkilla. Ehtiipä tyhjentää kivasti niitä ennen noiden pullotusta =) . Tammitynnyri sitten seuraavaan erään jos tuo onnistuu :nauru:

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Tammi 11, 2011 16:38 pm

No niin aika kiljua tuli ja pullotus tapahtui 1,5L limsa pulloon. Tuotos oli järisyttävän sameaa ja jotenkin happoista. Maku oli aika kuiva ja omenaa ei kunnolla maistunut.

janiz_
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja janiz_ » Ke Helmi 16, 2011 16:49 pm

Morjesta!

Meinasin tuossa laittaa tulemaan siidersatsin ja ostin sitä varten Pirkan omenamehua, joka on säilöntäaineeton ja lisäaineeton.
Riittääkö tässä omenamehussa itsessään oleva sokeri, jota siinä on 11g/dl. Tyhmyyksissäni menin ostamaan paikallisesta marketista
viinin valmistukseen tarkoitetun pakkauksen, joten minulla on nyt jotakin viinihiivaa. Onnistuuko sen teko sillä hiivalla? Muuta en
varmaankaan tarvitse kyseisestä pakkauksesta? Muutenkin olisi käyttöä neuvoille, meinasin laittaa 19litraa mehua ja sitten 5litraa vettä.
Paljonko tämä vaatii sokeria pulloon jälkikäymiseen?

HassuSetä
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja HassuSetä » To Helmi 17, 2011 6:20 am

Morjensta vaan:)
Uskoisin että tuon mehun oma sokerikin riittää jos alle 5% siideri tekeillä.
Itse tein lidlin omenamehulla ilman lisäsokereitä ja käytin juurikin mainitsemaasi kaupan viinihiivapakkauksen hiivaa, näillä onnistui ihan hyvin.
Joten luulisi näillä eväillä onnistuvan.

Jälkikäymiseen lisäilin itse 6,4g sokeria litraa kohti joka antanee 2.4volssin karbonoinnin +22c lämpötilassa.
Käytännössä sokeria voisi lisäillä noin 4-6g aina litraa nestettä kohti.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”