Siideri lidlin omenamehusta.

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Siideri lidlin omenamehusta.

ViestiKirjoittaja äyni » La Loka 23, 2010 5:42 am

resophonic kirjoitti:
äyni kirjoitti:Lidlistä kun saa aika hyvää tuorepuristettua (hassu termi) omenamehua suht edullisesti (1,39€/l), niin mitähän jos siitä tekisi siideriä. Voisi olla kohtuullinen vaihtoehto näin omenapuuttomalle kerrostaloasukille. helposti joutuu saman hinnan maksamaan vaika kuinka halvalla saisi jostain omppuja.
En ole varma, että saisiko tuosta tehtyä kunon siideriä. Saattavat nimittäin heittää sinne sekaan jotain säilöntäaineita joiden tarkoituksena on juuri tappaa hiivakannat. Kannattaa siis ensiksi selvittää tuo asia ennen kuin alkaa eksperimentoimaan.

Kyse on pastoroidusta luomumehusta. Jotenkin epäilen, että lisäaineita olisi käytetty. Ainakaan mitään mainintaa ei ole.

Oot kyllä oikeassa siinä, että omenoita saattaisi olla saatavana kun viitsisi tehdä vähän työtä.
Sitten jää vain kysymys mehustamisesta. Lahden viimeinen mehuasema ymmärtääkseni suljettiin alkusyksystä. ei ole tiedossa, että kukaan avaisi ensi syksynä mehuasemaa. Kirpparit olisi pullollaan pieniä mehulinkoja, mutta taitaa olla hieman liian hidasta moinen.

EDIT: muutin otsikon, että on jälkipolvien helpompi hiffata mistä on kyse.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tuusula, Köln
Viesti:

Re: Siideriprojekti

ViestiKirjoittaja resophonic » La Loka 23, 2010 8:23 am

äyni kirjoitti:Kyse on pastoroidusta luomumehusta. Jotenkin epäilen, että lisäaineita olisi käytetty. Ainakaan mitään mainintaa ei ole.
No sitten sen pitäisi toimia... Pitääpä bongata Lidlistä tuota mehua ja mitata ominaispaino...

Pienemmällä mehulingolla onnistuisi tuo siideriprojekti kanssa, mutta toki siinä menee aikaa.
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » La Loka 23, 2010 15:36 pm

Itse olen näitä kokemuksia luettuani miettinyt, että jos jostain vielä yrittäisi saada kasan omenoita ja yrittäisi siideriä tehdä. Pohdiskelin hieman, että jos vaan raastaisi/silppuaisi omenat ja sitten jotenkin puristaisi(?) mehut mössöstä irti. Se miten tuon puristamisen tekisi näissä olosuhteissa en vielä tiedä. Voi olla, että jää tekemättä.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » La Loka 23, 2010 19:55 pm

Tulipa masitettua ja kontrolloitua kuinka jälkikäyminen on lähtenyt käyntiin ja mikä on tilanne. Viikonpäivät ovat saaneet levätä.

Kumpainenkin satsi kirkastunut huomanttavasti. Hiivajäänteiten pienehköä flokkulaatiota on alkanut tapahtua ja pullon pohjalla on hento peite. Kiertämällä pulloa ja kääntämällä sen ylösalaisn saa hiivalietteen jämät liikkelle kummassakin pulossa... hyvltä näyttää.

Pullo 1 (spontaanilla käynnillä villihiivasta)
Kirkas oelmukseltaan. Patenttikorkki pihahtaa vienosti, eli painetta on alkanyt syntyä ja jälkikäynti on toiminnassa. Kaadettaessa lasiin jopa kuplintaa. Isohkoja ja keksikokoisia kuplia jotka kuolevat nopeasti. Tyypillistä tämän vaiheen käymiselle siis. Pientä helmeilyäkin, mutta sekin lakkaa heti kaadettua.

Maku on kuiva, alkaa tasapainoittua, joskin siinä on lievä etikkamaisuus, mitä siinä on ollut alusta pitäen. Villihiivaiseksi siideriksi ylittää odotukset.

Pullo 2 ("itse jalostetulla" Safale US05 hiivalla käytetty)
Kirkas olemukseltaan. Patenttikorkki poksahtaa vienosti, eli painetta on alkanyt syntyä enemmäin kuin pullossaa 1 ja jälkikäynti on toiminnassa. Kaadettaessa lasiin kuplintaa. Isohkoja ja keksikokoisia kuplia jotka kuolevat nopeasti. Tyypillistä tämän vaiheen käymiselle siis. Pientä helmeilyäkin, mutta sekin lakkaa heti kaadettua.

Maku ykköstä kehittyneempi, kuiva ja hedelmällisempi, ei juurikaan etikkaa, selkeä omenan maku, mitä siinä on ollut alusta pitäen. Pullo 1:stä kehittyneempi, ylittää odotukset.

Jatkuu...
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 27, 2010 14:45 pm

resophonic kirjoitti:
äyni kirjoitti:Kyse on pastoroidusta luomumehusta. Jotenkin epäilen, että lisäaineita olisi käytetty. Ainakaan mitään mainintaa ei ole.
No sitten sen pitäisi toimia... Pitääpä bongata Lidlistä tuota mehua ja mitata ominaispaino...

Pienemmällä mehulingolla onnistuisi tuo siideriprojekti kanssa, mutta toki siinä menee aikaa.

1.048 oli ominaispaino mehulla ja testasin myös sen, että lähtee varmasti käymään.
Näin ollen tuo voi olla hyvinkin potentiaalinen raaka-aine. Pitää testata tekemällä satsi.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » Ma Marras 01, 2010 7:30 am

Se saattaisi toimia. Otin ominaispainot Lidlin halvemmasta omenamehusta (sama 1048), eikä senkään tuoteselosteessa mainita mitään säilöntäaineista. Jos siis tuo on vain pastöroitu ja steriilisti pakattu, niin kyllä sen käymään pitäisi lähteä... Mene ja tiedä, kokeilemalla tuo selivää.

Oma ehta siiderini muuten elää ja kehittyy edukseen. Tuli viikonloppuna maistettua kumpaakin satsia ja koko ajan mennään parempaan suuntaan :jee:
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 01, 2010 10:45 am

resophonic kirjoitti:Se saattaisi toimia. Otin ominaispainot Lidlin halvemmasta omenamehusta (sama 1048), eikä senkään tuoteselosteessa mainita mitään säilöntäaineista. Jos siis tuo on vain pastöroitu ja steriilisti pakattu, niin kyllä sen käymään pitäisi lähteä... Mene ja tiedä, kokeilemalla tuo selivää.

Oma ehta siiderini muuten elää ja kehittyy edukseen. Tuli viikonloppuna maistettua kumpaakin satsia ja koko ajan mennään parempaan suuntaan :jee:

Tuolla se mehu pulputtelee. 10l sasi tulossa, hintaa tuolle tuli kaikkineen alle 20€, eli ei minusta ihan hirveästi. Ja ihanan vaivatonta.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » Ma Marras 01, 2010 12:00 pm

äyni kirjoitti:Tuolla se mehu pulputtelee. 10l sasi tulossa, hintaa tuolle tuli kaikkineen alle 20€, eli ei minusta ihan hirveästi. Ja ihanan vaivatonta.
Pitäisiköhän avata tälle teemalle ihan oma ketju? Nimittäin jos näin mutkattomasti saa "arkisiideriä" tehtyä, niin tästähän saa kohta ihan uuden kansanhuvin syntymään :)

Mitä Lidlin mehua tarkalleen ostitkaan?
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 01, 2010 12:32 pm

resophonic kirjoitti:
äyni kirjoitti:Tuolla se mehu pulputtelee. 10l sasi tulossa, hintaa tuolle tuli kaikkineen alle 20€, eli ei minusta ihan hirveästi. Ja ihanan vaivatonta.
Pitäisiköhän avata tälle teemalle ihan oma ketju? Nimittäin jos näin mutkattomasti saa "arkisiideriä" tehtyä, niin tästähän saa kohta ihan uuden kansanhuvin syntymään :)

Mitä Lidlin mehua tarkalleen ostitkaan?

Kannatetaan. SUORAMA! erotapa tämä lidl-mehuhöpinä irralleen tästä, mikäli vain osaat ja kykenet.

Mehu oli tätä. On muuten oikein hyvää omppumehua.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 01, 2010 12:35 pm

Koitetaan, älkää sitten vetäkö hernettä nenään kun ei löydy enään mitään... :P
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

Re: Siideriprojekti2 (Lidl Siideri jaettu)

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ma Marras 01, 2010 22:29 pm

http://www.youtube.com/watch?v=La38oQjdyPw#t=8m16s :D

Mutta joo tosiaan kaverilla on muita erittäin asiallisia videoita oluen ja muiden käymistuotteiden panemisesta.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ti Marras 02, 2010 9:15 am

Jos sitä jättäisi omenoiden kanssa pelleilyn ensi syksylle ja pistäisi lidlin mehulla oman testin käymään.

Olen muutamastakin lähteestä lukenut, ettei kuohuviini-hiiva olisi välttämättä ihan paras idea siideriin. Se kuulemma tekee turhankin kuivaa jälkeä ja samalla suosittelivat esim tuota US-05:ä. Hieman ajattelin, että jos tekisi kaksi ~5 litran testiä eri hiivoilla ja katsoisi mitä oma maku sanoo asiaan.

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ti Marras 02, 2010 18:53 pm

Itse käsitin että nimenomaan noita "tappajahiiva"-kantoja käytettäisiin siiderin tekoon koska kyseinen hiiva pystyy tuhoamaan muut villihiivat ja ilmeisesti myös osan bakteereista. Yleensä nämä kannat on kaiketi ns. kuohuviinihiivoja (Saccharomyces bayanus). Kuivaa jälkeähän ne kyllä taitaa tehdä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 19:05 pm

Siiderin pitääkin olla kuivaa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Marras 02, 2010 19:41 pm

Tein tuolla us-05 hiivalla omasta mehusta siideriä, kuivaa tuli. Og oli tosin vain 1038.

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ke Marras 03, 2010 18:23 pm

Kiljumies kirjoitti:Tein tuolla us-05 hiivalla omasta mehusta siideriä, kuivaa tuli. Og oli tosin vain 1038.

Onko hajua paljonko tuli alkoholia? Itselläni on 1.041 mehua ja mietin tässä lisäänkö sokeria vai en..

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ke Marras 03, 2010 21:57 pm

Onko kukaan kokeillut lager hiivaa? Lager hiivahan tuottaa vähän hiivan luomia aromeja joten luulisi sopivan loistavasti siiderin valmistukseen.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ke Marras 03, 2010 23:47 pm

VonKluge kirjoitti:Onko kukaan kokeillut lager hiivaa? Lager hiivahan tuottaa vähän hiivan luomia aromeja joten luulisi sopivan loistavasti siiderin valmistukseen.

Kuulemma toimii hyvin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 09, 2010 13:43 pm

Lidlin mehu tuli siirrettyä astiasta toiseen vähän kypsymään ja kirkastumaan. SG on 1,003, eli kuivaa, mutta ei ihan äärimmäisen kuivaa. Vaan saattaapa tuo tuosta vielä muuttua.
Hapan on maku ja erästä ystävääni lainaten, joka siis maistoi aikoinaan ensimmäistä kertaa oikeaa siideriä, "maistuu ihan käyneelle omenamehulle". Tuohon kun saapi vähän hiilidioksidia ja viileyttä, niin tuosta tullee aika hyvää.

Meinasin vuoleskella sekaan tammilastuja, mutta ajattelin jättää sen sitten seuraavaan kertaan. Tässä tullaan laittamaan muutamaan pulloon kanelintangonpätkä noin niin kuin joulua ajatellen.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Siideri lidlin omenamehusta.

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Marras 09, 2010 20:13 pm

Heitin juuri mehut pönttöön ja Saflagerin S-4 mukaan. Nyt vain pari viiikkoa odotellaan.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”