Kysymyksia siiderin valmistuksesta.

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Seinäjoki
18 tai yli: Olen

Kysymyksia siiderin valmistuksesta.

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ke Loka 06, 2010 0:53 am

Elikkäs nyt olisi tosiaan tulossa useita kymmenia litroja mehua ison omenasadon ansiosta ja pitäisi ainakin pari satsia pistää siideriä käymään.

Osa mehusta tulee olemaan pastöroitua (n. ~10 litraa) ja loput 10-15l pastöroimatonta.

Ensinnäkin millä hiivalla kannattaisi siideri käyttää? Olisi kaapissa jemmassa coopersin ja muntonsin stoutien hiivaa ja taitaapi olla yksi brewfermin vehnäolut hiivakin. Kannattaako näistä mitään sotkea siiderieriin vai olisiko parempi hakea shampanjahiivaa kaupasta. Wyeastin hiivaa en tällä haava ala tilailemaan.

Mitenkäs tuon pastöroimattan mehun kanssa.. Kannatta ilmeisesti keittää kaikki käymään pistettävä tavara ettei vaan mikään ylimääräinen home tai pöpö ala kukkimaan astiassa.

Ja sitten vielä se eniten mietityttävä asia; Kannattaako käynyt siideri jollain tavalla kirkastaa / selkiyttää vai antaako hiivan olla liemessä kuten oluessakin? Parantaako / Huonontaako siiderin selkiyttäminen makua?
Miten yleensä ottaen saisi helpoiten selkiytettyä liemen nätin väriseksi ja läpikuultavaksi. Olen kuullut jonkinsortin liivatetempusta mutta en oiken tiedä miten se pelaa. Mitenkäs hiilihapotuksen kanssa käy jos aikoo liemen selkiyttää ennen hiilihapotus sokerien lisäämistä?
Onko siiderin selkiyttäminen edes oikeastaan vaivan arvoista maun kannalta. Toki nätimmän näköistähän siitä tulisi.

Ajattelin myös koittaa pienempään satsiin maustamista kanelilla tai vaniljalla. Millä tavalla maustaminen kannattaisi suorittaa? Ajattelin yhtenä vaihtoehtona pistää kanelia / vaniljaa suoraan käymisastiaan tai jälkikäymisastiaan "kuivahumaloinniksi". En vain osaa arvioida yhtään mausteiden määrää.
Toinen vaihtoehto olisi keitellä jonkinlainen mausteliemi ja lisätä se ennen käymään pistämistä. Onko kellään hyviä vinkkejä maustamisen suhteen?

Kertokaa toki myös jos on joitain asioita joita pitää ottaa erityisesti huomioon siiderin valmistuksessa!

Kiitos.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Kysymyksia siiderin valmistuksesta.

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ke Loka 06, 2010 7:38 am

Tein siiderikokeilun kymmenestä litrasta itsepuristettua pastöroimatonta omenamehua. Satsi on nyt parvekkeella
selkiytymässä muutaman päivän ennen pullotusta. Tähän mennessä en ole huomannut pastöroimattomuudella olleen
mitään haittavaikutuksia. Jotkin netissä lukemani tekstit kertoivat, että keittäminen ei tekisi hyvää mehun maulle...

Tässäpä kuva omppuprässistä malliksi :)
SPA51263_2.jpg

Mukava rakenteluprojekti oli ja toimikin yli odotusten.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Loka 06, 2010 8:04 am

Onko rakentelusta lisää kuvia? Piirrustuksia? Miten paljon tollasella prässillä saa aikaan mehua/tunti? Teitkö myös murskaimen? Onko pohjalla jokin siivilä vai painetaanko vain kovaa alustaa vasten?

Brouwlandin vastaavat tuotteet on mielestäni ylihintaisia, joten olen suunnitellut että josko ensi vuotta varten tekisi oman puristimen. Mehua tuli tänä vuonna n. 150l josta 20l laitoin siideriksi US-05 hiivalla. Mehun OG oli 1038 eli hieman vähemmän sokeria oli kuin mitä muut ovat raportoineet. Pönttö pulputtaa parhaillaan iloisesti. =)

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ke Loka 06, 2010 9:28 am

tomatobrew kirjoitti:Ensinnäkin millä hiivalla kannattaisi siideri käyttää? Olisi kaapissa jemmassa coopersin ja muntonsin stoutien hiivaa ja taitaapi olla yksi brewfermin vehnäolut hiivakin. Kannattaako näistä mitään sotkea siiderieriin vai olisiko parempi hakea shampanjahiivaa kaupasta. Wyeastin hiivaa en tällä haava ala tilailemaan.

Amerikkalaiset tuppaavat käyttämään melkein pelkästään shampanjahiivaa (lalvin) koska se "syö" kaikki muut hiivakannat ja bakteerit.
Mitenkäs tuon pastöroimattan mehun kanssa.. Kannatta ilmeisesti keittää kaikki käymään pistettävä tavara ettei vaan mikään ylimääräinen home tai pöpö ala kukkimaan astiassa.

Campden-tabletit on parempi vaihtoehto, ne tappavat villihiivat yms muuttamatta makua. Siideriähän tässä ollaan tekemässä, ei omenaviiniä

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ke Loka 06, 2010 10:49 am

Kiljumies kirjoitti:Onko rakentelusta lisää kuvia? Piirrustuksia? Miten paljon tollasella prässillä saa aikaan mehua/tunti? Teitkö myös murskaimen? Onko pohjalla jokin siivilä vai painetaanko vain kovaa alustaa vasten?

Ikävä kyllä en dokumentoinut rakennusvaihetta. Voin laatia jonkinlaiset piirustukset prässistä kunhan ehdin.
Omenamurska puristettiin kaksinkertaisen harsokankaan sisällä. Tein myös murskaimen, mutta sen teräratkaisua pitää
vielä kehitellä ensi vuotta varten. Myös moottori pitäisi saada kiinteäksi. Mehua saatiin tehtyä n. 40 l muistaakseni n. kuuden
tunnin aikana. Syynä hitauteen oli ehkä murskaimen tehottomuus ja prässääjien kokemattomuus. :D
Pikaisesti laskettuna prässin kustannukset olivat jossain 50...60 € tietämissä.

SPA51267_2.jpg

SPA51268_2.jpg

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Ke Loka 06, 2010 13:37 pm

tomatobrew kirjoitti:Mitenkäs tuon pastöroimattan mehun kanssa.. Kannatta ilmeisesti keittää kaikki käymään pistettävä tavara ettei vaan mikään ylimääräinen home tai pöpö ala kukkimaan astiassa.
Itse päätin keittää mehua muutaman minuutin koska luin jostain että pastöroimattomaan mehuun olisi pieni mahdollisuus saada E. coli -kontaminaatio. En myöskään halunnut käyttää mitään "ylimääräisiä kemikaaleja" omassa sidukassani (selkeytysaineita tai muutakaan). Ihan (hiton kuivalta) siideriltä se silti mielestäni maistui. Alkon brittisiiderit (Old Rosie, yms.) tuli mieleen.

Keittäessä mehusta "breikkasi" sakkaa, josta suodatin suurimman osan siivilällä ja loput asettui käymisastian pohjalle kun selkeytin kylmäcrashaamalla käymisastiaa päivän ennen pullotusta. Keitin ja suodatin myös jälkikäymismehun samankaltaisella tavalla. Lopputulos oli melko selkeää tavaraa (vain vähän sakkaa pullojen pohjalla).

Tänä vuonna käytin ihan perus-viinihiivalla. Ensi vuonna varmaan shamppanjahiivalla. Omput mehustin mehulingolla, kun sellainen sattui nurkissa pyörimään.

Edit:
Kävinkin tuossa kattomassa sidukkapulloja ja ei ne ihan täysin kirkkaalta vaikuta. Vähän "cloudya" tavaraa siis, mutta toisaalta niin oli tarkoituskin. Mitä nyt luin aiheesta, niin keittäminen taitaa tehdä tuon että siideriä on vaikea/mahdoton selkeyttää aivan täysin.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » To Loka 07, 2010 19:43 pm

Itse tein viime vuonna 15 l siideriä. Omenoita oli peräti viittä eri lajiketta sattuneesta syystä. Wyeastin shampanjahiivan tilasin humle.se:stä. Pulloina oli 0,75 kuohuviinipulloja. Puristutin mehuasemalla (ei pastöroitu) ja vein käymisastian kylpyhuoneen nurkkaan. Pakastin mehusta pari litraa. Mehun ominaispaino oli muistaakseni 1.054. Herätelin hiivan ja sekoitin 22 asteiseen mehuun. Mehu kävi noin 5 päivää ja annoin seistä pari päivää vielä. Sitten sulatin pakkasesta mehun ja lisäsin sen ikään kuin jälkikäymissokeriksi. Sitten pullottelin ja vein maakellariin puoleksi vuodeksi. Vappuna sitten maistettiin ja Voi Pojat! Oli hyvää, kirkasta ja kauniin punertavaa.

Itse en siis selkiyttänyt mitenkään. Pullojen pohjalle kertyi tietysti tavaraa mutta se ei haitannut kun avasi varovasti. Vähän tietysti joutui jättämään pohjalle juomaa (sekin maistui kyllä hyvältä). Poreita oli kehittynyt sopivasti. Tässä alkusyksystä joimme viimeiset ja maku oli vain parantunut.

Tänä vuonna ei sitten omenoita tullutkaan kuin vissiin kolme kappaletta yhteensä kaikkiin kolmeen puuhun :(
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Loka 07, 2010 19:54 pm

Muuten lueskelin jostain suomalaiselta sivulta että hyvä siideri tulee kahdesta lajikkeesta antonovka ka valkea kuulas. Ja hiivaksi shampanjahiiva. Tästä innostuneena ajattelin istuttaa antonovkan. Sitten vain odottelemaan satoa joskus vuosien kuluttua ;)

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Pe Loka 08, 2010 1:22 am

Mistäs muuten shampanjahiiva löytää? Ei ainakaa kotiviini.fi sivuilla näkynyt olevan. Humle.se:stä on siiderihiivat loppuneet ja lähikaupassakin oli vain turbohiivoja. :(

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Loka 08, 2010 4:42 am

Tuolla jotain. Ei kauheen hintavii käytetyt varsinkaan. Myös jotain ämpärissä terä versioo.
Ps älkää käyttäkö Beatles levyjä muuhun kun soittamiseen..

http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trks ... Categories

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=frui ... m270.l1313

http://home-garden.shop.ebay.co.uk/Beer ... 86.c0.m359

De

http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=Apfelpr ... 0&_odkw=drücken&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

http://business.shop.ebay.de/Obstpresse ... 128/i.html
Jos sais Terran reissullansa

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Pe Loka 08, 2010 7:03 am

tomatobrew kirjoitti:Mistäs muuten shampanjahiiva löytää? Ei ainakaa kotiviini.fi sivuilla näkynyt olevan. Humle.se:stä on siiderihiivat loppuneet ja lähikaupassakin oli vain turbohiivoja. :(

http://kotiviini.fi/fi/Viinihiiva-oluthiiva.php kuudes ylhäältä, jos et ulkomailta jaksa tilata. Jos tilaat niin suosittelenLalvin EC-1118kuivahiivaa, todella hyvä.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Loka 08, 2010 12:59 pm

Kävin Viinimaailmassa Myyrmannissa jokin aika sitten ja Jos en väärin muista niin myyjä sanoi, että voisi tilata shampanjahiivaa tarvittaessa. Tosin kestäähän se tilaaminen...

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Pe Loka 08, 2010 15:40 pm

Kyllä Viinimailmassa oli vielä pari viikkoa sitten Kitzingerin Shampanjahiivaa, pari pussia kun lähti mukaan...

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Pe Loka 08, 2010 16:34 pm

raestlyn kirjoitti:
tomatobrew kirjoitti:Mistäs muuten shampanjahiiva löytää? Ei ainakaa kotiviini.fi sivuilla näkynyt olevan. Humle.se:stä on siiderihiivat loppuneet ja lähikaupassakin oli vain turbohiivoja. :(

http://kotiviini.fi/fi/Viinihiiva-oluthiiva.php kuudes ylhäältä, jos et ulkomailta jaksa tilata. Jos tilaat niin suosittelenLalvin EC-1118kuivahiivaa, todella hyvä.

Kas.. kiitoksia. Akuutti puusilmäisyys vain iski. :)

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

Campden-tabletit

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ti Loka 12, 2010 14:57 pm

Dodiin.. Mehuahan tuli ja paljon tulikin. Omenaa oli 76kg ja mehua tuli n. 55 litraa. Mehunsaanto oli erittäin korkea n. 7.2dl / kg. Ominaispaino asettui 1.041 paikkeille joten suht tyytyväinen olen. Ikävä kyllä en tiedä kyseisen omenan lajiketta. Kovia ja erittäin mehukkaita ja hyvänmakuisia vaalean vihreitä omenia. Ilmeisesti talvilajiketta tai myöhäistä syksylajiketta.

raestlyn kirjoitti:Campden-tabletit on parempi vaihtoehto, ne tappavat villihiivat yms muuttamatta makua. Siideriähän tässä ollaan tekemässä, ei omenaviiniä

Mistäs näitä tabletteja oikein löytää ja miten näitä käytetään?

Tulossa on Lalvinin 1118 hiiva mutta ajattelin että voisi pelata varman päälle pastöroimattoman liemen kanssa ja koittaaa tuota campden tablettia.

Sillä voi ilmeisesti myös keskeyttää käymisen että saadaan tuote jäämään makeammaksi. Silloin ilmeisesti pitää hiilihapotusta varten lisätä uusi hiiva?

Häviääkö tuon tabletin vaikutus tietyssä ajassa niin ettei se tapa itse käyntihiivaa?

ps. Kylmä mehu oli muuten paremman makuista kuin pastöroitu. Lisäksi pastöroitu oli vaaleampaa ja sameampaa. Pastöroidussa satsissa on hieman omenahillomainen maku ja on muutenkin hieman kirpeämpää.
Viimeksi muokannut tomatobrew, Ti Loka 12, 2010 18:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Ti Loka 12, 2010 15:44 pm

Toimiskohan tuo Melkkon myymä kaliumdisulfiitti samoin kuin Campden-tablettien sisältämä kaliummetabisulfiitti...

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ti Loka 12, 2010 17:23 pm

Ainakin Viinimaailma Myyrmäessä myy noita Camden tabuja.

Luultavasti Kaliumdisulfaatti toimii aivan samalla tavalla, kuten kaikki muut käymisenpysäyttäjät. 24 tuntia kuulemma riittää aineen haihtumiseen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Campden-tabletit

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 12, 2010 19:58 pm

tomatobrew kirjoitti:Sillä voi ilmeisesti myös keskeyttää käymisen että saadaan tuote jäämään makeammaksi. Silloin ilmeisesti pitää hiilihapotusta varten lisätä uusi hiiva?

Häviääkö tuon tabletin vaikutus tietyssä ajassa niin ettei se tapa itse käyntihiivaa?

Tuli tuosta mieleen vain, että eikö se uusi hiiva sitten jatka siitä mihin edellinen jäi?
Eli pitäisikö joko makeus tai hiilihapot saada vaihtoehtoisella menetelmällä?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tomatobrew
Aloittelija
Aloittelija

Re: Campden-tabletit

ViestiKirjoittaja tomatobrew » Ti Loka 12, 2010 20:58 pm

suorama kirjoitti:
tomatobrew kirjoitti:Sillä voi ilmeisesti myös keskeyttää käymisen että saadaan tuote jäämään makeammaksi. Silloin ilmeisesti pitää hiilihapotusta varten lisätä uusi hiiva?

Tuli tuosta mieleen vain, että eikö se uusi hiiva sitten jatka siitä mihin edellinen jäi?
Eli pitäisikö joko makeus tai hiilihapot saada vaihtoehtoisella menetelmällä?

:D Joo ajatushikka tuli. Luin itsekin omaa tekstiäni ja ihmettelin ajatuksen juoksua.

Tuossa asioita tutkiessa tuli englanninkielinen termi "keeving" (ranskaksi cuvée) vastaan. Breton siidereissä käytetään kyseistä metodia että lopputuloksesta saataisin luonnollisen makuinen mutta hieman makeampi versio.

Breton cider making employs the technique of keeving (from the French cuvée). In keeving, calcium chloride and a special enzyme are added to the pressed apple juice, causing protein in the juice to precipitate to the top for removal. This reduces the amount of protein available to the yeast, starving it and therefore causing the cider to finish fermenting while sugar is still available. The result is a sweeter drink at a lower alcohol level but still retaining the full flavour of the apples, without dilution.

Mistähän tuota kalsiumkloridia ja öh.. "Erikois enstsyymiä" saa. . Mitä lie tuo entsyymi sitten onkaan. Voi olla aikalailla hankala homma kotipanimomestarille.

Ainiin ja vielä maustamisesta. Ajattelin maustaa toisen satsin sittenkin kanelilla ja kypsyttää ainakin jouluun asti. Eikös siidereitä kypsytetä muutenkin vähintäänkin useampia kuukausia.
Eli kannattaakos kanelitangot nakata vain suoraa käymisastiaan ja astian vaihdossa lisätä muutama lisää?
Onko kellään kokemusta kuinka paljon kannattaisi pistää. Menee muuten aivan luomituntumalla kun ei tunne mausteen voimakkuutta.

Lisäksi voisi olla hyvä ajatus kirkastaa mehu jo ennen hiivan lisäämistä. Ainakin oma pästöroitu mehu on melko sameaa ja pastöroimatonkaan ei kovin läpikuultavaa ole vaikkakin huomattavasti nätimmän näköistä. Kirkastamiseen lienee parasta käyttää noita perus viinien kirkastamiseen käytettyjä aineita? Melkon sivuilta katsellessa listassa oli aineita nimellä "superselvike" ja "kirkasteaine".. Onko nämä nyt sitten samaan tarkoitukseen vai mikä on homman juoni. Lisäksi haittaako nuo aineet hiivan toimintaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Loka 12, 2010 21:19 pm

Ensinnäkin: en ole koskaan valmistanut siideriä, ja olen sikäli aivan väärässä threadissa. Tämä on muutoinkin nyt näitä aivopieruja jotka varmasti kannattaisi jättää kokonaan sanomatta, mutta... :idea:
Miltä mahtaisi maistua jos steeppaisi mukaan hiukan karamellimallasta??

En muista maistaneeni mitään olut/siiderihybridejä, mutta omenan maku sopii esim. puuroihin mainiosti. Karamellimaltaiden dekstriini jäisi makeudeksi siideriin. Olisiko hienoinen maltaan sivumaku sidukassa kauhistus? Vastaus voi olla joko "kyllä" tai "ei", tai jotain siltä väliltä.

Kokeilut omalla vastuulla. :psst:

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”