Sima

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Re: Sima

ViestiKirjoittaja Kissala » Pe Kesä 09, 2017 10:20 am

Kesäsimat tuli laitettua käymään tolla samalla ohjeella ku aikasemmin. Hunajana tälläkertaa jotain Espanjalaista hunajaa. Tälläkertaa vois kokeilla vähän ronskimpaa kuivahumalointia, rokkaa simassa älyttömän hyvin!

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Ke Loka 18, 2017 15:58 pm

Eli siis nyt kun ei löydy kunnollista mallasmyllyä ja tekis mieli tehdä jotain alkoholipitosta niin ajattelin tehdä simaa. Kaveri tekee siideriä omenamehusta, omatekosia viinejä on jo viimeaikoina maisteltu ja kilju on pahaa joten noita juomia en viitsinyt. Teen kuitenki siman hieman eri tavalla ja miksaan tämän https://www.kotikokki.net/reseptit/nayt ... un%20sima/ ja tämän https://www.lappo.fi/page/31/ reseptin yhteen. Joulunen sima siis tulossa ihan huumorimielessä. =)

1 ) Pese sitruunat hyvin ja kuori perunakuorimaveitsellä keltainen kuori ja laita se sivuun.
2 ) Ota sitruunoista valkoinen osa pois ja jätä hedelmäliha sivuun.
3 ) Keitä 8-9l vettä.
4 ) Lisää 60min kohdalla 9,6g simcoe
5 ) Lisää 30min kohdalla 3g cascade
6 ) Lisää 15min kohdalla 2kpl neilikankukkia
7 ) ... 10min kohdalla 3g cascade
8 ) ... 5min kohdalla 1kpl kanelitanko, sitruunanliha + kuoret + 0,5kg normisokeria ja 0,5kg fariinisokeria.

Olen tällä hetkellä saanut tuon nesteen pois levyltä ja jäähdytän sen hiljalleen. Varmaan myöhemmin jäähdytän sitä kylmällä vedellä kun on taas aikaa.

Sitten ajattelin pistää Safale S04 tai S05 oluthiivaa 0,5-1g/l riippuen kumpi vajaa pussi riittää. Käyminen 2vk tms.

Saa ehdottaa parempia toimintatapoja.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Loka 19, 2017 14:07 pm

pohjoses kirjoitti: - -
1 ) Pese sitruunat hyvin ja kuori perunakuorimaveitsellä keltainen kuori ja laita se sivuun.
2 ) Ota sitruunoista valkoinen osa pois ja jätä hedelmäliha sivuun.
3 ) Keitä 8-9l vettä.
4 ) Lisää 60min kohdalla 9,6g simcoe
5 ) Lisää 30min kohdalla 3g cascade
6 ) Lisää 15min kohdalla 2kpl neilikankukkia
7 ) ... 10min kohdalla 3g cascade
8 ) ... 5min kohdalla 1kpl kanelitanko, sitruunanliha + kuoret + 0,5kg normisokeria ja 0,5kg fariinisokeria.

Olen tällä hetkellä saanut tuon nesteen pois levyltä ja jäähdytän sen hiljalleen. Varmaan myöhemmin jäähdytän sitä kylmällä vedellä kun on taas aikaa.

Sitten ajattelin pistää Safale S04 tai S05 oluthiivaa 0,5-1g/l riippuen kumpi vajaa pussi riittää. Käyminen 2vk tms.

- -

Lisäsin seuraavana päivänä nesteiden jäähdyttyä vielä jäljelle jääneet 377g kidesokeria ja 123g hunajaa.

Sitten kiehautin hyvin pienen määrän vettä ja pistin 200g rusinoita sinne pastöroitumaan. (En sitten tiedä onko tarpeellista)

Jäähdytin jääkaapissa ja pistin nesteeseen. Siirsin käymisastiaan ja lisäsin n. 15g hiivaa.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pohjoses » To Marras 09, 2017 22:18 pm

luovahulluus kirjoitti:Nyt ei ehkä ole enää se kovin simasesonki, mutta kirjaillaan nyt tähän maailmalle (ja omiksi muistiinpanoiksi) millainen keitos tuli tänä vuonna vapuksi tehtyä. Tämän vuoden sima oli, näin vaatimattomasti itse arvioiden, parasta simaa mitä ikinä olen maistanut. Myös ihminen, joka ei normaalisti pidä simasta, joi sitä mielellään koko pullollisen. Appelsiini tuo siman makuun vähän pyöreyttä ja verigreippi simuloi kivasti humalan katkeruutta.

Näillä ohjeilla tulee 8 litraa simaa, jossa on 4,5% alkoholia. Kuivempaa kuin perinteinen munkin kanssa tarjottava sokeriliemi, mutta ei lähellekään kuivaa skumppaa. Ehkä jotain Crowmoorin luokkaa, joka on mun makuuni liian makea siideriksi, mutta simaan vähän makeampi meininki toimii. Aloita valmistus mielellään vähintään 23 päivää ennen juomista.

0,5kg Fariinisokeri
0,8kg Sokeri
2kpl sitruuna
1kpl appelsiini
1kpl verigreippi
2tl Barshop viinihiivaa (SafAlen US-05 voisi olla parempi, mutta tuota Barshoppia löytyi viereisestä Tokmannista.)

Keitä 2l vettä, raasta joukkoon kuori sitruunoista ja appelsiinista (ei valkoista osaa). Purista kaikki hedelmät joukkoon, ei haittaa vaikka saisit sinne hedelmälihaakin. Lisää sokerit. Kun sokerit ovat liuenneet, kaada käymisastiaan ja lisää loput 6l vettä kylmänä. Tarkista lämpötila ja lisää hiiva. Ominaispainon pitäisi nyt olla noin 1.059.

Juomassa on paljon happoa hedelmistä, joka hidastaa käymistä. Tarkkaile ominaispainoa, ja pullota sima olutpulloihin kun se on 1.028. Tähän meni minulla 8 vuorokautta.

Kesken käymisen pullotettu juoma tietenkin jatkaa käymistä pullossa kehittäen hiilidioksidia. Seuraavana päivänä, avaa yksi pullo ja tarkista ominaispaino. Sen pitäisi olla pudonnut 0.003 yksikköä (eli on nyt 1.025). Minulla siihen meni tarkalleen yksi vuorokausi. Nyt pulloissa on sopivasti happoa, ja sima pitää pastöroida käymisen pysäyttämiseksi.

Pastörointi:
Varoitus!
Tämä vaihe voi aiheuttaa pullon räjähtämisen, joka voi johtaa haavoihin tai sokeutumiseen! Käytä siis vähintään suojalaseja, parempi vielä olisi koko naaman peittävä suoja. Myös vähintään toinen käsi kannattaa suojata patakintaalla tai tukevalla nahkaisella työhansikkaalla. Kattilan kantta voi myös käyttää kilpenä pullon ja itsesi välissä.

Kuumenna suuressa kattilassa vettä 78-83 -asteiseksi. Vettä saa olla noin 10cm kerros kattilan pohjalla. Väännä levy kiinni, mutta jätä kattila kuumalle levylle. Asettele pulloja varovasti ja väljästi kattilaan. Omaan 25l kattilaan laitoin 7 pulloa kerrallaan. Jätä ne sinne kymmeneksi minuutiksi kannen alle lämpeämään.

Siman lämpötila pitää saada riittävän korkeaksi, jotta kaikki hiiva kuolee, mutta ei niin korkeaksi, että lisääntynyt paine räjäyttää pullon. Olen pastöroinut noin 50 pulloa siidereitä ja simoja. Onnistuin yhden pullon räjäyttämään, kun kattilan vesi oli vähän liian kuumaa ja pullo oli vähän liian kauan vedessä. Onneksi liesituuletin otti vastaan suurimmat sirpaleet. Älä siis ylitä annettuja raja-arvoja. Jos hiivaa jää eloon, pullossa oleva paine kasvaa, ja pullo voi taas räjähtää. Älä siis myöskään alita annettuja raja-arvoja.

Kun pullo on ollut 10 minuuttia vedessä, siirrä se sieltä suojatulla kädellä varovasti pyyhkeen päälle kuivumaan ja jäähtymään, kolhimatta pulloa mihinkään matkalla. Kun kattila on tyhjä, lämmitä vesi uudelleen noin 80-asteiseksi ja pastöroi lisää pulloja.

Anna makujen kehittyä pulloissa pari viikkoa ennen nauttimista.

Voisko joku kertoa mitä teen kun OG on 1,050... Miten saisin sen ylös 1,059? Heitin hiivan jo tuonne. Pitäiskö heittää sokeria perään tms?

PS. Vanha ylläoleva resepti meni pilalle omasta mielestä. Haisi kyllä simalta, mutta maistu katkeralta kampparilta.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Ma Joulu 18, 2017 20:52 pm

Tein kesällä simaa. Resepti oli preston käymisainepaketti + hunajaa + vettä. Annoin tavaran olla primäärissä alusta loppuun. Kaiken kaikkiaan viini oli käymisastiassa 4-5 viikkoa. Ennen pullotusta siirsin viinin kahteen astiaan, joista toiseen laitoin jälkikäymistä varten hunajaa. Toisen pullotin sellaisenaan. Ajattelin pullottaessani että maku ehkä kehittyy maagisesti ja siitä tulee vielä hyvää, mutta viime viikonloppuna tavaraa maistaessani totesin sen olevan aika pahaa. =) Viinit on pullotettu heinäkuussa.

OGta en mitannut koska oli harrastus niin alussa että luulin pärjääväni alkoholipitoisuus mittarilla. Hommasin kuitenkin mittarin ja FG oli 0.998 tjsp. Prosentteja tuli n. 11%. Maku on vähän niinkuin maustamaton kotiviini tai todella laadukas kilju. :lol: Maku paranee huomattavasti kun lisää hunajaa lasiin.

Mietin tässä että voisiko tuolle tehdä vielä jotain? Voiko noita pulloja avata ja lisätä vaan hunajaa tai jotain muuta makeutetta/maustetta? Jos on järkeä lähteä pulloja aukaisemaan, kannattaako lisätä käymisen pysäyttäjä vielä tässä vaiheessa?

Avasin myös yhden shamppanjaversion ja se oli ihan flättiä. Osaako joku tuosta mun prosessin kuvauksesta päätellä mikä ois voinut mennä pieleen? Käyminen tapahtui autotallissa ulkona, eli lämpötila vaihteli jonkin verran. Ehkä 15-20c ympäristössä pysyttiin kuitenkin käymisen ajan. Viini oli aika pitkään käymisen päätyttyä vielä käymisastiassa varmuuden vuoksi ja kirkastumassa. Korkkina toimi muovinen shampanjakorkki. Annoin pullojen olla huoneen lämmössä 2-3 vko ennen kun varastoin ne kylmäkellariin.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 18, 2017 23:47 pm

Noin äkkiseltään kun tuollainen käymisainepaktti oli mukana niin tulee mieleen tuosta shampanjaversion kuplattomuudesta, että mukana oli aika todennäköisesti joku käymisenpysäyttäjä jos käytit ohjeen mukaan. Tämä vaihe kun tapaa hiivan ja hiivan ollessa kuollut ei kupliakaan muodostu kun ei pullotussokeria ole mikään syömässä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

raaste
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Ti Joulu 19, 2017 0:11 am

En käyttänyt käymisenpysäyttäjää. Enkä tainnut käyttää kirkastettakaan. Hiivat ja ravinteet käytin alkuvaiheessa vain. Voiko olla että matala lämpötila ja pitkä aika pöntössä sokerin loppumisen jälkeen olisi tappanut hiivan?

Korvamakeinen
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Korvamakeinen » Ma Huhti 23, 2018 19:05 pm

luovahulluus kirjoitti:Nyt ei ehkä ole enää se kovin simasesonki, mutta kirjaillaan nyt tähän maailmalle (ja omiksi muistiinpanoiksi) millainen keitos tuli tänä vuonna vapuksi tehtyä. Tämän vuoden sima oli, näin vaatimattomasti itse arvioiden, parasta simaa mitä ikinä olen maistanut. Myös ihminen, joka ei normaalisti pidä simasta, joi sitä mielellään koko pullollisen. Appelsiini tuo siman makuun vähän pyöreyttä ja verigreippi simuloi kivasti humalan katkeruutta.

Näillä ohjeilla tulee 8 litraa simaa, jossa on 4,5% alkoholia. Kuivempaa kuin perinteinen munkin kanssa tarjottava sokeriliemi, mutta ei lähellekään kuivaa skumppaa. Ehkä jotain Crowmoorin luokkaa, joka on mun makuuni liian makea siideriksi, mutta simaan vähän makeampi meininki toimii. Aloita valmistus mielellään vähintään 23 päivää ennen juomista.

0,5kg Fariinisokeri
0,8kg Sokeri
2kpl sitruuna
1kpl appelsiini
1kpl verigreippi
2tl Barshop viinihiivaa (SafAlen US-05 voisi olla parempi, mutta tuota Barshoppia löytyi viereisestä Tokmannista.)

Keitä 2l vettä, raasta joukkoon kuori sitruunoista ja appelsiinista (ei valkoista osaa). Purista kaikki hedelmät joukkoon, ei haittaa vaikka saisit sinne hedelmälihaakin. Lisää sokerit. Kun sokerit ovat liuenneet, kaada käymisastiaan ja lisää loput 6l vettä kylmänä. Tarkista lämpötila ja lisää hiiva. Ominaispainon pitäisi nyt olla noin 1.059.

Juomassa on paljon happoa hedelmistä, joka hidastaa käymistä. Tarkkaile ominaispainoa, ja pullota sima olutpulloihin kun se on 1.028. Tähän meni minulla 8 vuorokautta.

Kesken käymisen pullotettu juoma tietenkin jatkaa käymistä pullossa kehittäen hiilidioksidia. Seuraavana päivänä, avaa yksi pullo ja tarkista ominaispaino. Sen pitäisi olla pudonnut 0.003 yksikköä (eli on nyt 1.025). Minulla siihen meni tarkalleen yksi vuorokausi. Nyt pulloissa on sopivasti happoa, ja sima pitää pastöroida käymisen pysäyttämiseksi.

Pastörointi:
Varoitus!
Tämä vaihe voi aiheuttaa pullon räjähtämisen, joka voi johtaa haavoihin tai sokeutumiseen! Käytä siis vähintään suojalaseja, parempi vielä olisi koko naaman peittävä suoja. Myös vähintään toinen käsi kannattaa suojata patakintaalla tai tukevalla nahkaisella työhansikkaalla. Kattilan kantta voi myös käyttää kilpenä pullon ja itsesi välissä.

Kuumenna suuressa kattilassa vettä 78-83 -asteiseksi. Vettä saa olla noin 10cm kerros kattilan pohjalla. Väännä levy kiinni, mutta jätä kattila kuumalle levylle. Asettele pulloja varovasti ja väljästi kattilaan. Omaan 25l kattilaan laitoin 7 pulloa kerrallaan. Jätä ne sinne kymmeneksi minuutiksi kannen alle lämpeämään.

Siman lämpötila pitää saada riittävän korkeaksi, jotta kaikki hiiva kuolee, mutta ei niin korkeaksi, että lisääntynyt paine räjäyttää pullon. Olen pastöroinut noin 50 pulloa siidereitä ja simoja. Onnistuin yhden pullon räjäyttämään, kun kattilan vesi oli vähän liian kuumaa ja pullo oli vähän liian kauan vedessä. Onneksi liesituuletin otti vastaan suurimmat sirpaleet. Älä siis ylitä annettuja raja-arvoja. Jos hiivaa jää eloon, pullossa oleva paine kasvaa, ja pullo voi taas räjähtää. Älä siis myöskään alita annettuja raja-arvoja.

Kun pullo on ollut 10 minuuttia vedessä, siirrä se sieltä suojatulla kädellä varovasti pyyhkeen päälle kuivumaan ja jäähtymään, kolhimatta pulloa mihinkään matkalla. Kun kattila on tyhjä, lämmitä vesi uudelleen noin 80-asteiseksi ja pastöroi lisää pulloja.

Anna makujen kehittyä pulloissa pari viikkoa ennen nauttimista.

Tulipa sitten kokeiltua siman tekoo näitä ohjeita vapaasti noudattaen. Totesin vaan heti alkuunsa etten ala kyttään ominaispainoo, joten tein vähän päälle 1.030 litkun ja annoin käydä sen loppuun. Noin viikon päästä pulputus loppu ja mittasin ominaispainoks tasan 1,000. Tässä kohtaa keitin litran verran vettä, johon sulattelin lisää sokeria ja hunajaa ja sekottelin sen loppuun käyneen kiljun sekaan. Tämän keitoksen sitten lapposin pulloihin ja annoin käydä reilun vuorokauden, jonka jälkeen suoritin pastöroinnin.

Pastörointi oli itselle uusi kokemus, eikä täältäkään siitä juuri löytynyt keskustelua, joten kirjaan muutamia huomioita ylös. Eli suorin pastöroinnin 15 litran kattilassa, johon kaadoin 7 litraa vettä. Tämä vesimäärä riitti mun kattilassani siihen, että kuusi 0,33 longneck pulloa upposi hartioita myöten veteen. Muihin eriin tosin vähensin räjähdysvaaran takia pullomäärän viiteen, koska kattilan keskelle laittamani pullo lämpeni muita voimakkaammin. Lämmitin veden n. 80 asteiseksi ja se kerkesi 10 min pastöroinnin aikana tippumaan 75 asteiseksi. Laitoin sekaan myös yhden avonaisen vedellä täytetyn pullon ja mittasin myös sen sisälämpötilan. Huoneenlämpöinen vesi lämpeni 10 min aikana n. 65 asteiseksi. Tämän lämpötilan uskoisin riittävän hiivan nitistämiseen. Siihen varmaankin saan vastauksen seuraavan viikon aikana.

Nyt jälkeenpäin harmittaa etten pitänyt vesipulloa joka setissä mukana, koska yksikin setti kerkisi olemaan n. 20 min vedessä ja vesihauteen lämpötila oli tuona aikana tippunut alle 70 asteen. Pullojen sisälämpötila puolestaan nousi siinä erässä varmaankin lähelle tuota 70. Jos nyt kaikki pullot lopettavat käymisen, niin uskallan pitää tuota 65 astetta rajana joka pitää saavuttaa. Kaikki pullot säilyi kuitenkin ehjänä, joten ainakaan liian korkea tuo lämpötila ei noilla paineilla ollut. Muutamassa pullossa ennustin jo korkittaessa ongelmia ja ne alkoikin lämmityksen aikana vuotamaan korkin välistä. Näissä samoissa pulloissa on nyt, vuorokausi operaation jälkeen, rusinat pinnalla, kun taas muissa ne on vajonnut pohjalle. Johtunee jollain tapaa pullon paineesta, mutta miten? Osaako joku sivistää tässä asiassa?

Niin ja se resepti:

0,250 kg Fariinisokeri
0,250 kg Sokeri
0,300 kg hunajata
3 kpl sitruuna kuoret ja hedelmäliha
kourallinen (ehkä 50 g) rusinoita
kuivahiiva Safbrew wb-06

Sokerit ja sitruunat kuuteen litraan kiehuvaa vettä ja keitetään kymmenisen minuttia. 2 litraa kylmää vettä sekaan, jotta lämpötila laskee n. 75 asteeseen hunajan lisäystä varten. Jostain luin että hunaja menettää makunsa jos sen lisää yli 80 asteiseen. Jäähdytellään litku huoneen lämpöön ja suodatetaan sitruunan palaset pois. Vois ne kai jättääkkin mutta jostain syystä halusin ottaa ne pois. Sit vaan kourallinen rusinoita ja hiivat sekaan ja odotteleen käymistä. En minä tiedä oliko niillä rusinoillakaan mitään virkaa tuolla pöntössä, mutta vaikutti vaan hauskalta idealta heittää ne mukaan.

Ja sitten viikon käymisen jälkeen keitin litran vettä ja tyhjensin sinne pussit. Pussit jotka oli keittiön kaapissa ja toisessa oli jäljellä n. 80 grammaa fariinisokeria ja toisessa 140 grammaa taloussokeria ja lisäks hunajaa oli jäljellä 200 grammaa.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Pe Huhti 27, 2018 17:49 pm

Samaa yllä olevaa reseptiä mukaillen tein siman ja eri mukavaa simaa tuli kyllä, kiitokset Luovahulluus! Oman variaationi sain kun käytin aiemman satsin safale-04 ja kuivahiivaa (s4 hidasteli/pysähtyi joten lisäsin kuivahiivaa 3tl), ja epähuomiossa raastoin myös verigreipin kuoret. Tässäpä tämä:
10.4.
#Viina Zima

7,5L

2L vettä lämmitettiin 70c, sekaan kipattiin
Kahden sitruunan kuoret ja mehu
Kahden veriappelsiinin kuoret ja mehu
Yhden verigreipin kuoret ja mehu
800g fariinisokeria
550g panimosokeria.

Sekoitellaan kunnes sokerit liuenneet, litku sitrusten kuorineen ämpäriin ja lisättiin vettä niin että lopulta 7,5L käymiskelpoista tavaraa OG 1.068. Hiivana aiemmasta stoutista talteen napattu US-04.

rami
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja rami » Ti Elo 14, 2018 22:54 pm

Aloittelija tässä moro joka on ensimmäisen käymisastiansa ja välineet hommannut vasta eilen mitään alkoholi juomia ei ole tullut aiemmin tehtyä ei kotiviinejä siidereitä olutta eikä edes kiljua joten kaikki harjoittelu on aloitettava täysin alusta No alkajaisiksi laitoin tulemaan kokeeksi simaa ihan harjoittelumielessä tosin nyt ei ole vappu mutta ohje on seuraavanlainen.

Raaka-aineet
8 l vettä
½ kg fariinisokeria
500gr Panimosokeria
1 dl siirappia
4 kpl sitruunaa
2-3 dl humalia
2 rkl kaljamaltaita
rusinoita
hiivaa.
Käytetään 2 päivää normaalia simaa 1 päivä ? vaikutaako toi 1 lisäpäivä käyttämien paljonkaan tuotteeseen ? ensin 1 vrk käyttö jonka jälkeen siivilöidään sitruunat ja humalat yms pois ja puristin niistä mehut tonne liemeen siis mitä sitruunoissa ja humaloissa oli jäljellä nyt vielä käymistä toinen vuorokausi ja huomenna pullotus ihan ohjeen mukaan 2 vrk lämpimässä käymistä jonka jälkeen sitten vielä noin 5-7 pv jääkaapissa

Aiemmin olen tehnyt ihan perinteistä simaa jossa siis toi vesi sokeri fariinisokeri hiiva sitruunat tää on nyt siitä hieman muokattu versio tosiaan humalat kerätty meidän omasta humalapensaasta ne kävyt kukinnot. ja kiehautettu nopeaa ennen käymisastiaan lisäämistä kaljamaltaat lisätty ja käytin normisokerin sijasta ton noin 500 grammaa panimosokeria ja siirappia tuli toi desi.

Käyminen lähti käyntiin nopeammin kuin siman käynti yleensä joskus tehnyt vappuna normaalia simaa 10 ltrs ämpäri jossa kansi raollaan johtuuko toi sitten tosta kunnon käymis astiasta jossa on vesilukko ja joka on tiivis vai johtuuko toi panimosokerista että lähti ärhäkämmin käymään hiivamäärä silti pieni ? Minkätyyppisiä makuvihvahteita voi odottaa kaljamaltaiden ja humalan käytöstä juomaan

rami
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rami » Ti Elo 14, 2018 23:07 pm

Niin vaikuttaako toi panimosokeri jotenkin johonkin kun korvasin ton puolikiloa tota talousokeria tolla panimosokerilla tossa Tulevaisuuden varalle varmaan jossakinkohtaa aion tehdä myös oluita tai kotiviinejä mutta missä kulkee se raja ettei sima muutu kiljuksi paljonko 2 vrkssa syntyy prosentteja tuossa yllä mainitsemassani reseptissä siis 2 vrk lämpimässä käymisellä noin tarkoitus olis tehdä hieman vahvempaa kuin lasten sima mutta ei kuitenkaan mitään kovin vahvaa jne. pääasiassa tarkoitus oli kokeilla humalan ja maltaiden vaikutus tuon juoman makuun Mikä hiiva tohon sopisi parhaiten Olisiko jokin oluthiiva tai vastaava parempaa kuin pullahiivat yms perushiivat tai kuinka toimisi viinihiiva. ?

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Ke Elo 15, 2018 10:31 am

Laitoin ohjelmaan nuo sinun sokeri + vesimäärät ja prosentteja näyttäisi tulevan n. 6.7% ja ihan mutuna arvelisin, että lopputulos on aika "karski". Toinen asia on jaksaako pullahiiva käyttää sitä noin korkealle.
Kerran olen joutunut korvaamaan simassa sokerin panimosokerilla ja käyminen oli tosiaan agressiivista ja lopputulos todella kuiva.
Sima on käytännössä keskenkäynyttä sitruunakiljua :nauru: vaikkakin hyvää sellaista ja hiiva valinnalla tuskin on sanottavaa merkitystä lopputuloksen kannalta. Voihan sitä makeuttaa esm stevialla, jos kaikki sokeri kerkeää käydä pois.
Kerro sitten minkä makuista tuli! :cheers1:

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Elo 15, 2018 15:28 pm

Pullahiiva on todellinen työjuhta, keväällä pullahiivalla käytetty kilju oli n. 15%
Aivan paskan makuistahan se oli, mut pullahiiva on kone!!

rami
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rami » Ke Elo 15, 2018 23:03 pm

Joo elikkä pullotettiin toi tänään ei ollut käynyt kuivaksi asti eli makeutta oli edelleen jonkinverran olutmaista aromia oli kun maistoin hivenen olisiko maltaat ja humala vaikuttaneet makuun emäntä totesi että maku jotakin siman ja oluen välimaastossa joten maltaat ja humalan kävyt vaikuttavat makuun. Prosentteja on varmasti enemmän kuin perinteisessä lasten simassa mutta kuitenkin alle tuon laskemasi 6.5 koska juoma ei ollut käynyt kuivaksi suht maleaa olk yhä mutta ei niin makeaa kuin se lasten versio. Katkeruutta oli makuun tullut humalasta jonkunverran olutmaista vivahdetta tämä maisto keskeneräisenä vielä saa pulloissa kypsyä sen noin viikon kylmässä tosin sitten näkee hapotettuna millaista tulee kun hiilihapollista ja valmista

Mörri
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Haapavesi

ViestiKirjoittaja Mörri » La Joulu 01, 2018 9:53 am

Kävin viime viikolla plevna panimoravintolassa ja ihastuin heidän omaan tuotteeseen mikä kantaa nimeä sima. Vahvuutta oli 5% ja se oli hyvin kevyt ja miedon makuinen. Oluen ja siman välimuoto. Omaan suuhun passasi oikein hyvin. Raaka-aineet oli listattu humala, sitruuna, hunaja, sokeri, fariini

Osaisiko itse tehdä edes jotain saman kaltaista. Ja mietin jotain tämän kaltaista kokeilua. Määräksi tulisi joku 20-23l. Purkki tai kaks Extra light humaloimaton mallas uute rungoksi, 1kg tai 2kg panimosokeria, fariinisokeri ja hunaja sekoitusta, muutama sitruuna lihoineen ja kuori raasteena. Hiivaksi t-58 kun näyttää olevan semmoinen. Muutaman päivän käymisen jälkeen kuivahumalaa sekaan 1-2g/l. Kuivahumalaksi ajattelin joko citra tai lemon drop pellettejä. Kuulostaako miten hullulta kokeilulta?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 01, 2018 10:48 am

Braggot on tuon hybridisiman englanninkielinen nimi jos tutkitaan reseptejä tai vinkkejä netistä. Yleensä hunajaa, mallasta ja usein myös jotain humalaa.

https://www.homebrewersassociation.org/ ... -and-beer/

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”