Sima

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Sima

ViestiKirjoittaja Turtos » Ti Helmi 17, 2015 21:00 pm

Tarkoitus olisi itselläkin alkaa näin hyvissä ajoin (suhteellinen käsite) tehdä simasatsit. Aika noviisi tässä Simankin tekemisessä olen. Perus pullahivaköntti tuli hankittua tämän ketjunkin perusteella. Tarkoitus olisi tehdä 50% hunajaa, 25% fariinisokeri ja 25% kidesokeri settiä (onko järkevä?), mutta ei mitään tietoa miten ja paljonko tuota hiivaa olisi järkevä tunkea sinne käymiseen. Tästä ketjusta lueskellut, että aika pitkiä hiivan viiveaikoja ollut tuolla pullahiivalla. Mitenkäs tarvitseeko tuo litku sitten tietenkin ilmastaa? Onko porukka tehnyt laimeita hunaja/sokeri starttereita, jotta tuo pullahiiva osaisi alkaa syömään tuota hunajaa? Hiivan määräähän ei tartte startterilla ainakaan kasvattaa, sitäkun myydään marketeissa peräkärryittäin...

Tenu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Helmi 20, 2015 17:22 pm

Joo ostat vaan semmosen kilon hiivan ja heität sen sinne :winktoo:

ei vaan, muistaakseni pari-kolme teelusikallista sitä itse käytin. Olen tehnyt myös starttereita, mutta osaa se alkaa sitä natustamaan ilmankin.
En tiedä tarkalleen millasta simaa ajattelit tehdä, meinaatko tehdä vahvaa vai perus vappusimaa ja miten paljon olet valmis käyttämään rahaa hunajaan.
Tuolta aiemmalta sivulta kun katsot meikäläisen rustaaman reseptin niin sillä tulee vahvaa ja vappusimaa, ja molemmat on aika loistavan makuisia. Se on semmoinen perusresepti jota on hyvä alkaa parantelemaan, siinä on vain aika lailla välttämättömyydet ja mausteita ettei ihan kiljua tule. Mutta vappusimaksi sen pitää ehkä myös antaa käydä vähän normaalia pidempään, tai voi vähentää hunajan määrää. Ja vappusima ehdottomasti muovipulloihin joihin korkkiin joku pieni reikä tai pari muovipussia kuminauhoilla kiinni, koska muuten räjähtää, ja kovaa.
Eli muita sokereita ei välttämättä ollenkaan tarvii, pelkkä hunaja riittää. Eiköhän fariinilla myös saa hyvää vähän tummemman väristä jos haluaa säästää rahaa.

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » Pe Helmi 20, 2015 19:38 pm

Tenu kirjoitti:En tiedä tarkalleen millasta simaa ajattelit tehdä, meinaatko tehdä vahvaa vai perus vappusimaa ja miten paljon olet valmis käyttämään rahaa hunajaan.

Pari erilaista 6 prosenttiseksi suunniteltua simaa tuli laitettua tulille. Tämä siman kokkailu on niin testivaiheessa, että nyt tuolla fariinisokeri/sokerilla tarkoitus vähän keventää tuota runkoa/kustannuksia (Tein juurikin 50/25/25 osuuksilla). Itseasiassa huomasin toisen tekemäni reseptin olleen aikalailla juuri postaamaasi hunajaviinin ohjeen kaltainen. Eli siihen tuli haudutettua jauhettua inkivääriä, 6g neilikkaa, 6g muskottipähkinää, 6g kanelia. Toinen kokeilu oli pelkkä 2x sitruunan kuori ja niiden hedelmälihat. Kumpikin satsi oli 6 litraisia.

Toiseen 24h käynyt pullahiivastartteri ja toiseen vanhentunut Ale kuivahiiva (ei kauaa). Lueskelin vähän lisää noita hunajaviinien foorumeita ja noiden hunajaviinejen käyttämisessä hiivaravinnetta käyttämällä saatettaisiin päästä paljon nopeampiin (jopa parempiin) lopputuloksiin viikkojen käymisajalla eikä kuukausien. Noista hiivaravinteista kokemuksia? hyviä, huonoja?

EDIT
Tenu kirjoitti:Ja vappusima ehdottomasti muovipulloihin joihin korkkiin joku pieni reikä tai pari muovipussia kuminauhoilla kiinni, koska muuten räjähtää, ja kovaa.

Mietinkin että milloinka ihmeessä nuo kehtaa pullottaa, jos tuppaavat käydä kuukausia, eli oikeen hyviä niksejä!

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » La Helmi 21, 2015 10:30 am

Mulla oli käyminen 2 viikossa ohi ja pullottelin tuossa puolen viikon tienoilla. Sameaahan se tietenkin oli mutta eilen kun kävin kellarikopilla muissa asioissa niin hokasin että oli jo aika tavalla kirkastunut. Pullotuksen jälkeen kiikutin muutaman pullon suoraan kylmään, muutaman annoin olla huoneenlämmössä muutaman päivän ja 2 pulloa on edelleen huoneenlämmössä, niistä toinen tosin innostui vielä käymään oikein innolla ja toinenkin kävi vielä hieman mutta olivat ämpärin pohjalta 2 viimeistä pullollista. Ne on edelleen sameitakin.
FG jäi tuossa 1028 kohdalle. OG oli muistaakseni 1072 niin alkomahoolia tuotokseen tuli 5,7 ja pullottaissa tuoksu oli erittäin kiljumainen mutta maku lupaavan makea.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Su Helmi 22, 2015 13:54 pm

@Turtos Ei oo kyllä kokemuksia noista ravinteista, se vähintään parin kuukauden aika, mikä meadin pitäisi pöntössä olla, selkiyttää sen myös hyvin, koska hunajasta sinne viiniin tulee myös paljon kaikennäköisiä vahoja ja muita rasvahappoja, se mälli siellä pohjalla on itse asiassa aika jännän näköinen ollut. Oliko siellä foorumeilla mitä sanottu niistä ja millasta niiden avulla tulee? Joka tapauksessa vauhtia ei liene voi lisätä hirmusti, kun pitää antaa setin kirkastua...

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Pe Maalis 20, 2015 17:32 pm

Laitoin simaa tulemaan. Pari kiloa hunajaa, 10 litraa vettä, s-33 (sattui olemaan jääkapissa) ja hiivaravinnetta. Ainakin parin ekan päivän ajan sekoittelen/ravistelen pönttöä pari kertaa päivässä hiilidioksidin poistamiseksi ja otan samalla ominaispainonäytteen. Kun 1/3 sokerista on käynyt, lisään hiivaravinnetta ja sama homma käymisen ollessa puolivälissä. Pääkäymisen jälkeen ajattelin lappoa toiseen astiaan ja laittaa mukaan runsaasti eri sitrushedelmien kuorta, sekä inkivääriä.

Hiilidioksidin poistamisella ja hiivaravinteen lisäämisellä useassa erässä on tarkoitus varmistaa hiivalle mukavat oltavat. Salaa toivon, että suht alhainen ominaispaino ja hiivan helliminen tekisivät simasta juotavaa vapuksi. Samasta syystä laitan happamat sitrushedelmät vasta sekundääriin, olen ymmärtänyt, että sitruunan happamuus ainakin vaikeuttaa hiivan työskentelyä.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Maalis 20, 2015 18:36 pm

Kerrotaanpa omasta simakokeilusta. Kaverit joskus kymmenen vuotta sitten juottivat tätä "Henri Sorvalin sotasimaa" ja sen jälkeen on takaraivossa jyskyttänyt, että pitää kokeilla itsekin. Nyt kun tuli hankittua iso sammio oluen panoa varten, piti sitten tätäkin kokeilla. Resepti:

5 purkkia ( 450g/prk) tavallista hunajaa, esim. Countryside hunajaa.
4 pussia (500g/ps) fariinisokeria.
30g hiivaa
5 isoa sitruunaa
27l vettä
1l karpalo/puolukka/mustaherukka mehua (Käytin Gomorgon omena+karpalo tuoremehua)
Tarkemmin: http://www.thuleia.com/sotasima.html

Kun kaiken nesteen lisäsi, sitä tuli yhteensä 30l ja FG oli vain 40. Tein varmaan virheen siinä, että liuotin hunajan kiehuvaan veteen. Täytyy seuraavalla kerralla antaa veden jäähtyä vähän ja katsoa vaikuttaako aromeihin.

Sima kävi loppuun 2viikossa 3 päivässä. Käymnislämpötila oli n. 18-20 C. Siinä vaiheessa kun hiivan lisäsin kuitenkin 28C. OG 40 ja FG 0! Siis aivan hemmetin kuivaa tuosta tuli. Laskureitten mukaan alkoholia pitäisi olla 5,5 tilavuusprosenttia. Kun karbonointisokerit lisää, niin pari prosenttiyksikön kymmenystä vielä tuosta nousee.

Ensimmäinen fiilis, kun tuota loppuunkäynyttä tuotosta maistoi oli, että mitäs ihmettä, haisee simalta, mutta maistuu happamalle kuin mikä. Mutta sitten oli pakko kaataa toinen ja kolmas lasillinen. Mahtavaa. Ainakin siidereitten kohdalla minun makuaistilleni pätee, että mitä kuivempi, sen parempi. Ja samee koskee usein oluttakin. Rutikuivat Gueuze Lambicit on sitä oluiden aatelia mulle. Mutta voi olla, että naapuri ei kehu tätä yhtä paljon kuin olutta :-) Ainakaan ei kannata markkinoida simana, vaan pitää sanoa, että kyse on hunajaviinistä ja erittäin kuivasta sellaisesta.

Ensikerralla kokeilen tehdä korkeammalla kantavierreväkevyydellä (käytetäänkö simasta tätä sanaa?) eli laitan nestettä vähemmän, jos osa sokereista jäisi käymättä. Mutta en ole pettynyt yhtään tähänkään. Voi vaan olla, että joudun yksin juomaan, ellei löydy muita lambic-faneja, joille tarjota. :-)

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » La Maalis 21, 2015 12:18 pm

Olen jokseenkin aika kiinnostunut noista vähemmän prosenttimäärän simoista, että miltä ne oikeasti mahtaa maistua. Ihan kuivaksi käytettynä voi olla kyllä hyvääkin, mutta jostain syystä olen epäillyt niitä. Kerropa nyt kokeilleena vielä lisää siitä mausta, kerro rehellisesti vaan, säästät meikältä pitkän pennin jos se ei oikeasti ihan vastaa oletuksia ja en ala ostamaan kilokaupalla hunajaa :nauru:

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Maalis 21, 2015 14:10 pm

Tenu kirjoitti:Olen jokseenkin aika kiinnostunut noista vähemmän prosenttimäärän simoista, että miltä ne oikeasti mahtaa maistua. Ihan kuivaksi käytettynä voi olla kyllä hyvääkin, mutta jostain syystä olen epäillyt niitä. Kerropa nyt kokeilleena vielä lisää siitä mausta, kerro rehellisesti vaan, säästät meikältä pitkän pennin jos se ei oikeasti ihan vastaa oletuksia ja en ala ostamaan kilokaupalla hunajaa :nauru:
No, kuten sanottu. Suutuntuma on niin kuin noissa maustamattomissa lambic-oluissa, eli erittäin hapan. Hajussa ja maussa on siman aromit, mutta makeus puuttuu lähes kokonaan. Ensi puraisu oli shokeeraava, kun mielessä oli makea vappusima, mutta nyt olen aivan myyty tuolle. Tuota voisi juoda litrakaupalla ilman, että alkaa kuvottamaan (toisin kuin makean siman tai useimpien oluiden kohdalla). Desinfioin astiat huolella ja käytin tosiaan vain hunajaa ja fariinisokeria + sitruuna ja hieman mehua mausteeksi (en tiedä maistuuko tämä), ja maku on todella puhdas. Ei mitään sivumakuja tai epämiellyttäviä odöörejä. Tänään pitäisi pullottaa tuo, niin voi olla, että pullotan osan ilman lisäsokeria, koska tykkään tuosta real-ale -tyyppisestä matalahiilihappoisuudesta.

Suosittelen kyllä, mutta happamuus ansaitsee varoituksen sanan.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Su Maalis 22, 2015 16:40 pm

On se varmaan pakko sitten itsekin kokeilla :nauru: Kiitos paljon kuvailusta. Vaikuttaa erinomaiselta

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Maalis 22, 2015 18:48 pm

Tenu kirjoitti:On se varmaan pakko sitten itsekin kokeilla :nauru: Kiitos paljon kuvailusta. Vaikuttaa erinomaiselta

Kerro ja hauku sitten, kun saat eräsi valmiiksi :)

Jodge
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Sawo

ViestiKirjoittaja Jodge » Ti Maalis 24, 2015 19:00 pm

Itsekkin juuri laitoin humaliston ohjeen kaltaisen simasatsin käymään. Ihan alottelijoita tässä vielä ollaan, niin saapi nähä mitä tulee vai tuleeko mitään :roll:
Hiivana käytin tuorehiivaa, olisiko ollut parempi käyttää kuiva- tai jotain turbohiivaa? Hiivan murensin eka pienempään (noin 0.5l) määrään 35C vettä ja sen jälkeen sen sekoitin tuohon simaan, jonka lämpö oli noin 30C. Ominaispainomittarilla mittasin litkun ennenkuin laitoin kannen päälle ja tulokseksi tuli 1056.
Käyminen tapahtuu vähän reilu 20asteessa.

Nyt vaan odottelua, josko jotain rupeaisi parin päivän sisään tapahtumaan 8)

E: ominaispaino mitattu 30c nesteestä eli todellinen lukema on noin 1,058?
E2: Tänään puolenpäivän aikaan rupes tuolta nestelukostakin kuplia tulemaan vaihtelevalla aikavälillä. Parhaimmillaan joku 3krt/min ja saattaa välillä olla useakin minsa ilman mitään.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » To Maalis 26, 2015 14:36 pm

Luulen että tuohon humalistonkin reseptiin pullahiiva on just hyvä, sillä olen vahvemmatkin tehnyt. Siitä tullee tietynlaiset esterit mukaan. Tietenkin on paha sanoa miten ne puskee läpi tossa matalemman prosentin juomassa...?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 26, 2015 17:02 pm

Jodge kirjoitti:E: ominaispaino mitattu 30c nesteestä eli todellinen lukema on noin 1,058?
Sait hurjasti vahvempaa kuin mulla. Voi olla, että lopputuloskin on makeampi ja... konventionaalisempi. :) Vähän alan epäillä, että unohdinko jonkun hunajapurkin kaappiin, kun OG jäi noin alhaiseksi.

Erikoinen ilmiö oli muuten se, että mainitsemani happamuus tasoittui erittäin nopeasti niissä pulloissa, jotka panin jääkaappiin ilman karbonointia. Se oli oikeastaan sääli. Huomenna voisi korkata ensimmäisen karbonoidun pullon, kun on nyt viikon kypsynyt.

Tenulle: mitään huonoja tai asiaankuulumattomia aromeja en havainnut. Tietysti, kun vappusimaa on lapsesta asti tullut juotua, niin tietty käsitys siitä on, mitkä aromit (nimenoman pullahiivalla tehtyyn) simaan kuuluu.

Jodge
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Sawo

ViestiKirjoittaja Jodge » Pe Maalis 27, 2015 16:38 pm

Humalisto kirjoitti:
Jodge kirjoitti:E: ominaispaino mitattu 30c nesteestä eli todellinen lukema on noin 1,058?
Sait hurjasti vahvempaa kuin mulla. Voi olla, että lopputuloskin on makeampi ja... konventionaalisempi. :) Vähän alan epäillä, että unohdinko jonkun hunajapurkin kaappiin, kun OG jäi noin alhaiseksi.

Erikoinen ilmiö oli muuten se, että mainitsemani happamuus tasoittui erittäin nopeasti niissä pulloissa, jotka panin jääkaappiin ilman karbonointia. Se oli oikeastaan sääli. Huomenna voisi korkata ensimmäisen karbonoidun pullon, kun on nyt viikon kypsynyt.

Tenulle: mitään huonoja tai asiaankuulumattomia aromeja en havainnut. Tietysti, kun vappusimaa on lapsesta asti tullut juotua, niin tietty käsitys siitä on, mitkä aromit (nimenoman pullahiivalla tehtyyn) simaan kuuluu.

Sovelsin sitä ohjetta hiukan =) Nyt tuo vesilukko pulpahtelee suhteellisen säännöllisesti. Tänään mittasin tuon ominaispainon ensimmäistä kertaa kertaa "aloituksen" jälkeen ja näytti aika tasan 1,500 nesteen ollessa suunnilleen 24C, joka on myös ollut käymislämpötilana. Samalla hiukan maistoin ehkä hiukan epäilyttävän näköistä litkua (jotain ruskeita pieniä kokkareita pinnalla) ja todella makealta simalta se maistu.
Saapi nähä mitenkä paljon tipahtaa tuo ominaispaino vielä. Vapuks olisi tarkoitus päästä nauttimaan 8)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 31, 2015 12:29 pm

Lisätäänpä tuohon simaohjeeseen, että BeerAmoughin täällä neuvoma karbonointimenetelmä toimi loistavasti ja sai kaikkiin pulloihin samanlaisen karbonoinnin.

Eli liuoitetaan 100g panimosokeria (tai muuta) 2dl:aan kuumaa vettä. Sitten 10ml:n injektioruiskulla 4mm sokeriliuosta 0,5 litran pulloon tai 6ml 0,75 litran pulloon. Tällä tulee aika matalahappoinen, mutta minun makuun kyllä sopi. Jos ei ole elintarvikevaakaa jolla mitata sokereita, niin tuo 100g panimosokeria on about 3/4 kahden desin kahvikupin tilavuudesta.

Nobbu
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Nobbu » Ke Huhti 01, 2015 19:42 pm

Laitoin 3 viikkoa sitten simat porisemaan edellisellä sivulla Tenun kertomalla reseptillä. Onkohan ihan normaalia että kupliminen on hidastunut parin viikon jälkeen reippaasti (ominaispaino n 1060 alkutilanteessa)? Ja toinen aloittelijan hölmö kysymys, minkälaisiin pulloihin tuo kannattaa pullottaa?

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » To Huhti 02, 2015 21:50 pm

joo näinhän se kyllä on, itse asiassa varmaan vaan ulkomaalainen maistaa outona.

Tuota injektioruiskua ei olekaan tullut kokeiltua karbonoinnissa, pitänee testata!

Laitoin 3 viikkoa sitten simat porisemaan edellisellä sivulla Tenun kertomalla reseptillä. Onkohan ihan normaalia että kupliminen on hidastunut parin viikon jälkeen reippaasti (ominaispaino n 1060 alkutilanteessa)? Ja toinen aloittelijan hölmö kysymys, minkälaisiin pulloihin tuo kannattaa pullottaa?

Joo näin sen suurinpiirtein pitääkin mennä, pari viikkoa porisee. Sitten vaan annat sen levätä muutaman kuukauden. Ihan tavallisiin viinipulloihin voi pullottaa, tavallisilla puisilla korkeilla, tarkoitus ei ole tuottaa happoja. (:

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Huhti 07, 2015 12:40 pm

Tenu kirjoitti:

joo näinhän se kyllä on, itse asiassa varmaan vaan ulkomaalainen maistaa outona.

Tuota injektioruiskua ei olekaan tullut kokeiltua karbonoinnissa, pitänee testata!

Joo näin sen suurinpiirtein pitääkin mennä, pari viikkoa porisee. Sitten vaan annat sen levätä muutaman kuukauden. Ihan tavallisiin viinipulloihin voi pullottaa, tavallisilla puisilla korkeilla, tarkoitus ei ole tuottaa happoja. (:

Saako simaa pitää tuon pari kk ihan hiivakakun päällä, vai pitäisikö siirtää kakkosastiaan pääkäymisen jälkeen?

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Huhti 08, 2015 20:14 pm

Arttu kirjoitti:Laitoin simaa tulemaan. Pari kiloa hunajaa, 10 litraa vettä, s-33 (sattui olemaan jääkapissa) ja hiivaravinnetta. Ainakin parin ekan päivän ajan sekoittelen/ravistelen pönttöä pari kertaa päivässä hiilidioksidin poistamiseksi ja otan samalla ominaispainonäytteen. Kun 1/3 sokerista on käynyt, lisään hiivaravinnetta ja sama homma käymisen ollessa puolivälissä. Pääkäymisen jälkeen ajattelin lappoa toiseen astiaan ja laittaa mukaan runsaasti eri sitrushedelmien kuorta, sekä inkivääriä.

Hiilidioksidin poistamisella ja hiivaravinteen lisäämisellä useassa erässä on tarkoitus varmistaa hiivalle mukavat oltavat. Salaa toivon, että suht alhainen ominaispaino ja hiivan helliminen tekisivät simasta juotavaa vapuksi. Samasta syystä laitan happamat sitrushedelmät vasta sekundääriin, olen ymmärtänyt, että sitruunan happamuus ainakin vaikeuttaa hiivan työskentelyä.

Tämä oli käynyt aikalailla tasan nollaan, joten kuorin 4kpl appelsiineja, 6 kpl limeä ja 4 kpl isohkoa sitruunaa (ei valkoista osaa kuoresta), kiehautin nämä appelsiineista ja limestä puristetussa mehussa ja lapposin käyneen siman päälle. Kiehautus saattoi olla virhe, sillä huumaava sitruksen tuoksu väheni jonkin verran, mutta halusin olla varma ettei hedelmien kuorissa elele mitään ikävää. No, tuoksu oli kuitenkin edelleen hyvä, vaikkakin miedompi. Maistoin simaa ennen lappoamista ja yllätyin kuinka juotavaa tavaraa se oli. Alkoholiprosentteja on kuitenkin noin 12.

Yöllä sima alkoi käymään uudestaan (lisätty hedelmien mehu varmastikin syyllinen). Ajattelin antaa siman olla viikon pari hedelmänkuorien päällä, jonka jälkeen lisään mukaan kirkasteen ja pullotan. Ajatus olisi nauttia pari pulloa nyt vappuna (ihan vaan koska tekee mieli) ja säästää loput ensi vapuksi.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”