Sima

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Tenu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Re: Sima

ViestiKirjoittaja Tenu » La Huhti 11, 2015 18:53 pm

teukkavaa kirjoitti:
Tenu kirjoitti:
Tenulle: mitään huonoja tai asiaankuulumattomia aromeja en havainnut. Tietysti, kun vappusimaa on lapsesta asti tullut juotua, niin tietty käsitys siitä on, mitkä aromit (nimenoman pullahiivalla tehtyyn) simaan kuuluu.

joo näinhän se kyllä on, itse asiassa varmaan vaan ulkomaalainen maistaa outona.

Tuota injektioruiskua ei olekaan tullut kokeiltua karbonoinnissa, pitänee testata!

Laitoin 3 viikkoa sitten simat porisemaan edellisellä sivulla Tenun kertomalla reseptillä. Onkohan ihan normaalia että kupliminen on hidastunut parin viikon jälkeen reippaasti (ominaispaino n 1060 alkutilanteessa)? Ja toinen aloittelijan hölmö kysymys, minkälaisiin pulloihin tuo kannattaa pullottaa?

Joo näin sen suurinpiirtein pitääkin mennä, pari viikkoa porisee. Sitten vaan annat sen levätä muutaman kuukauden. Ihan tavallisiin viinipulloihin voi pullottaa, tavallisilla puisilla korkeilla, tarkoitus ei ole tuottaa happoja. (:

Saako simaa pitää tuon pari kk ihan hiivakakun päällä, vai pitäisikö siirtää kakkosastiaan pääkäymisen jälkeen?

saa pitää, ei haittaa mitään.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ti Huhti 14, 2015 21:48 pm

Arttu kirjoitti:Laitoin myös simaa tulemaan. Tein seuraavasti:

500g fariinisokeria
900g kidesokeria
2 isohkoa sitruunaa
2 limeä
ison miehen peulakon kokoinen tuore inkivääri
pullahiivaa
10l vettä

Keitin inkivääriä sekä sitruunan ja limen kuoria (ei valkoista osaa) vajaa 10 minuuttia 4 litrassa vettä. Liuottelin kiehuvaan veteen sokerit ja puristin hedelmien mehut desinfioituun käymisastiaan (tai itseasiassa kahteen 10 litran ämpäriin) Kaadoin kuuman veden siivilän läpi käymisastiaan ja perään 6 litraa kylmää vettä. Jäähdyttelyn ja ilmaamisen jälkeen heitin sekaan ehkä teelusikallisen pullahiivaa ja kansi kiinni.
Tuo on nyt käynyt pari vuorokautta, mutta käyminen on hyvin hidasta. Ämpärissä ei ole vesilukkoa (kansi vuotaa sopivasti), mutta kun äsken kurkkasin, oli "vierteen" pinnalla aivan ohut kerros vaahtoa, ei muuta. Käymisastiat ovat noin 21c lämmössä. Tuoksu on kyllä hyvä, toivottavasti viikon käymisellä tulee jonkinverran alkoholiakin.

Tuliko Arttu tästä keitoksesta minkälainen? Voisi pistää vielä kiireesti tulemaan jos vappuna pääsisi maistamaan, muttei kiinnostaisi mitään kovin kamalaa kiljuakaan saada aikaan =)

Jodge
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Sawo

ViestiKirjoittaja Jodge » To Huhti 23, 2015 15:14 pm

Noniin ja aloittelia kaipaisi taas neuvoja siman suhteen :nauru: Laitoin simat käymään 24.3 ja ominaispaino oli tuolloin 1,060. Äsken mitattuna ominaispaino oli 1,009 eli vajaa 7%. Milloinka tuon setin voi pullottaa ja onnistuuko pullotus perus 0.5l ja 1.5l desinfioituihin muovipulloihin? Karbonoinnin ajattelin tehdä humaliston kertomalla ohjeella, joka löytyy edelliseltä sivulta. Tarkoitus olisi jos vapuksi saa satsin juomakelpoiseksi, niin siksi näin hätä :mrgreen:

Äsken myös samalla maistelin hiukan, niin maku oli todella kuiva, mutta kuitenkin hieman simaa muistuttava. Makeutta ja happojahan saa "säädeltyä" karbonoinnilla?

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Huhti 26, 2015 1:46 am

Makeuteen et pysty vaikuttamaan karbonoinnilla. Se sokeri, mikä karbonoinnissa lisätään käy loppuun ja muuttuu alkoholiksi ja hiilihapoiksi. Jos ominaispainomittari antaa täsmälleen saman tuloksen peräkkäisinä päivinä, niin voi päätellä, että käyminen on loppunut ja juoma on valmis pullotettavaksi. Muovipullot on ihan fine tuohon, mutta lasipullossa säilyy pitempään hyvänä.

Jodge
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Sawo

ViestiKirjoittaja Jodge » Ma Huhti 27, 2015 17:06 pm

Okei kiitoksia! :)

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Liverman » Ma Huhti 27, 2015 23:16 pm

Täällä kaivattas kanssa kokeneempien apua. Tehtiin kaverin kanssa pullahiivalla simaa perinteisellä reseptillä ja lauantaina pistettiin sima jo pulloihinkin. Tänään avasin yhden pullon nähdäkseni, että onko pulloihin kehittynyt yhtään happoja, ei ollut.Ajateltiin, että ongelma saattas olla hiivassa, kun sima on kuitenkin jo 6,5% ja jostain ollaan kuultu/luettu, että tavallinen pullahiiva ei juuri sitä pidemmälle juomia käytäisi.

Milläs konstilla sitä kerkeis vielä saamaan happoja simaan? Tässä nyt on pyöritelty semmosta mahdollisuutta, että laimennetaan nykyistä satsia vedellä johonkin 5,5%-6%, lisätään hiukan uutta hiivaa ja pistetään uudestaan pulloihin. Voisko edes teoriassa ehtiä vappuun valmiiksi? Ja jos vois, niin paljonko kannattas lisätä hiivaa vaikkapa 20l? Herneenkokoinen pala, vai enemmän?

Toinen keino oli sitten se, että ostetaan viinihiivaa (Superturbo tjms), lisätään sitä pulloihin ja happojen kehityttyä pastöroidaan pullot, jotta painetta ei pääse kehittymään liikaa.

Ihan ok makusta se nytkin on (ehkä hiukan turhan makeaa), mutta happojen kanssa siitä tulis paljon parempaa. Vai ollaanko tässä nyt kenties oltu jo liian hätäsiä? Aikaa on kuitenkin ehtiny kulua vasta pari päivää.

Neuvoja otetaan vastaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Huhti 27, 2015 23:45 pm

Malttia vain. Jos pullot on lämpimässä niin kyllä happoja syntyy ajan kanssa. Pari päivää vasta mennyt, yleensä vähintään pari viikkoa on hyvä varata.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Pe Touko 01, 2015 20:57 pm

Jyrchi kirjoitti:
Arttu kirjoitti:Laitoin myös simaa tulemaan. Tein seuraavasti:

500g fariinisokeria
900g kidesokeria
2 isohkoa sitruunaa
2 limeä
ison miehen peulakon kokoinen tuore inkivääri
pullahiivaa
10l vettä

Keitin inkivääriä sekä sitruunan ja limen kuoria (ei valkoista osaa) vajaa 10 minuuttia 4 litrassa vettä. Liuottelin kiehuvaan veteen sokerit ja puristin hedelmien mehut desinfioituun käymisastiaan (tai itseasiassa kahteen 10 litran ämpäriin) Kaadoin kuuman veden siivilän läpi käymisastiaan ja perään 6 litraa kylmää vettä. Jäähdyttelyn ja ilmaamisen jälkeen heitin sekaan ehkä teelusikallisen pullahiivaa ja kansi kiinni.
Tuo on nyt käynyt pari vuorokautta, mutta käyminen on hyvin hidasta. Ämpärissä ei ole vesilukkoa (kansi vuotaa sopivasti), mutta kun äsken kurkkasin, oli "vierteen" pinnalla aivan ohut kerros vaahtoa, ei muuta. Käymisastiat ovat noin 21c lämmössä. Tuoksu on kyllä hyvä, toivottavasti viikon käymisellä tulee jonkinverran alkoholiakin.

Tuliko Arttu tästä keitoksesta minkälainen? Voisi pistää vielä kiireesti tulemaan jos vappuna pääsisi maistamaan, muttei kiinnostaisi mitään kovin kamalaa kiljuakaan saada aikaan =)

Kommentoidaan tätä sen verran, että tuli aika hyvä lopputulos. Ylläolevalla mentiin 1,5 viikkoa sammiossa ja nyt tällä päivämäärällä olleet vielä päivää vajaan viikon pulloissa. 60g lisäilin pullotusvaiheessa panimosokeria, joka oli vähän reippaanlaisesti loppupeleissä. Aika varovasti ja rauhassa saa availla pullon, ettei tule näpeille, muttei myöskään ole aiheuttanut vielä pullopommeja lasipullo+kruunukorkki-yhdistelmällä. Joihinkin pulloihin lisäilin vielä pikkupelletillisen Challengeria sekaan ja tuntuisi istuvan makumaailmaan aika hyvin 8)

luovahulluus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja luovahulluus » Su Kesä 28, 2015 17:18 pm

Nyt ei ehkä ole enää se kovin simasesonki, mutta kirjaillaan nyt tähän maailmalle (ja omiksi muistiinpanoiksi) millainen keitos tuli tänä vuonna vapuksi tehtyä. Tämän vuoden sima oli, näin vaatimattomasti itse arvioiden, parasta simaa mitä ikinä olen maistanut. Myös ihminen, joka ei normaalisti pidä simasta, joi sitä mielellään koko pullollisen. Appelsiini tuo siman makuun vähän pyöreyttä ja verigreippi simuloi kivasti humalan katkeruutta.

Näillä ohjeilla tulee 8 litraa simaa, jossa on 4,5% alkoholia. Kuivempaa kuin perinteinen munkin kanssa tarjottava sokeriliemi, mutta ei lähellekään kuivaa skumppaa. Ehkä jotain Crowmoorin luokkaa, joka on mun makuuni liian makea siideriksi, mutta simaan vähän makeampi meininki toimii. Aloita valmistus mielellään vähintään 23 päivää ennen juomista.

0,5kg Fariinisokeri
0,8kg Sokeri
2kpl sitruuna
1kpl appelsiini
1kpl verigreippi
2tl Barshop viinihiivaa (SafAlen US-05 voisi olla parempi, mutta tuota Barshoppia löytyi viereisestä Tokmannista.)

Keitä 2l vettä, raasta joukkoon kuori sitruunoista ja appelsiinista (ei valkoista osaa). Purista kaikki hedelmät joukkoon, ei haittaa vaikka saisit sinne hedelmälihaakin. Lisää sokerit. Kun sokerit ovat liuenneet, kaada käymisastiaan ja lisää loput 6l vettä kylmänä. Tarkista lämpötila ja lisää hiiva. Ominaispainon pitäisi nyt olla noin 1.059.

Juomassa on paljon happoa hedelmistä, joka hidastaa käymistä. Tarkkaile ominaispainoa, ja pullota sima olutpulloihin kun se on 1.028. Tähän meni minulla 8 vuorokautta.

Kesken käymisen pullotettu juoma tietenkin jatkaa käymistä pullossa kehittäen hiilidioksidia. Seuraavana päivänä, avaa yksi pullo ja tarkista ominaispaino. Sen pitäisi olla pudonnut 0.003 yksikköä (eli on nyt 1.025). Minulla siihen meni tarkalleen yksi vuorokausi. Nyt pulloissa on sopivasti happoa, ja sima pitää pastöroida käymisen pysäyttämiseksi.

Pastörointi:
Varoitus!
Tämä vaihe voi aiheuttaa pullon räjähtämisen, joka voi johtaa haavoihin tai sokeutumiseen! Käytä siis vähintään suojalaseja, parempi vielä olisi koko naaman peittävä suoja. Myös vähintään toinen käsi kannattaa suojata patakintaalla tai tukevalla nahkaisella työhansikkaalla. Kattilan kantta voi myös käyttää kilpenä pullon ja itsesi välissä.

Kuumenna suuressa kattilassa vettä 78-83 -asteiseksi. Vettä saa olla noin 10cm kerros kattilan pohjalla. Väännä levy kiinni, mutta jätä kattila kuumalle levylle. Asettele pulloja varovasti ja väljästi kattilaan. Omaan 25l kattilaan laitoin 7 pulloa kerrallaan. Jätä ne sinne kymmeneksi minuutiksi kannen alle lämpeämään.

Siman lämpötila pitää saada riittävän korkeaksi, jotta kaikki hiiva kuolee, mutta ei niin korkeaksi, että lisääntynyt paine räjäyttää pullon. Olen pastöroinut noin 50 pulloa siidereitä ja simoja. Onnistuin yhden pullon räjäyttämään, kun kattilan vesi oli vähän liian kuumaa ja pullo oli vähän liian kauan vedessä. Onneksi liesituuletin otti vastaan suurimmat sirpaleet. Älä siis ylitä annettuja raja-arvoja. Jos hiivaa jää eloon, pullossa oleva paine kasvaa, ja pullo voi taas räjähtää. Älä siis myöskään alita annettuja raja-arvoja.

Kun pullo on ollut 10 minuuttia vedessä, siirrä se sieltä suojatulla kädellä varovasti pyyhkeen päälle kuivumaan ja jäähtymään, kolhimatta pulloa mihinkään matkalla. Kun kattila on tyhjä, lämmitä vesi uudelleen noin 80-asteiseksi ja pastöroi lisää pulloja.

Anna makujen kehittyä pulloissa pari viikkoa ennen nauttimista.

Happo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Happo » Su Tammi 17, 2016 21:12 pm

luovahulluus kirjoitti:Nyt ei ehkä ole enää se kovin simasesonki, mutta kirjaillaan nyt tähän maailmalle (ja omiksi muistiinpanoiksi) millainen keitos tuli tänä vuonna vapuksi tehtyä. Tämän vuoden sima oli, näin vaatimattomasti itse arvioiden, parasta simaa mitä ikinä olen maistanut. Myös ihminen, joka ei normaalisti pidä simasta, joi sitä mielellään koko pullollisen. Appelsiini tuo siman makuun vähän pyöreyttä ja verigreippi simuloi kivasti humalan katkeruutta.

Näillä ohjeilla tulee 8 litraa simaa, jossa on 4,5% alkoholia. Kuivempaa kuin perinteinen munkin kanssa tarjottava sokeriliemi, mutta ei lähellekään kuivaa skumppaa. Ehkä jotain Crowmoorin luokkaa, joka on mun makuuni liian makea siideriksi, mutta simaan vähän makeampi meininki toimii. Aloita valmistus mielellään vähintään 23 päivää ennen juomista.

0,5kg Fariinisokeri
0,8kg Sokeri
2kpl sitruuna
1kpl appelsiini
1kpl verigreippi
2tl Barshop viinihiivaa (SafAlen US-05 voisi olla parempi, mutta tuota Barshoppia löytyi viereisestä Tokmannista.)

Keitä 2l vettä, raasta joukkoon kuori sitruunoista ja appelsiinista (ei valkoista osaa). Purista kaikki hedelmät joukkoon, ei haittaa vaikka saisit sinne hedelmälihaakin. Lisää sokerit. Kun sokerit ovat liuenneet, kaada käymisastiaan ja lisää loput 6l vettä kylmänä. Tarkista lämpötila ja lisää hiiva. Ominaispainon pitäisi nyt olla noin 1.059.

Juomassa on paljon happoa hedelmistä, joka hidastaa käymistä. Tarkkaile ominaispainoa, ja pullota sima olutpulloihin kun se on 1.028. Tähän meni minulla 8 vuorokautta.

Kesken käymisen pullotettu juoma tietenkin jatkaa käymistä pullossa kehittäen hiilidioksidia. Seuraavana päivänä, avaa yksi pullo ja tarkista ominaispaino. Sen pitäisi olla pudonnut 0.003 yksikköä (eli on nyt 1.025). Minulla siihen meni tarkalleen yksi vuorokausi. Nyt pulloissa on sopivasti happoa, ja sima pitää pastöroida käymisen pysäyttämiseksi.

Pastörointi:
Varoitus!
Tämä vaihe voi aiheuttaa pullon räjähtämisen, joka voi johtaa haavoihin tai sokeutumiseen! Käytä siis vähintään suojalaseja, parempi vielä olisi koko naaman peittävä suoja. Myös vähintään toinen käsi kannattaa suojata patakintaalla tai tukevalla nahkaisella työhansikkaalla. Kattilan kantta voi myös käyttää kilpenä pullon ja itsesi välissä.

Kuumenna suuressa kattilassa vettä 78-83 -asteiseksi. Vettä saa olla noin 10cm kerros kattilan pohjalla. Väännä levy kiinni, mutta jätä kattila kuumalle levylle. Asettele pulloja varovasti ja väljästi kattilaan. Omaan 25l kattilaan laitoin 7 pulloa kerrallaan. Jätä ne sinne kymmeneksi minuutiksi kannen alle lämpeämään.

Siman lämpötila pitää saada riittävän korkeaksi, jotta kaikki hiiva kuolee, mutta ei niin korkeaksi, että lisääntynyt paine räjäyttää pullon. Olen pastöroinut noin 50 pulloa siidereitä ja simoja. Onnistuin yhden pullon räjäyttämään, kun kattilan vesi oli vähän liian kuumaa ja pullo oli vähän liian kauan vedessä. Onneksi liesituuletin otti vastaan suurimmat sirpaleet. Älä siis ylitä annettuja raja-arvoja. Jos hiivaa jää eloon, pullossa oleva paine kasvaa, ja pullo voi taas räjähtää. Älä siis myöskään alita annettuja raja-arvoja.

Kun pullo on ollut 10 minuuttia vedessä, siirrä se sieltä suojatulla kädellä varovasti pyyhkeen päälle kuivumaan ja jäähtymään, kolhimatta pulloa mihinkään matkalla. Kun kattila on tyhjä, lämmitä vesi uudelleen noin 80-asteiseksi ja pastöroi lisää pulloja.

Anna makujen kehittyä pulloissa pari viikkoa ennen nauttimista.

Ajattelin tältä pohjalta kokeilla siman tekoa, kuitenkin lisäten reseptiin hunajaa. Ajattelin tehdä myös himpun vahvempaa ja viritellä OG:n 1.068 paikkeille. Hiivana Safale US-05.

Ymmärsinkö oikein että vesi vain kiehautetaan ja sitten lisätään kuoriraaste ja sokerit eikä enää keitetä?

Paljonko tuo 0.003 yksikköä tuo happoja simaan?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Tammi 18, 2016 12:49 pm

Kiinnostava idea tuo pastorointi, vaikka pullojen pamahtaminen kyllä pelottaa. Mitenhän muovipullot (1,5l limupullot) käyttäytyy tuossa? Nehän on perinteisiä simapulloja, kun niistä pystyy päästämään paineita pois välillä ja tulee kuitenkin juotua parin viikon sisään vapun tienoilla.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Pe Tammi 29, 2016 8:38 am

Suosittelen kyllä jonkinnäköistä käymisen pysäyttämistä tuossa ainakin lasipulloja käytettäessä. Viime vuonna kokemuksia kerroinkin, mutta sen verran vielä lisättäköön, että yhtenä kauniina päivänä kuului kohtalaisen kova laukausta muistuttava ääni ja kylmä hiki nousi otsalle. Yhdestä pullosta oli paukahtanut pohja kahteen osaan ja raketin lailla kolahtanut kruunukorkki edellä kattoon. Siivoamista oli jonkun verran, mutta onneksi pullot oli varmuudeksi märkätilan puolella: http://imgur.com/a/yUu2E

Olin justiinsa lähdössä lomailemaan, joten jouduin päästelemään loputkin pullot tyhjäksi. Tuon jälkeen vähän jännitti käsitellä pulloja, mutta onneksi ei käynyt mitään. Happoja kuitenkin tuntui olevan: https://www.youtube.com/watch?v=DOUg7-B0-oY

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » Pe Tammi 29, 2016 17:24 pm

Nyt on sen sortin Pelle Peloton-olo päällänsä, että suunnitelmissa olisi valmistaa joku häiriintynyt siman ja oluen välimallikilju.
Reseptiksi suunnittelin seuraavaa:

17 litraa:
2kg sokeria
1,5 kg fariinisokeria
5 sitruunaa, kuoret pikaisesti keitettynä ja hedelmälihat pönttöön

maltaita steepattuna:
200g cara palea
50 g choco
50 g roasted rye (lähinnä sen takia kun sitä pussinpohja löytyy)

humalointi, ibuja nuista irtoaa vajaat 10:
5g magnum 30min
20 g mandarina bavaria 5min
20 g mandarina bavaria kuivahumalointina muutamia päiviä

T-58 hiivana. Ajattelin käyttää niin pitkälle kun menee, (varsin kuivaahan tuosta varmasti tulee) ja pullottaa jälkikäymissokereilla mojovat hapot. Jos tuo ns. nolliin asti käy, niin jotain 11% nurkilla pitäis olla.

Ajatuksia, ideoita, perstuntumia, "älä saatana"-lausahduksia?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Tammi 29, 2016 22:18 pm

KPA kirjoitti:Nyt on sen sortin Pelle Peloton-olo päällänsä, että suunnitelmissa olisi valmistaa joku häiriintynyt siman ja oluen välimallikilju.

17 litraa:
2kg sokeria
1,5 kg fariinisokeria

maltaita steepattuna:
200g cara palea
50 g choco

5g magnum 30min

T-58 hiivana. Ajattelin käyttää niin pitkälle kun menee, (varsin kuivaahan tuosta varmasti tulee) ja pullottaa jälkikäymissokereilla mojovat hapot. Jos tuo ns. nolliin asti käy, niin jotain 11% nurkilla pitäis olla.

Tuohan kuulostaa vallan hyvältä. Tällä hetkellä lasissa medovukhaa (kaikkea jänskää sitä löytyy Pietarilaisesta erikoisolutmyymälästä), jossa on reseptissä pelkästään hunajaa, humalia ja hiivaa. Em yhdistelmä toimii oikein tehtynä vallan hyvin, erona tosin, että kyseisessä juomassa on kuplia ja abv 6% luokkaa. Tummat maltaa voisivat tuoda varsin mielenkiintoisen säväyksen kyllä ja tuskin sitruunakaan haittaa. Tietystikin tuplavolteilla ja viinityylisenä aika erilainen juoma varmasti ja vaatinee pitkää kypsytystä. Mutta ehdottomasti kannatettava ajatus ja varmastikin jos ei hyvä niin ainakin mielenkintoinen lopputulos.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Lärry
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » To Helmi 04, 2016 13:16 pm

Pitäisi simaa varten löytää riitävän laiskaa hiiva. Että sima jäisi sopivn makeaksi. Alkoholia alle 10vol.% mielummin 7vol.%. Toinen vaihtoehto olisi tappa hiiva lämmittämällä pullotuksen jälkeen. Silloin olisi varmaan parempi käyttä pohjahiiva.

Puulahiivassa on kyllä liikaa potkua. Onhan sillä tehty kiljut ja rankit ennen kuin muuta oli saatavilla.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Helmi 04, 2016 16:19 pm

Wyeastilla ja White labsillä on sweet mead hiivat. Wyeastia olen käyttänyt siideriin. Jätti ihan pienen kivan makeuden. Vois sopia?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Helmi 04, 2016 22:12 pm

Kuivana kanssa oisi yksi makeaksi ilmeisesti jättävä siiderihiivakin. Ei kyllä tietoa alkoholinkestosta, mutta tuskin se älyttömän alhainen on.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Happo
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Hämeenlinna

ViestiKirjoittaja Happo » Pe Helmi 05, 2016 10:32 am

Sima on nyt edennyt kypsytysvaiheeseen.
Lisäsin reseptiin auringonkukkahunajaa ja hieman enemmän sokeria joilla OG 1.067.

Käyminen otti US-05 hiivalla 12 vuorokautta jolloin FG 1.026. Sima pulloihin ja vuorokauden kuluttua ominaispaino oli 1.023 ja happoja aika mukavasti.

Pastöroin pullot laittamalla 82 asteiseen veteen 10 min.
Pari päivää ovat nyt kypsyneet pulloissa eikä ainakaan toistaiseksi ole poksahtaneet, toiveita on että pastörointi onnistui

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Helmi 28, 2016 14:18 pm

Resepti vuoden 1849 kokki-kirjasta:

N:o 365. Mesi-juomaa elikkä Simaa.
( Mjöd ).
Kannu mettä ( eli hunajaa ) ja 9 kannua hyvää kaivo-vettä kaadetaan kupari-kattilaan, jossa ne' sekotetaan sekasin.
Kiehuessa kuoritaan tyystin päälle' kuohuva maanto; sitte' pannaan kourallinen humaloita sekaan ja annetaan kiehua sen päälle' runsas tunti, taikka siksi että neljäs-osa on kokoon kiehunut, jonka perästä se hius-siilin läpitte' juoksutetaan puhtoseen puu-astiaan, jossa annetaan olla siksi että enin kuumuus on ohitte' mennyt, jona siihen pannaan 4 taikka 5 lusikallista käytöstä, ja peitetään sitte' hyvin 4:ksi päivää.
Sitte' juoksutetaan se villa-kankaan läpitte' ja kaadetaan ankkuriin, johon pannaan myös 5 luodia perattuja, pestyjä ja puhtaalla liina-kankaalla pyhittyjä rusinoita, ja neljän sitronin kuoret keitettynä, joista valkonen on pois otettu.
Ankkuri tukitaan tyystin ja viedään kellariin.
Kahden viikon takaa lasketaan se pulloihin, jotka suullistetaan ja hartsataan hyviksi.

Eli
Hunaja 3,66kg
Vesi 23,5l
Kourallinen humaloita
1/2 palaa hiivaa?
Rusinat 66,4g
4 sitruunan kuoret

Miltä vaikuttaisi? Tulis sopivasti käymissankko täyteen.

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » Ti Maalis 15, 2016 22:13 pm

Naali kirjoitti:
KPA kirjoitti:Nyt on sen sortin Pelle Peloton-olo päällänsä, että suunnitelmissa olisi valmistaa joku häiriintynyt siman ja oluen välimallikilju.

17 litraa:
2kg sokeria
1,5 kg fariinisokeria

maltaita steepattuna:
200g cara palea
50 g choco

5g magnum 30min

Tuohan kuulostaa vallan hyvältä. Tällä hetkellä lasissa medovukhaa (kaikkea jänskää sitä löytyy Pietarilaisesta erikoisolutmyymälästä), jossa on reseptissä pelkästään hunajaa, humalia ja hiivaa. Em yhdistelmä toimii oikein tehtynä vallan hyvin, erona tosin, että kyseisessä juomassa on kuplia ja abv 6% luokkaa. Tummat maltaa voisivat tuoda varsin mielenkiintoisen säväyksen kyllä ja tuskin sitruunakaan haittaa. Tietystikin tuplavolteilla ja viinityylisenä aika erilainen juoma varmasti ja vaatinee pitkää kypsytystä. Mutta ehdottomasti kannatettava ajatus ja varmastikin jos ei hyvä niin ainakin mielenkintoinen lopputulos.

Oho, tästähän tuli ihan juotavaa. Kävi hitaanlaisesti vajaan kuukauden 1.001 asti, nyt ollut kolmisen viikkoa pulloissa jälkikäymässä. Kuin kuivaa Pommacia pienellä sitruuna/fariinisokeritwistillä :D

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”