Sima

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Sima

ViestiKirjoittaja durak » Su Huhti 06, 2008 13:07 pm

Vappu lähestyy, ja alkoi hieman kutkuttaa valmistaa simaa. Perinteistä kotisimaa pitää ämpäri tehdä, mutta onkos joku kokeillut valmistaa väkevämpiä versioita? Tuleeko vaan kiljua jos antaa käydä pidemmälle? Miltä maistuisi loppuun käynyt sima jonka voisi sitten pullottaa ihan kruunukorkillisiin olutpulloihin? Yms ajatuksia oluthiivan käyttämisestä...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Huhti 06, 2008 13:26 pm

Minulla on jossain oikein Siman teko-ohje(ita). Muistaakseni sokeria ei juurikaan käytetä vaan hunajaa. Kaivan ohjeet esiin ja laitan tänne. Kiitos muistutuksesta :)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Huhti 09, 2008 16:50 pm

Ohje jonka löysin ei ollutkaan oikeastaan ohje vaan siman historiasta ja mausteista yms. jutuista kertova dokumentti. Kuitenkin puhdas sima pitäisi sen mukaan tehdä hunajasta vedestä ja hiivasta. Maustetuilla simoilla oli sitten omat nimet ja mm. greippi mainittiin jonkin siman mausteena. Olikohan se braggot joka oli siman ja oluen sekoitus... Jatkan etsimistä...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » La Huhti 12, 2008 21:22 pm

Jep, tuon englanninkielisen "mead" termin allehan mahtuu monenlaisia hunajaviinejä, jotka poikkeavat kaikki aika paljolti kotoisesta simasta. Huomenna ajattelin tehdä ihan fariinisokeripussin ohjeella suomalaista simaa, tosin sekaan voisi heittää humaloita tuomaan omaa makua. Valmistusaineet ovat halpoja ja tekoprosessi on helppo, joten ehkä sitä tulee kokeiltua myös kuivemmaksi käynyttä simaa valmistaa. Jos olisi tynnyröintimahdollisuus, voisi tietenkin luoda hiilihapot hiilidioksidilla ja jättää simaan käymättömiä sokereita enemmän.. Tuloksena siis kotoisa "sima" vahvemmilla prosenteilla, mutta samalla makeudella.

Aapr
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: jkl

ViestiKirjoittaja Aapr » Ma Huhti 21, 2008 20:08 pm

Tuossa juuri olen tekemässä "tavallista" simaa. 2 eri satsia. Kumpainenkin 5 litraa.

1. Satsi
-4.5 litraa vettä
-0.5 litraa koivumahlaa
-3 dl sokeria
-250g fariinisokeria
-sitruuna siivuina

2.
-4.5 litraa vettä
-0.5 litraa koivumahlaa
-2.5 dl sokeria
-250g fariinisokeria
-sitruuna siivuina
-0.5dl humalaa (Casadea, sattui olemaan vajain pussi kaapissa)

Ensimmäisestä kuumensi parisen litraa vettä jotta sain kaiken liukenemaan helposti. Tämän jälkeen lisäsin lopun veden . Jälkimmäisessä kiehautin ainekset litrassa vettä.

Kunhan ovat jäähtyneet riin ymppään pikkuisen palasen perinteistä pullahiivaa sekaan. Huomenna sitten pulloon ja gallonaan rusinoiden kera. Lisäsokeria jos siltä sattuu tuntumaan.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Sima

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Maalis 18, 2011 0:22 am

Vappu taas lähestyy ja aika alkaa suunnittelemaan siman tekoa.

Nuo yllämainitut reseptit kiinnostaa sikäli, että millaisia niistä tuli? Kiinnostaa tuo humalien ja maltaiden käyttö simassa, mutta pelottaa, että menettääkö se sitten sen raikkautensa?

viime vuonna tuli tehtyä seuraavanlainen satsi: 7,5 litraa

500g fariinisokeria
200g hunajaa
200g kidesokeria
3 sitruunaa (kuori ja hedelmäliha, ei valkoista osaa)
pullahiivaa karpalon kokoinen pallo

Ajattelin tänä vuonna ehkä lisätä hunajan määrää ja käyttää useamman päivän. Jos humalaa käyttää, olisiko se ikäänkuin kuivahumalointi? Mites oluthiivan käyttö vaikuttaa, neutraalimpi maku?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Maalis 18, 2011 1:09 am

Olen itse tehnyt yleensä ihan perinteistä "koko perheen" simaa. Ihmetyttää hiukan, kuinka kolmesta sitruunasta voisi tulla niin paljon makua ja luonnetta, että se kestäisi miltei kilon sokereita. Tuossahan OG:kin lähentelee jo 1.050 (vai paljonko nuo sitruunat sitten vaikuttavatkaan). Luulisi alkoholin puskevan läpi ja rankasti?

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Pe Maalis 18, 2011 9:22 am

Itsekin olen tehnyt vain koko perheen simaa (eli käy vuorokauden about), mutta kaveri haluaa tehdä aina vahvempaa tavaraa. hän antaa olla siman käymässä ämpärissä useamman päivän ja sitten pullottaa. Tulee enemmän alkoholia. Ei siinä käsittääkseni sen ihmeempää tarvi.
sama juttuhan se on kotikaljan kanssa, jota teen aikasen usein. Jos siitä haluaa perheversion, niin käyttää päivän ja sitten pulloon muutamaksi päiväksi jääkaappiin makuuntumaan. ITse teen monesti hiukan volttisempaa versiota, erona vain, että käytän pitempään (ehkä laitan enemmän sokeria, ehkä en), jonkunverran saatan nakata jotain humalaa sekaan.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Maalis 18, 2011 10:26 am

Täytyypä seuraavassa simasatsissa huvikseen mitata OG. Vaikea sanoa kuinka paljon käymiskelpoisia sokereita sitruunasta saa. Kyllähän hunaja noissa vahvoissa simoissa on se oleellinen osa, sitrustahan ei perinteisesti käytetty lainkaan.

Puolassa tuli joskus aikoinaan perehdyttyä tähän "miód pitny" eli "juotava hunaja" -simakulttuuriin aika perinpohjaisesti. Sima jaetaan viiteen tyyppiin. Arvostetuimpiin käytetään enemmän hunajaa, ja niitä myös kypsytetään tynnyreissä kauemmin - näin syntyy voimakkaampi maku.

Tein joskus erääseen blogiin tällaisen taulukon:

Tyyppi / vesi-hunajasuhde / ABV %
Piątak / 4:1 / <10%
Czwórniak / 3:1 / 10-12%
Trójniak / 2:1 / 10-12%
Dwójniak / 1:1 / 15-17%
Póltorak / 1:2 / 15-17%

Kuten sahdilla, jokaisella tyypillä on nykyisin EU:n nimisuoja. Toisinaan mukaan laitetaan myös erilaisia mausteita, marjoja tms, esim. Apisin kuuluisa Jadwiga-poltorakki on maustettu vadelmalla ja villiruusulla. Minulla taitaa vielä olla muutama pullo simoja viinakaapissa, kulutus on vähäistä koska juoma on niin makeaa. Nuo toimivat lähinnä sherryn tai joidenkin väkevien jälkiruokaviinien tapaan käytettynä, ja parhaat ovatkin todella laadukkaita.

Hunajasimaa tehtiin Suomessakin. Merkintöjä taitaa olla peräti 1500-luvulta.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Maalis 18, 2011 14:39 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Olen itse tehnyt yleensä ihan perinteistä "koko perheen" simaa. Ihmetyttää hiukan, kuinka kolmesta sitruunasta voisi tulla niin paljon makua ja luonnetta, että se kestäisi miltei kilon sokereita. Tuossahan OG:kin lähentelee jo 1.050 (vai paljonko nuo sitruunat sitten vaikuttavatkaan). Luulisi alkoholin puskevan läpi ja rankasti?

Tässä versiossa tein siis perinteisellä metodilla, eli käyminen suurin piirtein yön yli. Tästä johtuen tavara jäi aika makeaksi. Sitruunasta saa makua irti, kun kuorii sen kuorimaveitsellä ja keittää kuorenpaloja (joissa ei saa olla yhtään valkoista) sokeriliemessä n. 10min.

varmaankin kidesokerin jätän pois kokonaan seuraavasta satsista, vähennän fariinisokerin määrää (joka ainakin minun mielestäni kuuluu vappusimaan) ja lisään hunajan määrää. Ajattelin myös hieman maustaa sitruunan lisäksi esim. appelsiinilla ja tähtianiksella. Muita mahdollisia kokeiluja voisi olla ainakin humalat. Onko mitään ideoita? Jos panis pulloon rusinoiden tilalle :D

Krigg
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

ViestiKirjoittaja Krigg » To Maalis 31, 2011 1:02 am

10l vettä
2,5kg-3kg fariinisokeria
n. 10g tuorehiivaa
2-3 sitruuna

Jollain tuon suuntaisella reseptillä simasta tulee varmaankin melkoisen alkoholisen makuista, mutta osaako kukaan saako alkoholinmakua piiloon, jos pysäyttäisi käymisen käymisenpysäyttäjällä, lappoaisi siman toiseen käymisastiaan ja makeuttaisi 0,5kg-1kg hunajalla veteen liuoitettuna? Varmaan siman kypsyttämisellä saa alkoholin makua hieman piiloon, vaikka tämänkaltainen sima ei taidakkaan kovin kauaa säilyä. Tosin jos käymisen pysäyttää niin tulee eteen se ongelma, että simaan ei taida saada hiilihappoja jälkikäymisellä. :x
Reseptistä en laskenut mitään arvoja, koska enpä juuri osaa sekä sokerinmääräkin on aika mututuntumalla heitetty. Tällä reseptillä saattaa kyllä tulla aika pitkälti vain kiljua.
Jos joltain löytyy resepti, jolla saa aikaiseksi suomalaisen siman makuista simaa, josta kuitenkin löytyy prosentteja niin postaa ihmeessä tänne.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » To Maalis 31, 2011 12:44 pm

Krigg kirjoitti:Jos joltain löytyy resepti, jolla saa aikaiseksi suomalaisen siman makuista simaa, josta kuitenkin löytyy prosentteja niin postaa ihmeessä tänne.

Ihan oikean siman makuista simaa saa, jossa on siis prossia kun tekee seuraavasti:
- ota tavallisen siman resepti
- muuta sitä niin, että tuplaa hiivan määrä, jonkin verran enemmän sokeria ja antaa käydä huoneenlämmössä muutaman päivän (ei yhtä päivää kuten normaalisti).
- Siirretään pulloon ja sokeria pulloihin, riippuu pullon koosta. Muovipulloja kuten normaalissakin simassa. Jätetään huoneenlämppöön vielä muutamaksi päiväksi. Sitten jääkaappiin.

Tuosta en ole mittaillut prossia, mutta kyllä se lakkiin menee sopevasti, ei lasten simaa missään tapauksessa.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Maalis 31, 2011 16:26 pm

Karvis kirjoitti:
Ihan oikean siman makuista simaa saa, jossa on siis prossia kun tekee seuraavasti:
- ota tavallisen siman resepti
- muuta sitä niin, että tuplaa hiivan määrä, jonkin verran enemmän sokeria ja antaa käydä huoneenlämmössä muutaman päivän (ei yhtä päivää kuten normaalisti).
- Siirretään pulloon ja sokeria pulloihin, riippuu pullon koosta. Muovipulloja kuten normaalissakin simassa. Jätetään huoneenlämppöön vielä muutamaksi päiväksi. Sitten jääkaappiin.

Tuosta en ole mittaillut prossia, mutta kyllä se lakkiin menee sopevasti, ei lasten simaa missään tapauksessa.

Mites se maku? Yleensä simassa alkaa esiintyä kiljumaisuutta jo parin päivän käymisen jälkeen kun on tehnyt noita vahvempia versioita. Mietin jos käyttäisi lager hiivaa jolloin käyminen voisi kestää pitempään.
Taitaa mennä viikonloppu näitä tehdessä. Täytyy kokeilla tätä versiota, tuota lager hiivaa ja sitten olutuuteesta tehtyä versiota. Simaa on kiva siemailla nyt kun aurinkokin paistaa. :nauru:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Maalis 31, 2011 16:31 pm

Kiljumaisuus laskee luultavammin jos käytät matalemmassa lämpötilassa. Tuorehiiva pelaa hyvin vielä alle 10°C

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » To Maalis 31, 2011 18:29 pm

Mun mielipide on kyllä se, että miksi juoda simaa, jos voi juoda olutta. No siksi, että sima on raikasta ja makeaa ja sitä voi juoda paljon tulematta humalaan. Se on loistava saunajuoma ja janonsammuttaja kuumana kevätpäivänä. Ja tietysti se, että eihän munkkeja voi syödä ilman simaa.

Eli simat simana, oluet oluena.

Siman ei kuulu käydä kuin juuri sen verran että saadaan poreet aikaan ja riittävästi hiivan makua tasapainoksi makeudelle. Maustaminen on sitten toinen juttu, ja sen jokainen tekee varmaan vähän eri tavalla. Mulle fariinisokeri, hunaja ja sitruuna+sitruunankuori on ehdottomia.

ns. "panimosima" on pahaa ja väärin.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Huhti 05, 2011 21:12 pm

No nytpä lähti sima tulille!

1500g Hunajaa
500g Fariinisokeria

1000g appelsiinia
1000g sitruunaa
Kuorimaveitsellä kuoret ilman valkoista keitetään sokerin ja hunajan kanssa 20min
hedelmälihat siivutettuna pönttöön

Vettä 20l merkkiin asti

Nökäre pullahiivaa

Ajatuksena että saisi käydä 24h siitä kun käyminen vesilukon mukaan alkaa. Sitten pullotus ja pulloihin erinäisiä testejä humalointia. Ikäänkuin rusinoina muutama käpy/pullo... Miltä kuulostaa?

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Huhti 19, 2011 22:10 pm

Pistetäänpä tähän kokemusta eri hiivojen ominaisuuksista simassa:
-Ale hiiva, oikeammin Wyeastin London Ale hiiva. Simasta tuli kivan kirkasta ja ihan makeaa, mutta happoa ei tahtonut tulla pulloon.
-Pulla hiiva. Simasta tuli sakeaa ja vähemmän makeaa vaikka sokeria oli enemmän. Pullotuksessa happoja oli normaalin pirteästi.
-Lager hiiva, seuraavaksi kokeilussa.

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » Pe Huhti 22, 2011 18:05 pm

Aikomus oli kokeilla siman tekoa nyt vapuksi, mutta pääsi kaikessa tohinassa unohtumaan.

Reseptiksi olin suunnitellut jotain seuraavan suuntaista.

10 litraan

- 500g hunajaa
- 250g fariinisokeria
- sitruunaa kuten normaaliinkin simaan
- hiivaksi viinihiiva

Ehkä ensi vappuna sitten.

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Pe Huhti 22, 2011 18:44 pm

Kyllähän sima vielä vapuksi kerkiäisi? Jos tavallisesta simasta kyse.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Huhti 22, 2011 21:48 pm

pettu kirjoitti:No nytpä lähti sima tulille!

1500g Hunajaa
500g Fariinisokeria

1000g appelsiinia
1000g sitruunaa
Kuorimaveitsellä kuoret ilman valkoista keitetään sokerin ja hunajan kanssa 20min
hedelmälihat siivutettuna pönttöön

Vettä 20l merkkiin asti

Nökäre pullahiivaa

Ajatuksena että saisi käydä 24h siitä kun käyminen vesilukon mukaan alkaa. Sitten pullotus ja pulloihin erinäisiä testejä humalointia. Ikäänkuin rusinoina muutama käpy/pullo... Miltä kuulostaa?

nyt on pääsiäissimat lasissa. Kokeilin muutamaan pulloon humalointia, ja täytyy sanoa, että toimii! Etenkin Hallertauer Tradition, n4-6 käpyä/1,5l pullo. Saa sen pari viikkoa maustua. EKG oli toinen kokeilu, ei ehkä niin hyvä, vaikka suurta eroa ei huomaakaan.

Tosin nyt ollu niin lämpimät kelit, että parvekkeella olleet pullot on alkanut vähän käymään yli.. Mutta nyt on vielä ainakin hyvää, poreita on kuin kuohuviinissä, värikin on vaalea, ja maku raikas. Alkaa jopa vähän jo kuivumaan.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”