Siiderin jälkikäyttäminen

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Siiderin jälkikäyttäminen

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 30, 2009 10:54 am

Terve

Ensimmäinen viestini tälle mainiolle =) foorumille.

Parhaillaan kylppärissä on käymässä 15L mahuasemalla puristettua omenamehua siideriksi. Hiivana olen käyttänyt Wyeastin nestemäistä siiderihiivaa. Laskimme että sokeri tuossa mehussa riittää 5,8% saakka. Nyt käyminen on lopuillaan ja pitäisi alkaa pullotus. Pullotan pääasiassa 0,75 kuoharipulloihin. Tuosta jälkikäyttämisestä olen lukenut monenlaista ja nyt en osaa oikein päättää kuinka toimia. Olen laittanut alkuperäistä puristettua mehua (1,5l) pakkaseen ja ajatuksena on lisätä sitä käyneeseen mehuun "sokeriksi" jälkikäymistä varten. Käyneen mehun sokeripitoisuus ei ole vielä tiedossa.

Heräsi kysymykset:

-Kannattaako lappoa vielä toiseen astiaan hieman selkiämään? Vaikuttanee makuun laimentavasti jos tavaraa laskeutuu pohjalle?
-Onko mehussa tarpeeksi sokeria jälkikäymistä varten (ominaispainomittari kellui lukemassa 40)? Luulisin että on, kunhan varmistan.
-Pitääkö käymisastiaa huljutella ensin jotta hiivaa sekottuu mukaan.
-Kaadanko (jos laitan mehua sekaan) mehun suoraan pulloon vai käymisastiaan käyneen joukkoon.
-Kuinka kauan pidän huoneen lämmössä pulloja? jossain sanotaan kaksi vuorokautta ja jossain viikko.

Tulikohan oikealle osastolle? Huomasin nyt tuon osaston Muut käymistuotteet
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Siiderin jälkikäyttäminen

ViestiKirjoittaja Joose » Ke Syys 30, 2009 12:22 pm

Tervetuloa foorumille,

Itse olen valmistanut siideriä vain kerran suoraan omenoista ja muutaman kerran tiivisteestä. Oluen puolelta on kuitenkin jonkin verran kokemusta ja varmaan nämä vastaukset pätevät siideriinkin yhtä hyvin.

-Kannattaako lappoa vielä toiseen astiaan hieman selkiämään? Vaikuttanee makuun laimentavasti jos tavaraa laskeutuu pohjalle?

Et maininnut miten kauan tuo on käynyt ensimmäisessä astiassa, mutta jos käyminen on juuri loppunut, niin olettaisin että suunnilleen viikon vai? Itse lappoaisin toiseen astiaan ja antaisin olla siinä vielä 2-3 viikkoa. Ainakaan oluessa tämä ei vaikuta laimentavasti vaan selkeyttää ja mielestäni parantaa makua. Hiivahan jatkaa vielä työtään varsinaisen pääkäymisen jälkeenkin.

-Onko mehussa tarpeeksi sokeria jälkikäymistä varten (ominaispainomittari kellui lukemassa 40)? Luulisin että on, kunhan varmistan.

Tämän voi oikeastaan laskeakin. 25 grammaa sokeria 10 nestelitraa kohti nostaa ominaispainoarvoa yhden asteen verran (http://www.kotiviini.fi/fi/Ominaispainomittarista.php). Tuosta laskettuna 1,5 litrassa 1.040 mehua olisi 150g sokeria. 10g / litra jälkikäymissokeria on mielestäni melko paljon eli jättäisin ehkä osan laittamatta.

-Pitääkö käymisastiaa huljutella ensin jotta hiivaa sekottuu mukaan.

Ei. Hiivaa on kyllä ihan riittävästi mukana ellei ole seisonut älyttömän kauan käymisastiassa. Silloinkin suosittelisin korkeintaan lappoamaan toiseen astiaan ja ottamaan pohjalta hyvin pieni määrä hiivaa mukaan tai käyttämään uutta.

-Kaadanko (jos laitan mehua sekaan) mehun suoraan pulloon vai käymisastiaan käyneen joukkoon.

Ei väliä, mutta jälkimmäinen tapa on varmaan helpompi.

-Kuinka kauan pidän huoneen lämmössä pulloja? jossain sanotaan kaksi vuorokautta ja jossain viikko.

Ainakin viikko. Useammastakaan ei ole haittaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 30, 2009 12:59 pm

Tervetuloa vain!

En ole siideriä paljoakaan tehnyt enkä varsinkaan omasta mehusta. Enkä osaa äkkiä arvioida riittääkö 1,5L 1.040 mehua riittävän hapon muodostumiseen varsinkin kun ei tiedetä vielä paljonko käymiskelpoisia sokereita mehussa on.

Mutta:
- Juoma selkiää missä astiassa tahansa. Eli ei tarvitse lapota toiseen astiaa ellei ole tarkoitus pitää juomaa viikkoja / kuukausia selkiämässä. Maun laimenemisesta en osaa sanoa muuta kuin, että hiivan maku laimenee ainakin ja omenan maku pitäisi selkiytyä.
- En osaa vielä sanoa.
- Jos sekoittaa sakat pohjalta mukaan, ei selkiyttämis prosessista ole ollut hyötyä. Jos pelkää ettei suspensiossa oleva hiiva käytä hiilidioksidia pulloon, voi laittaa uuden hiivasatsin päivän - pari ennen pullotusta sakasta erotetun juoman joukkoon ja juuri ennen pullotusta lisätään mehu.
- Mehu kannattaa kaataa laittaa sakasta erotetun juoman joukkoon. Sokerikin kannattaa lisätä näin mutta kiehautettuna pienen vesimäärän kanssa. Sokerin voi kyllä laittaa pulloihinkin.
- Itse pitäisin pulloja huoneenlämmössä viikon pari.

Siirrän ketjun tuonne jos näin vaaditaan =)

(edit: Joose kerkisikin vastaamaan jo, kun viivyttelin kijoittamiseni kanssa. Menköön nyt kuitenkin sellaisenaan)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 30, 2009 14:21 pm

Kiitoksia hyvistä neuvoista :cheers1: .

Tuo satsi on nyt käynyt kuusi vuorokautta.

Taidan jättää juoman nyt tuohon käymisastiaan viikoksi. Sitten lisään mehua jonkin verran riippuen paljonko siinä on sokeria jäljellä. Jätän sitten nuo pullot viikoksi huoneen lämpöön. Tarkoituksena on vielä pullot maalle maakellariin ja korkata ensi keväänä. Eli saavat olla ainakin puoli vuotta rauhassa. Mitähän tykkäävät 200km autoreissusta?

Mites kun tuo meidän kerrostalokämppä on niin lämmin että peruslämpö on aina noin +25C. Kuinka vaikuttaa tuohon jälkikäymiseen? Olen vain lukenut kauhujuttuja pullojen räjähtämisistä.

Etikettikin pitäisi vielä suunnitella...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 30, 2009 19:26 pm

Jos pullot on n.6kk+ esim. maakellarissa, en usko 200km reisusta olevan "stresiä" juomille.
Lämpö vaikuttaa siten, että jälkikäyminen tapahtunee suht. nopeasti, eli viikko lienee juuri hyvä. Hiivan ohje kertoo 15 - 24 olevan suosituksen, jos se on siis Wyeast 4766 hiiva kuten oletan.
Pullojen räjähtäminen on todennäköisintä kun juoma pullotetaan keskenkäyneenä ja lisätään vielä sokeria. Kunnolla käytettynä juomapullon saa räjähtämään kunnon kiehuttamisella ;)

Etiketin suunnittelussa olen erittäin huono, joten lienee parempi, että vältät antamiani ohjeita.
Ota kuva omenasta tai puusta josta omenat on. Yksinkertaista kuvaa vaikka gimpissä "raja-arvoilla" tai "jyrkennä kuvaa RGB käyrillä". Anna mukava nimi kuten "Puhdas kotiSiideri" ja laita 5,8% näkyviin johonkin kulmaan. Valmistus aineet: Omien omenien mehu ja laadukas Wyeast hiiva. Huolellisesti kypsytetty aito siideri.

:cheers2:

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Loka 04, 2009 19:35 pm

Pakkohan tuota oli käydä hieman maistamassa ja kyllä alkoholi tuntui olevan kohdallaan ja todella mukavasti hapokkuutta. Maku oli myös hyvin kuiva joten odotukset ovat korkealla :nauru: .Ehkä aavistuksen vetinen mutta eiköhän se siitä makuunnu. Väri oli aika punertava.

Tuossa tuntui jo nyt olevan hieman hiilidioksidia? Normaaliako?

Muutaman päivän kuluttua pulloon... Kuitenkin vielö mitein josko sen olisi laponnut vielä hetkeksi toiseen astiaan selkenemään?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 04, 2009 20:14 pm

Esitän mielipiteeni asiasta tällain tylsästi kysymällä, että:
Mitä siis aiot lisätä siideriin, että se selkiäisi paremmin kuin nyt, jos et sitä "häiritse"?
Eli en näe syytä lappoamiselle joka pahimmoillaan hapettaa siiderin ja "pahviuttaa" maun.
Toisaalta, jollet meinaa lisätä siideriin jotakin selkiyttäjää joka pitää sekoittaa joukkoon, ja jo kertynyt sakka ei saisi sekoittua mukaan, ei mielestäni ole syytä astiaa vaihtaa. En ainakaan usko, että astian vaihto itsessään selkiyttää juomaa.

Useasti nk. aitosiideri on punertavaa. Omena laatukin vaikuttaa.

Hiilidioksidi mm. vie vetisyyden tuntua pois.

Kyllä se normaalia on, että käymistuotteeseen liukenee jonkin verran hiilidioksidia joka käymisen aikana syntyy. mm. vesilukko aiheuttaa pienen paineen joka myös osaltaan hiukan lisää liuenneen hiilidioksidin määrää.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Loka 05, 2009 19:46 pm

Jossain päin nettiä sain sellaisen käsityksen että tuo lappoaminen selkeyttäisi makua ja kirkastaisi juomaa.
Onhan se tietysti järkeen käypää, että mitä paremmin tuo saa olla rauhassa niin parempi tulee. Vähemmän tekemisissä ilman kanssa jne. Jätetään ylimääräiset lutraamiset.

Ei ole tarkoitus laittaa mitään ylimääräisiä selkiyttämis aineita.

Nyt on pullot pesty ja odottavat desinfiointia. Mitäpä suosittelette pullojen desinfiointikeinoksi? Minulla on tuossa Melkon desinfiointi ainetta jota ajattelin käyttää vai riittäisikö kiehuva vesi? On tietysti hieman hankalampaa lutrata kiehuvan kanssa. Korkit tietysti myös (semmoiset muoviset kuoharipullon korkit) desinfioidaan.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Huhti 13, 2010 19:07 pm

No nyt on viime syksyn tuotos korkattu ja veti suun hymyyn =). Puoli vuotta maakellarissa ollut siideri oli kauniin väristä ja kuplia oli tullut mukavasti. Makukin oli kohdallaan, joskin hieman odotetun laimea. Saadut omput kun eivät olleet sieltä hapokkaimmasta päästä. Itse asiassa satsissa oli viittä eri lajiketta epämääräisessä suhteessa.

Tästä kokeilusta rohkaistuneena ajattelin istuttaa maalle muutaman puun jotain hapokasta lajiketta. Jos sitten kymmenen vuoden päästä pääsisi tekemään... :wink: Maalla on jo ennestään valkeaa kuulasta ja joitain muita lajikkeita joita nyt en muista. Onko kenelläkään antaa vinkkiä omenan taimista? Pitää alkaa selata nettiä aiheesta...

Voisikohan tämän ketjun siirtää tuonne siideriosastolle?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Huhti 13, 2010 22:08 pm

Onnea vain :)

Nähtävästi sain siirrettyä tämän onnistuneesti =)

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Huhti 14, 2010 21:41 pm

Hieman pengoin tuossa ja hyviä lajikkeita ilmeisesti olisivat antonovka ja valkea kuulas. Kuulasta jo onkin pihassa joten antonovkaa etsimään. Jonkun mukaan shampanjahiivalla näistä pitäis tulla erinomaista.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”