Siideri omenasoseesta

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Siideri omenasoseesta

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Syys 24, 2017 19:44 pm

Omenahilloa on tullut tehtyä naapureilta saaduista omenoista parit kerrat, mutta olen ajatellut, että siideri vaatisi puristamista, mihin ei taas ole vehkeitä, eikä intoa maksaa. Pohdiskelinkin tässä, että syntyisiköhän siideri, jos kuorisi, pilkkoisi ja keittäisi omenat kuten hillottaessa ja sitten siivilöisi ne kevyesti tai jättäisi siiviläpussissa sammioon? Jos koostumus on liian utuinen, voisi jatkaa jollakin marlilla.

Onko tässä jokin juttu, mitä en ole tullut ajatelleeksi?

Cod3
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Siideri omenasoseesta

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Syys 24, 2018 19:16 pm

Voiskohan tommoseen käyttää pektolaasia?
Muutenkin kiinnostais siiderin valmistaminen ilman että puristaa mehuksi. Kokemuksii?

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Ma Syys 24, 2018 22:47 pm

Kaveri teki siideriä omenasoseesta, väitti ihan juotavaksi. Ongelmana oli että siideri kuulemma lähti aina uudelleen käymään kun hän heilautti pönttöä. Toisekseen soseeseen joutui lisäämään jonkin verran vettä mikä laimensi juomaa.

Jos omenoita on reilusti, onko mahdollista rakentaa tee-se-itse-prässi? Netti on pullollaan ideoita, alkaen auton tunkista ja parista isosta ämpäristä.

Kaverin kokemukseen perustuen, suosittelisin suodattamaan soseen. Lisäksi keittäminen kuulemma muuttaa makua, ehkä omenaviinin suuntaan? Mullakin olis seuraava suunnitelma jatkaa kaupan täysomenamehua suomalaisilla omenilla mehustamalla joko mehulingolla tai keittämällä. Ei oo lähipiirissä kenelläkään kunnon omenapuita niin ei voi tehdä kokonaan omenista. Viime kesäksi tein siideriä pelkästään lidlin eri omenamehuista, tuli ihan maistuvaa ja hapanta. OG 1,048 ja us-05:lla tais käydä 5 %:iin asti.

Edit. Mehut oli "hazyja" ja siideri jäi kauniin utuiseksi pektolaasista huolimatta.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Loka 19, 2018 10:01 am

Tuo uudelleenkäyminen taitaa olla itelläkin ongelmana.

Sain porukoilta reilu 10l käsin puristettua mehua jossa oli selkeästi pyremäistä settiä seassa. Se kävi muutamassa päivässä ja vaikka heiluttelin astiaa, niin mitään ei tapahtunut. Pari viikkon jälkeen päätin pullottaa sen 4g/l karbonoinnilla (koska oletin sen vielä kuivavan pullossa).

No nyt sitten reilu viikko pullotuksen jälkeen päätin maistaa settiä ja eka pullo oli varsinainen geyssir. Tästä johtuen vapautin muistakin pulloista painetta ja taidan jatkaa sen tekemistä. Otin maistiaiseksi yhden vähitensihahtaneista pulloista. Se oli melkoisen makeaa ja pullossa pyremäistä settiä. Eli ilmeisesti pyreen sokeri käy todella hitaasti.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Loka 19, 2018 19:39 pm

Tuossa voi olla monta syytä jälkikäymiseen, en ole kyllä tutustunut tarkemmin tuohon hedelmäkemiaan mutta mahdollista on että sokeria vapautuu hiljakseen noista kiintoaineista. Toinen luultavasti merkittävin juttu on sitten villihiivat joita on kaikissa hedelmissä ja ne voivat usein käyttää hiljakseen niitä sokereita joita päähiiva ei pysty ollenkaan syömään. Kolmas juttu on sitten mahdollisesti tärkkelystä ja dekstriinejä pilkkovat entsyymit joita luulisin olevan mukana tuossa omenan materiaalissa koska kypsyessään omena makeutuu juuri siksi kun tärkkelys pilkkoutuu ja melkein vannoisin että siinä on mukana ompun tuottamat entsyymit. Esim. kuivahumalissahan on muistaakseni pieniä määriä tällaista entsymaattista aktiivisuutta ja omenassa sitä voisi ajatella olevan runsaastikin jos sitä ei ole tuhottu esim. kuumennuksella. Tuollainen aktiivisuus toki varmasti inaktivoituu myös itsestään ajan kanssa kun entsyymit menettävät rakenteensa, tiedä sitten kuinka kauan siinä menisi. Siideriä tehtäessä ei yleensä kuitenkaan keitetä johtuen juuri jostain epäsuotuisista kemiallisista muutoksista mehussa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Marras 12, 2018 9:29 am

Nyt reilu kk pullotuksen jälkeen siiderit käyvät edelleen hitaasti ja painetta saa vapautella muutaman päivän välein.

Mauku on vaimon mieleen. Raikas suomalainen omena dominoi ja pieni makeus pehmentää terää. Ite diggaan kuivemmasta, mutta eiköhän sinnekkin päästä.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”