Kannattaako omista omenoista puristettu mehu pastöroittaa

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Kannattaako omista omenoista puristettu mehu pastöroittaa

ViestiKirjoittaja miksu » Ma Syys 04, 2017 13:46 pm

En löytänyt äkkiseltään aikaisemmista keskusteluista selkeää kantaa siihen kannattaako omista omenoista puristettu mehu pastöroittaa mehuasemalla puristuksen yhteydessä vai ei. Tai tarkemmin sanoen: Onko pastöroinnista haittaa?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Kannattaako omista omenoista puristettu mehu pastöroittaa

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Syys 04, 2017 13:52 pm

Jos ei villihiivoja meinaa käyttää, niin ei suoranaisesti. Pari vuotta sitten kun mehuasemalla mehustettiin omenia, niin ilmeisesti mehua oli keitetty kasaan. Tai näin mututuntumalla, koska Og oli kuitenkin 1.08x, eli melkoisen tiukkaa sidukkaa tuosta tuli. Hemmetin hyvää tuosta tuli ja olisihan tuota voinut jatkaa keitetyllä vedellä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Syys 04, 2017 14:06 pm

Sanoisin, että vähän riippuu millaista ja miten haluaa siiderinsä tehdä.
Jos haluat mehua säilyttää pidempään pitää se pastöroida tai pakastaa.

Pastöroinnissa kuolevat villihiivat yms eli käyttäjänä toimii sitten vain lisätty hiiva. Sanoisin, että tulee kontrolloidummin hiivan mukainen makuprofiili.
Pastöroimattomaan ei ole edes pakko lisätä hiivaa eli tulee sitten mitä siellä omenan pinnassa sattui olemaan. Toki hiivaa lisäämällä saadaa hieman kontrollia peliin, mutta tulos on ainakin osittain villi. Ymmärtääkseni pastöroimaton elää enemmän myös säilytyksen yhteydessä.

Itse tein pari satsia viime vuonna ja molemmissa oli pastöroitu mehu pohjalla. Näidenkin kanssa kypsyminen parhaaseen makuun kesti minimissään 6kkta. Muutaman olut hiivan osalta odottelen vieläkin sitä parasta huippua.
En tiedä maistuuko pastörointi tuossa, kun ei ole verrokkia. Hiivat kyllä tuottivat hyvin erilaisia profiileja. Parhaat profiilit omaan suuhun tulivat Mangrove Jackin siiderihiivalla sekä Lavlinin shamppanjahiivalla. Oluthiivat (S-04, Notthingham) tekivät liian hiivaisen makuista siideriä.

Jos mehua piisaa niin kokeile, puolet pastöroituna ja puolet tuoremehuna.
Pastöroinnin voi tehdä myös itse jos ei siitä huvista halua maksaa mehuasemalle (tai haluaa mehun heti mukaan) eli kuumentaa mehun noin 80C asteiseksi ja jäähdyttää.

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ti Syys 05, 2017 9:48 am

Itse en pastörointia tehnyt kun viime syksynä tein satsin siideriä omista omenoista. Tein siiderin näiden ohjeiden mukaan https://maltainen.fi/juomien-valmistus/siiderin-valmistus/

Hyvää tuli ja hyvin on säilynyt. Itse en siideriä juo ja paremman puoliskon kulutus on melko vähäistä, pari pulloa vielä jäljellä eikä mitään merkkejä pilaantumisesta. Maku on oikeastaan parantunut koko ajan.

jones69
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopio

Re: Kannattaako omista omenoista puristettu mehu pastöroitta

ViestiKirjoittaja jones69 » Su Helmi 18, 2018 20:58 pm

Se pastörointi kyllä leikkaa makua. Olen jo vuosia tehnyt sidukkaa ja kerran kokeilin pastorointia, eikä sitten enää toiste. Mehuksi puristamisen jälkeen vaan nopeasti käymään ja ei muuta. Se alkoholi toimii sitten lopulta säilöntäaineena.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”