Kontaminoitu siideri?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kontaminoitu siideri?

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ti Loka 25, 2016 16:42 pm

Tänään oli aika siirtää reilun kuukauden käyneet siiderit kakkosastiaan. Pienempään satsiin oli selkeästi iskenyt Lactobacillus-infektio (harsomainen kelmu pinnalla, ja muutama n 3 cm halkasijan kupla. En ottanut kuvaa, mutta olen nähnyt tarpeeksi muiden kuvia ollaakseni varma. Maussa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa, joten en vielä tässä vaiheessa viitsinyt viemäröidä. Antaa kypsyä sekundäärissä vielä loppuvuoden, ja katsotaan sitten mitä kannen alta löytyy. Maku oli tosiaan ainakin tässä vaiheessa hyvä, joten toivottavasti nyt ei menisi täysin pilalle.Onko muilla kokemusta kontaminoidusta siideristä.

Kontaminaatiolle keksin kaksi mahdollista syytä:
1. Hiivan (T-58) parasta ennen -päiväys oli n vuosi sitten. Näin käymisen alkaminen on saattanut kestää normaalia kauemmin, ja pastöroimattomassa mehussa on silloin ehkä joku muu pöpö ehtinyt saada liikaa etumatkaa.
2. Siideri on käynyt Orthexin 10 l muovisangossa, jonka kansi ei ole ilmatiivis. Näin ilmastakin on saattanut tarttua joku pöpö.

Isommassa satsissa, joka on käynyt ilmatiiviissä käymisastiassa tuoreella Mangrove Jacks siiderihiivalla, ei näkynyt mitään omituista. Makukin oli hyvä ja puhdas,
"Ihan hyvää"

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Kontaminoitu siideri?

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 25, 2016 17:02 pm

No, oma ajatukseni on seuraavanlainen...
Monet tekevät omat siiderinsä ilman lisättyä hiivaa.
Joten en olisi vielä ainakaan huolissani.

Britit käyttää kaikki omenat, muumioituneita myöten, siiderinsä valmistukseen.
Mehua ei keitetä eikä hiivata...

En siis olisi mitenkään ihmeissäni vaikka tuosta satsista tulisi erittäin hyväkin. Vaatinee pitkän kypsystysajan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ti Loka 25, 2016 17:28 pm

suorama kirjoitti:No, oma ajatukseni on seuraavanlainen...
Monet tekevät omat siiderinsä ilman lisättyä hiivaa.
Joten en olisi vielä ainakaan huolissani.

Britit käyttää kaikki omenat, muumioituneita myöten, siiderinsä valmistukseen.
Mehua ei keitetä eikä hiivata...

En siis olisi mitenkään ihmeissäni vaikka tuosta satsista tulisi erittäin hyväkin. Vaatinee pitkän kypsystysajan.

No minäkin vähän tässä järkeilen, että tällainen kontaminaatio ei välttämättä ole siiderissä niin paha juttu kun vastaava olisi vaikkapa oluessa (ellei nyt sitten satu tykkäämään oudoista hapanoluista)

Ensi syksynä täytyy ehkä sitten koittaa tehdä pieni erä ilman lisättyä hiivaa, jos tästä tulisikin hyvää.
"Ihan hyvää"

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Loka 26, 2016 8:50 am

Näköjään muillakin on tapahtunut siiderille jotain hassua. Itselläni tuli myös siiderin pintaan kalvo, mutta se ei pikaisen googlauksen jälkeen näyttänyt 100% varmasti Lactobacillus-infektiolta. Siideri on tehty omista omenoista tuorepuristetusta mehusta ja käytetty Mangrove Jack'sin siiderihiivalla. Maku oli kyllä varsin mainio, parempi puolisko vertasi jopa kaupallisiin tuotoksiin. Nyt kiinnostaa mikähän tuon kalvon on aiheuttanut? En ole huolissani siitä että siideri menee pilalle, mutta se mietityttää, että uskaltaako tuota pönttöä enää käyttää oluen teossa? Kuva on otettu juuri ennen pullotusta 4 viikon käymisen jälkeen.
kalvo2.jpg

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Loka 26, 2016 21:23 pm

Kuvan perusteella tuossa ei ainakaan ole niitä Lactobacillukselle ominaisia "kuplia", joita olen nähnyt paljon kuvissa. Tai ehkä se voisi olla joku lacto-infektion esivaihe, vai olisiko kyse homeesta? No, nämä ovat pelkkiä arvauksia, joihin ei pidä suhtautua minkäänlaisella vakavuudella. Eräässä FB-ryhmässä suositeltiin lisäämään kakkosastian pieni määrä sulfiittia (esim campden), joka auttaa pitämään infektion kurissa. Sulfiitti toimii toisaalta myös käymisenpysäyttäjänä, joten siideri täytyy sitten ehkä hiivata uudestaan ennen pullotusta, jos halutaan karbonoida jälkikäymisellä. Ja mahdollisimman vähän vapaata ilmatilaa kakkosastiassa suositellaan myös.

Itse käytin tosiaan toiseen, toistaiseksi terveeseen satsiin, juuri tuota Mangrove Jacksin siiderihiivaa. Tuntuu jättävän oikein miellyttävän hiivaisen sivumaun, aika samantapainen kuin lähes joka kaupasta löytyvässä Magnersin omenasiiderissä.
"Ihan hyvää"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Loka 26, 2016 21:53 pm

Vaalea aines voi olla ihan hiivaakin. Tuo kalvo voi olla jotain öljyäkin, tai sitten jotain pientä infektionpoikasta joka ei itse lopputuotteeseen vaikuta havaittavasti.

Minulla on ollut aivan samannäköistä olutsatsia joskus, eikä oluessa mitään vikaa. Laitoin täysin humalan öljyjen ja hiivan piikkiin. Kunnon infektion tunnistaa kyllä mausta jo kuukauden kohdalla, maku on huono ja tuoksu myös.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Loka 26, 2016 23:40 pm

Omaa siideriä tehdessä pastoroin mehun eikä mitään ihmeempää harsoa/kasvustoa näkynyt siiderin pinnalla.
Omenoiden pinnalta löytynee vaikka mitä villihiivoja/bakteereja ja ne päätyvät mehuun mukaan. Olisi enemmänkin ihme jos hiiva ehtisi syödä kaikki sokerit pois ennenkuin jokin toinen kanta myös ehtisi juhliin mukaan. Tuonee varmasti jotain omaa makuvivahdetta siideriin mukaan.
Voisi olla mielenkiintoista tehdä pari satsia samasta mehusta joista toisen pastoroi ja toisen käyttää suoraan tuoremehuna.

pmustone
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pmustone » To Loka 27, 2016 10:05 am

Kiitokset vastauksista. Villihiivaa minäkin veikkaisin. Ainakaan makuun tuo ei ole vaikuttanut. Saas nähdä mitä aika tekee tuolle. Ja ilmeisesti tuota samaa pönttöä uskaltaa käyttää oluen valmistukseen? Normaalien putsailujen jälkeen tietty.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Loka 27, 2016 10:36 am

Vielä tuli pari ajatusta siiderin vs oluen kontaminaatiosta.
Eli oma siideri näytti käyvän MJn siiderihiivalla täysin kuivaksi eli lähtö oli 1.041(muistaakseni) ja viimeisin mittaus (noin viikko ennen kegitystä/pullotusta) 1.001. Lopputulema saattaa olla sitten vielä kuivempi eli 1.000 elikkä kuivaksi kävi.
Normaali olut (ei hapan) jäänee yleensä sinne 1.010-1.020 tienoille eli valmiista tuotteesta löytyy jäännössokeria aika paljon enemmän kuin kuivasta siideristä.
Mikäli molempiin vierteisiin iskee lakto/bretta/villihiiva/etc. jossain käymisen loppuvaiheilla on olut vierteessä näille hiivoille/bakteereille kelpaavaa sokeria huomattavasti enemmän tarjolla kuin siiderissä. Eli nämä ei toivotut(?) käyttäjät pääsevät lisääntymään oluessa huomattavasti enemmän kuin siiderin ollessa kyseessä ja täten muodostavat myös enemmän tuotoksia jotka usein päätyvät olemaan ei toivotun makuisia. Sidierissä kasvu on maltillisempaa ja maku voi olla vain vivahde joka parantaa kokonaisuutta.

Saattaisiko myös siiderin happamuus hiukan hillitä tuota kasvua? Oma siideri oli tehty likipitäen täysin happamasta talviomenasta (Antonovka) eli lopputulos on hyvinkin hapan. Pitääpä mitata tuon juoman lopullinen ph, niin saa jotain osviittaa. Oma oli siis myös pastoroitu, eli odotusarvoisesti mitään ylimääräistä ei sinne pitänyt päätyäkkään.

homecyderguy
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: pirkkala

ViestiKirjoittaja homecyderguy » Ti Marras 22, 2016 12:41 pm

Parikymmentä satsia on nyt siideriä tullut tehtyä ja yhteen settiin onnistui kehittymään aika yksyhteen pmustonen kuvan kaltainen kalvo missä päällä paikoitellen vitivalkoista nöyhtää. Ulkomaisilta foorumeilta en ihan vastaavaa kuvaa löytänyt, mutta tämän kuvan infektio kyllä on samaa sarjaa oman infektion kanssa. Laitoin pulloihin tavaran silti kun oli syksyn parhaasta mehusta(7 eri omenalajikkeen blendi) tehty 25litran setti. Yhteen pulloon on nyt noin 6 viikkoa pullotuksesta tullut samanlainen kalvo pullon sisällekin. Epäilen, että ahneena miehenä pullotin vähän liian pohjia myöten ja tuota kalvoa pääsi pulloonkin. Muut pullot vaikuttavat kelvollisilta muuten, mutta eivät ole reippaasta jälkisokeroinnista huolimatta kehittäneet käytönnön yhtään hiilihappoa pulloon vaikka ovat olleet 22 asteessa koko tämän 6 viikkoa. Tästä päätellen kelmu ei ainakaan mitään villihiivaan liittyvää ole. Pikemminkin infektio on tappanut siideristä kaiken hiivan...
Toinen samasta mehusta eri hiivalla tehty setti maistuu ihanan omenaiselle ja on mukavan hapokas ja kerännyt normaalisti volssejakin. Tämä on jotenkin pliisu maultaan ja ehkä hajultaankin. Toki tämäkin juotua tulee, mutta ei ehkä viiti vieraille tarjota. Tai jos tarjoaakin niin ehkä pitänee ainakin jättää infektio-kuvan esittely väliin :)

pmustone
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pmustone » Ke Marras 30, 2016 18:25 pm

Itse en ole maussa huomannut mitään erikoista tuossa siiderissä. Enemmän siidereitä juoneet ovat verranneet kaupallisiin tuotoksiin ja tykänneet. Myös firman pikkujouluissa siideri maistui kauniimmalle sukupuolelle. :cheers2: Pitänee vielä odotella tapahtuuko tuolle jotain dramaattista mutta olen tyytyväinen lopputulokseen.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Tammi 18, 2017 19:23 pm

Omassanikaan ei ole 2 kkn sekundäärin ja 4 vkn pullokykpsytyksen jälkeen mitään pilaantumiseen viittaavaa, vaikka siirrettäessä kakkosastiaan näytti todella huolestuttavalta. Selkeästi siiderin kanssa pätee täysin eri lainalaisuudet kuin oluenteossa.
"Ihan hyvää"

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”