Help! Siideri ei lähde käymään

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

siideri
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Help! Siideri ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja siideri » Pe Syys 02, 2016 21:44 pm

Olen tehnyt siideriä jo useampana vuonna, ja nyt se vaan ei lähde käymään. En mielestäni ole tehnyt juurikaan mitään eri tavalla, kuin edellisvuosina. Tässä prosessi:

1. Lisään omenista mehustettua mehua kahteen eri käymispönttöön. 17 litraa ja 18 litraa. Mehustettu prässäämällä samalla mehustamolla, kuin aina ennenkin. Omenissa oli ehkä enemmän rupia kuin edellisvuosina, ja poimin ne ehkä hieman aikaisemmin (hieman raaempiea), mutta muuten ei eroa.

2. Murskaan sekaan oikean määrän Youngs Campden Tablets, joilla tapetaan luonnolliset hiivat. Tableteissa meni ehkä päiväys jo, mutta korkeintaan vuodella tai kahdella ylitetty. Odotin 2 päivää.

3. Lisäsin sekaan hunajaa sen verran, että saan ominaispainon haluamakseni. Ei paljon tarvinnut lisätä per pönttö. Lisäsin hunajan desinfioituun astiaan ja laitoin sekaan 1-2dl vettä, seka hieman sokeria. Mikrotin pari minuuttia, ja sen jälkeen sekoitin huolellisesti. Annoin jäähtyä 10-20min. Ei ihan ehtinyt jäähtyä huoneenlämpöiseksi, mutta ei mitenkään polttavan kuumaakaan enää ollut. Lisäsin seoksen käymisastiaan.

4. Kiehautin vettä, ja heitin sekaan 10-12 kanelitankoa. Otin kanelitangot 15 sekunnin päästä pois, ja heitin tangot tasan käymisastioihin.

5. Ripottelin toiseen pönttöön tämän hiivan http://www.lappo.fi/product/165/kuivatt ... s-05-115-g ja toiseen pönttöön tämän hiivan http://www.lappo.fi/product/900/kuivatt ... er-m02-10g . Lisäksi lisäsin suoraan pönttöön tätä http://www.lappo.fi/product/36/hiivarav ... m-nutrisal ohjeen mukaisen määrän. Sekoitin voimakkaasti.

6. Kannet kiinni, vesilukkoon vettä ja odottelua 3 päivää. Käymistpöntöt ovat saunassa, ikkuna hieman raollaan, lämpötila oli mielestäni aika vakio 20 astetta. Ei lähtenyt käymään.

7. Uudet hiivat pönttöihin. Tällä kertaa toiseen pönttöön varmaksi todettu EC-1118 ja toiseen http://www.lappo.fi/product/28/kuivattu ... ferm-champ . Laitoin ensin astioihin 0,5dl suunnilleen kädenlämpöistä vettä, ripottelin hiivat astioihihnsa, odotin vartin, ja lisäsin yllä mainittua ravinnetta. Sekoitin ja lisäsin pönttöihin.

8. Nyt on odoteltu n. 9 tuntia ja ei mitään merkkiä, että olisi alkanut käymään. Vielä on vähän toivoa, mutta pahoin pelkään, että ei lähde nytkään.

Jos ei tosiaan nyt lähde 1-2vrk aikana käymään, niin mikä ihme on voinut mennä pieleen, ja onko enää mitään tehtävissä? Yksi pikkuseikka, että pöntöt desinfioin sillä markettien viinihyllyjen desinfiointiaineella, mutta tämä aine unohtui muualle ja sekotuskepukkaa yms. sitten olin myöhemmin desinfioinut tupakan sytytysnesteellä. Eli laitoin sitä talouspaperiin, ja sivelin sillä. Sehän haihtuu lähes samantien, että vaikea kuvitella, että ainakaan sillä olisi merkitystä.

Oikeastaan ainut, mikä tulee mieleen, on että mehun pH-arvo on ehkä liian hapan, ja pitäisi lisätä sitä liitua. Minulla ei kuitenkaan ole pH-mittaukseen sopivaa välineistöä eikä sitä liitua, koska ei ole aiemmin ollut tarvetta. Pitää varmaan huomenna esim. Prismasta etsiä, mutta jos se tuosta johtuu, pitäisi taas hankkia uudet hiivat yms., ja ikävästi tuli tuohon vkloppu väliin, että pelkään että 35 litraa mehua ehtii tässä välissä homehtumaan.

Ideoita?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Help! Siideri ei lähde käymään

ViestiKirjoittaja äyni » La Syys 03, 2016 13:16 pm

Kai huuhtelit kunnolla sen desinfiontiaineen käymispöntöistä? Melkko-desinfiointiaine on klooria ja tappaa kyllä hiivan tehokkaasti.

Ja vaikka kysymys on tavallaan typerä, niin varmistetaan nyt kuitenkin, että määrittelethän käymättömyyden siitä, miltä siideri näyttää etkä vesilukon pulputuksesta? Jos siiderin pinnalla on vaahtoa, niin siideri käy vaikka vesilukko olisi aivan hiljaa.

siideri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja siideri » La Syys 03, 2016 13:58 pm

No tuosta se varmaan johtuu, en huuhdellut. Laitoin käymispönttöön pari tippaa sitä desinfiointiainetta, pari litraa vettä, kansi kiinni ja hölskyttelin. Tämän jälkeen valutin nesteen pois, mutta en erikseen huuhdellut pelkällä vedellä. Ajattelin, että kai ne jäämät sieltä haihtuu ilmaan kuten alkoholikin haihtuu. Harmitus on kova. Onkohan tuolle sitten enää mitään tehtävissä?

Toisessa pöntössä oli hieman vaahtoa pinnalla kun vaihdoin hiivat, mutta toisessa ei yhtään mitään. Nyt uusilla hiivoilla pönttö, missä oli aiemmin pikkaisen vaahtoa, on nyt pulpauttanut vettä vesilukosta ulos pari kertaa (tiedän tämän siitä, että siitä vesilukosta on korkki kadonnut, ja vesi pääsee pulppuamaan ulos vapaasti). Mutta kun sitä vesilukon pintaa seuraa minuutteja, niin se ei liikahda milliäkään. Toisessa pöntössä vesilukon pinta ei ole hievahtanut milliäkään.

siideri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja siideri » La Syys 03, 2016 15:16 pm

Päivystin pönttöjen äärellä. Kuplien välit:

Pönttö 1: 22min, 13min, 12min, 15min

Pönttö 2: Ei kuplia

Eli pönttö 1 on elossa, vaikka voisi tuosta vähän enemmän innostuakkin. Uskoisin sieltä sidukat saatavan.

Pönttö 2.. voisiko tuohon vielä jotain keksiä? Vaihtoehto olisi tehdä pöntöstä myös viiniä, jos vaikka sitä kautta sinne voisi laittaa helpommin käyvät aineet? Tosin EC-1118, mitä on nyt pöntössä, on "shamppanjahiiva".

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » La Syys 03, 2016 15:51 pm

Muovisten käymisastioiden kanssa voi olettaa, että ne vuotaa sen verran, että vesilukko ei välttämättä liikahdakaan, vaikka käyminen olisi suht reipastakin. Usein kuitenkin vesilukon nestepinnat ovat eri tasolla (jos sellainen kaksikuplainen lukko), mutta välttämättä ei sitäkään. Tästä vuodosta ei ole mitään haittaa, siitä ei tarvitse olla huolissaan.

Vaahto pinnalla kertoo kyllä käymisestä. Samoin ominaispainon muutos.

Kloori on kyllä sikäli tehokasta, että huuhtelematta se saattaa kyllä tuhota hyvinkin suuren määrän hiivaa. Ja sitä jää astiaan, vaikka neste haihtuisikin pois. En osaa sanoa, olisiko kolmannen hiivaerän lisäämisestä käytännössä mitään hyötyä enää.

siideri
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja siideri » Su Syys 04, 2016 11:55 am

No nyt ne molemmat pöntöt käyvät iloisesti :) Eli tuli vähän turhaan panikoitua. Jos nyt ei hometta ehtinyt muodostumaan (ei ainakaan hiivan vaihdon aikaan näkynyt mitään), niin pitäisi tulla useampi koppa sidua. Mutta pitää jatkossa muistaa huuhdella kunnolla tuo desinfiointiaine.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Syys 04, 2016 16:22 pm

Vielä parempi kun siirtyy käyttämään vaikkapa starsania, jota ei tarvitse huuhdella pois. On sitten tuonkin asian miettiminen pois jatkossa.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Syys 26, 2017 22:36 pm

Laitetaanpas teemaan liittyen, että tuli tuossa lauantaina laitettua 20l siideriä pönikkään. Lidlin halvinta tiivisteestä valmistettua omenamehua 15l, lidlin tuorepuristettua omenamehua 4l ja 1l 500g sokeriliuos. Liuotettiin hiivaravinne nesteeseen ja Panimonurkasta ostettu Ciderini sweet hiiva toiseen ja lisättiin puolen tunnin herättelyn jälkeen pönttöön. Ei lähtenyt käymään. Sunnuntaina ravisteltiin huolellisesti. Ei lähtenyt käymään. Tiistaiaamuna laitettiinkin oluthiivaa, niinikään Panimonurkasta ostettu Gozdawa Porter & Kvass, tuotenimellä Pintahiiva tummille olueille POKV ja jo nyt illalla pulputtaa iloisesti. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että hiivassa oli jokin ongelma tai se oli nirso. Katsotaan mitä tästä tulee :)

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Syys 27, 2017 11:47 am

Omakohtaisia kokemuksia on että gozdawan siiderihiiva lähti jo seuraavana päivänä käymään iloisesti, vaikka parasta ennen oli jo 6kk sitten. Tuoreella mangrowe jacksin siideri m-02:lla meni 3vrk ennenkuin käyminen starttasi, nyt molemmat pulputtelee samaan tahtiin. Ettet vain olisi hätäillyt? Kummassakin oli siis tuorepuristetusta omenamehusta kyse, ja ei en käyttänyt mitään ravinteita, ei ne ole ennenkään sellaisia kaivanneet.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Syys 27, 2017 20:45 pm

Vähän kuumottelee kun on sammio täynnä tavaraa ja jos ei lähde käymään 3 vrk jälkeen niin voipi tulla kutsumattomia vieraita mukaan. :) Ehkä annan hiivalle vielä mahdollisuuden pienemmällä satsilla.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”