"Kotiviinin" huono käyminen

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

"Kotiviinin" huono käyminen

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 31, 2016 14:16 pm

Laitoin tässä rohkea rokan syö (ja juo mitä vain) periaatteella kaksi viikkoa sitten aikani kuluksi "kotiviiniä" käymään, kun olutvehkeet on toisessa osoitteessa. Tein aiemmin hyvin onnistuneesti siiderisatsin Lidlin omenamehuista, mutta tällä kertaa ajattelin kokeilla jotain brutaalimpaa. Laitoin kymmenen litran sankoon kaksi kiloa sokeria ja kaksi litraa karpalomehua (yritin katsoa, ettei olisi mitään säilöntäaineita siinä), laitoin aineet siiderisatsista jääneen hiivakakun (prisman viinihiivalla tehty) päälle, lisäsin puoli pussia prisman hiivaravinnetta ja odottelin. Ilmeisesti tuo kaksi kiloa sokeria karpalomehun lisäksi oli vähän liioiteltu, kun en saanut edes ominaispainoa mitattua. Aluksi pulppusi iloisesti ja puski hiivamössöä ulos asti.

Nyt kahden viikon jälkeen ominaispaino on laskenut mitattaviin lukemiin (~1.050), mutta alkoholia ei näytä olevan ainakaan niin paljoa, että sillä olisi merkittävää kognitiivista vaikutusta (erittäin tarkkojen tieteellisten tutkimusten perusteella havaittuna). Olen pari kertaa saavia ravistellut ja yrittänyt saada elämää saaviin, mutta mitään hirveää biletystä ei ole saavissa alkanut tapahtua. Annanko olla vain ja kaadan kurkkuun / viemäriin parin viikon päästä jos mitään ei kuulu, vai käynkö ostamassa lisää ravinteita / hiivaa tai ravistelen vähän aktiivisemmin?

Sivumennen on sanottava, että liemi on yllättävän miellyttävän makuista näin kesken käyneenäkin (lukuunottamatta aivan kamalaa makeutta) ja laksatiivisia vaikutuksia on ollut vähänlaisesti (ilmeisesti hiiva alkaa olla päättänyt työnsä ja levolle laskeutunut.)

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: "Kotiviinin" huono käyminen

ViestiKirjoittaja Naali » To Maalis 31, 2016 15:05 pm

Eikö kotiviini ole yleensä tehty niin, että annetaan käymisen alkaa ensin hedelmäraaka-aineilla ja sokeri lisätään vasta seuraavana päivänä käymisen alkamisesta? Tämä siis totaalisen mutuna muistikuvana Jorma Järvisen Kotiviini-kirjasta vuodelta 1 ja 2 jonka ajankuluksi luin kerran.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 31, 2016 17:53 pm

Mulla ei oo oikein teoriatietoa :D Käyminen sinänsä lähti alkuun ihan mukavasti, mutta näyttää nyt pysähtyneen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Maalis 31, 2016 20:39 pm

Laitoitko mitään muuta kuin kaksi litraa mehua ja kaksi litraa sokeria? Kuulostaa paksulta liemeltä. :)
Huonoon käymiseen en heti osaa syytä heittää, mutta se voi kyllä liittyä sokerimäärään. 25 litran satsiin menee normaalisti joku 4-5 kiloa sokeria, hedelmien/marjojen yms. lisäksi.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Maalis 31, 2016 21:02 pm

Hmm... 25g sokeria 10 nestelitrassa nostaa ominaispainoa 0,001. Eli jos nestettä oli 2 litraa, olisi og ollut jo 1,400 plus mehun sokerit päälle. :lol:
Eli lukemaan 1,050 käyneenä viini olisi yli 40%, mihin ei kyllä päästä pelkällä hiivalla.

Jos mehun lisäksi oli vettä vaikkapa 6 litraa, olisi og ollut 1,100 ja viini nyt noin 6,5 volttista.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Huhti 01, 2016 5:05 am

BrewZealot kirjoitti:Laitoitko mitään muuta kuin kaksi litraa mehua ja kaksi litraa sokeria? Kuulostaa paksulta liemeltä. :)
Huonoon käymiseen en heti osaa syytä heittää, mutta se voi kyllä liittyä sokerimäärään. 25 litran satsiin menee normaalisti joku 4-5 kiloa sokeria, hedelmien/marjojen yms. lisäksi.

No toki vettä. :D Opin myös, että kymmenen litran sankoon ei kannata tehdä kymmentä litraa mönjää, jos haluaa saada kannen kiinni ja käymisen pysymään kannen alla, eli käytännössä nestettä tuli yhteensä n. 8-9 litraa. Vähän oli sakia tämä kokeilusatsi.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Huhti 01, 2016 7:14 am

Niin vähän arvelinkin kun og:ta laskeskelin. :)
Joko käyminen on tosi hidasta tai sitten se on keskeytynyt jostain syystä. Oletko yrittänyt nostaa hiivaa suspensioon kevyesti sekoittelemalla? Ravinteitakin laitoit niin siitä ei pitäisi olla kiinni. Jos hiivakin oli terve ja runsaslukuinen niin viinihiivan pitäisi kevyesti jaksaa käyttää tuo kokonaan.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”