Siideriä omenoista ja karbonointi kegissä

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Siideriä omenoista ja karbonointi kegissä

ViestiKirjoittaja Martin » Su Tammi 18, 2015 18:09 pm

Nyt on alkanut pyöriä mielessä suunnitelmat kesäsiideristä, ja pian on se aika vuodesta jolloin olisi syytä aktivoitua. Eli tarkoitus olisi tehdä siideriä omenoista jotka käyttäisin jossain mehuasemalla puristettavana. Karbonointi tapahtuisi kegissä. Olettaisin että tämä helpottaa, kun on tarkoitus saada makeudeltaan kuivaa – puolikuivaa siideriä.
Mutta miten tuo makeus olisi viisainta järjestää? Antaako siiderin käydän täysin loppuun ja tappaa sen jälkeen hiivan käymisen keskeyttäjällä ja tämän jälkeen makeuttaa sokerilla. Jokatapauksessahan tuo hiiva täytyy jollain tappaa jotta siideri ei ala uudelleen käymään, mutta mikä tuohon olisi paras/helpoin tapa?
Ja miten on käymisajat, olisiko oluen teosta tuttu kolme viikkoa primäärissä ja siirto kegiin?
Onko omenoissa kaikki sokeri käymiskelpoista, eli käykö siideri nollaan?
Itse ajattelin että joukkoon voisi jossain vaiheessa heittää tammilastuja. Onko tammilastuista kenelläkään kokemusta siiderin teossa?

Kysymyksiä tulee varmaan vielä lisää, mutta olihan niitä jo näin aluksi tässäkin. :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Siideriä omenoista ja karbonointi kegissä

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 18, 2015 18:18 pm

Siiderin teko on hiukan alkanut kiinostaa itseäkin. Vaimo kun tykkää Écusson sidukoista.
Eli miten on, saako noihin makeutta järkevästi ilman keinomakeuttajaa? Vaikka kuiviahan noi kuvaukseltaan on.
Mitäs jos veisi kegin vaikka saunaan "pastöroitumaan" ennen sokerin lisäystä?
Itse kun en omenoista tiedä muuta kuin, että niitä voi syödä ja ostaa, tarkoitatko Martin jotain talviomenia?
Olisi nimittäin hauskaa jo kesäksi saada jotain kokeiluun.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Tammi 18, 2015 18:43 pm

Ei kai se pastörointi ole pakollista? Kuvittelisin että on helpompaa ja varmempaa laittaa käymisenpysäyttäjää sekaan, pakkokarbonoida ja makeuttaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 18, 2015 18:56 pm

Eihän se pakollista ole. Ajattelin vain, että jos ei lisäisi mitään ylimääräistä joukkoon =).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Tammi 18, 2015 19:01 pm

suorama kirjoitti:Siiderin teko on hiukan alkanut kiinostaa itseäkin. Vaimo kun tykkää Écusson sidukoista.
Eli miten on, saako noihin makeutta järkevästi ilman keinomakeuttajaa? Vaikka kuiviahan noi kuvaukseltaan on.
Mitäs jos veisi kegin vaikka saunaan "pastöroitumaan" ennen sokerin lisäystä?
Itse kun en omenoista tiedä muuta kuin, että niitä voi syödä ja ostaa, tarkoitatko Martin jotain talviomenia?
Olisi nimittäin hauskaa jo kesäksi saada jotain kokeiluun.

Saman tyyliset lähtökodat on myös itsellä. Eli vaimo ei tykkää pintahiivaoluista, mutta lageri ja siideri maistuu.
En ole vielä tarkemmin tutkinut noita omenoita, mutta Cittarissa olis puolalaisia omenoita 0.35€/kilo ja nuo on oikein maukkaita ja mukavan kirpeitä. En sitten tiedä mikä olisi oikea paikka ostaa esim 40 kiloa omenoita, saa laittaa vinkkiä.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Tammi 18, 2015 19:09 pm

suorama kirjoitti:Eihän se pakollista ole. Ajattelin vain, että jos ei lisäisi mitään ylimääräistä joukkoon =).

Kieltämättä itseäkin kiinnostaisi vaihtoehto jossa ei mitään ylimääräistä tarvitsisi joukkoon laittaa. Mutta saunassa riittävän korkean lämpötilan saavuttaminen ottaa aikaa varmaan useita tunteja.
Kuinka noiden käymisen pysäyttäjien kanssa kuuluu toimia, laitetaanko aine paljonkin ennen kegiin siirtämistä ja vaatiko tuo kakkosastian käyttöä?

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Su Tammi 18, 2015 21:00 pm

Siiderin teko ei taida olla hätäisen hommaa, 2013 tein siiderin "sekalaisista kylältä kerätyistä" omenoista. Ensin omenat mehuksi mehulingolla, käymisastiassa muutaman kuukauden, pullossa muutaman kuukauden ja sitten se jo onkin loppu. Siitä hauska projekti, että laadunvalvontaa voi tehdä lähes kaikenaikaa, käymisastiasta voi hakea lasillisen(kannullisen) maalaissiideriä ja jos pullotettavaa/kegitettävää jää niin kupliakin on luvassa. Täytyy sanoa että hyvin on menny kaupaksi, varsinkin juuri oikeiden siiderien ystäville.
Viime kesän omenat meni käymisastiaan 31.8 ja 5l tynnyreihin eilen. Jälkikäymissokeriksi laitoin samaista mehua pakastettuna 300g/5litraa - määrä ihan hihasta ravistettu eikä perustu mihinkään.

Eli ainoat käytetyt aineet on omenat ja hiiva.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Tammi 20, 2015 17:28 pm

Nyt vaikuuttaa muodostuvan ongelmaksi se, ettei missään mehusteta omenoita tähän aikaan vuodesta. Onko kellään tietoa löytyisikö pääkaupunkiseudulta tähän aikaan vuodesta toimiva mehustamo?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Tammi 20, 2015 17:39 pm

Maununnevavalla ainakin syksyllä oli yksi autotallifirman tapainen, voisi kuvitella että mehustavat talvellakin jos vehkeet ovat pölyyntymässä varastossa sesongin ulkopuolella.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Tammi 20, 2015 17:55 pm

Tuommoinenkin on. En sitten tiedä tekevätkö talvella. http://www.heikinlaaksonmehuasema.fi/
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Tammi 20, 2015 18:39 pm

Vähän tuntuu takkuista olevan. Maununnevalta en ainakaan vielä saanut ketään kiinni ja Hekinlaakson mehuasemalla hommat on lopetettu jo marraskuussa. Olis vaan niin kiva saada siideri kesäksi, mutta mutta...

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Tammi 20, 2015 21:18 pm

Leppävaaran lähettyvillä on myös mehustamo missä puristutin omat omenani.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Tammi 21, 2015 17:20 pm

Puristin heltiää lainaksi täältä päin jos intoa riittää. Toimii lihasperiaatteella.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » To Tammi 22, 2015 18:16 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Puristin heltiää lainaksi täältä päin jos intoa riittää. Toimii lihasperiaatteella.

Kiitoksia tarjouksesta! Saatiin jo lainaksi yksi puristin, joten homma kunnossa ja omenat hankittuna.

Mikä tuohon käymisen pysäyttämiseen olisi paras aine/tapa jotta voi olla varma että siideri ei lähde makeutuksen jälkeen enään uudelleen käyntiin?
Onko tuota pastörointia kukaan kokeillut kotioloissa?

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

ViestiKirjoittaja mikat35 » Ti Tammi 27, 2015 11:37 am

moi

Itsekin olen miettinyt, voisiko siideriin lisätä käymisen pysäyttäjän ja sitten siiderin karbonoida hiilidioksidilla suoraan pullosta. Jolloin saisi makeuden säädeltyä mieleisekseen...

Kokeilin itse pienessä mittakaavassa tätä tapaa yksinkertaisesti Sodastreamilla varsin onnistuneesti.
Tuli Vielä hankittua 50l keg, hiilaripullo ja säädin. ja nyt koko satsi on tuossa kegissä. oma (lyhyt) kokemus on hyvä tästä metodista. tosin käymisen pysäyttäjää en ole lisännyt ja siideri on ehkä vähän liiankin kuivaa makuuni.

Mika

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Tammi 27, 2015 13:59 pm

mikat35 kirjoitti:moi

Itsekin olen miettinyt, voisiko siideriin lisätä käymisen pysäyttäjän ja sitten siiderin karbonoida hiilidioksidilla suoraan pullosta. Jolloin saisi makeuden säädeltyä mieleisekseen...

Kokeilin itse pienessä mittakaavassa tätä tapaa yksinkertaisesti Sodastreamilla varsin onnistuneesti.
Tuli Vielä hankittua 50l keg, hiilaripullo ja säädin. ja nyt koko satsi on tuossa kegissä. oma (lyhyt) kokemus on hyvä tästä metodista. tosin käymisen pysäyttäjää en ole lisännyt ja siideri on ehkä vähän liiankin kuivaa makuuni.

Mika

Itsellä menossa sama hommeli. 19l kegi odottaa kevättä :nauru: Perinteisesti olemme ensimäiset maistiaiset ottaneet vappuna, noin puolen vuoden kypsyttelyn jälkeen. Olenkin pähkäillyt että karbonoinko nyt vai vasta sitten paria viikkoa ennen maistoa?

Käymisen pysäyttäjää en käyttänyt. Pidän enemmän kuivasta siideristä. Tosin Nottinghamilla tehtynä taisi jäädä tuohon hieman makeutta sekä mittauksen (fg 1.001) että maistamisen perusteella (no okei välillä käyn aina testaamassa kellarissa). Tässä tarkoitan sitä että tuo siideri ei tunnu kiristelevän leukaperiä vaan maku on aika pehmeä jos niin voisi sanoa.

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikat35 » Ti Tammi 27, 2015 14:38 pm

Juu se maistelu miten juoma kehittyy, onkin näissä hommissa parasta. mulla on nää siiderin valmistushommat aika uusia juttuja.

syksyllä tein kaksi erää vähän eri tyyppisistä omenoista ja aluksi laitoin ne 5l tynnyreihin kypsymään ja noin 7l pullotin joihin sitte sodastreamilla laitoin hapotuksen ennen tarjoilua... sitte tilasinkin tuon ison 50l tynnyrin johon siirsin molempien erien siiderit. sain aika sopivan mixin, kun toinen oli turhankin hapan ja toinen liian kanelinen. nyt vaikuttaa hyvältä... mutta en tiedä mikä on sopiva paine karbonisointiin... nyt on kegissä 3bar paine ollut viikon.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Tammi 27, 2015 15:34 pm

3 baria kuulostaa melko rajulta. Missä lämpötilassa siideri on?
Tuota taulukkoa olen käyttänyt. http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

Omaan käyttööni olen muuntanut sen meikäläisiin yksiköihin.

Jostain jenkkifoorumilta lueskelin että 20 PSI tuottaa pirskahtelevat poreet siideriin.

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikat35 » Ti Tammi 27, 2015 16:36 pm

Kellarissa ehkä noin 4 astetta. Tarvitseekin tutkia tuota taulukkoa. tota painetta olen itekin miettinyt, kun tuppaa kovin kuohuamaan...

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikat35 » Ti Tammi 27, 2015 16:46 pm

Tutkinkin tuota taulukkoa. Tarviikin vähän pienentää painetta. Tuo taulukko onkin aika käytännöllinen
Viimeksi muokannut mikat35, Ti Tammi 27, 2015 20:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”