"siideriä" marjoista?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

"siideriä" marjoista?

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ma Marras 10, 2014 9:52 am

Olen tässä miettinyt että onko kukaan onnistunut tekemään marjoista kuten puna/musta/valkoherukka, karviainen, mustikka tai jopa puolukka jotain siiderinkaltaista juomaa. Siideri nimi taitaa olla omenalle omistettu joten olisikos tuo sitten jotain mietoa marjakuohuviiniä? :hullu:

No kyllähän joku muutaman litran satsi pitää kokeilla ellei ideaa tuomita jostain itselle tuntemattomista esim kemiallisista syistä. Viiniähän noista saa joten miksei miedompaa kuplajuomaakin? Onko marjojen sokerit käymiskelpoisia samanlailla kuin esimerkiksi omenoissa? Viineihinhän sokeria lisätään mutta se varmaan johtuu korkeamman alkoholipitoisuuden tavoittelusta? Mustikassa muistelisin jotain käymistä hidastavaa (?) ainetta olevan joten se käynee vaan sekoituksiin.

http://personal.inet.fi/private/ari.kiv ... iderit.htm tuolta löytyy ainakin jonkinlainen marjasiideriohje.

Kokemuksia? Valistuneita arvauksia? Perstuntumaa?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: "siideriä" marjoista?

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Marras 10, 2014 16:04 pm

Kokemuksia ei ole kuin viinistä, mutta mikä ettei tuo onnistuisi. Pelkästään marjoista ja neljästä kilosta sokeria sain 13% viiniä, joten sokerin pois jättämällä ja hapottamalla saisi varmaan kaipaamaasi juomaa. Käytin mustikkaa, kirsikkaa, rusinaa ja punaviinimarjaa. Rusina kuulemma auttaa käymisessä, mutta ei anna juurikaan makua. Sitä kannattanee lisätä jonkin verran mukaan, varsinkin jos on mustikkaa paljon.

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

ViestiKirjoittaja mikat35 » To Heinä 30, 2015 22:18 pm

Herätellääs tätä artikkelia vähän henkiin....

Tänävuonna kun omenoita ei itselleni tule, niin ajattelin yrittää siideriä mustikoista, kun niitä on mettät pullollaan.
lisäksi ajattelin laittaa punaviinimarjoja jonkin verran joukkoon.

Onko kokemuksia kuplivan mustikkajuoman(SIIDERIN) valmistuksesta?
ja kuinka hyvin mahtaa toimia noiden marjojen kanssa omenasiiderille tarkoitettu hiiva/käymissetti.
Ajattelin kokeilla itse Presto Cider Siiderin käymisainesetillä.

Aikasemmissa omenasiiderierissä Karbonoinnin olen tehnyt kirkastettuun siideriin lisäämällä hiilidioksidila Kegiin.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Su Elo 23, 2015 21:59 pm

Sain musta-, valko- ja punaherukkasekoituksen, josta mehustin 3 litraa mehua ulos. OG 1.040 tuoreessa mehussa, jonka laitoin juuri käymisastiaan jäähtymään yön yli. Hiivaan aamulla Mangrove Jack's M02 hiivalla. Koitan muistaa huudella tänne miten kävi.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » To Elo 27, 2015 21:38 pm

mikat35 kirjoitti:Herätellääs tätä artikkelia vähän henkiin....

Tänävuonna kun omenoita ei itselleni tule, niin ajattelin yrittää siideriä mustikoista, kun niitä on mettät pullollaan.
lisäksi ajattelin laittaa punaviinimarjoja jonkin verran joukkoon.

Onko kokemuksia kuplivan mustikkajuoman(SIIDERIN) valmistuksesta?
ja kuinka hyvin mahtaa toimia noiden marjojen kanssa omenasiiderille tarkoitettu hiiva/käymissetti.
Ajattelin kokeilla itse Presto Cider Siiderin käymisainesetillä.

Aikasemmissa omenasiiderierissä Karbonoinnin olen tehnyt kirkastettuun siideriin lisäämällä hiilidioksidila Kegiin.

Vähän on joo syötyjä ja rupisia omppuja tääläkin, kattoo nyt jos jotain saisi, vaikka sitten omena marja sekotusta. Muistelen lukeneeni jostain viinisivuilta että mustikassa olisi jotain aineita jotka vaikeuttaa käymistä, eikä sitä suositeltu kauheen isoa määrää ainakaan laitettavaksi viiniin.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Elo 30, 2015 11:22 am

Mie tehin mansikoista, raparperistä ja ties mistä mitä sattui olemaan siideriä siten että keittelin ensin mehumaijalla mehuksi, sitten laimensin seosta hieman vedellä ja olisinkohan hieman laittanut sokeria sekaan, hiivaksi finlandian oluthiiva ja sain aikaan ihan maukkaan siiderin.

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikat35 » To Syys 03, 2015 20:17 pm

Oma mustikka "siideri" on nytten kirkastumassa kellarissa. Mustikkaa laitoin 3kg ja punaista viinimarjaa 3kg. Mehustin nuo mehustimella ja laitoin kaiken (myös marjojen jämät) käymisastiaan. Lisäsin vettä että sain kokonaismääräksi 25l. Lisäksi lisäsin 2,5 kg panimosokeria. Hiivaksi valikoitui preston siideri käymispakkaus.
Käyminen eteni hitaasti noin 3 viikkoa. Kun saan uuden Kegin, niin pääsen viimeistelemään tuotoksen.

mikat35
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja mikat35 » Ma Syys 07, 2015 19:40 pm

Nyt on siideri siirretty kegiin, ja hiilidioksidin paine kegissä 1,7bar. Muutamanpäivän päästä on otettavakin jo maistiaiset. :cheers1:

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Loka 20, 2015 11:25 am

mikat35 kirjoitti:Nyt on siideri siirretty kegiin, ja hiilidioksidin paine kegissä 1,7bar. Muutamanpäivän päästä on otettavakin jo maistiaiset. :cheers1:

Henkeä pidätellen odotellut raporttia. Rupeaa jo vähän happi loppumaan =)

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ke Joulu 09, 2015 19:36 pm

Oiskohan mimmonen homma tehdä mustiviinimarjamehusta vähän semmosta kuivempaa siideriä. Ajatuskin oikein vahvasta mustaviinimarjan mausta saa tipan kielelle. Njam. Vahvat maut jotenki kuuluu omasta mielestä siihen kotikutoiseen. Jos haluaa laimeita makuja niin se on melkein sama hakee sitten kaupasta lightti litkuja. :nauru:

Kantsiskohan siihen seokseen silti laittaa jotain muuta mauksi. Omppumehua mulla on vielä litrasotalla - mutta joku marja ois ehkä parempi tässä tapauksessa. Mites toi kegi homma? Mää oon tässä lukenu oluentekoo ja vähän muutakin niin sekin tyyli on aika suosittua.
Pitääkö juoda sitten tyhjiin kerralla? :chick: on kutsuttava melkein tyttäret kylään.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”