Omenaviinin käymisongelman syy?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

homecyderguy
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pirkkala
18 tai yli: Olen

Omenaviinin käymisongelman syy?

ViestiKirjoittaja homecyderguy » Ti Loka 21, 2014 14:00 pm

Olen tässä ensimmäistä omenan täytteistä syksyäni viettänyt ja 90 litraa on oman pihan omenoista laitettu siideriä ja viimeisimpänä viiniä pöhisemään. Mukavata puuhaa! :)
Muut satsit ovat onnistuneet hyvin ja vähän on jo kuormasta päästy maistelemaankin, mutta viinin kanssa tuli eteen kuitenkin hassu käymisen seisahtuminen.

Sotkuun sekoitin 18l juuri lingottua omenamehua niistä lajikkeista mistä enää mitään oli puissa jäljellä lokakuun alussa (Grenman 10%, Valkealan syysomena 55% ja Antonovka 35%) og 1,040
4kg sokeria veteen keitettynä jolloin pöntössä oli vierrettä reilut 23l ja og 1,100
Omenoiden mukavasta hapokkuudesta reilusta määrästä johtuen en nähnyt tarpeelliseksi lisätä happoja enkä hiivaravinteitakaan vaan herättelin Barshopin viinihiivan 32C vedessä ja sain vierteen lämpötilaksikin toivotun 28C. Sekoitin lopuksi hiivan ja jätin pöntön 20C huoneeseen käymään.
Käyminen alkoi vasta 36h kulutua hiivan lisäyksestä ja käymistä jatkui n. 5 päivää. Samassa tilassa kävi myös pari päivää vanhempi siiderisatsi Melkkon "siiderihiivalla" joka kävi mainiosti 5-6 päivässä og 0,998 tasolle.
Ongelma siis tuli tässä kohden kun olin alkamassa lappoamaan satseja sekundääreihin. Sidukka meni ongelmitta, mutta 2 päivää kuolleelta vaikuttanut viinisatsi oli kannen avatessa "kuollut" mutta og näytti 1,040. Sitä siinä ihmetellessä alkoi astiaan muodostumaan pyörteitä ja kuin taikasauvan iskusta tuntuu, että käyminen alkaa uudelleen. Lyön kannen päälle ja vesilukko alkaa pulputtaa 3 sekunnin välein. Nyt päivää myöhemmin pönikkä pulputtelee ja pihisee iloisesti ja luultavasti käy loppuun ongelmitta, mutta mikä saattoi aiheuttaa tuollaisen välikuoleman kun vieressä kuitenkin sidukka kävi ongelmitta? Alkoiko käyminen uudestaan viinin saatua lisää happea vai mitäköhän tapahtui?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Omenaviinin käymisongelman syy?

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Loka 21, 2014 20:39 pm

Taisit juuri vastata itsellesi, ilmasit vierrettä ja sekoittelit hiivoja. Hiiva saattoi olla niin jämäkästi jo pohjalla että oli uinumassa.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”