Mehulonkeron suunnittelua

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Mehulonkeron suunnittelua

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Loka 10, 2014 8:40 am

Juu, luin läpi nuo pari lonkero-topikkia saamatta niistä mitään kiksejä, sitten lukasin pari omenamehusta siideriksi topikkia joista sitten sain ajatuksen että jos tekisi käymisteitse valmistettua lonkeroa hieman samalla kaavalla. Elikkä lisäaineetonta greippimehua vaikkapa kymmenisen litraa, sehän käy tietenkin kuivaksi ja happameksi kuten omenamehutkin joten makeutukseen tuli mieleen sellainen Sodastream-greippilimutiiviste, näissähän on makeus tehty useissa makeutusaineilla joten voisi jättää kaivattua makeutta litkuun. Lopuksi jos vielä viskaisi sekaan pari sellaista ginin makuista viinamausteputelia niin voisi saada sitä gininkin makua? Käyttämiseen oluthiiva ja hiilihapot pulloihin jälkikäyttämällä. Tulisikohan tästä mitään vai ei?

Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ryttylä

Re: Mehulonkeron suunnittelua

ViestiKirjoittaja Ville » Pe Loka 10, 2014 9:20 am

Mehua varmaan kannattaa keittää, niin saisi täyteläisemmän makuista. Mitenkähän makeutuksessa käytettävä tiiviste sisältää säilöntäaineita, noin jälkikäymistä ajatellen?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Loka 10, 2014 9:43 am

Näytti äkkisiltään kun paria pulloa katselin niin toisessa oli natriumbentsoaattia ja toinen oli säilöntäaineeton, tosin greipinmakuista ei ollut jääkaapissa ja soodastreamin sivuista ei oikein irtoa mitään mutta sitten osui silmään tuollainen kuin MySoda jossa luki isolla että lisäaineeton, tätä tosin ei näy olevan greipin makuisena...

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » Pe Loka 10, 2014 19:07 pm

Koitin alkoholipitoista simaa tehdä (ihan ummikkona) juhannukseksi, mutta tuli aika lailla saman makuista kuin käymisteitse kaupassa myytävä lonkero.
Epäilisin, että lonkeromaisuutta maussa antoi sitruunankuoren keltainen osa (kuorimaveitsenpaksuudelta), jonka keittelin tilkassa vettä kourallisen rusinoiden kanssa hiivalle ravinteeksi ja kippasin käymisastiaan.

Muistaakseni noin viikon kävi ja noin viikon pulloissa (n. 15C asteisessa viileässä kaapissa), joista päästelin alkupäivinä paineita pois. Teelusikallisen laitoin pulloihin sokeria ja tosiaan pullahiivalla käytin.

Että jos giniaromilla ei tule greippisen katkeraa, niin voisihan seuraavaan satsiin kokeilla kiehauttaa hiukan sitrushedelmän kuoresta katkeron vivahdetta? Mutua tämä kommentti, mutta raportoi toki tästä mielenkiintoisesta käymistuotteestasi.

:cheers1:

Tenu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Loka 10, 2014 20:07 pm

@kaljakorille, vähän offtopic, mutta jos hyvä sima kiinnostaa:

Lukaise tuolta sima-ketjun loppupäästä tuo hunajasiman resepti
viewtopic.php?f=25&t=65&start=100
Sillä et voi mennä pieleen, mutta saat kyllä todella vahvaa simaa ja se vaatii myös pitkän kypsyttelyn, sille ei voi mitään.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”