Omenaviiniä ensikertalaiselle

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Omenaviiniä ensikertalaiselle

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » La Syys 27, 2014 10:16 am

Hei

Tarkotus olisi kokeilla ensimmäistä kertaa omenaviiniä, eikä foorumilta löytynyt oikein kunnon yksinkertaista ohjetta.

Pääpiirteittäin olen hahmottanut tekemisprosessin, mutta osassa asioista tarvitsee jeesiä, toivotaan etten kysy liian vaikeita.

Aineet
-20L pastöroimaton omenamehu
- x kg Sokeria
-0,5kg rusinoita
-Käymisainepakkauksen sisältö(merkki ja malli ei tiedossa)

kysymyksiä

1. Huomenna lapon omenasiiderin(eri satsi) sekundääriin. Onko järkevää käyttää siiderin hiiva uudestaan viiniin? HIiva oli ihan perus preston viinihiiva

2.Onko suosituksia käymisainepakkauksien suhteen? Joku valkoviini/omenaviinille tarkoitettu?

3. Maustaminen rusinoilla, puolesta vai vastaan? Vaihtoehtona on myös lisätä kuivattuja omenaviipaleita, lieneekö tarpeen?

4. Paljonko sokeria, ja panimo vai normaalisokeria? Olen lukenut erillaisia ohjeita joissa mehua on laimennettu vedellä ja lisätty 7 kg sokeria, mutta pelkkä omena mehu ilmeisesti vähentää muitten sokerien tarvetta?

Jokainen vastaus auttaa vähintään hämmentämään lisää ennen huomista kokeilua.

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija

Re: Omenaviiniä ensikertalaiselle

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » Ke Loka 01, 2014 11:27 am

Lopullinen resepti oli

-14L tuorepuristettua omena mehua
-4 kg sokeria
-0.55 kg rusinoita
-omenaviini special käymisaine pakkaus

Laitoin omenamehun ja rusinat pönttöön, ja lisäsin rusinat ja entsyymit. Pönttö seisoi pari tuntia, ja ohjeitten mukaisesti lisäilin liotetun betoniitin, sitruunahapon ja sokerit. Kun suurin osa sokereista oli liennut, lisäsin hiivan. Sitten löin kannen kiinni ja muuta kun odottelemaan.

Vallinneista olosuhteista johtuen omenamehu oli vain 17 asteista, mikä viivästytti käymisen alkamista, mutta nyt viini pulputtelee jo iloisesti.

Ilmoittelen editymisestä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Loka 01, 2014 17:46 pm

Rokkimakkara kirjoitti:3. Maustaminen rusinoilla, puolesta vai vastaan? Vaihtoehtona on myös lisätä kuivattuja omenaviipaleita, lieneekö tarpeen?

Vähän myöhässä, mutta vastataan nyt kuitenkin. Olen ymmärtänyt, että rusinoista ei juurikaan irtoa makua, mutta niitä suositellaan lykkäämään vähän viiniin kuin viiniin, koska ne edistävät käymistä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Loka 01, 2014 17:52 pm

Rokkimakkara kirjoitti:4. Paljonko sokeria, ja panimo vai normaalisokeria? Olen lukenut erillaisia ohjeita joissa mehua on laimennettu vedellä ja lisätty 7 kg sokeria, mutta pelkkä omena mehu ilmeisesti vähentää muitten sokerien tarvetta?

Omenamehussa on sokeria, jota hiiva voi käyttää. Laimennetun luulisi vaativan enemmän lisäsokeria. Sokerin määrää en osaa arvioida. Melkkon sivuilla on viinireseptejä, joista voi päästä vähän hollille. Reseptien laadusta en osaa sanoa, olen vähän oman maun mukaan lyönyt tavaraa pönttöön. :winktoo:
http://www.kotiviini.fi/fi/vahvat-viinit-reseptit.php
Itse käytin ihan normaalia sokeria enkä ole havainnut kiljumaisia piirteitä viinissä.

Rokkimakkara
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rokkimakkara » Pe Loka 03, 2014 11:31 am

Viini on nyt käynyt kolme päivää kuin konekivääri, ja tänään olisi tarkoitus lisätä tammilastua. Tammilastut ovat olleet desinfioitumassa vodkassa kaksi päivää, joten bakteereja tuskin enää on. Saa nähdä miten sopii tammi omenan kanssa.

Kauanko porukalla on yleensä ollut viinit primäärissä? Itse ajattelin 2-3viikkoa/käymisen loppuun. Entäs sekundäärin käyttö, onko enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Vähän polttelisi laittaa myös olutta tulille, mutta molemman käymis pöntöt on varattuna "naksten juomilla" :oops: . Mutta ei auta kun odottaa.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”