Finlandia-uute ja jatkojalostus

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Finlandia-uute ja jatkojalostus

ViestiKirjoittaja JaniH » To Syys 25, 2014 12:50 pm

Ostaa pätkäytin kun kävin Raumala niin tuomosen Finlandia siideriuutheen. Sillähän pitäisi tulla (luetun mukhaan) ihan kelpo ja makeahko siideri mutta ajattelin vielä että voisko sitä hieman tuunata mehula? Vaimo ko tykkää jua siideriä mutta kuivia omenasiidereitä se ei juo vaan nuita maustettuja ja makheita.
Ajattelinki sitten että jos panis sen uutheen ihan normaalisti mutta nestheeksi laittais osan jotaki päärynä- tai muuta mehua niin mahtaisko siittä tulla esim päärynämäisempi? Makkeuttahan saanee helposti lissää jollaki makheutusaihneela, steviaa kai useimmiten käyttähneet nuissa siidereissä mutta onhan nuita monia muitaki...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Finlandia-uute ja jatkojalostus

ViestiKirjoittaja JaniH » To Syys 25, 2014 22:46 pm

Sain käsiini pussillisen omenoita... Mietin tietenkin heti että jos nämä keittäisi mehuksi ihan mehumaijalla ja käyttäisi sitten tuossa siiderissä nestheenä?

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » Pe Syys 26, 2014 5:30 am

Olen kokeillut tuota samaa siideriuutetta ja lopputuloksena on makeahko, hieman simaa muistuttava juoma. Kovin korkealle en tuota lopputulosta omassa juomarankingissa sijoittaisi, jos sellaisen lähtisin luomaan. Vahvasti epäilen, ettei päärynä- tai omenamehua lisäämällä lopputulokseen saa lisää hedelmäistä makua kovinkaan paljoa. Niin vahvasti tuo uute on aromatisoitu, ettei hedelmän maku käymisen jälkeen pääse oikeuksiinsa. No, sillähän siitä saisi selvyyden, kun jakaisi nesteen kahteen eri käymisastiaan ja toiseen lisäisi mehua ja toiseen jättäisi lisäämättä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Syys 26, 2014 6:31 am

Sokeriahan tuolloin ei tarvitsisi lisätä lainkaan jos panis tuota mehua niin se voisi itsessään vaikuttaa simamaisuutheen? Näin ajatustasolla siis ehkä :)

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Syys 27, 2014 13:20 pm

Meni pönthöön ilman muuntelua, OG 36 eli tulossa soppelin mieto janojuoma hörpättäväksi vaikka saunan jälkheen. 18 litran satsi niin rouvalle riittää siittä pitkäksi aikaa ellen mie itte välilä auta tyhjentähmään pullon tai pari...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Loka 06, 2014 22:13 pm

Tänään pullotin, ominaispaino 0-0,2 välillä joten melko hyvin tuo on käynyt. Olisin antanut olla vielä pöntössä mutta kun on tuolle pöntölle muuta käyttöä luvassa niin ajattelin tuon pistää pulloihin kun käyminenkin oli loppunut jo. Odotukset tuosta on hieman ristiriitaiset, jossain kehutaan siitä tulevan hyvää ja jossain taas ei. No kai se alas menee kumminkin. Ja ensimmäinen satsi kun on kyseessä niin ohjeiden mukaan suunnilleen tehty ja jalostetaan ohjetta tarvittaessa seuraavalle kerralle.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 16, 2014 7:44 am

EIlen saunan jälkeen maistoin pullollisen tätä. Hiilihappoja on muttei vielä ainakaan kovin paljon, hetken helmeilee kun kaataa lasiin. Maku on aika mitäänsanomaton, erittäin laimea ja kuivahko. Ajan kanssa en tiedä miten käy että tuleeko makua enemmän vai pysyykö laimeana mutta nyt ensiputelin jälkeen tuli mieleen että olisi pitänyt varmaan olla 2 purkkia uutetta tuossa vesimäärässä (18 litraa) tai sitten laittaa nesteeksi mehua. No annan olla lämpimässä vielä ainakin toisenkin viikon jos vaikka saisi ainakin hiilihappoja lisää. Tuntuisi vain että nuo Finlandiat jäävät matalahappoisiksi ainakin nuiden oluiden perusteella mitä olen tehnyt, liekkö hiivasta sitten potku ohi pääkäymisen jälkeen ja pitäisi pullottaa ohjeiden mukaan silloin kun kupliminen harvenee eikä antaa seisoa pöntössä vielä käymisprosessin jälkeen?

Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ryttylä

ViestiKirjoittaja Ville » To Loka 16, 2014 9:16 am

Lisäsitkö pullotuksen yhteydessä yhtään sokeria?

Jos siideri oli käynyt loppuun, niin hiiva on silloin (todennäköisesti) vielä hyvissä voimissa, mutta kaikki sokeri oli jo käytetty. Silloin ei pulloissakaan tapahdu enää käymisreaktiota, jolloin hiilihappoja ei tule.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 16, 2014 9:25 am

Lisäsin 7g/litra joten ei siitäkään ole kiinni, nuissa parissa oluessa mitä olen tehnyt finlandian uutteista on samaa ongelmaa, ensimmäiseen ei tullut juuri lainkaan, toinen on tosin vasta jälkikäynyt viikon verran mutta huomattavasti vähemmän on happoja kuin cooper's satsissa oli samassa ajassa. Kai se vaan on jostain syystä hitaampaa tuolla finlandialla, seurataan tilannetta ja avataan pullo aina silloin tällöin :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Loka 16, 2014 15:58 pm

Kyse voi olla myös vuotavista korkeista. Säilytyslämpötila tietenkin vaikuttaa suuresti hiivojen kykyyn tuottaa hiilihapot pulloon. Jos siideri on kovin vahvaa, voi huono hiiva kyykätä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » To Loka 16, 2014 17:58 pm

Hiilihappoa on hieman niin luulen ettei korkit vuoda, lämpötila on noin 20-22 eli normaali huoneenlämpö ja ei edes kovin vahvaa ole, noin 4,5. No tässä vaiheessa nyt ei kumminkaan vielä kannata hätääntyä kun vasta vähän yli viikon ollut pullossa. Suunnilleen samanikäisessä finlandia-oluessa on ehkä aavistuksen enemmän hiilihappoja kuin mitä edelliseen satsiin tuli koskaan mutta muistelisin että edellinen oli sen viikon lämpimässä ja siirsin kylmään ja tämän ajattelin antaa olla 2-3 viikkoa, samoin tämä siideri saa olla rauhassa lämpimässä. Napsin molemmista aina välillä testipullon niin näkee sitten että koska on aika siirtyä viileämpään tilaan kun hiilihapot on kohdallaan ensin.

Maku tässä siiderissä on koepullon perusteella aivan olematon, täytynee kai ostaa päärynämehutiivistettä niin saa juodessa lisätä makua.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Loka 21, 2014 9:38 am

Pullotuksesta 2 viikkoa, nyt alkaa hiilihappoja olemaan sen verran että jo hieman vaahtoaa tuoppiin kaataessa mutta vaahto laskee nopeasti, oikeastaan siinä ajassa kun huuhtelee tyhjän pullon. Myöskään ei helmeile lasissa kauaa. Maku alkaa muistuttamaan jotain Golden Cap / Fizz yms kaupan siidereitä pikkuhiljaa, ei kovin makeaa muttei liian kuivaakaan. No saa olla minun puolesta vielä lämpimässä. Mites vaan kun muutaman pullon kantelin viileään jo reilu viikko pullotuksen jälkeen kun olivat kirkkaissa muovipulloissa niin mahtaako niistä olla hiiva kuollut vai jatkaisiko toimintaa jos nostaisi takaisin lämpimään?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Loka 21, 2014 9:51 am

Hiivan pitäisi herätä lämpimässä, jos eläviä soluja on jäljellä ja sokeria syötäväksi.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Marras 01, 2014 9:35 am

Osaan pulloista ilmeisesti päässyt jokin pöpö, maku on sellainen lievästi etikkainen, kitkerä. Tuoppiin kun kaataa niin hieno vaahto tulee hetkeksi ja helmeilee kivasti mutta kun ottaa ryypyn niin saa kaataa viemäriin. Osa taas on onnistunut muuten mutta happoja ei ole kauheasti mutta maku on sellainen lievästi omenainen, vähän niinkuin jatkaisi jotain puolikuivaa omenasiideriä vedellä. Näissä ns. onnistuneissa ei ole tuota etikkaista sivumakua vaan ihan juomakelpoista. Lasipulloissa olevista on noin joka toinen hyvä ja joka toinen huono, muovipulloissa taas ollut ok kaikki mitä olen tähän mennessä maistanut.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Marras 01, 2014 9:53 am

Niitä kitkeriä ei kannata vielä kaataa pois, laita jonnekin jemmaan kypsymään vuodeksi ja kokeile uudestaan. Säilytysratkaisun kyllä kannattaa olla niin sanotusti pomminvarma ettei perintöturkit mene pilalle pullon poksahtaessa...

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Touko 02, 2015 19:00 pm

Pistin hetken mielijohteesta uuen satsin topikin mukaista tuotetta ämpähriin. Satsin kokonaismääräksi tuli noin 8 litraa ja ominaispainoa löytyi 1060 lukeman verran. Sokeria tai muitakhaan lisäaihneita ei tullut laitettua sekhaan lainkhaan mukana tulheen hiivan lisäksi.
Samala ko tätä uutta satsia paneskelin niin hörpin tuopillisen eellisen satsin tuotoksia, jopa olikin muuttunut edukseen. Makhuun oli tullu aavistus hedelmäisyyttä ja makeutta, ei nyt ihan makean golden capin verran mutta enämpi kuin brittityylin kuivissa, hiilihappoakin kivasti.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Touko 18, 2015 21:19 pm

Heh, muistelin että siideri olisi ollut jo 3 viikkoa ja pullotin. Sitten avasin tämän topikin niin hokasinki etteihän se ollutkaan kuin 2 viikkoa pöntössä. No eipä tuo kai maailmaa mullista kun oli kumminkin käynyt loppuun ja vielä viikon verran oleutunut päälle. Ominaispainoa oli nyt 1004 joten alkomahoolia on 7,3% ja jälkikäynti tuonee vähän lisää kun en nestettä lisännyt kuin desin verran jälkikäyntisokerin kera.

juhamiet
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: kuopio

ViestiKirjoittaja juhamiet » Pe Elo 12, 2016 11:27 am

Ite saanu ihan perushyvää siideriä 24 litran satsin Finlandia uuttesta virittelemällä. Eli 1 purkki uutetta, panimosokeria, n. 6L tropic omenamehua ja bioferm champ hiiva. Käyttäminen n. 20 asteessa ja pullokäymiseen sopivasti 300% omppumehua. Ainakin omaan suuhun kohtuu omenainen maku.

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » To Joulu 14, 2017 21:27 pm

Tiistaina 12.12. laitoin tulemaan Finlandia uutteesta siideriä . Purkki uutetta ja vähän panimosokeria ja 5l omenatäysmehua sekä vettä jotta 22 litraa täyttyi . Käymisympäristö vähän viileä varasto noin 18 astetta.
Hiivaksi Mangrove Jacksin M02 pinnalle ripottelemalla ja ripaus Servomyces hiivaravinnetta sekaan , noin 25 oli lämmöt liemessä kun hiivasin.
Keskiviikkona oli liemen lämmöt pudonnut 20 asteen pintaan , sekoitin hiivat pinnalta liemen sekaan .
Torstaina sihisi kivasti ja lämmöt oli vähän yli ympäristön eli lähti käymään kunnolla . Nyt sitten odotellaan miten käy..

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Ma Tammi 01, 2018 16:44 pm

Eilen loppui jouluolut kegistä niin laitoin siiderit kegiin karbonoitumaan .
Oli hiiva painunut tiukasti pohjalle , kun lapposin käymisastiasta niin täysin kirkasta siideriä tuli loppuun saakka .
Kuivakan makuista ja taitaa vielä hiiva maistua mukana . Vähän enemmän saisi olla omenan makua.
Paljonko volsia siideriin ?
Jotain 3 ?

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”