Viiniä oman pihan tuotteista (ja vähän muidenkin)

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Viiniä oman pihan tuotteista (ja vähän muidenkin)

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Heinä 16, 2014 10:17 am

Muutettiin omakotitaloon ja pihassa on useampi puska paunaista ja mustaa viinimarjaa ja pari karviaista. Lisäksi näyttäisi mustamarja-aroniaa olevan yhden villiintyneen puskan verran. Etenkin punaista viinimarjaa näyttäisi olevan tulossa reippaasti. Mietin, että mihin noita hyödyntäisi, kun syömällä ei kaikki mene mitenkään ja mehuakaan ei niin paljoa meillä juoda.

Viinihän se on tietysti marjalambikeiden ohella hyvä käyttökohde noille, joten kysynkin, onko täällä kellään kokemusta hyvän marjaviinin valmistuksesta? En siis halua mitään paljon sokeria ja nopeasti halpaa alkoholia -tyyppisiä ohjeita, vaan ohjeita hyvän viinin tekoon. (Ja jos jonkun mielestä marjoista ei saa hyvää viiniä, niin sitäkään ei tarvitse kertoa, koska olen maistanut hyvää suomalaista marjaviiniä -- en tosin muista yhtään, mitä se oli.) Eli mitä marjojen lisäksi pitäisi olla? Ehkä omenaa tai muuta helposti kavereilta tai naapureilta saatavaa? Kemikaalien käyttöä en vastusta, eli pH:n säädöstä ja hiivaravinteista otan mielelläni neuvoja vastaan. Pientä sokerin lisäämistä en vastusta, jos (ja kun?) käy ilmi, että kotimaisten marjojen ja hedelmien sokeripitoisuus ei riitä vähintään n. 10 % alkoholipitoisuuden saamiseen, mutta vettä en lähtökohtaisesti olisi lisäämässä ollenkaan, vaan kaikki neste tulisi marjoista ja hedelmistä.

Onko omia tai kavereiden kokemuksia, tai tietoa tätä olutfoorumia vastaavasta laadukkaasta kotiviinifoorumista?

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

Re: Viiniä oman pihan tuotteista (ja vähän muidenkin)

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Heinä 18, 2014 19:39 pm

Voin vanhemmilta kysyä reseptejä, ties vaikka kaikki ei ois "salaisia".

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Heinä 26, 2014 20:02 pm

Tämä kiinnostaa myös minua, kävin papan pihasta keräämässä ämpärillisen punaisia viinimarjoja. Lisäksi haen mustikoita metsästä, kunhan löydän lähimetsistä hyvän mustikka-apajan. Myöhemmin kun omenat kypsyvät saan myös niitä, mutta ajattelin jo ennen sitä laittaa marjaviinin panolle.

Nimenomaan pieni määrä hyvää viiniä on tavoitteena, ei suuri määrä marjakiljua ja halpa pöhnä. :jano:

Osaako joku sanoa marjojen käymiskelpoisten sokerien määrästä?

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Su Heinä 27, 2014 8:40 am

Ei taida onnistua viinin teko pelkästään viinimarjojen omilla sokereilla. Viinimarjat sisältävät sokeria 7-8 %, kun taas viinin teossa käytettävät rypäleet 15-25 %.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Heinä 27, 2014 18:39 pm

Joo varmaan täytyy sokeriakin laittaa, mutta niin paljon marjoja kuin mahdollista, niistä maku kuitenkin tulee.

Lisäyksenä vielä aiempaan viestiini, mökin pihan kirsikkapuu alkoi tuottaa satoa, joten niitäkin on nyt pieniä määriä saatavilla. Mahtaisiko niistä olla viinin aromiksi?

Aineita alkaa olla kasassa, vielä kun reseptiä saisi kehiteltyä...

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » To Heinä 31, 2014 11:38 am

Onko kukaan tehnyt puutarhamarjoista "siideriä", eli ilman sokerilisäystä ja hapotettuna? Voisi olla ihan kiinnostava kokeilu.

BrewZealot, käytä kirsikat oluenteossa! Sopivat varmasti esim. vehnäoluen sekaan, stoutiin ja tietysti kriekiin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Elo 01, 2014 8:45 am

Ratto kirjoitti:BrewZealot, käytä kirsikat oluenteossa! Sopivat varmasti esim. vehnäoluen sekaan, stoutiin ja tietysti kriekiin.

Täytyykin kokeilla. Mietin jo viinin lisäksi kirsikkasiideriä, mutta ehkä teen kuitenkin rouvan pyytämää mustikkasiideriä ja suunnittelen kirsikka-stoutia. :cheers1:

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Su Syys 07, 2014 9:28 am

Onko kukaan saanut kaivettua mitään hyviä reseptejä kotiviinille?! :)
Meillä on tulossa zilga viiniköynnöksestä kohtuullinen sato, eli pari kolme ämpärillistä rypäleitä.
Osaako kokeneemmat kertoa tulisko niistä hyvää viiniä jos laittais lisukkeeksi puolukkaa ja omenoita?!

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ti Syys 09, 2014 19:26 pm

Taisin vähän innostua, mutta tämmönen tästä nyt tuli.

4kg sokeria.
3kg omenoita paloina.
500g rusinoita.
2l mehumaijalla tehtyä punaherukkamehua.
2l pihlajanmarjoja.
1,5l puolukka-mustikka sekoitusta.
2l aronioita.
2l zilga rypäleitä.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ti Syys 16, 2014 21:13 pm

Kahdeksan päivää se kävi, äsken vaihdoin astiaa ja heitin käymisenpysäyttäjät.
Ensivaikutelma on huono, haisee lähinnä kynsilakanpoistoaineelta ja makukin on aika kummallinen. Pahamaineinen vinometri antoi lukemaksi 15.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Pe Syys 19, 2014 8:56 am

Pesusieni kirjoitti:Kahdeksan päivää se kävi, äsken vaihdoin astiaa ja heitin käymisenpysäyttäjät.
Ensivaikutelma on huono, haisee lähinnä kynsilakanpoistoaineelta ja makukin on aika kummallinen. Pahamaineinen vinometri antoi lukemaksi 15.

Ei kannattane käymisenpysäyttäjää ihan heti heittää sekaan. Hiiva kun vähitellen hävittää jotain pahoja makuja vielä pitkään pääkäymisen jälkeen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Syys 19, 2014 14:59 pm

Pesusieni kirjoitti:Kahdeksan päivää se kävi, äsken vaihdoin astiaa ja heitin käymisenpysäyttäjät.

Tein viiniä punaviinimarjoista, mustikoista ja kirsikoista, käymistä edistämään rusinoita ja "lisäpolttoaineeksi" sokeria. En yhtään muista kauanko se kävi, mutta meni tosi kuivaksi (olisko ollut joku 0.994 ominaispaino). Maku oli kitkerä, suorastaan paha. Alkoholia taisi olla 13%. Pysäytin käymisen ja jälkimakeutin sokerilla niin että ominaispainomittari taisi jäädä nollan paikkeille (1.000). Pienellä kypsyttelyllä ja tammilastuja uittamalla viinistä tuli lopulta oikein hyvää. Anopillekin maistui, mutta viini laukaisi myös seuraavana päivänä migreenikohtauksen. Kuulemma voi johtua tanniineista. Ilmeisesti ainakin tammi ja marjojen kuoret sisältävät tanniinia.

Mutta pointtina siis, että ainakin minulla sokerin lisääminen ja muutamien viikkojen odottelu teki ihmeitä.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ti Syys 23, 2014 14:18 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Ei kannattane käymisenpysäyttäjää ihan heti heittää sekaan. Hiiva kun vähitellen hävittää jotain pahoja makuja vielä pitkään pääkäymisen jälkeen.

Tämän kun olisin tiennyt; ens kerralla sitten. Olin ajatellut laittaa viinin ihan tavallisiin kierrekorkillisiin viinipulloihin, mutta onko tuo korkki-korkki olennaisesti parempi kypsymisen kannalta, ts. kannattaako nähdä vaivaa ja hommata korkituslaite?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 23, 2014 14:42 pm

Jotenkin mulla on semmoinen olo, että kotiviinistä, tai marja- / hedelmäviinistä ehkä yleensäkään, ei kannata suunnitella mitään pitkän kypsytyksen vuosikertatuotetta. Jolloin on aika yhdentekevää, että millä se pullo on suljettu. Se aito korkki on välttämätön vain jos aikomuksena on kypsyttää viiniä pullossa ihan reilummin.

Tässähän on viime vuoden painotettu kierrekorkin takaavan ei-kypsytettävien viinien laadun, kun se estää hapettumisen täysin. Ilmeisesti kierrekorkilla suljettu viini alkaa pelkistymään, joka ei ole hyvä sekään.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 23, 2014 21:38 pm

äyni kirjoitti:Tässähän on viime vuoden painotettu kierrekorkin takaavan ei-kypsytettävien viinien laadun, kun se estää hapettumisen täysin. Ilmeisesti kierrekorkilla suljettu viini alkaa pelkistymään, joka ei ole hyvä sekään.

Kierrekorkeissa on tiiviyden ja keston kanssa vähän ongelmia, ainakin uudelleenkäytettynä. Kerran avattua korkkia ei enää välttämättä saa tiiviisti kiinni ja jos vähänkään vetää liian kireälle niin korkki on entinen. Välillä on ollut alkon viinien kanssa ongelmia, jos ei ole mennyt pullo yhdellä istumalla. Toki poikkeuksiakin on, on mulla yksi vanha suomiviinapullo, missä on monen käytön jälkeen vielä ihan priima korkki, vaikka on ollut pakkasessa ja ties missä.

Omat viinit olen luonnonkorkilla sulkenut. Tiedä sitten kauanko säilyvät, mutta ainakin niitä oli mukava korkittaa ja kapseloida ja hauska myös availla. Ehkä luonnonkorkilla on joku blasebovaikutus kotiviineissäkin, kun kalliimmissa alkon viineissäkin niitä yhä käytetään. =)

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ke Syys 24, 2014 18:43 pm

Sain edullisesti femmalla tuon korkituslaitteen niin kyllä mä nyt ainakin muutaman pullon laitan luonnonkorkilla, osa sitten kierrekorkilla. Voipahan sitten tehdä vertailua jos ei muuta.

Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ryttylä

ViestiKirjoittaja Ville » Su Syys 28, 2014 13:38 pm

BrewZealot kirjoitti:Mutta pointtina siis, että ainakin minulla sokerin lisääminen ja muutamien viikkojen odottelu teki ihmeitä.

Itse en ole vielä muutaman viikon jälkeen pullotuksesta viitsinyt availla, mieluumin odottelen muutaman kuukauden. Sitä ennen jos on pakko päästä lipittämään viiniä eikä vanhempaa erää ole tarjolla, niin käy hakemassa vaikka Alkosta pullon.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Syys 28, 2014 17:16 pm

Ville kirjoitti:
BrewZealot kirjoitti:Mutta pointtina siis, että ainakin minulla sokerin lisääminen ja muutamien viikkojen odottelu teki ihmeitä.

Itse en ole vielä muutaman viikon jälkeen pullotuksesta viitsinyt availla, mieluumin odottelen muutaman kuukauden. Sitä ennen jos on pakko päästä lipittämään viiniä eikä vanhempaa erää ole tarjolla, niin käy hakemassa vaikka Alkosta pullon.

Alkon pullosta maistaminen ei valitettavasti kerro paljoakaan siitä miten oma viini kypsyy. :nauru:
Lipittely ja omien tuotteiden valmistus on hyvä erottaa toisistaan - Alkolla on oma laadunvalvontajärjestelmä, minulla omani. :cheers1:

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”