Täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

kopo
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen?

ViestiKirjoittaja kopo » Ke Heinä 09, 2014 7:44 am

Olisiko tarjolla täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen omenoista. Tarkoituksena olisi tässä heinä-elokuun aikana laittaa semmoinen pari kolme astiaa siideriä tulemaan.

Ikinä ole edes kiljua tehnyt joten nyt saa kädestä pitäen opettaa.

Kiitokset jo etukäteen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen?

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 09, 2014 9:07 am

Tervetuloa joukkoon.

Mitä minä olen asiaan tutustunut, niin siiderin teko kotona on yksinkertaista, mutta epävarmaa.

Yksinkertaisimmillaan homma menee niin, että puristetaan omenoista mehu, laitetaan se käymisastiaan ja annetaan käydä. Omenoissa olevat hiivat hoitavat käymisen.
Jossain määrin turvallisempaa on pastoroida / kiehauttaa mehu ja hankkia jokin tunnettu hiivakanta, esim. Wyeastin tai WhiteLabsin valikoimista. Näitä myy nykyisin liki kaikki olut- ja viinitarvikkeiden verkkokaupat.

Annetaan käydä rauhassa ja kypsytellään siideriä ennen pullotusta joku kuukausi, toiset puhuu jopa vuodesta, jolloin kyllä tarvitaan tiivis tynnyri.

Siiderin laatu riippuu hirveästi myös käytetystä omanalajikkeesta, eikä välttämättä ihan joka ompusta tule hyvää siideriä. Taitaa selvitä vain kokeilemalla.

Ongelmallisia kohtia kotisiiderin kanssa on luonnollinen toive hiivattomasta siideristä yhdistettynä hiilidioksidin vaatimukseen. Hiivainen siideri ei taida olla hyvää ja hiilidioksiton on sitten lähinnä laihaa omenaviiniä. Vaivatonta tapaa saada hiilidioksidia pulloon ilman hiivaa ei ole. Tynnyröinti- ja pakkokarbonointivälineistö on taasen aikamoinen investointi.

Tällä foorumilla on jonkin verran siideriasiaa, sitä kannattaa lukea. Ja toki täällä on itseä enemmän siideristä tietäviä, minä en vain osaa olla hiljaa :D

Mutta tietenkin siiderin kanssa pätee sama kuin oluella, että eipä hötkyillä ja pidetään paikat kunnolla puhtaina. Näillä saavutetaan paljon. Itse jos lähtisin siideriä tekemään, niin pitäisin huolen, että pastöroimatonta mehua ei pääse pastöroidun sekaan tippaakaan. Eli käytännössä eri astia mehulle ennen ja jälkeen keiton, tai sitten mehu puristetaan suoraan keittokattilaan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 09, 2014 11:22 am

Kerran olen tehnyt ja tänä vuonna olisi tarkoitus koittaa uudelleen. Viime kerrasta jäi käteen semmoinen kokemus että mitään hapanta lajiketta ei saa olla mukana. Käymisen aikana sokerit häviää ja jäljelle jää happamuus. Makeastakin omenalajikkeesta tulee siis väistämättä kuiva siideri ellei jälkimakeuta. Eli vain yksi vinkki on antaa:

-Tarkista että omenalajike josta olet tekemässä on makea helposti pilaantuva eikä mikään talviomenalajike.

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja riha » Ke Heinä 09, 2014 13:08 pm

Minä olen käsittänyt, että nimenomaan makeita lajikkeita ei kannata käyttää. Kuten sanoit, sokeri käy pois ja lopputuloksesta tulee ohutta. Ymmärtääkseni parhaina pidetyt (englantilaiset) siideriomenalajikkeet ovat melko syömäkelvottomia niiden happamuuden ja karvauden takia. Erityisesti tanniinin puute perusompussa jättää ilmeisesti siideriin toivomisen varaa. Itse en ole vielä minua miellyttävää siideriä saanut aikaiseksi, mutta tutkimukset jatkuvat. Tosin minä pidänkin hyvin kuivista englantilaistyylisistä siidereistä.

Alkuperäiseen kysymykseen esittäisin tarkentavia kysymyksiä: minkälaista siideriä olet hakemassa? Englantilainen, ranskalainen, suomalainen? Kuiva vai jälkimakeutettu? Onko kaupallista esikuvaa? Enemmän keskustelun vuoksi, kuten todettua, mikään ekspertti en näissä jutuissa ole.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Heinä 09, 2014 13:33 pm

Siiderit blendataan monista omenalajikkeista, osa on hyvinkin happamia ja tanniinisia ja siksi syömäkelvottomia, osa taas hyvinkin makeita.

Harrastajalla kun kuitenkaan ei kauheasti vaikutusmahdollisuutta ole niin ei voi siitä stressata.
Purista mehu, pastöroi, laita aito siiderihiiva pönttöön (brewcatilla ainakin WLP775 saatavilla), anna käydä kuivaksi jos tykkäät, jos et tykkää makeuta keinotekoisilla mömmöillä sukraloosi/stevia/jne.. (niin ne brititkin tekee) tai mehutiivisteellä vaikka omena funlightillä ja jälkikäytä pienen sokerimäärän avulla pulloissa jolloin saat hiilarit.
Tai sitten pullotat täysin kuivan tuotteen ja teet sokerista ja vedestä 50/50 suhteella siirappia jolla voit makeuttaa siiderin nauttimisvaiheessa.

Jos tykkäsit, hieno homma, jos et tykännyt muuta seuraavalla kerralla jotain :)
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

kopo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja kopo » Ke Heinä 09, 2014 14:14 pm

Tarkoituksessa olisi siis onnistua tekemään erittäin kuivaa brittityylistä keskiolutta vahvempaa siideriä.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Heinä 09, 2014 14:55 pm

Shampanjahiivalla olen saanut aikaiseksi suuta kuivattavan kuivaa siideriä. Paras tulos tähän mennessä on tullut WYEAST 4766 CIDER hivalla. Karbonoinnin olen hoitanut lisäämällä alkuperäistä puristettua mehua (pakastin pari litraa talteen tätä varten). Sitten kuoharipulloon, korkki päälle ja 6kk kellarissa.

Yleensä en ole pastöroituttanut mehua noilla asemilla ja hyvää on tullut. Kerran pastöroitiin ja tuli mautonta kamaa. Mehuaseman hoitaja sanoi että pastörointin ei oikein tee hyvää kun tehdään siideriä. Tiedä sitten mistä mauttomuus johtui sillä samat omenat oli kuin ennenkin. Omenat olen huuhdellut huolellisesti ja poistanut huonompikuntoiset. Pienet lohmut eivät meinaa mitään.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Heinä 09, 2014 14:57 pm

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 09, 2014 17:18 pm

Ei tosiaan ole kuin kerrasta kokemus. Silloin oli mehuasemalla puristettua sekaomenamehua josta tuli erittäin hapan. Lajikkeet ovat antonovka, valkea kuulas ja kaneliomena.Tämä vuotena aion puristaa itse pienellä prässillä siiderisatsin pelkästä valkeasta kuulaasta ja kaneliomenasta sekä tehdä makuvertailua. Oikeat siiderit tehdään miten tehdään mutta jos käytettävissä on vaan ne oman pihan puut niin valitsisin sen makeimman...

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » Ke Heinä 16, 2014 12:20 pm

Onpa tuo Molderin linkittämä blogi meikäläisen vaimon ja ko. teksti mun tekemä, joten kiitos siitä =) Pitäisi varmaan päivittää tuota muutamalta osin, mutta prosessi menee kyllä kuten tekstissä on. Eli omenoista tehdään tuoremehua (ei pastöröidä), joka laitetaan sellaisenaan desinfioituun käymisastiaan. Desinfiointiaineena käytän nykyään StarSania. Sitten vaan hiiva perään. Omat hiivasuosikit on White Labsin WLP715 (Champange yeast) ja WLP775 (English cider yeast). Mä pidän kuukauden verran käymisastiassa, sitten pullotan ja pidän pari kuukautta kellarissa kirkastumassa. Sitten vaan :cheers2:

Meidän omenoista tehty mehu on ominaispainoltaan 1.045-1.050 ja siitä tulee reilu 6% siideriä. Vahvempaa jos haluaa, niin voi lisätä vähän sokeria mehuun.

Suurimmasta osasta meidän omenalajikkeista ei ole hajuakaan, koska pihan puut ovat n. 90 vuotiaita, mutta meidän parhaat siiderit tulee talviomenoista, jotka kypsyvät myöhään syksyllä. Valkea kuulaasta ei meillä tullut kovin kummoista siideriä, mehun sokeripitoisuus oli alhainen ja siideri ei kestänyt säilytystä. Makukaan ei ollut kummoinen. Valkea kuulas menee meillä hilloksi ja piirakkaan. Niissä se onkin sitäkin parempaa :nauru:

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » La Heinä 19, 2014 23:18 pm

Joskus vahingossa käytin Wyeast Sweet Mead hiivaa ja tulikin todella hyvää. Tuo ei käytä ihan rutikuivaksi.
http://www.wyeastlab.com/he_m_yeaststra ... .cfm?ID=44

timo12357
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Keski-pohjanmaa

ViestiKirjoittaja timo12357 » Su Syys 21, 2014 19:13 pm

Moi,

rakensin kesällä tämän ohjeen mukaisen omenaraastimen: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=37&t=19629

Pesin omenat ja raastoin ne raastimella. Raasteen puristin mehuksi Tokmannin pienimmällä prässillä. Ensimmäisestä koe-erästä tuli n 10 litraa mehua. Hiivana käytin Tokmannista löytämäni Golden Wine kotiviinikäymisainepakkauksen hiivaa, pussillinen hiivaa käymisastiaan. Siideri kävi noin viikon, jonka jälkeen annoin sen kirkastua itsekseen toisen viikon. Lapposin siiderin olutpulloihin joihin olin laittanut sokeripalan jälkikäynnin takia. Sokeripala piti halkaista, jotta sain sen pullonsuusta läpi. Siideri on nyt ollut pullossa noin kuukauden. Pullo sihahtaa mukavasti aukaistessa ja siideri kuohahtaa lasiin kaataessa. Väri on tummempi kuin verrokkina käyttämäni Black Rat. Siideri poreilee sopivasti suussa ja verrattuna Black Ratiin omenan makua on enemmän. Black Rat maistui hiukan vetiseltä verrattuna omaan.

Makeutta omaan siideriin on lisättävä koska jälkikäynnin jälkeen se on rutikuivaa. Kokeilin muutamaa eri makeutusainetta, parhaalta vaikuttaa Canderel: yksi tabletti 0,33 l pulloon pullotusvaiheessa vaikuttaa sopivalta. Koe-erä onnistui mainiosti ja olen tulokseen erittäin tyytyväinen. Hyvin maistui eilenkin saunan jälkeen :wink:

Aineina käytin siis omenaa, Golden Wine halpishiivaa, palasokeria ja canderelia.

Koe erän jälkeen hankin lisää omenia ja tein isomman satsin. Mehua tuli 60 litraa. 40 litraa käymään AIV puolloon ja 20 litraa kotiviinipönttöön, pullotus alkavalla viikolla. Tällä kertaa käytin myös käymispakkauksen kirkasteet. Saa nähdä vaikuttaako makuun.

Timo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 22, 2014 7:43 am

Jos ei ole käytössä puristinta tai muutakaan speciaalimpaa välinettä, niin saako hyvän siiderin aikaan ihan murskaamalla omenat pussiin, samaan tapaan kuin viiniä tehdessä marjat laitetaan?
Tai voiko omenat mehustaa mehumaijalla ja käyttää siitä syntyneen omenamehun siiderin valmistukseen?

Tavoitteena olisi saada kuiva siideri vaimolle, joka tykkää erityisesti Crowmooren Extra dry apple ciderista.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 22, 2014 8:49 am

Mehustaessa taitaisi tulla samalla pastöroitua mehu, joku vissiin mainitsi tulevan parempaa sidukkaa pastöroimattomasta. Mene ja tiedä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Syys 22, 2014 21:01 pm

Täytynee koittaa vain murskata omenat huolellisesti, kaataa kiehuvaa vettä päälle ja hiivata kun lämpötila on sopiva. Omenamurska viinipussiin. Varmaan vaatii pienen sokerimääränkin lisäksi, vaikka melko sokeripitoista omena lieneekin. Vai riittäisikö omenoissa potkua n. keskioluen vahvuuteen jos pistää puolet käymisastiasta omenaa ja puolet vettä? Tulisiko siemenet poistaa tai tehdä muita valmisteluja?

Luin jostain, että jos haluaa siideristä keltaista, täytyy siihen lisätä C-vitamiinia, muutoin siitä tulee ruskeaa. Onko jollain tästä kokemusta?

Ja mites tällainen keittämätön juoma säilyy? Kiehuva vesi kai tappaa pari isointa pöpöä omenan pinnasta, mutta siihen jäänee aika paljon villejä otuksia. Olisiko syytä käyttää jotain säilöntäainetta?

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » Ma Syys 22, 2014 22:14 pm

Kaikista tekemistäni siidereistä on tullut erittäin kirkkaita ja haalean kellertävän värisiä ilman, että olen lisännyt c-vitamiinia tai muita aineita. Siiderien värissä ei mitään eroa kaupallisiin tuotteisiin verrattuna. Ja hyvin on hiiva pakkautunut pohjalle tiukaksi kakuksi oli käytössä mikä hiiva tahansa.

Omat kokemukset siiderin valmistamisesta ei tue sitä olettamusta, että siideriin/mehuun pitäisi lisätä säilöntäaineita oli mehu keitettyä tai keittämätöntä. Tänään maistoin pullollisen vuoden ikäistä, huoneenlämmössä ollutta siideriä ja parempaa se oli kuin alkuvuodesta. Tehty pastöroimattomasta mehusta.

Tuorepuristettu mehu on minulla ollut ominaispainoltaan vuodesta/omenalajikkeista riipuen 1.042-1.046, joka nolliin käymällä tuottaa alkoholia 5.5% - 6%. 1.035 nolliin käymällä tuottaisi 4.6% alkoholia. Yksi laskuri http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ . Vettä kun lisäät puolet niin varmaan sokeriakin pitänee lisätä, jotta tuohon 1.035 tasoon pääsisi. Siemeniä ei tarvitse poistaa, riittänee kun omenat on suht. puhtaita murskattaessa.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ti Syys 23, 2014 14:23 pm

BrewZealot kirjoitti:Jos ei ole käytössä puristinta tai muutakaan speciaalimpaa välinettä, niin saako hyvän siiderin aikaan ihan murskaamalla omenat pussiin, samaan tapaan kuin viiniä tehdessä marjat laitetaan?
Tai voiko omenat mehustaa mehumaijalla ja käyttää siitä syntyneen omenamehun siiderin valmistukseen?

Tavoitteena olisi saada kuiva siideri vaimolle, joka tykkää erityisesti Crowmooren Extra dry apple ciderista.

Voisin kuvitella että siideristä tulee melko mautonta tai ainakin laimean makuista, kun ei tuo tuorepuristetusta omenamehustakaan tehty siideri kovin voimakkaasti omenalta maistu.
Kyllä mä lähtisin mielummin vaikka maijalla keitetystä pastöroidusta mehusta käyttämään, kuin että lisäilisin vettä joukkoon.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 24, 2014 12:51 pm

Pesusieni kirjoitti:Voisin kuvitella että siideristä tulee melko mautonta tai ainakin laimean makuista, kun ei tuo tuorepuristetusta omenamehustakaan tehty siideri kovin voimakkaasti omenalta maistu.
Kyllä mä lähtisin mielummin vaikka maijalla keitetystä pastöroidusta mehusta käyttämään, kuin että lisäilisin vettä joukkoon.

Sellainen vaihtoehto tuli vielä mieleen, että voiko omenaa mehustaa niillä litkuilla millä viinimarjatkin mehustetaan, joku viinihappoko se oli? Murkaisi/raastaisi omenat ja heittäisi hapon perään. Vettä vain sen verran, että omenamurskan/raasteen saa kunnolla kastumaan ja hapon sekotelua siihen.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ke Syys 24, 2014 18:51 pm

Sellainen probleemi ilmeni tuon ensimmäisen siiderierän suhteen, kun käytin panimosokeria ja annostusta 1tl/0,5l pullo niin ei tuota hiilihappoa tullut kuin nimeksi. Toisessa erässä mittasin koko 22l satsiin 8g/l eli yhteensä 176g joka oli yli kolme desiä. Maistoin äsken tuota kakkoserää joka on ollut pulloissa kolmisen vuorokautta ja poreita on jo nyt reilusti enemmän. Mietin vain että onko ihan tuhoon tuomittu ajatus lisätä ensimmäisen erän patenttikorkillisiin pulloihin tässä vaiheessa, kun pullotuksesta on 11 päivää, vielä toiset teelusikalliset panimosokeria vai tyydynkö vain vähän vähemmän poreilevaan juomaan? :eivarma:

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » To Syys 25, 2014 17:04 pm

Otin muuten tuon kahdesti käytetyn siiderihiivan talteen jos joku on vielä tänä syksynä laittamassa siideriä tulille niin multa saa hiivan. Samalla vois vaihtaa vaikka tämän syksyn siiderituotoksia pullon tai useammankin vertailuksi. Kulkee Lohja - Hki.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”