Täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Täydellistä ohjetta siiderin valmistukseen?

ViestiKirjoittaja Molder » To Syys 25, 2014 18:05 pm

Pesusieni kirjoitti:Sellainen probleemi ilmeni tuon ensimmäisen siiderierän suhteen, kun käytin panimosokeria ja annostusta 1tl/0,5l pullo niin ei tuota hiilihappoa tullut kuin nimeksi. Toisessa erässä mittasin koko 22l satsiin 8g/l eli yhteensä 176g joka oli yli kolme desiä. Maistoin äsken tuota kakkoserää joka on ollut pulloissa kolmisen vuorokautta ja poreita on jo nyt reilusti enemmän. Mietin vain että onko ihan tuhoon tuomittu ajatus lisätä ensimmäisen erän patenttikorkillisiin pulloihin tässä vaiheessa, kun pullotuksesta on 11 päivää, vielä toiset teelusikalliset panimosokeria vai tyydynkö vain vähän vähemmän poreilevaan juomaan? :eivarma:

Sanoisin että odottele vaan. Oluttakin kannattaa pitää karbonoitumassa sen pari viikkoa. Muistelisin että siiderissä meni itsellä vielä kauemmin. Nykyisellään avaan ensimmäisen siideripullon perinteisesti aina seuraavana vappuna :party:

Missä lämpötilassa sidukat ovat?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » To Syys 25, 2014 19:04 pm

Huoneenlämmössä 20-22. Täytyy nyt ainakin kokeeksi laittaa muutamaan pulloon lusikalliset lisää ja vertailla viikon, kahden päästä tilanne.

Muoks. Avasin yhden pullon johon olikin muodostunut tässä parin-kolmen päivän aikana kivasti painetta, tosin ei vielä läheskään yhtä paljon kuin kakkoserässä neljässä päivässä, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Unohdetaan siis tuo sokerin lisäily... :)

Foorumilainen
Paikkakuntasi: Ryttylä

ViestiKirjoittaja Ville » Pe Loka 10, 2014 8:30 am

BrewZealot kirjoitti:Jos ei ole käytössä puristinta tai muutakaan speciaalimpaa välinettä, niin saako hyvän siiderin aikaan ihan murskaamalla omenat pussiin, samaan tapaan kuin viiniä tehdessä marjat laitetaan?

Netistä kun näitä siiderijuttuja lueskelin, niin yleensä tuomittiin kylmiltään omenalohkojen / -murskan käyttö. Itse en viitsinyt lähteä mehustamolle, vaan pistin omenat pönttöön (lohkottuina, siemenkodat poistettuina) ja vettä päälle. Sokeria lisäsin kilon ja annoin käydä rauhassa. Ennen pullotusta lisäsin panimosokeria ja Hermesetas-liuosta. Muutamien viikkojen kypsyttelyn jälkeen maku ei ole tuottanut pettymystä (kuten Lidlin omppumehusta valmistettu vetinen litku aikoinaan teki).

Nyt käymässä olevaan erään laitoin omput siemenineen, hiiva on edellisestä siiderierästä otettu.

Eli kyllä ihan hyvää siideriä voi saad ilman omenoiden mehustamistakin. :cheers1:

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Loka 10, 2014 12:20 pm

Ville kirjoitti:
BrewZealot kirjoitti:Jos ei ole käytössä puristinta tai muutakaan speciaalimpaa välinettä, niin saako hyvän siiderin aikaan ihan murskaamalla omenat pussiin, samaan tapaan kuin viiniä tehdessä marjat laitetaan?

Netistä kun näitä siiderijuttuja lueskelin, niin yleensä tuomittiin kylmiltään omenalohkojen / -murskan käyttö. Itse en viitsinyt lähteä mehustamolle, vaan pistin omenat pönttöön (lohkottuina, siemenkodat poistettuina) ja vettä päälle. Sokeria lisäsin kilon ja annoin käydä rauhassa. Ennen pullotusta lisäsin panimosokeria ja Hermesetas-liuosta. Muutamien viikkojen kypsyttelyn jälkeen maku ei ole tuottanut pettymystä (kuten Lidlin omppumehusta valmistettu vetinen litku aikoinaan teki).

Nyt käymässä olevaan erään laitoin omput siemenineen, hiiva on edellisestä siiderierästä otettu.

Eli kyllä ihan hyvää siideriä voi saad ilman omenoiden mehustamistakin. :cheers1:

Kauanko annoit omenoiden olla käymisastiassa?
Minulla on myös omenamurskaa (lohkottu ja lohkot puristeltu nyrkeissä karkeaksi murskaksi). Mietin että pitäisikö ottaa omput pois ja puristella niistä käsivoimin niin paljon mehua irti kuin irtoaa ja antaa liemen jatkaa käymistään. Ettei omput vain pääsisi pahentumaan ja pilaamaan satsia. Ensi sunnuntaina tulee kaksi viikkoa hiivauksesta täyteen.

Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Ville » La Loka 11, 2014 12:53 pm

Ekassa erässä omput oli vain 6 vrk, silläkin makua irtosi tosiaan ihan mukavasti. Minua hirvitti myös ajatus pinnalla kelluvien omenalohkojen pilaantumisesta, mutta nyt käymässä olevat saavat lillua pöntössä vähän pidempään.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Loka 11, 2014 14:44 pm

Ville kirjoitti:Ekassa erässä omput oli vain 6 vrk, silläkin makua irtosi tosiaan ihan mukavasti. Minua hirvitti myös ajatus pinnalla kelluvien omenalohkojen pilaantumisesta, mutta nyt käymässä olevat saavat lillua pöntössä vähän pidempään.

Täytyy viimeistään huomenna nostaa omput pois. Tänään tuskin ehtii kun pitää pullottaa 45 litraa olutta... :nauru:
Omput ovat olleet huomenna jo kaksi viikkoa astiassa. Toisaalta ovathan viiniimarjatkin ties kuinka kauan, mutta ei vara venettä kaada.

Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Ville » La Loka 11, 2014 18:01 pm

BrewZealot kirjoitti:Omput ovat olleet huomenna jo kaksi viikkoa astiassa. Toisaalta ovathan viiniimarjatkin ties kuinka kauan, mutta ei vara venettä kaada.

Ajattelin ihan samaa, että viiniä tehdessä siellä on marjat paljon pidempään. Toisaalta viinissä on enemmän alkoholia, joka itsessään jo suojaa pöpöiltä.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Loka 12, 2014 10:26 am

Tässäpä näppärä viritelmä :)
https://www.youtube.com/watch?v=NmmeeRbnyFo
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Loka 12, 2014 18:55 pm

Ville kirjoitti:
BrewZealot kirjoitti:Omput ovat olleet huomenna jo kaksi viikkoa astiassa. Toisaalta ovathan viiniimarjatkin ties kuinka kauan, mutta ei vara venettä kaada.

Ajattelin ihan samaa, että viiniä tehdessä siellä on marjat paljon pidempään. Toisaalta viinissä on enemmän alkoholia, joka itsessään jo suojaa pöpöiltä.

Nostin tänään omput pois. Astiaan jäi 16 litraa todella paksua nehua. Saas nähdä miten muuttuu kun saa käydä loppuun ja kirkastua rauhassa. Sg näytti n. 1.010 tällä hetkellä. Ei kyllä mitään hajua alkoholimäärästä kun en tiedä paljonko ompuista irtoaa käymiskelpoisia sokereita, Lisäsin vähän sokeria jos tekisi sen kanssa nopeammin suojaavan hiilidioksidikerroksen. Omput olivat yhä kuin olisin eilen laittanut ne astiaan. No, ehkä hivenen pehmeämpiä, mutta värinsä puolesta täysin siistejä, ei yhtään tummumaa tai mitään merkkiä pöpökasvusta. Taitavat hiilidioksidi, alkoholi ja hiiva yhdessä suojata aika hyvin pilaantumiselta.

Muistaakseni omenoita meni astiaan noin 11-12 kiloa. Nyt kun punnitsin oli jäljella enää 5,5 kiloa. Vettä pistin pönttöön muistaakseni myös 11-12 litraa.

Saas nähdä mitä tulee, mutta positiiviset fiilikset että juomakelpoista tulisi. Ainakin maistui omenalta. :cheers1:

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » To Marras 13, 2014 20:34 pm

Heippa vaan! Uutena asiana kokeilin juurikin tänään omenasiiderin tekoa ja samalla mieheni pamautti viinit pönttöön suhisemaan.
Laitoin siis 17l mehustamossa puristettua omppumehua (talvilajike, nyt vasta olivat kypsiä) ja kahdeksan litraa vettä. Hiivat sekaan (Barshot) ja eiku pannuhuoneeseen tohisemaan.
Pannuhuoneen lämpötila on tällä hetkellä noin 24, joten oletan että tämä on kelvollinen? Viini menee samaan pömpeliin siiderin kanssa. Pulputtakoot kaksistaan siellä, poissa minun korvilta.. ;)
Eniten minua mietityttää se, että millä saisin sitten pullotusvaiheessa imellettyä tuota siideriä, se kun on jo alun alkaen aikas kuivaa! Vinkkejä otetaan vastaan siis!

Montako kertaa minun pitäisi lapota siideriä ennen pullotusta vai lappoanko ollenkaan? Olen tässä tovin yrittäny etsiä tietoo ja kaikilla tuntuu olevan omanlainen tyyli
tehdä saunajuomiaan.... ja missään ei lue selvällä suomenkielellä että mitä mihin millonka ja miks! Savolainen tallukka kun ei kaikkee aina älyä!
Olenkin siis yrittäny poimia tiedot vähän sieltä täältä ja yritin miettiä kultaisen keskitien. Jospa niitä omia tuotoksia pääsee vielä maistelemaan joku kaunis päivä :) :jano:

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » Pe Marras 14, 2014 7:55 am

Oikein paljon onnea ensimmäisen siiderierän valmistamiseen!

Pullotusvaiheessa siiderin makeuttamisen voi tehdä kaiketi helpoiten käymiskelvottomilla makutusaineilla (esim.stevia, hermesetas). Olen pariin otteeseen siideriä makeuttanut hermesetaksella & stevialla. Makeutta siideriin tulee, mutta jollain tapaa se on hyvin ´fun light - pepsi max´-tyylistä makeutta. Ei ole päässyt jatkoon.

Toinen vaihtoehto kotioloissa saada siideriin sekä makeutta ja hiilihappoa on pullottaa siideri kesken käymisen ja sopivan hiilihappomäärän kehityttyä pulloon pastöroida siideripullo kuumassa vesihauteessa. Ei mikään vähätöinen tai riskitön homma, mutta makeuden puolesta lopputulos on allekirjoittaneen mielestä huomattavasti paljon parempi kuin makeutusaineilla. http://www.homebrewtalk.com/f32/easy-st ... cs-193295/

Yksi vaihtoehto on antaa käydä siiderin kuivaksi, pullottaa sellaisenaan (karbonointisokerin kanssa) ja tarjoiluvaiheessa lisätä sokerilientä siideriin makeuden aikaansaamiseksi.

Sulla on käymässä 25l tuota mehua, siitä riittää vaikka kokeilisi noita kaikkia em.keinoja. Ja kannattaa maistella siideriä käymisen aikana, että miltä se missäkin ominaispainossa maistuu. Siitä saa vähän pohjaa sille, jos meinaa tuota pullopastörointia kokeilla.

Lappoamisesta... ei ole tarpeen lapota, voit pitää samassa astiassa koko käymisen ajan.

Pannuhuoneen lämpötilasta... 24c on varmasti riittävän paljon. Matalammassakin lämpötilassa käyminen onnistuisi.

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » La Marras 15, 2014 9:13 am

Mites tuon kuumentamisen kanssa kun se meidän mehu oli pastöroitua? Vaikuttaakos se lopputulokseen, onko kokemuksia?
Eihän tuo vaikeelta vaikuta tuo linkittämäsi ohje, pitänee vissiin lähtee kattilakauppaan ostamaan iso pannu! :D

En aio laittaa joka pullolliseen erikseen sokerilientä, ja fun lightit ja pepsi maxin maut on ......... on mitä on. Se siitä. :P Anoppi on ite kasvattanu tuota steviaa,
joka jostain syystä on hieman erimakuista kuin kaupasta ostettua, niin voihan sitä tosiaan kokeilla pari pullollista. Kun sitä siideriä kuitenkin tulee niin monta litraa.

Mä oon ihan innoissani tästä uudesta projektista! Omenoita tuli siis yhdestä puusta 162 kiloa ja noin nelkyt kiloo jaoin anoppilaan ja äidilleni. Loput on sitte meillä niin sanotusti testauksessa että mimmosia lillinkejä me saadaan tehtyä! :cheers1:

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » La Marras 15, 2014 13:39 pm

jonna.anneli kirjoitti:Mites tuon kuumentamisen kanssa kun se meidän mehu oli pastöroitua? Vaikuttaakos se lopputulokseen, onko kokemuksia?
Eihän tuo vaikeelta vaikuta tuo linkittämäsi ohje, pitänee vissiin lähtee kattilakauppaan ostamaan iso pannu! :D

Tuskin on merkitystä, sinähän vaan pastöroit mehun uudestaan (joka on itseasiassa tässä vaiheessa jo siideriä) ja pyrit tappamaan lisäämäsi hiivan, ihan kuten eka pastörointi tappoi omenan omat hiivat ja muita pöpöjä.

jonna.anneli kirjoitti:En aio laittaa joka pullolliseen erikseen sokerilientä, ja fun lightit ja pepsi maxin maut on ......... on mitä on. Se siitä. :P Anoppi on ite kasvattanu tuota steviaa,
joka jostain syystä on hieman erimakuista kuin kaupasta ostettua, niin voihan sitä tosiaan kokeilla pari pullollista. Kun sitä siideriä kuitenkin tulee niin monta litraa.

Ihan oikeeta steviaa olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla jälkimakeutukseen. Saisiko kasvista keiteltyä jonkinlaisen liemen joka voisi olla helpompi annostella ja mahdollinen kontaminaatioriskikin pienenisi.

jonna.anneli kirjoitti:Mä oon ihan innoissani tästä uudesta projektista! Omenoita tuli siis yhdestä puusta 162 kiloa ja noin nelkyt kiloo jaoin anoppilaan ja äidilleni. Loput on sitte meillä niin sanotusti testauksessa että mimmosia lillinkejä me saadaan tehtyä! :cheers1:

Itsekkin vuosien jälkeen taas innostuin kotipanimomeiningistä ja nyt ensiviikolla pitäisi laittaa siiderit pulloon. Että nyt vähän kokeellisuutta saa niin pieneen satsiin ajattelin toteuttaa jälkikäynnin hunajalla, muihin sokerilla, vaikka liekö lopputuloksella huomattavaa eroa. Pariin pulloon myös ajattelin steviaa (tabletti) kokeilla, loput sitten kuivana. Onnea kokeiluille :cheers1:

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Marras 21, 2014 16:34 pm

Miten pitkän olette kypsyttäneet siideriänne pulloissa? Homebrewtalkista luin, että mitä kuivempi siideri, sen pidempään kypsyttämisen se vaatii. Jotkut ovat kypsyttäneet sekundäärissä n. 3kk käymisen jälkeen, ja sitten pulloissa vielä useamman kuukauden.

Itse pidin primäärissä n. 3 vko, jonka jälkeen pullotin karboinointisokerin kanssa. Maistelin pari pulloa vähän aika sitten ja on edelleen aikaimoisen kirpeä ja kuiva siideri. Onko tosiaan toivoa, että paranee ajan myötä? Jotkut kun sanovat, että eivät lähde edes maistamaan ennen kun on ollut vähintään puoli vuotta pulloissa.

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Su Marras 23, 2014 18:12 pm

Sunnuntaiterkut Savon sydämmestä!

Väliaikatietoja hieman siiderin valmistukseen..... ruplatus loppui viime sunnuntaina ja sen on nyt annettu tasoittua viikon verran. Maisteltiin äsken tuhtiakin tuhdimpaa omppusiideriä. Tuhtia siksi, että omenoiden maku on kyllä aika stydiä kamaa! Fiuh! Ominaispainomittarilla mitattiin alkoholipitoisuus ja sepäs ei ollukkaan yhtä tuhtia ku omenoiden maku! 3,7 saatiin lukemaksi...ei ihan riitä, sais se olla vähän vahvempaa. Siispä tänä iltana luvassa sokerin sulatusta, senkin sulatan osin omenamehuun ja veteen ja meinasin niinkin reippaasti laittaa sokeria kuin kilon verran, että tulis noin 6,5 volttista siideriä kesäjuhliin! :chick: :nauru:

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Marras 23, 2014 21:04 pm

Tervetuloa siiderin maailmaan.

Tuosta sokerista sen verran että omiin kokemuksiin pohjautuen, en kiloa laittaisi. Irse olen kerran laittanut reilummalti niin sain siideriin kiljun makua sen verran että juomati jäi :(
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ke Joulu 03, 2014 15:30 pm

Joo tuota. Kerkesin siis laittaa tuon pyöreen kilon verran sokeria kiljuun. Eiku siis siideriin. ;)
Maku on mielestäni enemmän siiderinmakuinen, tietysti voi johtua siitä että en nuorena ole tuota kuningaskiljua juonut/tehnyt joten en ole pilannut makunystyröitäni ikuisiksi ajoiksi! :D
Yhtä kuivaa se on kuin monen huumori, mutta kyllä se ihan juotavaa on! Ajattelinkin tosiaan kokeilla eri makeutuskeinoja ja osan jätän kokonaan makeuttamatta.
Käyminen tapahtui ilman sen kummempaa ruplatusta, ominaispainomittarilla varmistettiin että käyminen on loppunut. Seuraavana siis vuorossa pullotus, vihdoinkin!

Makeuttamiseen palatakseni viiiieläkin, ootteko miten kokeilleet hunajaa? Ja sitten karbonointisokerin kanssa pulloon? Onko odotettavissa räjähteleviä pulloja vai tuleeko siitä hyvää?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Joulu 03, 2014 15:50 pm

Hunaja toimii kätevästi karbonointiin sokerin korvikkeena, juurikaan makua siitä ei kyllä jää todistamaan hunajasta.

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ma Joulu 15, 2014 17:02 pm

Hihhei!

Huomenna luvassa siiderin pullotus!
Lisäsokerin lisättyäni...... nyt jo tässä parina iltana on tullut stillit siiderit testattua ja vissiin niistä ihan hyvän päänsäryn saa aikaiseksi. :D Aikaistahan se on, mutta ku se on ollu sen verran hyvää että sitä juopi ihan mielellään!

Eli minkäännäköistä kirkastetta en ole laittanut, mielestäni omenoiden vahva maku ja kellertävän oranssi väri käy hyvin yhteen, en halunnut tehdä siideristä kirkasta. Kun ei se kuitenkaan mitään sameaa mössöäkään ole vaan ihan juotavan näköistä! Tästä nyt tietysti voi ihmiset olla montaa mieltä, mutta kauneus on kait katsojan silimissä...
Aion laittaa netistä löytämäni ohjeen mukaan 0,33 pulloon yhden minisokeripalan ja sitten 0,5 pulloon kaksi kipaletta. Makeutusaineista en ole vielä aivan varma, täytynee kattoo ensin mitä paikallisella kyläkaupalla on tarjota.
Vai onko parempia ehdotuksia?

Onkos minkälaisia kokemuksia siiderin maustamisesta? Esim. vaniljalla?

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”