Helppo sidukka - lupaavan makuista pullottaessa

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Hannu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ESPOO
18 tai yli: Olen

Helppo sidukka - lupaavan makuista pullottaessa

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Maalis 25, 2014 15:51 pm

12 litraa Lidin Vitafit omenatäysmehua (lisäaineeton) SG 1040

13.3.2014 KEITTO

- Keitetty mehua tunti kokoon 12 -> 10 l. OG 1054
- Jäähdytetty yön yli.

14.3.2014 KÄYMÄÄN

- Viinimaailmasta ostettu siiderihiiva herätelty 30 min 28 asteiseen keitettyyn veteen.
- Lisätty hiivaravinne & hiiva.
- Voimakas astian ravistelu ja laitettu käymään +18 lämpötilaan.

25.3.2014 PULLOTUS

FG 1002 (eli lopulliset prosentit nousevat pullokäymisen jälkeen 6,5-7% tuntumaan)

- Makeutus: Lisätty 6g/litra Stevia -jauhetta (lopullinen neste vastaa makeudeltaan Happy Joe Cloudy -siiderin makeutta jossa on 55g sokeria/litra)
- Pullokäymistä varten lisätty dekstroosia 7g/litra

Makeutuksen jälkeen maku oli kuin puolikuivassa kevyessä omenaviinissä. Omenakin maistui :) Hapot vielä tohon ja 2-3 kuukautta pullokypsytystä. Eiköhön sitten ole kesäjuoma kohdillaan!

Kotipanimo1
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Rovaniemi

Re: Helppo sidukka - lupaavan makuista pullottaessa

ViestiKirjoittaja Kotipanimo1 » La Touko 31, 2014 9:04 am

Miten on tämä Hannulla maistunut? Ohje näyttää kiinnostavalta, ajattelin itse kokeilla myös samalla kaavalla. Kyseessä taitaa olla se Lidlin 1,5L fitavit purnukka, en sattunut löytämään litran purkkeja.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » La Kesä 14, 2014 14:47 pm

Ihan ok, mutta Stevian kanssa täytyy olla tarkkaana. Tulee herkästi liian makeaa. Toisaalta itseäni myös hieman häiritsee Stevian "lakritsamainen" makuvivahde. Toimii se kuitenkin paremmin kuin Erytritoli joka antaa xylitolipurkkamaisen raikkauden. Purkki on juu se 1,5 litraa.

Raine
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Raine » Pe Elo 29, 2014 14:16 pm

Olisi kiva kuulla, miltä on maistunut kypsyttelyn jälkeen.

Teen myös melko samalla reseptillä, hiivana tosin Mangrove Jack M02 siiderihiiva.
OG oli 1.057. Käymislämpötila 18-20 astetta. Siideri tuntuu käyvän ja käyvän, tänään käynyt jo 14 vuorokautta. 11 vuorokauden kohdalla OG oli 1.010, joten tuo yllä mainittu 1.002 pitäisi kohta olla käsillä.

Seuraillaan tilannetta.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Elo 04, 2015 18:59 pm

Raine kirjoitti:Olisi kiva kuulla, miltä on maistunut kypsyttelyn jälkeen.

Teen myös melko samalla reseptillä, hiivana tosin Mangrove Jack M02 siiderihiiva.
OG oli 1.057. Käymislämpötila 18-20 astetta. Siideri tuntuu käyvän ja käyvän, tänään käynyt jo 14 vuorokautta. 11 vuorokauden kohdalla OG oli 1.010, joten tuo yllä mainittu 1.002 pitäisi kohta olla käsillä.

Seuraillaan tilannetta.

Heippa!Mites onnistu.Olis kanssa siiderihiivaa tuossa ja aattelin laittaa lidlin mehun pöhisee. :jee:

Edit ja mites tuo kokoon keittäminen vaikuttaa lopputulokseen/käymiseen.Voiko vain laittaa mehut pönttöön ja hiivat perään?
RDWHAHB

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » Ma Huhti 18, 2016 21:34 pm

Hannu kirjoitti:12 litraa Lidin Vitafit omenatäysmehua (lisäaineeton) SG 1040

13.3.2014 KEITTO

- Keitetty mehua tunti kokoon 12 -> 10 l. OG 1054
- Jäähdytetty yön yli.

14.3.2014 KÄYMÄÄN

- Viinimaailmasta ostettu siiderihiiva herätelty 30 min 28 asteiseen keitettyyn veteen.
- Lisätty hiivaravinne & hiiva.
- Voimakas astian ravistelu ja laitettu käymään +18 lämpötilaan.

25.3.2014 PULLOTUS

FG 1002 (eli lopulliset prosentit nousevat pullokäymisen jälkeen 6,5-7% tuntumaan)

- Makeutus: Lisätty 6g/litra Stevia -jauhetta (lopullinen neste vastaa makeudeltaan Happy Joe Cloudy -siiderin makeutta jossa on 55g sokeria/litra)
- Pullokäymistä varten lisätty dekstroosia 7g/litra

Makeutuksen jälkeen maku oli kuin puolikuivassa kevyessä omenaviinissä. Omenakin maistui :) Hapot vielä tohon ja 2-3 kuukautta pullokypsytystä. Eiköhön sitten ole kesäjuoma kohdillaan!

Onkos Hannulla tullu laitettua siideriä enemmänkin näiden kirjotusten jälkeen? Ajattelin laittaa vaimolle kesäksi täymehusta satsin porisemaan. Toimiiko tuo Vitalift? Ei ainakaan olisi pahan hintainen.

Onko tolla keittämisellä muuta funktiota kuin saada korkeampi OG? Itse en ole Stevian ystävä, mutta paljonkohan sokeria tulisi lisätä pullokäymistä varten, arvioita? Tuo dekstroosi ei varmaan ole välttämätön?

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Huhti 18, 2016 22:17 pm

Itse juurin kegitin Prisman Rynkeby Cloudy Omenamehusta tehdyn siiderin, johon olisin lisännyt hieman sokeria ennen käyttämistä. OG 1.060 -> 1.001. ABV 7,7% Maistuu kyllä pirun viinaiselta. :) Käytin viinihiivalla. Jossain vaiheessa varmana kokeilen siiderihiivaa, jos jättäisi vähän makeammaksi. Tuo Lidlin mehusta tehty sokeroimaton versio oli kyllä ihan maukas (mutta rutikuiva) kokeilu, joka onnistui viinihiivalla. Stevialla tai aspartaamilla makeuttaminen tuntuu vähän reinheitsgebotin vastaiselta, niin ajattelin, että juotan tämän sille, kelle maistuu.

EDIT: Sanoisin, että tässä Rynkebyn, osin omneasosetta sisältävässä mehussa on kuitenkin enemmän omenanmakua jäljellä käyttämisen jälkeen kuin Lidlin omenatäysmehussa.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 19, 2016 7:51 am

Meni siiderikokeilut siltä osin pieleen, että Steviaa tuli laitettua ihan liikaa. Siiderin valmistuksessa on perusongelmana sokerien käyminen loppuun jolloin siitä tulee rutikuivaa. Rutikuiva juoma vaatisi rinnalleen jonkinasteista hedelmäisyyttä ja sitähän ei tuollaisella purkkimehulla saada aikaan. Noita on joitain pulloja yhä komerossa, mutta eipä ne maistu.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Ti Huhti 19, 2016 13:11 pm

Ilmeisesti jollain se tulisi sitten makeuttaa.. Mitäs jos kokeilisi puolella sun määrällä 3g/l? :P

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 19, 2016 14:47 pm

Itse tykkään aika kuivasta. Puolet tai 1/3 voisi toimia. Ongelma on Stevian lähteessä. Käytin iherb.com tilattua tuotetta jota on nykyään laimennettu. En osaa muutenkaan suhteuttaa tuotetta niihin maltodekstriinillä jatkettuihin jauheisiin ja tabletteihin joita Suomesta saa.

Esko
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Esko » To Huhti 21, 2016 8:58 am

Itsekin olen löytänyt helpon kaupan mehusta tehdyn siiderin ilot, joten ajattelin jakaa kokemuksiani. Siiderit menee lähinnä sivuharrastuksena oluenteon ohessa, joten parin ekan satsin jälkeen en edes OG:ta ole jaksanut mitata.

Omien testieni perusteella Humaliston mainitsema Rynkeby Cloudy on hinta-laatusuhteeltaan paras tuoremehu. Siinä ei ole mitään käymistä haittaavia lisäaineita, eikä utuisuus haittaa, koska kirkasteita en muutenkaan käytä. Pistän alle lyhyesti mielipiteet käyttämistäni hiivoista ja kypsytyksestä.

Melkon viinihiiva Prismasta - Tästä se alkoi. Huonoin maku, kenties Humalisto käytti samaa omassa erässään? Ei tullut käytettyä uudestaan, aika viinimäinen, hieman kiljumainen maku.
Mangrove Jack's M02 - Viinimäinen, kuiva ja edellistä parempi. Omenan maku hieman hukkuu, enkä kokeile uudestaan. Oluenteossa en ole yhtään hyvää hiivaa Mangrove Jackilta löytänyt, enkä enää kokeile uusia.
Bioferm Champ shampanjahiiva - Ehdoton kestosuosikki, halpa ja helposti saatavilla. Käy erittäin kuivaksi, maku on hapokas, omenainen ja hienostuneen viinimäinen. Tätä tulee käytettyä suurin osa ajasta.
Lalvin EC-1118 shampanjahiiva - Tämän nimeen monet vannovat siiderinteossa, Biofermin shampanjahiivan ohella suosikkejani, mutta vähän huonompi saatavuus ja korkeampi hinta. Käy erittäin kuivaksi, about missä tahansa lämpötilassa.
Bioferm Malic - Uusin kokeilu, erittäin hämmentävä tulos. Oikeastaan harmittaa kun ei mitannut OG:ta ja FG:tä, ei mitään hajua mihin asti tämä kävi. Toisin kuin muut kokeilemani hiivat, tämä käyttää ravinnokseen myös omenahappoa, jolloin lopputulos on vähemmän hapokas. Lopputulos on aika omenamehumainen, eriskummainen. Pidän enemmän kuivista siidereistä, mutta tämä saattaisi maistua makeammasta pitäville. Tästä tulee kuitenkin niin erikoisen makuista, että vain kokeilemalla selviää, pitääkö tästä. Käy aika voimakkaasti, piti laittaa ensimmäistä kertaa blow off -tube.

Lyhyesti vielä prosessista:
1. Rynkebyn korkki auki, sisukset ja hydraloitu hiiva käymisastiaan.
2. 2 vko käymisen jälkeen secondaryyn.
3. Tästä kuukauden päästä (eli yhteensä 6vko aloituksesta) pullotus, jälkikäymissokeria 6g/L. (Makeutus tässä kohtaa, jos on tapana)
4. Valmista juotavaksi n. 1kk päästä pullotuksesta, paranee kypsytellessä.

Jos kaapin pohjalla lojuu satsi, joka ei maistu, suosittelen käyttämään siideriä ruuanlaittoon. Saa erinomaisen kastikkeen mm. possupihveihin, pulled pork maistuu hyvältä kun kasslerin heittää pataan siiderin ja mausteiden kanssa 6h ajaksi. Sopii marinointiin ja kaikkeen ruuanlaittoon, jossa tarvitaan hapokkuutta (paitsi Malic-hiivalla tuotettu siideri).

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » To Huhti 21, 2016 9:19 am

Onko kellään kokemuksia Ciderini Dry- tai Gozdawa FCG1 -siiderihiivoista? Tai Gozdawan siideriuutekitistä?

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » To Huhti 21, 2016 20:54 pm

Just avasin kaksi vuotta pullossa kypsyneen Stevialla maustetun Lidl Vitafit -siiderin. Voltteja on 7%. Kamalan makeaa johtuen Stevian virheellisestä annostelusta. Muutenhan tää menisi ihan hienosti alas.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » To Huhti 21, 2016 23:09 pm

Tein tuossa juuri Lidlin omenamehusta siideriä. Aikaisemmin tuli tehtyä viinihiivalla, jolloin maku oli aika hapokas ja valkoviinimäinen. Nyt käytin Gozdawan US West Coast -alehivaa (varmaan samaa kamaa kuin US-05) ja lopputuloksena erittäin maukas kuiva omenasiideri. Tyttöystävän makuun ei mitään makeutusaineita siideriin tarvi lisätä, niin tuolla hiivalla saa vaivatta hyvää tavara. Suosittelen jos kuiva siideri maistuu!

sahtiukko
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja sahtiukko » La Kesä 18, 2016 12:26 pm

Turbohiivalla ei kannata käyttää siideriä tai muutakaan viiniä, olutta tms. Mausta tulee järkyttävän kuiva. Turbohiiva sopii paremmin pontikan tekoon.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Kesä 20, 2016 13:36 pm

Tänään meni tynnyriin Minimanin Rinkeby Cloudy -omenamehun (1,79€ / l, auts) ja Safale S-05 -hiivan rakkaudesta syntynyt siideri. Tarkoitus olisi, että juhannuksena saisi tarjoilla ja vähän myöhään heräsin tätä valmistamaan. Laitoin keskiviikkona 15.6. sammioon koko 12l mehua, 20g heräteltyä hiivaa (koko paketti) ja puolet bacchus ravinnepaketista (sotkin tämän hiivan joukkoon, vaikka olisi varmaan ollut fiksumpi liuottaa erilliseen nesteeseen). Mehu kävi loppuun parissa päivässä. Muovinen ominaispainomittari näytti negatiivisia lukemia (FG ~0.998). Primaussokerit kegiin (kuumaan veteen liuotettua panimosokeria 25g / 5l) ja perjantaina korkataan.

Näin suoraan sammiosta maisteltuna erittäin miellyttävä ja puhdas maku. Aivan eri meininki kuin viinihiivalla tehdessä. Maku ei ole lainkaan niin kuiva, vaikka ominaispainomittarin mukaan kävikin aivan katkeraan loppuun saakka. Vähän tuo Rinkebyn litrahinta vain arvelluttaa verrattuna euron halvempaan Lidlin mehuun. Täytynee kokeilla seuraavalla kerralla safalea ja sitä - viinihiiva + lidlin halvin mehu ei ollut niin miellyttävä kokemus.

Mutta sitten tuosta S-05:sta. Mieletön flokkulaatio! 12l vierteestä sain varmaan 11,5l juotavaa tavaraa. Oli aika mukava yllätys, kun olin sammiota jo kallistellut, täyttänyt kegit ja huomasin, että täältähän irtoaisi vielä vähän pullotettavaa ja sitten vielä puolitoista tuopillista siiderimestarin maistelua, eikä yhtään tarvinnut irvistellä hiivoille. Taitaa jatkossa oluetkin käydä yksinomaan tällä hiivalla. Saa nähdä mitä seuraava olutsatsi sanoo, kun käytän tätä samaa hiivaa, joka on ollut siiderisammion pohjalla.

Mutta lyhyesti: suosittelen! Ja uskon, että lyhyemmälläkin kypsyttelyllä tulee aivan mainiota juotavaa.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”