Siideeri hiiva makuinen?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Jokkeri
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hattula
18 tai yli: Olen

Siideeri hiiva makuinen?

ViestiKirjoittaja Jokkeri » To Helmi 13, 2014 21:15 pm

Ensimmäistä kertaa lähtenyt tälle alkoholin valmistus kokeiluun ja Finlandian paketista siideriä tuli tehtyä.

Siideri maistuu tällä hetkellä hieman hiivaiselta ja ehkä jollain asteella simalta myös hieman. Hieman halusin neuvoa onko mitään tehtävissä nyt ja vinkkejä miten tehdä tulevaisuudessa paremmin.

Tein täysin ohjeiden mukaan ja siideri alkoi käydä hyvin ja vesilukossa kupli hyvää vauhtia. Avasin tynnyrin 7 päivän käymisen jälkeen, koska vesilukko lakkasi kuplimasta aika nopeasti ja ominaispaino oli jo silloin pudonnut alun 1.039 tuloksesta suoraan 1.000. Annoin siis olla yhden päivän vielä ja kahdeksantena päivävä pullotin siiderin sokerin kanssa.

Tämän jälkeen oli 8 päivää pulloissa huoneen lämmössä jälkikäymässä ja siideri kirkastui kohtalaisen hyvin. Nyt on ollut 3-4 päivää jääkaapissa ja maistelin hieman ja maku on jotenkin hiivaisen tuntuinen. Panimosokeri oli myös kaupasta loppu ja tuli tehtyä normaalilla kidesokerilla tämä erä.

Tässä vaiheessa hiivan jämät eli sakka ovat vielä pullojen pohjalla jääkaapissa. Lähinnä vinkkejä haluan miten tehdä tulevaisuudessa paremmin ja onko mahdollista saada hiivan makua nyt vielä pois.

Olisiko kannattanut antaa käydä pitempään vaikka ominaispaino olikin jo 1.000?
Kannattaako sakka poistaa jälkikäymisen jälkeen ennenkuin pistää pullot jääkaappiin?
Onko tässä vaiheessa keinoa miten tuota hiivan makua saisi pois vai auttaako aika siihen jos säilyttää noita jääkaapissa muutaman viikon ennenkuin maistaa seuraavan kerran?

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Siideeri hiiva makuinen?

ViestiKirjoittaja Sunkka » Pe Helmi 14, 2014 8:25 am

En ole koskaan siideriä uutteista tehnyt. Aika varmasti parantaa makua. Anna olla vaikka kuukausikin kypsymässä. Hiivan makukin varmasti vähenee, kun siideri selkiytyy kunnolla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Helmi 14, 2014 18:46 pm

Ensimmäinen käyminen käymisastiassa saa kestää vaikka kuukauden. Suuri hiivakakku käymisastiassa kypsyttää siideriä pikavauhtia verrattuna pullon sisältämään hiivamäärään. Kuukauden primäärin jälkeen siideri kannattaa lapota toiseen astiaan jonka laitat viileään, esim jääkaappilämpötilaan ja annat olla pari päivää jonka jälkeen pullotus kun hiiva on mennyt lopullisesti horrokseen viileän lämpötilan ansiosta. Pullokypsymistäkin voi harrastaa 1kk-6kk riippuen vaatimustasosta. Pullokypsymisen voi hoitaa joko huoneenlämmössä tai kellarilämpötiloissa.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Huhti 28, 2014 7:57 am

Simamaisuutta tulee kun käyttää normaalia kidesokeria. Pienet määrät eivät niin vaikuta, mutta jos toden teolla koittaa vaikuttaa ominaispainoon, niin sokeriruoko-sokeri tekee juomasta simamaista. Itse käytän aina mieluummin spray maltaita/panimosokeria/hunajaa, riippuen juomasta jota valmistan. Suosittelen että ei kannata tehdä pikaohjeiden avulla mitä purkeissa on ellei tiedä mikä vaikuttaa mihin. Muuten ei kunnolla pysty itse harkitsemaan mitä lopputuloksen kannalta on parasta kulloinkin tehdä. Esimerkiksi täällä foorumeilla kannattaa kysellä, voi vaikka kirjoittaa reseptin tänne ja kysellä siihen neuvoa tai vinkkejä.

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » Ke Huhti 30, 2014 14:44 pm

Itselläni ei ole myöskään uutteista kokemusta, mutta tuo simaisuus voisi olla käyttämäsi uutteen "ominaisuus". Hiivaisuuteen auttaa yleensä aina kärsivällisyys:) Anna siiderin kypsyä rauhassa pulloissa viileässä. Mä olen nelisen vuotta tehnyt siideriä omista omenoista ja olen aina vähintään pari kuukautta pitänyt pulloja kellarissa jälkikäymisen jälkeen. Tuossa ajassa pitäisi normaalisti kaiken hiivan tippua pohjalle ja siiderin olla täysin kirkasta. Tosin viime syksyn eristä yhden kirkastuminen kesti pitkälle tämän vuoden maaliskuulle, mutta hyvää tuli kun jaksoi odottaa. Odottamiseen tosin auttoi, kun oli kolme muuta siiderierää plus olut-satsit nautittavana...

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”