Kaupan mehut

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Kaupan mehut

ViestiKirjoittaja riha » To Heinä 30, 2015 21:24 pm

Lisätystä C-vitamiinista ei ole haittaa. Itse tosin en suosittele käyttämään parempaa mehua, sillä omien havaintojen mukaan sillä ei ole mitään merkitystä sidukan makuun. Kuten tuossa ylempänä totesin, olen kokeillut halpismerkkien lisäksi Grannas Appel -tuorepuristemehua (graffina ja siiderinä) mutta en kyllä voi sanoa huomaavani lopputuotteessa eroa.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Heinä 31, 2015 12:01 pm

Mitkä kaupat myy tuota Grännas appelia?
RDWHAHB

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja riha » Pe Heinä 31, 2015 12:38 pm

Mä ostin omani Arabian K-marketista. On näkyny myös muissa K-marketeissa ja Stokkalla.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 05, 2015 9:20 am

Saisko hiilihappoa pulloon sillai että.Tietyssä ominaispainossa pullottaisi? Esim.jos lidlin mehusta tekee.Ominaispaino on n.1.053-4.Mittasin mehun.Hiivana mulla on magrove jack siideri hiiva.Ja kuinka ales tuo mehu käy? Jälkimakeuttaa ilmeisesti ei voi sokerilla jos haluu hiilihappoo pulloon? Mut jos olisi joku arvo oplle et kun pullottaa niin tulee tarvittava hapotus? Kuivaa taitaa tulla joka tapauksessa
RDWHAHB

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja riha » Ke Elo 05, 2015 10:24 am

Kyllä tällä tavalla hapot saa pulloon. Vaatii tosin, että tiedät melko tarkasti, mikä lopullinen ominaispaino tulee olemaan. Mutta pullotussokerointi on melko helppo ja luotettava tapa saada siihen pulloon sen verran hiilareita kuin halutaan, joten kysymys on, mitä tällä saavutetaan? Kuten totesit, jälkimakeutus käymiskelpoisella sokerilla ei onnistu. Jos haluaa jälkimakeuttaa, pitää käyttää jotain joka ei käy pois (splenda etc.).

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » To Elo 27, 2015 14:08 pm

Mikäs merkitys hiivaravinteella olis siiderissä?

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Elo 27, 2015 16:11 pm

Mikäs merkitys hiivaravinteella olis siiderissä?

Mehussa ei ole tarvittavaa määrää hiivan tarvitsemia ravinteita, jotta saataisiin optimaalinen käyminen.
Eli sillä halutaan kompensoida tätä epä tasa-arvoa ja mehun itse arvon tunnetta olut vierteeseen nähden :wink:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Elo 30, 2015 11:27 am

Mulla on nyt testauksessa mehutiivisteestä päärynäsiideri, 2 törppöä Marlin tavallista päärynämehutiivistettä ja yksi pöntöllinen light versiota ja jokunen litra vettä sen verran että kokonaismääräksi tuli noin 8 litraa. Hiivaksi Finlandian olutuutteen mukana tullu hiiva jolla ei meinannut lähteä käymään (liekkö mennyt vanhaksi kun oli kuukausitolkulla kaapissa) joten laitoin sekaan kuivahiivaa pussillisen.

Samppu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Samppu » La Marras 28, 2015 14:32 pm

Valkoinen iskemätön ämpäri löytyi kaapin perältä, iskin kanteen reiän ja vesilukon siihen, kannen kehälle uraan tiivistenauha ja kelmua rullattuna koko matkalle. Sitten ämpärin ja kannen pesu/desinfiointi. Emännälle soitto töihin että lähtiessään ottaa matkaan muutaman törpön omenamehua. Matkassa tulikin pari 1,5l purkkia VitaFit Apple juicea ja yksi 1,5l SoleVita Apple Nectaria, nämä kattilaan kiehumaan, yhdestä vaniljatangosta sisukset sekaan sekä teelusikan kärjellinen kanelia sekaan. 30min keitto ja jäähdytys pihalla. Ominaispaino 27asteisesta vierteestä 1050. Lisätty sekaan n. 0,75l vettä ja 8g sitruunahappoa. Hiivapussi sekaan joka tullut joskus jonkun Finlandiapöntön mukana. Kansi ämpäriin ja muutamalla jesarin pätkällä kansi piukkaan kiinni. Vesilukkoon sopivasti vettä ja nukkumaan. Aamulla pojan kanssa aamupalaa syödessä sitten ihmeteltiin pulputtavaa vesilukkoa tähän poika totesikin "äiti vissyä" ja osoitteli ämpäriä. Ämpäri työhuoneeseen käymään jossa hieman viileämpi, noin 17-18astetta, saapi olla rauhassa siellä.

Lopputuotetta ootellessa, tuoksut ja maku oli ainakin mitä mainioin ennen hiivaausta, emäntä oli sen valmis jo kiskaisemaan niineen :D

Pulloihin sokerin kera kun käyminen on kunnolla loppunut, tämä on kuitenkin suuntaa antava testi näissä "helpoissa" hieman oikaistuissa siiderihommissa. Jos onnistuu jokin juomakelpoinen janojuoma tästä tulemaan niin sitten isommassa mittakaavassa ja kunnon kypsytyksellä :)
Kun sitä on liikaa, tietää mikä oli tarpeeksi...

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » La Tammi 02, 2016 22:15 pm

Mites kävi?
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Tammi 03, 2016 13:50 pm

Yks hyvä ja halpa on lidlin omenamehu. Siihen viinihiiva ja ravinneseos niin hyvää tulee. Suht neutraali sidukka joka käy ihan kuivaksi. 5volssia noinja juodessa tilkka käymätöntä mehua josta saa vähän makeutta ;)

Tepitin
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tepitin » Ma Tammi 04, 2016 17:21 pm

Mitäs foorumilaiset sanovat Valion päärynätäysmehun soveltuvuudesta? http://www.valio.fi/tuotteet/mehut-ja-m ... arynamehu/
Sisältö: Päärynätäysmehu (100 %, tiivisteestä), luontainen päärynäaromi, C- ja D-vitamiini, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), Lactobacillus rhamnosus GG.
Eniten mietityttää tuo Lactobacillus rhamnosus, sitruunahappohan on vaan hyväksi kun ajattelin tehdä tuollaisen päärynä-omenaviinin.
Aikaisemmin on tullut väkerreltyä omenoista viiniä, mutta ajattelin omia vaivoja säästääkseni josko noista kaupan valmismehuista tulisi kohtalaista viiniä pienemmällä vaivalla. Melkon viinikäymispakkauksen kyljessä oli päärynä-omenaviiniohje hedelmistä, tästä on helppo sitten suhteuttaa sokerimäärät täysmehuviiniin.
En ainakaan nopealla googlettelulla löytänyt täysmehupäärynäjuomaa jossa ei olisi muuta kuin päärynää, omenamehuissa näitä taas löytyykin jo (korkeintaan vitamiineja lisätty).

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 08, 2016 18:38 pm

Jaakko kirjoitti:Yks hyvä ja halpa on lidlin omenamehu. Siihen viinihiiva ja ravinneseos niin hyvää tulee. Suht neutraali sidukka joka käy ihan kuivaksi. 5volssia noinja juodessa tilkka käymätöntä mehua josta saa vähän makeutta ;)

Tämä onnistui yli odotusten. Pullotin (kegitin) 11. päivä, FG näytti nollaa. Teen kyllä uudestaan (saa nähdä teenkö enää olutta, kun tämä on niin vaivatonta :) )

Seuraavalla kerralla kokeilen ehkä laittaa jotain tuorepuristettua omenamehua tuonne joukkoon, jos saisi vähän sävyä. Ihmettelen sitä, miten nuo ravintoloiden scrumpyt jäävät paljon makeammiksi, katkaistaanko käyminen jotenkin? Tuntuu, jos vierteen sakeutta lisäisi kovasti, niin saataisiin vain enemmän alkoholia, mutta makeus jäisi vähäisiksi. Joskus olen jonkun kaveri ~14 volttista omenaviiniä maistellut ja siinä ei ollut kyllä enää mitään siiderimäistä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Maalis 08, 2016 19:53 pm

Humalisto kirjoitti:
Jaakko kirjoitti:Yks hyvä ja halpa on lidlin omenamehu. Siihen viinihiiva ja ravinneseos niin hyvää tulee. Suht neutraali sidukka joka käy ihan kuivaksi. 5volssia noinja juodessa tilkka käymätöntä mehua josta saa vähän makeutta ;)

Tämä onnistui yli odotusten. Pullotin (kegitin) 11. päivä, FG näytti nollaa. Teen kyllä uudestaan (saa nähdä teenkö enää olutta, kun tämä on niin vaivatonta :) )

Seuraavalla kerralla kokeilen ehkä laittaa jotain tuorepuristettua omenamehua tuonne joukkoon, jos saisi vähän sävyä. Ihmettelen sitä, miten nuo ravintoloiden scrumpyt jäävät paljon makeammiksi, katkaistaanko käyminen jotenkin? Tuntuu, jos vierteen sakeutta lisäisi kovasti, niin saataisiin vain enemmän alkoholia, mutta makeus jäisi vähäisiksi. Joskus olen jonkun kaveri ~14 volttista omenaviiniä maistellut ja siinä ei ollut kyllä enää mitään siiderimäistä.

Hienoa :love:
Kyllä nuo panimoiden sidukat pysäytetään tai makeutetaan koska nämä mehu pohjaiset ainakin käy ihan kuivaksi ellei jotain tee...

Itsellä tulossa:
15l omenamehua
5l 300% omenamehua (prismasta)
2kg viinimarjaa
2kg hunajaa
1sitruuna

11vol :D ja hiilihapotus kegissä menossa
Maistiaiset otettu

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 08, 2016 20:05 pm

Mitenhän noi prisman kotiviiniosaston "käymisen pysäyttäjät" toimii? En oo löytänyt yhtään puhetta tällä palstalla. Periaatteessa voisi käyttää olueenkin, vaikka on vähän epäautenttista.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Maalis 08, 2016 20:20 pm

Edit: ei mitään...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Maalis 09, 2016 7:05 am

Humalisto kirjoitti:Mitenhän noi prisman kotiviiniosaston "käymisen pysäyttäjät" toimii? En oo löytänyt yhtään puhetta tällä palstalla. Periaatteessa voisi käyttää olueenkin, vaikka on vähän epäautenttista.

Käsittääkseni niillä tapetaan hiiva, jolloin käyminen pysähtyy. Ainakin viinin kanssa toiminut, olen jälkimakeuttanut sokerilla, eikä ole hapottunut. Siidereihin ja oluisiin toiminee varmaan samalla tavalla. Vaatii tietysti force karbonoinnin, kun hiiva ei enää toimi.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Maalis 09, 2016 9:48 am

Siiderissä ei itseäni haittaa ollenkaan hapottomuus. Pitääpä jatkaa reseptin kehittelyä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Maalis 09, 2016 12:37 pm

Toisaalta ainakin teoriassa noihin kait jotain makeutta saisi jäämään jos jonkum matalamman attentuaation hiivan valitsisi. Siiderihiivoista tosin tiedän tasan yhden sellaisen missä pitäisi olla attentuaatio matala, muut vetävät hyvin kuivaksi. Miksei oluthiivallakin voisi kokeilla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Maalis 09, 2016 13:32 pm

Naali kirjoitti:Toisaalta ainakin teoriassa noihin kait jotain makeutta saisi jäämään jos jonkum matalamman attentuaation hiivan valitsisi. Siiderihiivoista tosin tiedän tasan yhden sellaisen missä pitäisi olla attentuaatio matala, muut vetävät hyvin kuivaksi. Miksei oluthiivallakin voisi kokeilla.

Osaisitko heittää hatusta jonkun oluthiivan, jonka kokeilussa voisi olla ideaa?

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”