Kaupan mehut

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: turku
18 tai yli: Olen

Kaupan mehut

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Joulu 12, 2013 23:01 pm

Eli onko kellään kokemusta mitkä kaupan omenamehut toimivat siiderin valmistuksessa?
Olen lukenut paljon mitä aineita niissä ei saa olla, mutta kaipaisin hieman tarkempia käytännön kokemuksia mikä toimii jne..

Kiitos etukäteen. :jee:

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kaupan mehut

ViestiKirjoittaja riha » Pe Joulu 13, 2013 1:01 am

Olen tehnyt siideriä (tai verrattavaa) tähän mennessä Rainbowsta, Valion omenamehusta ja Grannas Appel -tuorepuristemehusta. Viimeisimmästä löytyy reportaasia blogistani http://valuraudalla.blogspot.fi/2013/11/graff.html Omasta mielestäni jokaisesta on tullut melko mautonta tavaraa. Funtsailen tässä että josko laittais seuraavaan satsiin tanniinia purkista tai virittäis niitä jollain muulla tavalla. Kaikki on kuitenkin käyneet ihan samalla tavalla ja ongelmitta.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Pe Joulu 13, 2013 13:38 pm

Itse en ole tehnyt, mutta tiedän Lidlin omppumehusta tehdyn. Jujuna kai on vaan se, että mehussa ei saa olla säilöntäaineita, koska nehän hyökkäävät heti pahat mielessä hiivan kimppuun.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ke Tammi 08, 2014 22:28 pm

Itse en ole tehnyt, mutta tiedän Lidlin omppumehusta tehdyn. Jujuna kai on vaan se, että mehussa ei saa olla säilöntäaineita, koska nehän hyökkäävät heti pahat mielessä hiivan kimppuun.

Jep tuttua infoa, oma viritelmäni / koe erä oli muistaakseni rainbow mehusta ja kuten Riha varmisti se on toimiva.
Tämän tiedon perusteella aloin taas lukea siideri ohjeita uusiksi, tarkistaa mikä meni koe erässä pieleen ja häpekseni joudun myöntämään että olisi pitänyt lukea asiasta enemmän ennen kuin heitän erän viemäriin :oops:
Eli kun avasin käymis astian nenään pamahti rikin / mädän kananmunan tuoksu :arrow: useiden lähteiden mukaan tämä on normaalia siiderillä ja katoaa ajan kanssa..

oppia kantapään kautta.

Kiitos molemmille

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 11, 2014 9:45 am

Tein joskus nuorena miehenalkuna "viiniä" mehukatti-mehusta ja siitäkin tuli ihan hyvää. Nyt vain jälkikäteen mietittynä ihmettelen sitä että miksi se ylipäätänsä kävi koska näkyy olevan ainakin Natriumbentsoaattia ja kaliumsorbaattia säilöntäaineina ja molemmista selvisi googlettamalla että tappaa useimmat hiivat. Olisiko sitten joskus aiemmin olleet säilöntäaineettomia nuo mehut tai jotain. Muistelisin että olisin laittanut 4 purkkia mehukatti-ttivistettä, sokeria, vettä, käymisainepakkauksen tökötit ja jälkimakeutukseen taas purkillinen mehukattia. Silloiselta kurssikaverilta tuon ohjeen sain. Nykyään kun on saatavilla säilöntäaineettomiakin mehutiivisteitä niin niillä saisi varmaan tehtyä ties mitä vailla käymishuolia.

Itse olen miettinyt jos näistä kokeilisi vääntää jotain, lähinnä ehkä tuosta omena-päärynä tiivisteestä siiderin kaltaista juomaa...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 11, 2014 10:45 am

Mehukatin resepti on varmasti muuttunut ajan myötä. Ja veikkaanpa, että ei säilöntäaineita ole niin paljoa, että tappaisivat reilut hiivamäärät, etenkään laimennettuna, varmaan mehukatti käy edelleen, jos hiivaa lisää.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 11, 2014 12:44 pm

Mahtaisiko oluthiivaa normaali annos riittää? Mietin jos testaisi piruuttaan tehdä mietoa päärynäjuomaa, laittaisi vaikka 2 pönttöä mehukattia, vettä 10 litran kokonaismäärään asti ja Finlandia-uutteen mukana tulevan hiivan...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Marras 11, 2014 12:50 pm

Kiljuahan se taitaa olla, mutta värikästä.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Marras 11, 2014 13:15 pm

Pääasiahan kotitekoisessa juomassa on se että se on hyvää, sanoo sitä sitten kiljuksi, simaksi, viiniksi, siideriksi tai olueksi :) erot itse tuotteissa on melko pienet, kaikissa on kumminkin aika samantyylinen valmistusmenetelmä...

Tuo päärynämehukatin väri on kyllä hieno, lopputuoteen kun saisi vielä sameaksi, nam...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Marras 11, 2014 14:00 pm

Sitä lähinnä, että onko laillista. Se on sitten taas ihan eri asia että välittääkö moisesta.

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » Su Marras 16, 2014 9:06 am

Eikös se ole niin, että kunhan juoma on käyttämällä tehty, niin sitä saa kotona valmistaa. Valmistusaineisiin ei laki puutu.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Marras 16, 2014 9:52 am

JussiW kirjoitti:Eikös se ole niin, että kunhan juoma on käyttämällä tehty, niin sitä saa kotona valmistaa. Valmistusaineisiin ei laki puutu.

Puuttuu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941344#L2
Tuolta pykälä 5, valmistus. On määritelty sallitut raaka-aineet.

JussiW
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Länsi-Uusimaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja JussiW » Su Marras 16, 2014 15:39 pm

Hah, kiitti. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää =) Mulla herää kysymys Graffin (olut/siiderihybridin) tekemisestä, mutta täytyy tehdä siitä oma threadi aikanaan.

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Sjoki

ViestiKirjoittaja peräedellä » Ma Joulu 22, 2014 9:13 am

Moro onko kukaan tehnyt näistä 300%-500% täysmehutiivisteistä siideriä pisti silmään tukun listoissa. Esim. Bonne vai mitä mehua noi siideri-firmat käyttää noissa sidukoissaan kun aina lukee täysmehutiiviste tms.

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Su Joulu 28, 2014 11:26 am

Tropical omenamehu käy hyvin. Ei lisäaineita.
Kerran tehtiin ja hyvin kävi kotihipoissa tytöille kaupaksi.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Su Joulu 28, 2014 21:08 pm

oldstuubanders kirjoitti:Tropical omenamehu käy hyvin. Ei lisäaineita.
Kerran tehtiin ja hyvin kävi kotihipoissa tytöille kaupaksi.

Mitäs hiivaa käytitte?

oldstuubanders
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja oldstuubanders » Ti Joulu 30, 2014 21:09 pm

Safale S-04, samppanjahiiva ja Nottingham ovat kaikki hyviä siideriin. Kyseiseen tropic settiin laitettiin wlp775 siiderihiiva joka toimi varsin mukavasti.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Pe Tammi 16, 2015 6:55 am

Viskasin eilen ämpäriin mukillisen vajaan 6 litraa Riitan Herkun omenamehua, hieman veteen sekoitettua Canderelle-makeutusainetta ja ripottelin päälle Finlandian oluthiivan, pistin kannen kiinni, vesilukon paikalleen ja ämpärin nurkkaan häpeämään. Ensin oli ajatuksissa keittää mehua hieman kasaan mutta ominaispainoa kun mittailin niin oli 1048 niin ajattelin että kokoonkeittämällä tökötistä saadaan tulemaan liiankin vahvaa juomaa joten jätin sen vaiheen väliin. Mehua kaupasta ostaessa mielessä oli myös makeutus ja lisämaun tuominen MySoda limsauutteella jota muistelin jääkaapissa olevan mutta vasta kotona hoksasinkin ettei sitä Omena-Päärynä-makua ollutkaan joten korvasin sen sitten Canderellella. Makuahan tuo ei tuo mutta hieman makeutta kumminkin, tosin aika maltillisesti sitä laitoin, vajaan desin verran.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » La Helmi 07, 2015 10:49 am

Tämähän onnistui yli odotusten, kuivahko ja hieman omenainen, hiilihappoisa. Rouvan makuun oli liian kuivaa mutta omaan suuhun oli just sopiva, ei ihan niin kuiva kuin kauppojen kuivimmat muttei myöskään makea. Omenan maku oli laimea mitä osasinkin odottaa luettuani muiden kokemuksia. FG oli tasan 1000 niin tulihan tuohon kivasti rosenttiaki, 6,25 + jälkikäynti niin 6,5 ja kyllä sen huomaa kun tuopillisen jälkeen alkaa jo päässä tuntumaan.
Ensi kerralle täytyy saada lisää makua ja ehkäpä myös hieman makeuttakin muttei paljoa.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » To Heinä 30, 2015 17:41 pm

Onko lisätystä c-vitamiinistä haittaa käymiselle?Ajattelin kokeilla god morgon mehua.Onhan se arvokas 2e/L mutta tulos saisi olla myös
RDWHAHB

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”