Lonkeron teko ohje hakusessa

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Lonkeron teko ohje hakusessa

ViestiKirjoittaja Krausen » Ke Touko 22, 2013 17:20 pm

Ei vaan ginin lisäksi 8,625 litraa limua. Tulevaisuutta varten: http://winemaking.jackkeller.net/blending.asp

Desired = haluttu alk% abv, tässä 5,5
Base = limu 0,0
Fortifier = 40
Ja saat osissa (34,5 + 5,5) eli giniä 5,5 osaa. 34,5 + 5,5 = 40. 10 litraa / 40 = 0,25 litraa. Eli giniä 0,25 l * 5,5 = 1,375 ja limua 34,5 * 0,25 = 8,625 litraa (tai 10 - 1,375 l= ..)

äteritsiputeritsi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: alatölviö

ViestiKirjoittaja äteritsiputeritsi » To Helmi 22, 2018 23:21 pm

Valmistusainekset: 3 litraa gerippi-tuoremehua ,paketti rusinoita, 1,5 kg sokeria ja 3 litraa vettä ja purkillinen

katatajanmarjoja (maustehyllystä)
Valmistustarvikkeet, joita voi käyttää uudelleen ja uudelleen.. 10 litran sankko ja kansi ja rulla jeesusteippiä,

vesilukko ja sille tiiviste,

Sitten laitat ne mehut pariksi vrk. pakastimeen tai kun on pakkasta niin ulos, niin että ne jäätyvät, kun ne on

jäässä niin sekoitat 3litraa kiehuvaa vettä ja sokerit ja katajanmarjat sekaisin ja annat aineksien jäähtyä n. 40

asteisiksi, sitten kuorit pahvit pois jäisten mehupönttöjen päältä ja lumpsautat ne jäiset mehut pönttöön. Kansi

päälle ja kanteen vesilukko jossa vettä, teippaat kannen tiiviiksi jesarilla

Siis huomio tähän satsiin ei sotketa yhtään mitään hiivaa tms.!

Parin päivän sisään alkaa entsyymikäyminen pytyssä ja kun vesilukko ei enää pulputa, siinä kahden - kolmen

viikon päästä, otat kannen auki ja koukit valkean vaahdon pinnalta pois, se maistuu pahalle sitä älä juo, äläkä

ravistele pönttöä liioin, ettei pohjasakka sekoitu. Laske mieluummin lapolla(n. 2m. pitkä läpinäkyvä sormen

paksuinen muoviletku) (( samanlainen peli jolla pöllitään autojen tankista bensat mopoon)) kirkastunut liemi

1,5 litran limupulloihin joihin jokaiseen laitat 3-5 kpl rusinoita.
Pidät päivän tai kaksi niitä pulloja pöydällä huoneen lämmössä, että niihin rusinoiden avulla käy se

hiilidioksidi sekaan. Sitten pullot kylmään ja siinäpä sulla on 9 litraa n. 15-17% lonkeroa! jonka hinnaksi tulee

n. 1€ ja 30cnt/l. eli siis koko satsi n. 12 € (noin vertauksen vuoksi se nykyisin myytävä 5,5% limulitku maksaa

alkossa 7,5€/litralta.)

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: keskeltä mitään

ViestiKirjoittaja olutttavaan » La Maalis 17, 2018 18:53 pm

Perusainetta lonkeroon 11.3.
Alcotec Pure 48 Turbo Yeast 135g
9 kg panimosokeri
yhteensä 26 l käyvää lientä
Hiivaus 17 asteiseen seokseen ja kaksi päivää viileässä 15-17 asteen tilassa , sitten huoneenlämpöön 4 päivää ja loppuajaksi 18 asteen kaappiin .
Sunnuntaina sekoittelin liemet , tiistaina kävi hiljalleen, lauantaina oli täysi käyminen päällä.
Viikon päästä sunnuntaina taas tarkastus ,jokohan olisi käynyt loppuun ..

EDIT 25.3.
Mitattu ominaispaino oli jotain 1010 ja selkeästi kävi vielä, oli kiva kihinä pöntössä. Ei ollut vielä viinainen haju.
Pääsiäisenä taas tarkastus ja mahdollisesti käymisen pysäyttäjä ja kirkastusaineet .
EDIT 30.3.
Vielä käy hiljalleen , ominaispaino jotain 995 .
Viimeksi muokannut olutttavaan, Pe Maalis 30, 2018 14:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » La Maalis 17, 2018 19:30 pm

olutttavaan kirjoitti:Perusainetta lonkeroon 11.3.
Alcotec Pure 48 Turbo Yeast 135g
9 kg panimosokeri
yhteensä 26 l käyvää lientä
Hiivaus 17 asteiseen seokseen ja kaksi päivää viileässä 15-17 asteen tilassa , sitten huoneenlämpöön 4 päivää ja loppuajaksi 18 asteen kaappiin .
Sunnuntaina sekoittelin liemet , tiistaina kävi hiljalleen, lauantaina oli täysi käyminen päällä.
Viikon päästä sunnuntaina taas tarkastus ,jokohan olisi käynyt loppuun ..

öö,missäs vaiheessa se itse greippi mehu/greippi tohon lisätään,tuollaisena toi ohje kuulostaa äkkiseltään ihan "kiljulta" .

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » La Maalis 17, 2018 21:14 pm

Kunhan käy loppuun , sitten laitetaan käymisen pysäyttäjä sekä kirkastusaineet . Jos kirkastunut liemi on pahanmakuista niin sitten aktiivihiilisuodatus.
Tuosta saa sitten lantattua vaikka 19l kegiin , 6-7 l lientä , 12l greippimehua pari sitruunatiiviste pulloa ja pari pikkupulloa giniaromia.
Tai sitten juo ensin kirkasta tarpeeksi ja greippimehut sitten vasta kohmeloon

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Su Huhti 08, 2018 12:24 pm

8.4.
Käyminen suunnilleen loppunut , ominaispaino vähän alle 990 . Näyttää lonkerolta .
Maku mielenkiintoinen hiivan ,viinan ja ravinnesuolojen sekoitus.
Lapottu toiseen astiaan.
Lisätty käymisen pysäyttäjä sekä piihappoliuos Dulce käymisainepakkauksesta .
Laitettu kylmään 4-6 asteiseen tilaan selkeytymään.
Huomenna vielä lapolla toiseen astiaan ja kitosaani sekaan .
Viikon päästä sitten koemaisto .

olutttavaan
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja olutttavaan » Su Huhti 22, 2018 10:37 am

Maku on sen verran hirveä , että pitää laskea hiilen läpi . Nyt on valumassa testierä 10 l hanalliseen astiaan .
Maistetaan sitten uudelleen . Jos perusaineen maku parani , niin sitten sodastreamilla mehusekoite/maku testejä .

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » Su Heinä 29, 2018 14:06 pm

Eikö tuo kannattaisi tehdä silleen että laittaa käymispöntöllisen mehua jonka makeuttaa pikkusen liian imeläksi, ehkä joku 6kg sokeria. Pönttö käymään muutamaksi päiväksi ja kun prosentit on 5% kieppeillä niin silloin katkaisu ja kirkastus. Tuon pitemmälle kun ei päästä käymään niin makukin on vielä sen verran ok että siideripissiksetkin voi tätä vetää. Sitten vaan kirkkaaksi seisotettu litku hiilihapotetaan vapaavalintaisella laitteella. Minä olen hapottanut vanhalla Fizz Devilillä.

Old Monkey
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: LTI

ViestiKirjoittaja Old Monkey » Ke Elo 15, 2018 21:13 pm

Hei, tuli tässä mieleen tätä ketjua lukiessa, että mitenhän tuo greippimehu (itse puristetuista) rupeaisi käymään? Onko greipillä yleensä minkäläinen käymis into? Vai onko yhtä vaivalloinen ja nihkeä kuin puolukka tai joku vastaava?

Meinasin, että olisi voinut huvikseen testata miten tuo greippi lähtisi käymään, jos vaikka mehustaisi 16-18 kiloa ja blandais loput vedellä 25 litraan asti (eli noin 50/50 suhteella). Periaatteessahan tuon voisi käyttää vaikka ihan perus siideri käymisaineilla (jos greippi yleensä jaksaa porista ilman kikkailuja) tai skumppahiivalla.

Sokeria laittaisi sen verran kyytiin, että saa OG:n sinne 1.041 ja käyttäisi kuivaksi (jolloin se olisi 5,5%). Sitten pullotus vaiheessa reippaasti karbonointia (+10g/l) ja maustaisi samaan syssyyn steviatipoilla perus käymisteitse valmistetun lonkeron makuiseksi.

Jos jollain on tietoa tuon greipin käymisominaisuuksista, niin olisi hyvä vähän tietää osviittaa, ennen kuin rupeaa linkoamaan paria säkkiä greippiä :)

...sitten vielä sellainen kyssäri, että mitä mielipuolta olette tuon katajanmarjan lisäämisestä, missä vaiheessa se on hyvä laittaa ponttöön? Ja millä metodilla? ...Keittämällä pienessä määrässä vettä ja survomalla, jonka jälkeen mehut pönttöön? :roll:

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”