Sorbus

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

puskalempi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sorbus

ViestiKirjoittaja puskalempi » To Elo 02, 2012 16:11 pm

Onko kukaan tehnyt pihlajanmarjoista viiniä? Kenties sekottanut sitä johonkin tuontipunkkuun tai muuta? Mulla on ikävä sorbusta :kuola:

Reseptejä ja kokemuksia kaivataan!

Mirgo
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

Re: Sorbus

ViestiKirjoittaja Mirgo » Pe Syys 14, 2012 3:10 am

Tässä itse kokeilen tehdä pihlajanmarjoista viiniä

Melkon sivuilta:
PIHLAJANMARJAVIINI
- pihlajanmarjoja 5-7 kg
- rusinoita 750 g
- sitruunahappoa n. 20g
- Panimosokeria 6 kg

aattelin tehdä jonku 3-4kg marjoja jotain 15l vettä, sokerit sun muut.

En sitten tiedä mitenkähän marjat pitäisi käsitellä...

puskalempi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puskalempi » Ti Syys 18, 2012 13:54 pm

Jee kiva kuulla että tätä tehdään. Lähden tästä keräilemään pihlajanmarjoja kun panemiselta kerkeän.
suunnitelma on seuraava:

niin paljon marjoja ku jaksaa kerätä, ainakin pari kiloa
muutama kilo sugaa
viinihiiva jostain kämäsestä setistä. Marjat kiehautetaan ja muussataan kattilan pohjaa vasten. Marjat ja niistä irronnut litku kaadetaan käymisastiaan. Lisätään sokeri, joku satunnainen määrä vettä, viinihiiva ja tilpehöörit. Laitetaan kansi kiinni ja unohdetaan kuukaudeksi tai pariksi.

Pakkasten tultua pelastetaan pönttö parvekkeelta, pullotetaan litku ja laitetaan pullot kaappiin. Maun kehitystä seurataan aina välillä. Jos litkusta tulee aromitonta ja laihaa niin sekoitetaan halpaan punkkuun ja juodaan ns koktailina. Jos ei niin kuunnellaan punkkikasetteja ja dokataan diy sorbusta.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 18, 2012 14:02 pm

puskalempi kirjoitti:...kuunnellaan punkkikasetteja ja dokataan diy sorbusta.

Hengessä mukana! :jee:

Mirgo
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja Mirgo » Pe Loka 19, 2012 12:06 pm

no nyt ois sorbukset pullotettu.

Resepti:
3,5kg pih.marj Sorbus
1,5kg Omena Malus /kirpeä
Aprikoosit Prunus pussi
Rusina Vitaceae 250g
Chili Capsicum
Sokeri 5kg

Tavallista taloussokeria ni maku on mitä on... Iltasella voisi jo vähän maistella tuota jotta tietää onko menny pilalle vai ei. Pinnalla ei näkynyt mitään mömmöjä tai muutakaan omituista ja hajukaan ei mitään vikaa kertonut.

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Luola

ViestiKirjoittaja realii » Ke Syys 03, 2014 16:32 pm

Kunhan yöpakkaset koittavat, niin pihlajanmarjatkin ovat poimimisvalmiita. Onkos kukaan ajatellut laittaa "sorbusta" pulputtamaan?

Tenu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Tenu » La Syys 06, 2014 1:25 am

Kas muillakin ollut mielessä.

Joo itsekin oon tässä pyöritellyt jo kuukauden ajan mielessä että sorbusta tulille.
Ja nimenomaan ajattelin antaa ensimmäisten yöpakkasten hoitaa marjojen temperoimisen ja sitten poimimaan kilpaa thilhien kanssa. :twisted:

Idea kerätä oikeasti paaaaljon marjaa, tyyliin 10 kg per 10 litraa nestettä, ja putsata kaikista kaikki kannat, kuten itävallassa snapsin teossa tekevät, ettei sivumakuja tule.

Jostain olen välillä kuullut että pelkkä pihlajanmarjaviini voisi olla myrkyllistä? Tämä hämmentää minua kovin... Onkohan väitteellä mitään perää tai mistäköhän mahtanut alkaa tämä juoru.

Niin ja lopuksi mainittakoon etten tiedä maistuisiko pelkistä pihlajanmarjoista tehty viini hyvältä =) , ilman mitään lisiä,mutta ai että se snapsi nappaa. Voisi kuitenkin ehkä kokeilla juuri sen takia...

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » To Loka 02, 2014 16:53 pm

Nyt muuten selvisi tuo pihlajanmarjojen myrkyllisyys. Niissä on ilmeisesti parasorbiinihappoa, joka saa mahan sekaisin ja ehkä jotain muutakin. Pakastus tai keitto kuitenkin hajottaa parasorbiinihapon sorbiinihapoksi, joka ei ole myrkyllistä. Tässä myös kliininen tutkimus kroonisesta parasorbiinialtistuksesta rotilla:

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 6476801745

Pihlajanmarjoissa parasorbiinihappoa taisi olla jotain 0.5% w/w (kai).

Vaikkei mikään hirveä myrkky ole kyseessä niin kun suuria määriä pihlajanmarjoja käytetään, niin varmistakaa että ne on sitä ennen vähintäänkin pakastettu, tai mieluiten keitetty. Voi vaikka tehdä niin että murskaa perunasurvimella käymisastiassa ja kiehuvaa vettä päälle.

Ja tosiaan, nyt on lähössä sorbukset tulille. Aluksi meinasin että teen pihlajanmarjameadin, jossa korvaan ylimääräiset sokerit hunajalla, mutta nyt monestakin syystä jouduin luopumaan ideasta, ja tulille lähtee vaan perinteinen suomalainen kotiviini, valitettavasti. Noh, ehkä sekin mielenkiintoista on sitten maistaa.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Pe Loka 03, 2014 17:03 pm

Lisäksi on hyvä muistaa, että sorbiinihappoa käytetään myös käymisenpysäyttäjänä ja säilöntäaineena estämään hiivojen sekä homeiden kasvua (kaliumsorbaatti yms.). Itse ajattelisin, että helpoin tapa käyttää pihlajanmarjoja olisi valmiin juoman mausteena.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Loka 03, 2014 20:46 pm

Joo, unohtui mainita, mutta juuri näin.

Pihlajanmarjan käyttäminen ei kuitenkaan ole mahdotonta, ja usein itse asiassa siihen lisätään sitruunamehua/sitruunahappoa tai vaikka happamia omenia makua tasapainottamaan. Hiivaa tosin pitää suhteessa vähän enemmän kuin normaalisti, ja ylimääräisestä hiivaravinteesta voisi olla hyötyä. Ja luulen että pektolaasin lisääminen on hyvä idea.

Todisteena pihlajanmarjojen käymiskelposuudesta: snapsin teossa käyttävät ymmärtääkseni 1kg / litra nestettä, eli tosi tujakkaa kamaa, eivätkä perinteen mukaan saa edes lisätä sokeria. Ensikäden tietona kuultua.

Itse kuitenkin aion tehdä sorbuksen nyt aivan eri tavalla, ja käyttää paljon vähemmän marjaa. Tässäpä resepti (tää voi olla kyllä ihan mielipuolisuutta, mutta näillä nyt mennään):

Pihlajanmarjaviini eli Sorbus

2kg pihjalanmarjoja
2kg sokeria
2.5 rkl sitruunamehutiivistettä
joku 7cm pötkö inkivääriä
500g rusinoita
1.5 desiä vahvaa mustaa teetä
pektolaasia pussillinen
2L vaaleaa (tai punaista) viinirypälemehua
pullahiivaa 3 tsp.
10L vettä

Tästä pitäisi tulla jotain noin 14% ja OG olisi 1.108 (arvio).

Pilko inkivääri ja hakkaa sitä tuusaksi. Keitä tee. Pilko rusinat.
Laita jäiset pihlajanmarjat, rusinat ja inkiväärit käymisastiaan.
Keitä 2L vettä ja kaada näiden päälle.
Anna vähän jäähtyä ja lisää pektolaasi, tee ja sitruunamehu.
Murskaile sekoitusta steriloidulla perunasurvimella.
Keitä 2L vettä jossa 1kg sokeria. Kun kiehuu, lisää mäskiin.
Anna jäähtyä hyvin peitettynä. (Tässä voi kestää kauan, tässä vaiheessa voi jäähtymisen nopeuttamiseksi lisätä kylmää vettä noin 2L)
Tee hiivastartteri (2 tsp. sokeria kuppiin, kiehuvaa vettä kunnes liukenee, sitten kylmää kunnes haaleaa, sitten 3 tsp. hiivaa 30min.).
Kaada hiiva huoneenlämpöiseen mäskiin.
Anna mäskin käydä viikko.
Lisää mäskiin uusi 2L vettä & 1kg sokeria -liemi (anna jäähtyä tällä kertaa) ja 2L viinirypälemehua.
Lopputilavuuden pitää olla ~10L, täytä jos ei ole.
Anna käydä pääkäymisen loppuun asti.
Siirrä toiseen astiaan.
Anna käydä 2kk.
Siirrä toiseen astiaan.
Anna käydä 2kk.
Pullota.

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Luola

ViestiKirjoittaja realii » To Marras 20, 2014 16:41 pm

Tuli tehtyä nyt sitten "Sorbusta".

About 75% pihlajanmarjaa, 20% omenoita (lajiketta ei kyllä tiedossa, mutta happamia sekä omasta puusta poimittuja) sekä 5% orapihlajanmarjaa. Orapihlaja ei makua anna, semmoinen samea mauton ja mitäänsanomaton.

Kaikki marjat mehumaijatettu sekä pakastettu, koska lomamatka sattui juuri semmoiseen saumaan.

Mehua tuli kaadettua käymisastiaan 5 litraa, panimosokeria 6kg sekä vettä 15 litraa. Kokonaistilavuus 23 litraa. Sokeri kasvattikin tilavuutta yllättävän paljon.
Mehun ominaispaino tässä vaiheessa 1.100.

Hiiva aktivoitui nopeasti, ja pulputus alkoi jo reilun tunnin kuluttua hiivauksesta.
Käymistä kesti hivenen alle 2 viikkoa.

Tämän jälkeen tuli lappottua toiseen astiaan, annettua olla siellä muutaman päivän ja taas lappottua toiseen astiaan. Paljon oli sakkaa kertynyt pohjalle.
Tässä vaiheessa tuli lisättyä sekaan käymisenpysäyttäjä sekä piihappo ja kitosaani kirkasteina.

Käymisastia oli viikon verran paikoillaan, jonka jälkeen taas lappoaminen toiseen astiaan. Viini oli kirkastunut huomattavasti.
Tästä astiasta johon viini lappottiin, hoidettiin samantien pullotuskin. Hivenen kun jäi viiniä ylimääräiseksi, niin tuli maisteltua. Vaikkakin oli huoneenlämpöistä, niin olen huonompaakin kaupallista viiniä juonut, joten yllätys oli positiivinen.

Viinin ominaispaino pullotushetkellä 0.995. Yhteensä 29 kappaletta 0.75l pulloja.

Korkitus hoitui kartionmallisilla luonnonkorkeilla, sekä viimeistely kutistemuovikapsyylilla.

Pullot ovat varastoituna nytten valolta ja vedolta suojattuna kylmäkomerossa, tasaisessa +15c lämpötilassa. Jouluna voisi ensimmäisen pullon availla.

Kuva

Kuva

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Marras 21, 2014 16:12 pm

kas kas... kaunis viinihän sieltä siis pulpahti :cheers1:

jännittävää olisi maistaa näitä sorpuksia. Omani on vieläkin tekemättä erinäisten kakkosolutkokeiluiden takia.. Aion tehdä omani ehkä pitkän säilytyksen tyylillä, eli heitän mössöt pönttöön ja annan olla siellä ainakin pari kuukautta ja sitten se on varmasti kirkasta ja suoraan pulloihin lapotettavaa.
Päivittelen kunhan aikaa kuluu (:

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Ke Helmi 11, 2015 13:36 pm

Oma sorbusprojekti on lähtenyt käyntiin! (resepti yllä)

Nyt on itsellä siinä vaiheessa että käymiset on käyty ja eka lappoaminen toteutettu, aivan uskomattoman hyvä marjaviinin tuoksu. Ja kaunis värikin. Ihan ehdottomasti kotiviinien parhaasta päästä, toivottavasti tuoksut ei petä makua :D

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » To Helmi 12, 2015 15:59 pm

Oli ihan pakko maistaa raakaa sorbusta. Ripulithan siitä tietty tuli, mutta olipa kyllä ihan hemmetin hyvää (tosi kuivan makuista) kotiviiniä! haha ai perhana. Täytyy ainakin osa jälkimakeuttaa, koska se voisi sopia sen marjaisuuteen kivasti. Jep, suosittelen :drunk:

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”