Uuteviinien laatu

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Uuteviinien laatu

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Syys 06, 2015 22:27 pm

Pesusieni kirjoitti:No niin, sain kunnon viinihiivat ja viini kävikin jo nätisti loppuun ja on nyt kirkastunut about viikon. Seuraava kysymykseni on että mitenköhän mahtais toimia jos lisäis makeutukseksi ja lisää syvyyttä tuomaan litran tuota keittelemääni mustaherukkamehutiivistettä? Jollain pitäisi vähän lisätä makeutta, kun kävi sen verran kuivaksi ja ajattelin että miksei käyttää mehutiivistettä niin saisi samalla vähän voimistettua mustaherukan makua!? :)

Jos käyminen on pysäytetty, eli hiiva tapettu, niin toki mehun luulisi käyvän hyvinkin makeutukseen. Lisää pikku hiljaa ja maistele miten muuttuu. :cheers1:

Jos meinaat säilöä viiniä niin jätä se vähän kuivemmaksi. Jos juot heti niin sitten vain oman maun mukaan lantraamaan. Viinit tykkäävät pitkästä kypsytyksestä (vuosi tekee jo ihmeitä). Kypsymisen aikana maut tasoittuvat jolloin liiaksi makeutettu voi olla sitten jo liian mehumaista. Ainakin näin itse kun olen kuivien viinien ystävä, pyrin välttämään tuoreen viinin ylimakeutusta. Mutta makuasioita! =)

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Syys 07, 2015 12:45 pm

Pesusieni kirjoitti:No niin, sain kunnon viinihiivat ja viini kävikin jo nätisti loppuun ja on nyt kirkastunut about viikon. Seuraava kysymykseni on että mitenköhän mahtais toimia jos lisäis makeutukseksi ja lisää syvyyttä tuomaan litran tuota keittelemääni mustaherukkamehutiivistettä? Jollain pitäisi vähän lisätä makeutta, kun kävi sen verran kuivaksi ja ajattelin että miksei käyttää mehutiivistettä niin saisi samalla vähän voimistettua mustaherukan makua!? :)

Tässä vaan muodostuu ongelmaksi se että viini tuppaa lähteä uudelleen käymään. Ja sitten tulee pullopommeja. Laita ensin jokin käymisenpysäyttäjä. Tai toinen helppo tapa on että lisäät lasiin tätä mehua kun nautit viiniä niin ei tarvii laittaa ylimääräisiä myrkkyjä viinin sekaan.

Edit: ai katos tähän olikin jo vastattu :nauru:

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Pe Syys 11, 2015 20:35 pm

hehheh, eli siis toki olen laittanut käymisenpysäyttäjät. :lol:
Jostain luin ettei kotiviinit välttämättä kestä vuoden, puhumattakaan vuosien säilytystä. Mulla on kyllä tossa viime syksyn satsista vielä kolme lestiä pullotelineessä makaamassa, tosin se oli kyllä melkosta lientä etten oikein jaksa uskoa, että siitä enää tulis juomakelpoista!? :nauru:

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Syys 11, 2015 20:56 pm

Pesusieni kirjoitti:hehheh, eli siis toki olen laittanut käymisenpysäyttäjät. :lol:
Jostain luin ettei kotiviinit välttämättä kestä vuoden, puhumattakaan vuosien säilytystä. Mulla on kyllä tossa viime syksyn satsista vielä kolme lestiä pullotelineessä makaamassa, tosin se oli kyllä melkosta lientä etten oikein jaksa uskoa, että siitä enää tulis juomakelpoista!? :nauru:

Juu kyllä se taitaa olla totta ettei nuo kotiviinit oikeen säily jos on onnistunut satsi. Huonot satsit taas säilyy yllättävän pitkään. :nauru:

Jos ymmärrät vitsin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Syys 11, 2015 23:29 pm

Mikä ettei kotiviini säilyisi. Siis jos sitä ei juoda. :D Suht paljon alkoholia, yleensä todella vähän sokeria, lasipullot, hyvä puhtaus, tarkka desinfiointi. Jostain luin, että väh. 6kk kannattaa odottaa ennen kuin ensimmäistäkään pulloa avaa ja säilyy vähintään joitakin vuosia. Tuon puoli vuotta voin kyllä allekirjoittaa. Tuore viini on todella raakaa, jopa kiljuista. Vaatii kuukausia että maut vähän tasoittuvat.

Toki jos hygieniasta luistaa ja säilyttää viinin limsapullossa auringonvalossa niin tietäähän sen... =)

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nilz » La Syys 12, 2015 10:20 am

Desinfiointikaan ei ole niin tarkkaa viineissä, kuin oluessa. Viiniin ei käytännössä bakteeria pääse kasvamaan. Säilyvyys pitäisi olla vallan erinomaista ja viinihän vain paranee ajan myötä.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » La Syys 12, 2015 16:25 pm

nilz kirjoitti:Desinfiointikaan ei ole niin tarkkaa viineissä, kuin oluessa. Viiniin ei käytännössä bakteeria pääse kasvamaan. Säilyvyys pitäisi olla vallan erinomaista ja viinihän vain paranee ajan myötä.

"Suurin osa miedoista viineistä on tarkoitettu nuorina juotaviksi, ja ne säilyvät juomakelpoisina muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen." - Teksti lainattu alkon sivuilta. :mrgreen:

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Syys 12, 2015 20:49 pm

Koskee käsittääkseni ns. kyykkyviinejä, jotka on suljettu kierrekorkilla. Nehän eivät enää varsinaisesti ikäänny. Luonnonkorkkiset taas hengittävät korkin läpi hiljalleen ja muuttavat luonnettaan ajan kuluessa. En tiedä onko viinien valmistustavoissa eroja, voi niitäkin olla. Ihan mutuna veikkaisin halpojen viinien olevan teollisempaa tuotantoa ja kalliimpien jotenkin maanläheisempiä. Mielikuvani voi olla ihan puhtaasti romanttisen viinitilakuvitelman lopputuotetta! :winktoo:

Omiin kokemuksiin pohjautuen kotiviini paranee ainakin vuoden ajan eikä raakana ole kovin hyvää. Säilyvyysaikaa voin vasta arvailla omalta kohdalta. Luetun perusteella säilyy vuosia.

Onhan monet kauppojen oluistakin tarkoitettu nopeasti (seuraavana perjantaina :lol:) juotaviksi. Silti kotioluita ja kaupallisista oluista ainakin pullokäyviä suositellaan säilytettäväksi pitkään ennen juomista. Hayke voinee valottaa "kellaroinnin" vaikutuksista enemmän - omassa kellarissa on vasta toinen vuosi aluillaan.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”