Uuteviinien laatu

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Joppo
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Riihimäki
18 tai yli: Olen

Uuteviinien laatu

ViestiKirjoittaja Joppo » La Huhti 28, 2012 23:50 pm

Viineistä ei täällä kovin paljoa puhuta, mutta kysytään jos joku tietäisi.
Eli ovatko nuo uutteista tehtävät viinit lähelläkään oikeita viinejä?
Punaviiniä kuluu aika paljon ruoan kanssa ja ruoanlaitossa, joten omatekoinen viini alkoi kiinnostaa.

Joppo
Kisälli
Kisälli

Re: Uuteviinien laatu

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 10, 2013 16:21 pm

Hetken mielijohteesta tarttui kaupasta käteen Preston Buffalo.
Ohjeen mukaan siitä tulisi jotain 22 litraa, mutta ajattelin tehdä 7-8 litraa. Josko tuolla tavalla saisi hieman parempaa viiniä aikaan.
En tosin ole kuin kerran maistanut kotiviiniä ja se oli ihan hirveetä. Jos ei tulee hyvää, niin eiköhän se silti sovi ruoanlaittoon :)

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Huhti 12, 2013 16:50 pm

Joppo kirjoitti:.... Jos ei tulee hyvää, niin eiköhän se silti sovi ruoanlaittoon :)

Joku viisas joskus sanoi että jos viiniä ei pysty juomaan niin ei sitä parane laittaa ruokaankaan :?:

Kerran tein huonosta Vikingiltä tuodusta punkusta lampaalle punaviinikastikkeen ja tuli aika kamalaa. Tosin en tiedä jos vaikka itse sössin perusteellisesti jossain.

Täytyy sanoa että en ole vielä tähän päivään mennessä maistanut hyvää kotiviiniä. Lienee aika vaikea laji?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Huhti 12, 2013 17:23 pm

Mä tein tuossa tammikuun tienoolla Preston valmissetistä valkkaria kaverille, molempien mielestä aivan hyvää tavaraa tuli. Ei tietenkään yllä kalliiden viinien tasolle, mutta siellä el tiempon suunnalla liikuttiin. :nauru:

Varmaan enempi täälläpäin on ongelmana se hiiva, eikös "oikeissa" viineissä se hiiva tule rypäleen pinnalta? En mikään asiantuntija siis ole tällä saralla, viiniä tulee ehkä kerran kuukaudessa maisteltua.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Huhti 12, 2013 17:25 pm

Katsotaan mitä tuosta tulee. Ainakin tuo kuivahedelmäpussi on todella pieni tuossa pakkauksessa. Miten siitä voisi olla edes mahdollista saada 22 litraa hyvää viiniä? Ei mitenkään.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Huhti 12, 2013 17:29 pm

Ssami kirjoitti:Varmaan enempi täälläpäin on ongelmana se hiiva, eikös "oikeissa" viineissä se hiiva tule rypäleen pinnalta? En mikään asiantuntija siis ole tällä saralla, viiniä tulee ehkä kerran kuukaudessa maisteltua.

"To start primary fermentation yeast may be added to the must for red wine or may occur naturally as ambient yeast on the grapes or in the air."
http://en.wikipedia.org/wiki/Winemaking#Process

En tosin tiedä mikä on yleinen käytäntö alalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 12, 2013 17:55 pm

Ymmärtääkseni viinin laatu on suoraan samassa suhteessa raaka-aineena käytettävän mehun laatuun kuin oluen laatu vierteen laatuun.
Jos mehu on laihaa ja siinä on suuri määrä kidesokeria saadaan ihan yhtä hyvää viiniä kuin saadaan laittamalla vähän mallasuutetta ja paljon sokeria.

Oikean vahvuinen, mahdollisimman tuore rypäle- (tai mikä tahansa) mehu ja hyvälaatuinen hiiva, niin en näe mitään estettä, ettei viinistä saisi oikeinkin hyvää. Toki kirkastaminen yms. on ihan toisessa asemassa kuin oluen kanssa. Olen ihan vallan kelvollista kotiviiniä juonut, mutta eivät ole olleet rypäleviinejä eivätkä vallankaan pakkauksista tehtyjä. Usein kyllä ovat kiljuisia ja hiivaisia litkuja.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Huhti 12, 2013 18:10 pm

Ymmärrän kyllä ettei paketin ohjeen mukaan tehty viini voi mitenkään olla hyvää, joten sen takia yritänkin lähestyä tuota oluenteon kannalta - kyllä se Finlandia-uutteestakin tehty olut on ihan juomakelpoista ilman sitä järjetöntä määrää sokeria.
Jos vettä ja sokeria käyttää kolme kertaa ohjetta vähemmän, niin luulisi sillä jonkinlaisen vaikutuksen olevan lopputuotteeseen.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Huhti 12, 2013 21:48 pm

Minua kiinnostaisi lähinnä se, että saisiko sitä tehtyä juomakelpoista viiniä, jos saisi jostain laatikollisen tilanteeseen soveltuvia rypäleitä.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » La Huhti 13, 2013 12:29 pm

Itseäni kiinnostaisi myös saada aromaattisempia kivellisiä rypäleitä, joilla voisi ryhdittää sour aleja.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Su Kesä 29, 2014 16:31 pm

Minkälaista Joppon tiivistetystä viinistä tuli? Olen ymmärtänyt, että noiden valmispakkausten lisäksi markkinoilla on saatavilla myös rypälemehua viinin valmistukseen. Sellaista voisi kokeilla. Valkkaria.

hammer21
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja hammer21 » Su Kesä 29, 2014 21:46 pm

Itse olen tehnyt tuota Buffalo punaviiniä useamman satsin, ja on myös ollut tarjottavana erilaisissa taloyhtiön tilaisuuksissa. Kaikki ovat hylänneet eikä kukaan ole juurikaan haukkunut että pahaa olisi. Jotkut jopa ostivat.

Teen paketista siten että käytön 5l talous sokeria , jonka jälkeen Lisaan vettä niin että siellä on 22l. Pullotus vaiheessa jälkimakeutan vielä jokaiseen pulloon 1tl sokeria, jonka jälkeen annan kerätä makua n.2kk kellarissa. Ennen sitä viini maistuu aika kitkerälle.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ma Kesä 30, 2014 14:29 pm

Humlesta saa nykyään kanadalaisvalmisteisia WineExpert-kittejä, jotka ainakin nettikeskustelun (homebrewtalk yms.) perusteella vaikuttaisivat olevan parasta mitä rahalla saa. Aika tyyriitähän nuo ovat, varsinkin kalleimmassa tuoteluokassa, mutta se on sitten täyttä mehua, eikä vettä tarvitse lisätä. Lisäksi kemialliset säädöt on tehty ammattimaiseen tapaan. Vielä en ole raaskinut ostaa ja kokeilla itse valmistusta, mutta olen maistanut useampaa rypälettä ja erää noista valmistettua kotiviinia ja laatu on ollut äärimmäisen korkea.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Ma Kesä 30, 2014 23:44 pm

Olen tehnyt noista rypälemehu-uutekanistereista kotiviiniä jonkun kerran, Riojasta ja Cabernetista. Mielestäni on kyllä aivan merkittävä ero kuivapakkaus- ym. muihin paketteihin. Viinistä tulee ihan oikean viinin makuista. Se tietynlainen keskiosa, mikä tekee viinin luonteen, puuttuu kyllä täysin (johtunee tynnyröinnin puutteesta), mutta muuten kerrassaan oivallista ja siis ihan oikeaa rypäle-viiniä.

Silloin kun nuita valmistin (taitaa olla 10 v. sitten) ei kotiolutliike saanut myydä hiivaa samalla. Laki (ainakin siis silloinen) kielsi kotiviinin teon uutteesta. Mutta saihan sitä viinihiivaa tietenkin erikseen hankittua. Tein sitten ihan perinteisten viininteko-ohjeiden mukaan ja käytin kaikki bentoniittiaineet sun muut, ja ravistelin hiilihapot tiehensä jne. Olin melko hämmästynyt tuotteen lopullisesta laadusta. Ihan oikeaa viiniä. - Tavallaan helppoa koska viinihän ei ainesosiltaan ja valmistukseltaan mitään muuta ole kuin käynyttä mehua, joka on jostain syystä historian saatossa nostettu hienoon ja ylhäiseen asemaan. Oluenpano on ainakin yhtä jaloa, ja kotona pääsee oluen kanssa paljon paljon lähemmäs todellisia maailman klassikoita kuin viinin kanssa.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Heinä 18, 2014 19:41 pm

Ssami kirjoitti:Mä tein tuossa tammikuun tienoolla Preston valmissetistä valkkaria kaverille, molempien mielestä aivan hyvää tavaraa tuli. Ei tietenkään yllä kalliiden viinien tasolle, mutta siellä el tiempon suunnalla liikuttiin. :nauru:

Varmaan enempi täälläpäin on ongelmana se hiiva, eikös "oikeissa" viineissä se hiiva tule rypäleen pinnalta? En mikään asiantuntija siis ole tällä saralla, viiniä tulee ehkä kerran kuukaudessa maisteltua.

Menin tuos Jussina vaimokkeelle ostaa alkosta El Tiempoa "Timppaa" kun oli joku muistikuva et ois ollu ok.. Ei kuulemma ollu.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Uuteviinien laatu ja yleinen viinikeskustelu

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Elo 10, 2015 20:47 pm

Ymmärrettävästi täällä ei ole paljon viiniaiheista keskustelua kun kyseessä on kotiolutfoorumi, mutta mielellään silti kuulisi muiden kokemuksista ja resepteistä. Suomessa taitaa olla ylipäätään aika vähän asiallista keskustelua kotiviineistä. Tällä foorumilla on ainakin asiallisia olutharrastajia, joten täällä jos missä on mahdollisuudet saada myös hyvä viinikeskustelu aikaan. Siiderintekijöitäkin tuntuu riittävän.
Tässä ketjussa on ollut hyvää jutustelua (onneksi vähän ohi otsikonkin!).

Tein viime vuonna kuivan mansikanpunaisen viinin, jossa oli pääasiassa punaviinimarjaa, lisäksi mustikkaa, rusinaa ja kirsikoita. Viini teki hyvin kauppansa. Muutamia pulloja on vielä kellarissa kypsymässä. Omaan makuun hivenen kirpeää, tykkään täyteläisitä punaviineistä ja vahvoista portviineistä (erityisesti tawny port).

Nyt laitoin käymään toisen viinin, tähän tuli luumua (sekä tuoreita, että kuivattuja), mustikkaa ja rusinoita. Lisäksi tuli tummaa muscovadosokeria ja fariinisokeria. Ja taisi mennä pussinpohjat raakaruokosokeriakin. Lisäksi molempiin viineihin tuli tietysti taloussokeria ja käymisainepakkaus. Tässä toisessa oli väri todella tumma.

Laitan viinin 20-litran tammitynnyriin kypsymään kun käyminen on valmis. Viimeksi käytin tammilastuja, mutta nyt kun on tuo tynnyri kuivillaan odottamassa käyttöä niin laitan tämän viinin sinne. Viiniä jää varmasti yli tynnyristä muutama litra niin ne laitan varmaan ämpäriin ja oikein tummia paahteisia tammilastuja seuraksi.

Sitten kun punaviinimarjat kypsyvät täytynee tehdä niistä taas viini, mutta nyt varmaan luumuja ainakin mukaan, katsotaan mitä muuta keksin heittää sekaan. Saa antaa ehdotuksia jos on kokemusta.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lohja

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Ti Elo 18, 2015 21:15 pm

Loppukesä häämöttää ja täälläkin on taas kaivettu käymisastiat saunan perukoilta esiin ja pesuun. Keittelin reilun ämpärillisen mustaherukoita mehuksi, mutta en raaskinut sitä kosteaa kuorimäskiä poiskaan heittää niin laitoin sen porisemaan, mukaan tuli kolmisen litraa tuoreita punaherukoita ja vähän tummia karviaisia sekä 7kg taloussokeria, hiivaksi en keksinyt muuta kuin laatikon pohjalta vanhan uuteoluen mukana tulleen hiivan. Nyt vasta näitä viestejä lukiessani muistin että kovasti mun piti niitä rusinoitakin sinne seuraksi heittää, mutta tietysti unohdin, onkohan niistä enää mitään iloa kun viini on käynyt kohta puolitoista viikkoa?! Maistelin lientä viikonvaihteessa ja maku oli oikein herukkainen ja makea, liiankin makea, saa nähdä mitä siitä tulee, vielä se tuolla jaksaa pulputtaa harvakseltaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Elo 18, 2015 22:44 pm

Oletko ominaispainoja mittaillut? Seitsemän kiloa sokeria ja oluthiiva kuulostaa yhdistelmältä joka ei käy loppuun asti. Tietysti riippuu myös nestemäärästä, mutta jos sen perus 20-25 litraa laittaa niin alkoholipitoisuus nousee normaalille oluthiivalle liian korkeaksi. Voisi selittää makeuden, hiiva ei ole jaksanut käyttää kaikkia sokereita. Minulla nyt käynyt viikon ja ominaispaino näytti tasan 1,000. Lähtöarvo oli jotain luokkaa 1,099. Oletan viinin käyvän 0,995 paikkeille kuten viimeksi.

Toki viinin kanssa täytyy olla kärsivällinen ja antaa sen käydä rauhassa omia aikojaan loppuun. Voi olla että oluthiivakin jaksaa mutta on vain hitaampi. En ole ikinä kokeillut.

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » To Elo 20, 2015 9:54 am

Taidat olla oikeassa. Mittasin ominaispainon joka näytti melkein 1090! Eli melkein pari viikkoa käytyään tuo on luultavasti about siman vahvusta... :jee:
Ennenkuin projektiin ryhdyin katsoin tietysti mitä kaikkitietävä google asiasta kertoo ja heti ensimmäisten tulosten joukossa oli tämä.
No mutta, toivottavasti peli ei ole vielä menetetty, täytyy rientää ostamaan kotiviinipakkaus ja riipasta sieltä hiiva ja muut myrkyt siman sekaan, josko se siitä vielä tokenis?! :eivarma:

Pesusieni
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Pesusieni » Su Syys 06, 2015 14:11 pm

No niin, sain kunnon viinihiivat ja viini kävikin jo nätisti loppuun ja on nyt kirkastunut about viikon. Seuraava kysymykseni on että mitenköhän mahtais toimia jos lisäis makeutukseksi ja lisää syvyyttä tuomaan litran tuota keittelemääni mustaherukkamehutiivistettä? Jollain pitäisi vähän lisätä makeutta, kun kävi sen verran kuivaksi ja ajattelin että miksei käyttää mehutiivistettä niin saisi samalla vähän voimistettua mustaherukan makua!? :)

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”