Kotikaljaa ja humalaa/mausteita

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Kotikaljaa ja humalaa/mausteita

ViestiKirjoittaja tuxu » La Marras 05, 2011 8:53 am

Terveks,

Taas kotikaljaa vaihteeksi tekemässä (kyllä, tätä alkoholitonta, ruismallasrouheesta aka Tuoppi-kaljamallas) ja kun yleensä tulee tehtyä niin vakiokamaa niin ajattelin kysellä täältä (vaikka Marttojen sivut varmaan olisi paras paikka :P) että onko kukaan humaloinut tai maustanut kotikaljojaan? Lähinnä humalointi kiinnostaa kun valmistusprosessi toimii siten että keitetty vesi kaadetaan maltaiden päälle ja jäähdytetään/annetaan tekeytyä johon hiiva päälle ja päivän päästä siivilöinti+pullotus. Veikkaisin että kuivahumalointia on ihan turha tehdä 12h-24h aikasiivussa, joten jos veteen keittäisi valmiiksi humalateet ja kaataisi teen kaljan päälle. Kenelläkään kokemuksia? Kuulostaako tämä jo valmiiksi typerältä ajatukselta? Entä muut mausteet, käyttökokemuksia (vanilja,kaneli, anis...)?

Humalalajikkeita/mausteita en ole edes vielä katsonut tai tilannut tai tai tai, kunhan kyselen ennen kun kokeilen :) Pyrkimys tässä touhussa olisi nyt alkuunsa päästä mietoon humalointiiin ja saada vähän purevuutta normaaliin maltaiseen kaljaan, en kuitenkaan halua "tuhota" alkuperäistä makua liialla humaloinnilla.
http://tuxu.blogspot.com - Blogia oluesta, safkasta ja työstä

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Re: Kotikaljaa ja humalaa/mausteita

ViestiKirjoittaja tuxu » Ke Tammi 25, 2012 17:36 pm

Psiuh, koska netistä ei mitään löydy asiaan liittyen ja että jotain vastausta tähänkin tulisi niin humaloinninhan/kaljan tein seuraavasti:

1. 0,5kg tuoppi kaljamallasta, päälle 3l kiehautettua vettä, pidä 12h jossain 'bout 50asteessa, itse löin kylmälaukkuun.
2. Lisää 7l kiehautettua vettä pönöön, anna jäähtyä, itse lisäsin vain siihen kylmälaukkuun ja annoin olla toiset 12h
3. Siivilöi vierre, lisää sokeri ja hiiva (hydratoi ensin pieneen vesimäärään), sekä humalat pönttöön kuivahumalointina. Itse käytin 5g Fugglesia (~bout puoli desiä jos talousmittoja käyttää)
4. Anna käydä joku 12-20h, pullota anna olla 2-3 päivää viileässä.

Ja näin tulee humaloitu kotikalja :D Eli pidensin vähän prosessia, että pystyisi kuivahumaloinnilla tekemään.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Tammi 25, 2012 22:30 pm

Mikä on kohtien 1 ja 2 merkitys, siis miksi näin eikä vaan suoraan kiehuvaa vettä päälle?

Kotikaljaa olen itse tehnyt siten että maltaat ämpäriin ja kiehuva vesi päälle. Olen kokeillut myös kaljamaltaan sotkemista erityyppisiin vierteisiin ja uutteeseenkin joskus aikanaan. Mutta ihan perusreseptin humalointia en ole kokeillut mutta rupes kyllä nyt hieman kiinnostamaan ajatus. Oma visio olisi joko lievä ja puhdas katkero tai sitten joku ylilyövä APAK-tyylinen, ehkä molempia pitää testata...

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tuxu » To Tammi 26, 2012 16:08 pm

Kiljumies kirjoitti:Mikä on kohtien 1 ja 2 merkitys, siis miksi näin eikä vaan suoraan kiehuvaa vettä päälle?

Kotikaljaa olen itse tehnyt siten että maltaat ämpäriin ja kiehuva vesi päälle. Olen kokeillut myös kaljamaltaan sotkemista erityyppisiin vierteisiin ja uutteeseenkin joskus aikanaan. Mutta ihan perusreseptin humalointia en ole kokeillut mutta rupes kyllä nyt hieman kiinnostamaan ajatus. Oma visio olisi joko lievä ja puhdas katkero tai sitten joku ylilyövä APAK-tyylinen, ehkä molempia pitää testata...

Kohtien 1. ja 2. merkitys on lähinnä siinä, että tuo vähään nesteeseen "imeltäminen" (kuten martat sanoisi) tuntuisi antavan paremmin makeutta/makua kaljamaltaista vrt. että laittaisi suoraan 10 litraa vettä päälle. Tämä toki makuasia/tottumusasia ja voi minun puolesta toki laittaa sen veden suoraan siihen päällekin.

Normaalistihan valmistuksessa pistetään vain x-litraa vettä maltaiden päälle ja annetaan jäähtyä, itse käytin vähän pidennettyä mallia.

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tuxu » La Tammi 28, 2012 20:09 pm

Ai juu, piti mainita että nyt pullossa ties miten monetta päivää. Kalja ok, joskin hiilihappoja saisi olla enemmän ja humalointia uskaltaisi laittaa myös esim. tuplana. Fuggles antoi omaa makuprofiiliaan jo pienellä määrällä, mutta itse vielä kaipaisin lisää....

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ke Helmi 08, 2012 15:14 pm

Pitäisi minunkin valmistaa kotikalajaa. En ole kaljaa aiemmin tehnyt mutta, olutta sen sijaan usein teen. En ajatellut tehdä tuon kaljamallaspussin reseptin mukaan, koska ihmettelen tätä keitetyn veden lisäämistä kiehuvana. Karamellsoitua ruismallastahan tuo kai on, eli entsyymi aktiivisuus on heikko tai olematon ja (maltoosi)sokeri on kai sitten karamellisoituneena itse maltaissa? Teen pelkästään kolmivaihemäskäyksiä oluen suhteen joskus kiireellä vain kaksi vaihetta, mielestäni tämä tekee sen mallasrungon, eli tuhdin maun ja maltaan tuoksun olueen. Eikö lämmön tasaisella hitaalla nostamisella, tule vähemmän sivumakuja, kun uuttaa makua, verrattaen jos seisottaa kiehuvasta jäähtymään hitaasti? Jäähdytyksen teen kuitenkin pitäen kattilaa paljussa sekoittaen vispilällä(steriloitu) ja huuhtomalla ulkopuolelta kylmällä vesisuihkulla noin 30min(hitaampi jäähdytys tuottaa muuten sivumakuja ainakin olueen). Myös sokeriksi ajattelin laittaa panimo sokeria kide sokerin sijaan tai tietenkin spraymallaskin olisi vaihtoehto..... Kokeilemallahan tuokin selviää.

Ajattelin keittää yksivaihe mäskäyksen pelkällä alfa-amylaasilla 90 min 72 astetta ja nostan vielä 80 asteeseen... voi olla että tämä on turhaa kaljamaltaille ja ehkä tuo kiehuva vesi ajaa yhtä hyvin asian. Vierre on syytä kuitenkin steriloda vielä mäskin suodatuksen jälkeen keittämällä nestettä 10 min(voi sitten halutessaan humaloida).

Hiivaksi laitan kuitenkin olut hiivan, perus coopers kuivahiivan(olueen en tuota laittaisi kuitenkaan), enkä ruoka hiivaa ja humalaa hieman mausteeksi.
Käyttääköhän tuo coopers hiiva kuivemmaksi juoman, kun en tuosta leivonta hiivasta tiedä miten hyvin se hyödyntää sokereita.

Näin mielessäni ajattelin.. kokeilen noin eiköhän siitä jotain synny.

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tuxu » Ke Helmi 08, 2012 16:22 pm

Itselle hyvinkin mieleinen aihe, kerrohan miten onnistuu. Kotikalja on sen verran helppo ja nopea varioida, että mielellään näitä kokeilee vaikka useammankin satsin. Ennen kaikkea hiiva kiinnostaa, koska itselläkin uutepurkista ylijääminä tuota löytyy k.o. coopersin pussihiivaa (ja paikallisesta kaupasta kans..). Itseäni myös tuo kiehuvan veden lisääminen on vähän arveluttanut, mutta hyvää ainetta on toistaiseksi saanut aikaiseksi.

Vastauksia minulta ei ikävä kyllä heru kysymyksiisi, koska en yksinkertaisesti ole kokeillut :P

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Helmi 16, 2012 10:01 am

Kotikaljasta tuli liian kuivaa ja siitä puuttui se siman maku kun ei ollut sokeria, myös keittäminen teki huonoa kaljamaltaille tuli liisteristä... Eli oluen reseptiikka ei sovellu kotikaljan tekoon.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 16, 2012 10:29 am

Jos olen oikein ymmärtänyt, tuo ruismallas on todellakin ruis-kristallimallasta. Ja vielä niin, että sen sokerit ei juurikaan käy, semminkin kun päälle rojautetaan sitä kiehuvaa vettä.
Tästä ymmärtääkseni siis tulee kotikaljan maku ja täyteläisyys.
Sokeri taas tekee ne pienet prosentit ja lopuksi hiilihapot.
Pullahiiva antaa oman profiilinsa makuun ja jaksaa mm. käyttää ne hiilidioksidit vielä jäähtyvässä kotikaljassa.

Itse olen kokeillut lisätä erilaisia maltaita mukaan kotikaljaan ja aina se päättyy siihen, että menee liian kuivaksi tai maku vain laimenee.
Tähtianis ja humala sopivat mielestäni kotikaljaan pieninä annoksina.
Tähtianis antaa vähän lakritsaisuutta ja humala olutmaisuutta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tuxu » Su Maalis 25, 2012 8:55 am

Note to self, virheistä oppii: En suosittele käyttämään 10l satsiin magnumia (ainakaan suurissa määrin) :D Persus meinasi revetä kun ajattelin että tehdään semmoinen pieni bitteri kotikaljaan - 3g Magnumia vajaan tunnin keitolla pelkkään veteen. Bitteriä irtosi vähän liikaa, nyt juodaan humalateetä :)

Ensi kerralla 1g ja puolen tunnin keitto...

tuxu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tuxu » Ma Maalis 26, 2012 18:08 pm

Tsädäm, note to self peruttu. Ongelman sain ratkaistua siten että annoin yksinkertaisesti muhia 24h pidempään käymispöntössä, ongelmaksi saattaa muodostua karbonointi josta varmasti sokerilla selviää. Oli kemia tehnyt tehtävänsä ja bitteristä tuli itseasiassa aika sopiva - maku oli tasaantunut ja humalan maku on vain todella kevyt puraisu. Mitä tästä opimme? Ei pidä hätäillä tämänkään tuotteen kanssa.

Eli alkuperäiseen kysymykseen miten humalointi toimii, tässä satsissa tehty seuraavalla tavalla:
3l keitettyä vettä ruismaltaan päälle, anna olla 12h
Keitä n. 9l vettä (10l kattilassa haihtuu pari litraa), lisää kiehumisessa se 3g Magnumia - keitä 60min
Lisää vesi edellisten ryynien päälle ja anna olla taas joku 12h
Lisää hiiva + 250g sokeria + 5g fugglessia.

Anna muhia semmoinen päivä-pari. Pullota - anna olla muutama päivä lämpimässä ja sitten vasta kylmään.

Eli sekä keittämällä humalateen pelkkään veteen, että kuivahumaloimalla (todella lyhyt aika) tojii, joskaan kuivahumaloinnista ei liikaa makuja irtoa. Seuraavaksi ihmettelen, että miten jaksan tämän toistaa kun resepti pikkuisen monimutkaistu matkalla...

Tenu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja Tenu » Su Maalis 23, 2014 19:33 pm

Tein tuossa oikeastaan tuxun reseptillä juuri kotikaljaa, ja oikein hyvää tuli, semmosta oikein raikasta ja ravitsevaa |:)

modasin kuitenkin noita imellyttellyaikoja, lähinnä koska ei ollut styroksipoksia käytössä - eli meikän resepti:

Humaloitu kotikalja 19.3.2014
3 L keitettyä vettä ruismaltaan (6-7dl) päälle, anna olla 12h (pitäisi pitää 50c:ssä, ei ollut mahdollista, annoin vain jäähtyä).
Keitetään 9 L vettä, keitetään samassa vedessä noin 0.25 desiä humaloita (styrian goldings 5.2% pelletti 60 min).
Lisää vesi edellisten ryynien päälle annetaan jäähtyä 37c -asteeseen. Ei pidetä uudestaan 12h vaikka se olisi kai ihanteellista.
1 tl hiivaa noin 35c veteen + 250g panimosokeria (eli noin 3dl) + puoli desiä kukkia (styrian goldings 3.2%) kuivahumalointiin.
Vierteen ominaispaino: 1.019
Käyminen 24h.
Käytteen ominaispaino: 1,010
Pullotettiin ja annettiin olla vielä päivä lämpimässä. Parasta tuli niistä pulloista joihin vielä lisäsin 3 grammaa panimosokeria.

Maku on aika jännä, itse diggaan, vähän semmonen kuin ykkösolut ja kotikalja ois saanu penskan. Jälkihuomiona: olisi voinut tietty tulla vielä aika paljon jännempää jos olisi heittänyt enemmän sokeria käymiseen, mutta en osaa sanoa oisko humala maistunut enää yhtään. Ei se nytkään kovin dominoiva ollut.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Heinä 11, 2014 11:04 am

Tein tuossa seuraavankin satsin, josta tuli aivan P**keleen vahvasti humaloitua.

Jostain syystä oon alkanu pitää tästä, humalasta pitäis löytää vielä joku oikea balanssi, mutta muuten idea on kyllä kehityskelpoinen.
Resepti tällä kertaa meni jotakuinkin näin:

10L vettä
vähän alle 10dL maltaita (sinne päin)
4 dL sokeria
4 tl pullahiivaa
jotain matalahkon alfahapon pellettiä kokonainen desi 60 min
kuivahumalointiin 0.5 dL jotain melko matalan alfahapon kukkaa
käyminen 24h ja lämpimässä vuorokausi-pari

En muista enää ihan tarkalleen mitä humalalajikkeita käytin, sori.
Lopputuloksena ei niin kupliva, mutta erittäin paljon maultaan vahvasti humaloitua olutta muistuttava kotikalja.
Tästä on taas hyvä jatkaa. Suosittelen kuitenkin vähemmän humalointia, koska kyllä toi oli vähän overkilliä. Halusin vaan löytää ylärajat, ja sen tein.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Heinä 11, 2014 14:04 pm

Tein tässä vähän aikaa sitten kotikaljan joka oli omaan suuhun miellyttävä. Mittoja en tarkemmin muista mutta pää idea oli että puolet paketin ohjeen sokerimäärästä korvasin amber spraymaltaalla ja humaloin keitosta muistaakseni first goldilla. Mukavan brittivivahteen sai näillä konsteilla.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » To Heinä 24, 2014 21:16 pm

Sormet syyhynny pistämään olutta tulemaan, mutta on hiukka liian lämpöset kelit oluen tekemiseen.
Kotikaljan kanssa, sen sijaan, ei lämmöt liene niin justiinsa ja se sopii raikkaaksi hellekelin juomaksikin mitä mainioimmin.
:jano:

Pistimpä itsekin siis tätä Tuoppia tulemaan - Centennialilla maustettuna.
Lähdin mahdollisisimman helpolla koittamaan:

Kuiva-aineet kattilan pohjalle ja 6 litran viivaan saakka kiehautettua vettä päälle.
(Kuiva-aineet: 3dl Tuoppi kotikalja maltaita, 2dl sokeria, 4g Centennial pellettiä)

Kansi päälle ja kattila huoneen lämpöön odottamaan jäähtymistä, että pääsee hiivaamaan. Nyt on niin lämmin, että mennee varmaan aamuun ennen kuin on jäähtynyt riittävästi.

EDIT: Tuorehiivalla piti mennä, mutta se olikin jo käytetty, joten teelusikallinen Pirkka kuivahiivaa.

11 tunnin kuluttua oli 37 asteista (humala painunut astian pohjalle) --> hiivaus. Siitä 12h pullotus (tässä vaiheessa humalamuju pyöri taas pinnalla). Laitoin pullot samantein jääkaappiin.

4,5 litraa tuli pullotettavaa.
Pohdin kuivahumalointiakin, mutta katsotaan tällä "flame-outilla" tämä eka satsi, että kummosta pukkaa. :cheers1:

-----------

Tästä tuli aika kiva hentoinen humala tuonne taustalle.
Tuoksussa ei enää humalaa ole (toisin kuin 12h käymisen aikana), mutta makeahkoon kotikaljaan oikein mainio makulisä :)

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » La Syys 06, 2014 1:31 am

Kivaa kyl huomata että muutkin tyyppailee tätä kotikaljan maustamista. Tätä pitää vielä kehitellä!

viltsi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja viltsi » To Joulu 18, 2014 22:32 pm

Pitkään olen pohtinut mihin saisin käytettyä ylimääräiset Beer Machine -spraymaltaat. Nyt joulukaljaa suunnitellessani välähti mieleeni, voisiko kotikaljan sokerin korvata kokonaan esim tuollaisella stout-uutteella? Maustamiseen ajattelin käyttää katajan marjoja ja oksia.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Joulu 19, 2014 11:47 am

Keittelet siihen stouttiin mukaan vähän aromihumalaa ja käytät S-04 hiivalla niin tulee ihan kelpo olutta.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » To Loka 13, 2016 21:59 pm

Heitin jäähtyneeseen kotikaljaan hiivan mukana reippaan satsin Summeria. 12h kävi ja kun illalla laitoin pulloon oli todella hedelmäinen humalan maku tarttunut. Eli siis 12h kuivahumalointia riittänee oikeissa olosuhteissa. Katsotaan miten sen maun jääkaapissa käy, mutta yllätti, koska en uskonut tuon kuivahumaloinnin tekevän noin lyhyessä ajassa mitään.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”