Siideriomenat

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Jason
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kirkkonummi
18 tai yli: Olen

Siideriomenat

ViestiKirjoittaja Jason » Ke Syys 21, 2011 9:14 am

Ajattelin avata ketjun siideriomenoista, koska olisin kiinnostunut kuulemaan millä omenalajikkeilla olette onnistuneet tekemään hyvää siideriä. Siiderin makuunhan vaikuttaa eniten juuri se, että mistä omenoista mehu on puristettu. Suomessa valmistetaan todella vähän siideriä tuorepuristetusta omenamehusta. Sen vuoksi ei oikein ole tiedossakaan mitkä ovat hyviä suomessa menestyviä siideriomenalajikkeita.

Yleisesti hyvinä siideriomenalajikkeina pidetään kuitupitoisia, mehukkaita, paljon sokeria sisältäviä ja vähähappoisia omenoita. Useimmiten tämän kaltaiset omenat ovat myös kooltaan pieniä. Briteissä ja Irlannissa ei suosita siiderin valmistuksessa happoisialajikkeita kun taas Keski-Euroopassa mm. Saksassa ja Itävallassa siideri valmistetaan todella happoisista lajikkeista. Eli ilmeisesti vain tottumuskysymys millainen siideri maistuu. En ole vielä onnistunut tekemään todella hyvää aitoasiideriä mutta melko hyvin olen kuitenkin onnistunut parina viime vuotena.

Itselläni on kotipihalla ja mökillä n. 30 omenapuuta, joista vasta 10 puuta tekee hedelmää. Näistä 30 puusta erilaisia lajikkeita on 27. Alla muutamia omasta mielestäni hyviä omenaljikkeita, joista olen tehnyt siideriä:

Grenman, Valkeakuulas, Safran pohjola, Harlamovski, Renown (marjaomena), Erstaa (marjaomena), Plastun ja Juuso. Jos joku on kiinnostunut niin näihin lajikkeisiin löytyy kuvaukset mm. http://www.omenapuu.com sivuilta.

Ensi keväänä istutan vielä virolaisen lajikkeen nimeltä Veiniöun. Virolaiset valmistavat tästä omenasta viiniä ja siideriä. Omenan erikoisuus on, että sen malto on täysin punainen, niinpä myös mehusta tulee punaista.

Garagist
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Siideriomenat

ViestiKirjoittaja Garagist » La Loka 15, 2011 14:07 pm

Ajattelin avata ketjun siideriomenoista, koska olisin kiinnostunut kuulemaan millä omenalajikkeilla olette onnistuneet tekemään hyvää siideriä. Siiderin makuunhan vaikuttaa eniten juuri se, että mistä omenoista mehu on puristettu. Suomessa valmistetaan todella vähän siideriä tuorepuristetusta omenamehusta. Sen vuoksi ei oikein ole tiedossakaan mitkä ovat hyviä suomessa menestyviä siideriomenalajikkeita.

Todellakin, Suomessa "aidon" siiderin valmistus on hyvin pientä ja omenatietoutta ei tunnu löytyvän mistään. Enkä itsekään tiedä. Siitä olen kuitenkin hiukan erilinjoilla, että kyllä englannissakin hapokkuutta jollain tasolla arvostetaan. Hyvä siideri muodostuu kuitenkin aina eri omenalajikkeiden miksauksesta, eikä esim. viineille tyypillisestä lajikesiideristä. Mm. sivulla http://www.cider.org.uk/frameset.htm kerrotaan, että siideriomenan optimaalinen koostumus on 15% sokeria, 0,4% happoa(omena) ja 0,2% tanniineja. Tanniinit ovat siiderinkin rakenteelle hyviä ja niitä tulee "bittersweet" lajikkeista.

Itselläni on nyt ensimmäinen kokeilu vauhdissa ja omenat valikoituivat tarhurin valikoimista satunnaisesti. Tekivät itse mehua myyntiin ja siitä erästä ottivat minulle sivuun. Minun mehuni koostuu seuraavista lajikkeista:

- Eva-Lotta (ruotsalainen lajike, jota näköjään vähän Suomessa)
- Lobo ("meidän Lobo" sanottiin, käsittääkseni Lobo on kuitenkin myöhemmin kypsyvä lajike, joten olisiko joku kehitysversio sitten)
- Särsö (kehuivat kovasti hyväksi omenaksi)

Mukavan aromikasta, mutta myös hapokasta oli raakamehu. Nyt se on tuolla käymässä, joten katsotaan mitä tulee. Kuiva omenasiideri karbonoimiskäynnillä pullossa on tarkoitus tulla, joten toivotaan, ettei hapot ole liian suuressa roolissa lopputuloksessa.

Peloton78
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja Peloton78 » Ma Huhti 08, 2013 12:11 pm

Tervehdys,

Aikaisemmasta postauksesta on jo kulunut tovi.

Onko teillä nyt jakaa kokemuksia käyttämistänne omenalajikkeista?

Tänä päivänä markkinoilta löytyy myös kylmäpuristettua aitoa siideriä.
Tosin olen törmännyt vain puolikuivaan ja veikkaan että juuri tuo mehun "hapokkuus" on syynä siiderin makeuttamiseen.

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Ke Heinä 31, 2013 15:06 pm

Olen tutustunut siideriomenoihin hiukan lisää. Kävin läpi myös muutamia suomalaisia tutkimuksia omenalajikkeista. Tässä muutamia havaintoja ja omia kokemuksia:

- Dolgo marjaomena taitaa olla suomessa menestyvistä/saatavilla olevista omenalajikkeista lähimpänä brittien "täydellistä" siideriomenaa. Otin huomioon tanniinit, sokerit ja hapot. Yleensä suomalaisten omenien ongelma on liian alhainen sokeripitoisuus ja liikahappoisuus. Istutin Dolgon tänä keväänä, joten omia kokemuksia voin kertoa ehkä 3-4 vuoden päästä. Venäläisistä lajikkeista löytyisi vieläkin parempia Suomessa menestyviä siideriomenoita mutta niitä ei meinaa täältä löytyä. Dolgosta löytyy paljon siideriaiheista keskustelua englanniksi. Ainakin Amerikassa se on suosittu puu.

- Juuso on osoittautunut omissa siideritesteissä erittäin hyväksi omenaksi. Mehukas, sopivan happoinen. Toki liian vähän sokeria ollakekseen huippu siideriomena. Taisi olla joku HAMK:n omenaviinitutkimus jossa Juusoa kehuttiin myös hyväksi viiniomenaksi. Puun ominaisuudet ovat hyvin samanlaiset kuin Grenmanilla. Ei kasva kovin korkeaksi, hyvät oksakulmat jne. Tekee 2 kertaa suurempia omenoita kuin Grenman ja kypsyy n. viikkoa myöhemmin.

- Grenman on mielästäni parasvalinta omenapuuksi varsinkin jos pihalla on tilaa vain yhdelle puulle. Kestävä puu, antaa satoa joka vuosi, todella hyvän makuinen ja mehukas. Sopii siideriin.

Tässä vielä linkki yhteen hyvään tutkimukseen. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isb ... 1341-7.pdf

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » To Tammi 23, 2014 8:17 am

Hei,

Tiedättekö miten voi jälkikäteen tunnistaa omenapuiden lajikkeita? Mihin suuntaan pitäisi lähteä kyselemään siis?

Meillä on suvun kotitilalla 3 valtavaa vähän reilu 100 vuotiasta omenapuuta jotka tuottavat melkein pari sataa litraa omenamehuna laskettuna omenia.
Mutta tieto siitä mitä omenia ne ovat meni hautaan taaton mukana.

Ne tuottavat erittäin kirpeitä, nyky standardeilla pienehköjä omenia. Puristettuna omenamehussa on OG 1,05, ja teinkin niistä jälleen erinomaisen 20 l erän syksyllä siideriä, lisäämättä niihin mitään. Tein myös toisen erän johon lisäsin ruokosokeria, siirappia, kanelia ja sitruunan kuorta, tästä tulee siis omena viini.

Siideri on erittäin kirkasta seisottamisen jälkeen, kuivaa, hapokasta ja raikasta. Ja alkaa kohta olla kypsynyt ensi nauttimisia varten. :)

Kuuseenkurkottaja
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Kuuseenkurkottaja » To Tammi 23, 2014 21:42 pm

Tutustuin muutama vuosi sitten työn kautta pintapuolisesti Suomen omenalajikkeisiin ja minulle jäi sellainen kuva, että vaikeaa on tuo tunnistaminen "etukäteenkin". Omenat kun tuppaavat kai jonkun verran risteytymään ja jos puut ovat sattuneet sata vuotta sitten lähtemään esimerkiksi jonkun palkollisen lounaastaan sylkemistä siemenistä, voi puunne olla ihan mitä tahansa.

Kirjastoista pitäisi löytyä aika hyviä kuvaopuksia, joiden perusteella voi saada jonkinlaista osviittaa omenan lajikkeesta. Tuohonkin taidettiin kuitenkin makuprofiilin lisäksi tarvita tiedot myös omenan muodosta, siemenkotien ja siementen koosta ja muodosta yms.

Luulen, että Jokioisissa sijaitsevaan MTT:hen (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) yhteyttä ottamalla saattaisit päästä eteenpäin lajikkeen tunnistamisessa. Ainakin pari vuotta sitten he kartoittivaat suomalaisia vanhoja omena- ja päärynäpuita sekä auttoivat maatiaispuiden (ennen sotia istutettujen) lajikkeen tunnistuksessa. Mikäli heidän tutkimushankkeensa on yhä käynnissä saattaisivat sinun puusi jopa auttaa heidän kartoitustaan.

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Ti Helmi 11, 2014 2:54 am

http://www.omenapuu.com/palvelut/hedelmien-tunnistus

Anssi Krannila ainakin tunnistaa omenalajikkeita.

olopaine
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja olopaine » Ke Touko 27, 2015 14:19 pm

Onkos siiderin valmistukseen soveltuvien ja Suomessa pärjäävien sekä saatavilla olevien omenalajikkeiden rintamalla uusia löytöjä? Tarkoitus olisi istuttaa muutama omenapuu pihaan. Hirvensalmen taimistolta ajattelin hakea, joten vähän harvinaisemmatkin lajikkeet tulevat kyseeseen.

pivovar
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Taipalsaari

ViestiKirjoittaja pivovar » Ma Elo 22, 2016 10:40 am

Dolgosta vielä. Hankin 90-luvulla Helsingin yliopiston opinnäytteen, joka arvioi Dolgon lähimmäs perinteistä brittiläistä siideriomenaa. Istutin (enimmältään tosin koristemielessä) parikymmentä puuta, jotka ovat tehneet jatkuvaa ja hyvää satoa.

HY:n tutkimuksessa ei ikävä kyllä kerrottu, että pelkästä Dolgosta tehty siideri on juomakelvotonta. Mehu on upean punaista ja ominaispaino usein 1060 luokkaa, mutta hapot ovat niin ankarat, että juomatta jää, kun sokerit on käytetty pois. Dolgo on mainio lisä, kun tehdään siideriä mietohappoisista lajikkeista, vaikkapa kaneliomenasta. Tuollainen 10 % Dolgoa jämäköittää siideriä kummasti. Vaan eipä moisen mausteen hankkimiseen kahtakymmentä puuta olis tarvittu, heh-heh...

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”