Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Joulu 04, 2016 21:28 pm

Tiedoksi jengille, että S-33 tuli melkoisen makoisa siideri näin pullotushetkellä maistellessa. Oli naapurin ja porukoiden omenoita sekaisin itse puristettuna, OG:tä en mitannut, mutta FG jäi 1.004 näillä omenilla ja finlandiauutteesta tehdyllä myös.

Voi suositella jos haluaa vähän makeampaa siideriä.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Su Joulu 04, 2016 23:27 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Tiedoksi jengille, että S-33 tuli melkoisen makoisa siideri näin pullotushetkellä maistellessa. Oli naapurin ja porukoiden omenoita sekaisin itse puristettuna, OG:tä en mitannut, mutta FG jäi 1.004 näillä omenilla ja finlandiauutteesta tehdyllä myös.

Voi suositella jos haluaa vähän makeampaa siideriä.

Samaa luokkaa oli myös S-04 kanssa tehtynä mehulla, josta 35% itse puristettua valkeaa kuulasta & ropsaus jotain sellaisenaan kitkerää koristeomenaa ja loput 65% sitten Lidlin lisäaineetonta tuoremehua. Ei ole myöskään pullotuksen jälkeen muutamassa kuukaudessa tullut pullotussokerien määrästä ylös päin poikkeavaa hiilihappoisuutta, joten juuri kivasti jäi pientä makeutta. Kuulemma vaimon makuun just hyvä.

darrakuda
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja darrakuda » Ti Tammi 10, 2017 21:13 pm

Tein jokunen kuukausi sitten pastöroidusta omenamehusta siideriä Mangrove Jack'sin siiderihiivalla. Siideri kävi hyvin kuivaksi ja on nyt ollut kellarissa kypsymässä sekundäärissä jo lähemmäs kahta kuukautta mutta on edelleen aivan sameaa. Mahtaisiko olla apua jos lyön sinne sekaan nyt esim bentoniittia? Onko jotain paremmin soveltuvia kirkasteita tuohon tilanteeseen?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Tammi 10, 2017 23:47 pm

Gelatiini ja cold crashing voisi auttaa.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ma Helmi 13, 2017 19:10 pm

Mites teillä on onnistuneet siiderit viime syksyn omenasadosta?

Tei itse kaksi erää muutamasta tuntemattomasta kiinteästä lajikkeesta. Pienemmän 7 l erän hiivasin T-58 belgihiivalla, ja isomman 13 l erän Mangrove Jacksin siiderihiivalla. 1 kk primääriä ja 2 kk sekundääriä. Molempiin oli ajan saatossa pinnalle ilmestynyt 1-3- cm halkasijaltaan olevia valkoisia kuplia, jotka näkemieni kuvien perusteella muistuttavat lactobacillus-infektiosta aiheutuvaa kontaminaatiota. Missään vaiheessa ei kuitenkaan maussa ole ollut mitään vikaa. Muutama päivä ennen pullotusta laitoin kumpaankin satsiin pienen määrän sulfiittia, ja pullotuspäivänä lisäsin uudet hiivat.

No asiaan: Molemmissa siidereissä on ainakin puhdas maku, ja ovat erittäin kirkkaita. Ehkä se on niin, että kiinteistä omenoista tulee kirkkaampaa siideriä? Pienempään satsiin ei ole muodostunut hiilihappoja. Voisiko olla, että sulfiitti olisi vielä ollut aktiivinen, ja tappanut jälkeenpäin lisätyn hiivan? Isompaan satsiin hapot muodostuneet ihan normaalisti. Mangrove Jacksilla hiivatussa satsissa on erittäin kivat hiivan sivumaut; samanlaisia olen havainnut myös joissakin kaupallisissa siidereissä. Belgihiivalla käytetyssä on paljon neutraalimpi ja samalla tylsempi maku. No mikä sitten mättää? No molemmissa on vähän turhan vetinen maku. Saisivat olla täyteläisempiä. En tiedä onko kyse vain siitä, että ovat käyneet liian kuiviksi, vai onko esim omenien laadussa eroavaisuuksia, että joistakin tulee maukkaampaa siideriä? Seuraavaksi kun avaan pullon, voisin koittaa lisätä pienen määrän sokeria, ja katsoa korjaako se tämän puutteen? Jos näin on, niin täytyy ensi kertaa varten keksiä joku tapa, joka jättäisi siiderin hieman makeammaksi.

Silti olen tyytyväinen, että sain tehtyä ihan oikeaa siideriä, ilman virhemakuja. Eivät ne mitään Ecussoneja tai Magnerseja ole, mutta pesee kyllä nuo kotimaiset esanssilitkut mennen tullen.
"Ihan hyvää"

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Helmi 14, 2017 8:25 am

Tuli myös useampi erä siideriä tehtyä:
1: omenana pääosin Antonovka (erittäin hapan) ja mukana jonkin verran sekalaisia makeampia omenia (max 5%). Hiivana Mangrove Jackin siiderihiiva.
- Alkuun tämä oli erittäin hapanta. Minulle maistui, mutta kaikki muut irvistelivät enemmän tai vähemmän. Säilytys on kuitenkin leikannut terän happamuudesta ja omenan maku noussut hienosti esiin. Nyt ainakin 4kk vanhana kegissä oleva on todella hyvää ja maistuu muillekkin.

Lisäksi 3 erää åkeröö omenasta, joka on makea ja maistuva syömä omena. Nämä ovat olleet enemmänkin lepäämässä ja pitäisi pistää jäähylle maistoon taas pitkästä aikaa.
2: Lavlin lc-1118, oli 2kk:den iässä hyvin hiivaisen makuinen. Lievä pettymys tällä hetkellä. Kegissä säilössä.
3: S-04 2kk:den iässä myös miedompi kuin antonovka. Hiukan purevuutta, hiukan omenaa.
4: Danstar Notthingham 2kk:den iässä näistä kolmesta eniten purevuutta ja paras suu tuntuma. Omena tuli voimmakkaimmin esiin.

Pitääkin pistää noista kolmesta viimeisestä maistiaiset jäähylle, niin pääsee taas tarkistamaan missä mennään.
Pitää ehkä koittaa sekoitella tuota Antonovkaa sekaan jos se toisi makuja happaman kautta lisää näihin muihinkin.

Tämän hetken ajatus ensi syksyyn on, että hapokasta omenaa saisi olla siiderissä enemmän kuin makeaa. Ensi vuonna pitää koittaa hieman taittaa tuota antonovkaa makeilla omenoilla viime syksyä enemmän, mutta 100% åkeröö varmaan jää tekemättä vaikka hyvä omena onkin.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Helmi 14, 2017 10:01 am

Pitikin ihan tsekata mitä tuli laitettua pönttöön eli:

8kg punakaneli
8kg keltakaneli
8kg tuntematon venäläinen lajike
24kg huvitus
OG 1.044 +20C
Pönttöön 18l
FG tarkasti katsottuna melkein 1.002

Mangrove Jacksillä täälläkin mentiin. Pullotin 0,75 kuoharipulloihin ja muutaman testipullon 0,5l patenttikorkillisiin. Karbonointi panimosokerilla. Tarkoitus oli ottaa pakkasesta orkkista mehua ja sillä hoitaa tuo karbonointi. Unohtui kuitenkin.

Kampe oli noin 1kk käymisastiassa +18 asteessa ja sitten parvekkeelle kylmään kahdeksi päiväksi. Kun sitten kannen avasi, siidein päällä oli harmaa kalvi ja kuplia. Ajattelin että vituiks meni. Pullotin kuitenkin. Kahden viikon jälkeen testasin ekan pullon ja maku oli oikein hyvä ja omenainen. Hapokkuutta olisi kuitenkin saanut olla paljon enemmän. Hyvä näin kuitenkin sillä virhemakuja ei ollut tuosta harmaasta kalvosta huolimatta.

Nyt näytttäisi olevan noissa pulloissa pientä harmaata kalvoa nestepinnalla mutta edelleenkin testipullot ovat maistuneet hyviltä.

Yleensä vappuna on tullut korkattua ensimmäinen iso pullo ja vanhimmat on juotu jopa kahden vuoden kuluttua. Ovat olleet todella hyviä vielä tuolloin. Jos nyt vaikka jättäisi pari vielä pidemmäksi aikaa :-)
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

darrakuda
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja darrakuda » Ke Helmi 15, 2017 21:42 pm

Tuli puristettua syksyllä kahdesta tuntemattomasta lajikkeesta (erittäin hapokas ja erittäin makea) 39 litraa mehua. Pastöroin koska en ehtinyt käyttää heti ja halusin muutenkin tehdä pienempiä kokeilueriä. Ominaispainoa löytyi 1.046 ja pH ilman säätöjä 3.5, mainio mehu sellaisenaankin juotavaksi.

Ensimmäisen kymmenen litran satsin käytin Mangrove Jack'sin siiderihiivalla ja käymislämpötila oli +20-21 astetta. Pääkäyminen ei ollut järin aggressiivista ja kesti noin kuukauden jonka jälkeen maku oli hieman karkea ja turhan kuivan oloinen, ominaispainon unohdin mitata tai sitten en vain enää muista sitä. Iskin siiderit viiden litran lähdevesipönttöihin ja heitin kellariin kypsymään 2-3 kuukaudeksi (ei muistiinpanoja tehtynä joten päivämäärät hieman hukassa). Toiseen pönttöön heitin n. 50g keskipaahtoisia tammilastuja viimeisen kuukauden ajaksi. Pullotin tuossa 22.1. mutta happoja ei ole vielä muodostunut kovin merkittävästi. Kävi tietenkin mielessäni pari päivää jälkeenpäin että olisiko mahdollisesti pitänyt lisätä hiivaa moisen kellaroinnin jälkeen. Kovin sameaksi jäivät, bentoniitista ainakaan ei ollut hyötyä. Jostain (ehkä The Mad Fermentationist) muistan lukeneeni että pektolaasin lisääminen auttaisi kirkastumaan jos käyttää pastöroitua mehua. (päivitys: 22.2.2017 lisäsin pektolaasia käymisen loppupuolella oleviin siidereihini ja n. 12 tunnin kuluessa alkoi kirkastumista näkyä ihan huomattavasti)

Tuoksultaan muistuttaa kovasti Alkon ranskalaisia siidereitä. Maku on kuitenkin ainakin stillinä hieman pettymys. Mausta puuttuu sellainen omenainen täyteläisyys, joskin aiempi karkeahko kuivuus on onneksi hävinnyt. Vaan eipä tuon kanssa varmaan kannata vielä hätäillä kun on jo joka tapauksessa kohta puolisen vuotta odotellut, jospa se maku happoineen sieltä vielä kehittyisi jonain päivänä!

Nyt on käymässä kaksi 5-6 litran satsia. Toisessa hiivana WLP500 ja toisessa US-05. US-05 olisi tarkoitus kuivahumaloida kypsytyksen jälkeen. WLP500 mukana heitin pönttöön myös 100 g tummaa kandisiirappia.

päivitys 10.3.2017: WLP500 jo pullotusvaiheessa oikein mainiota, mantelisia aromeita löytyi vahvasti. Paljon ensimmäistä erää täyteläisempi ehkä siirapin tuomien lisäprosenttien ja luonteekkaamman hiivan vuoksi, kandisiirapista myös hyvä tummahko väri. Ominaispaino 1.002 eli mukavan kuivaakin on. Jälkikäymissokeria laitoin 7g/l.

Vielä olisi yhdeksän litraa mehua jäljellä, sille pitäisi keksiä joku kiinnostava hiiva tai muuta kikkailua. WLP072 tuotti olueen hauskoja päärynäisiä estereitä joten voisi olla myös siideriin kokeilemisen arvoinen. Entäpä lagerhiiva, onko kukaan kokeillut? Ehkä paahdetun koivun kanssa kypsyttäminen tulisi myös kyseeseen.

Varmaan itsekin ensi syksynä yritän haalia mehustettavaksi pääasiassa hapokkaampaa omenaa, ehkäpä 10-15% makeaa olisi aivan riittävä (jos ollenkaan tarpeellinen) tuomaan sokereita.
Viimeksi muokannut darrakuda, Pe Maalis 10, 2017 15:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Helmi 27, 2017 10:48 am

Tiedättekö, löytyykö omenatäysmehutiivistettä jostain marketeista tai voiko sellaista tilata jostain? Olisi siideriainesosana fiksumpi kuin mehu + sokeri.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”