Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kuopio
18 tai yli: Olen

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » To Elo 25, 2016 12:13 pm

BrewZealot kirjoitti:Pastöroinnilla ei tietääkseni ole vaikutusta vaan se käy yhtä lailla. Jostain luin että pastöroimattomalla tulee ehkä paremman makuista, mutta molemmat käyvät yhtä kaikki.

Joo ei tuolla pitäisi olla käymisen kannalta merkitystä. Lueskelin eilen Homebrewtalkin pitkän siideriketjun alkua missä aloittaneella kirjoittajalla oli jo kerättynä runsaasti kokemuksia sekä pastöroidusta että pastöroimattomasta tuorepuristetusta mehusta tekemisestä, ja kertoili että yllättävin puoli maun suhteen tuli esiin pidemmän säilytyksen jälkeen kun pastöroimattomasta mehusta tehty kesti pitkän säilytyksen ongelmitta siinä missä täysin samasta omenasatsista mutta vielä uv-pastöroinnin läpi mennyt rinnakkainen muuten identtinen astiallinen kehittikin sivumakuja.

Tuohon löytyi sitten muutamia viestejä myöhemmin ratkaisu, kun hoksattiin että uv-pastörointi tuhoaa myös askorbiinihappoa joka toimisi myös säilyvyyden parantajana. Tuotahan voi tietenkin lisätä myös jälkikäteen, ja osaan kaupallisista mehuista lisätäänkin. Makuvaikutus tuolla askorbiinihapon tuhoutumisella vs. jäämisellä käytettävään mehuun maistuikin noissa rinnakkaissatseissa kirjoittajan mukaan juuri kuten tämän selityksen perusteella onkin selitettävissä, eli pastöroimattoman mehun maussa tuntui hieman enemmän happamuutta varsinkin tuoreena.

Itsekin laitan tuossa kohtapuoliin kokeilusiiderit lähinnä vaimon toiveesta tulemaan. Käytiin jo eilen hakemassa kymmenen kiloa valkeaa kuulasta ja lisää olisi kai myös saatavissa toisestakin paikasta ilmaiseksi. Alan nyt kallistua siihen että kokeilenkin hiivana tuon homebrewtalkin kokeneen siiderintekijän suosikkihiivaa Safale S-04, annan käydä täysin kuivaksi enkä käytä käymisen pysäyttäjiä jotta karbonointi pullossa onnistuu helposti, ja jos on vaimon makuun liian kuivaa niin voi sitten ripsauttaa sokeria nauttimisvaiheessa sekaan. Koska käytössä ei ole ihan optimaalista mehustusvälinettä niin joudumme ilmeisesti jatkamaan mehupohjaa myös kaupan omenatuoremehulla jotta saisi sellaisen 10 litraa lopputulosta pulloihin. Mikähän noista halvoista kaupan mehuista mahtaisi sopia tähän tarkoitukseen kelvollisimmin...

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Paattinen

ViestiKirjoittaja SparHawk » Ke Elo 31, 2016 18:06 pm

Voiko siideri käydä viikossa valmiiksi?
Laitoin tosiaan 24.8 omppumehun käymään (vastapuristettu pastöroimaton mehu 30 litraa ominaispaino 40 ja kaksi pussia Lalvin EC-1118 hiivaa) ja nyt se ei enää pulputa kuin noin kerran minuutissa, jos sitäkään, siihen asti kävi todella voimakkaasti (melkeen pulpautus sekunnissa...)
Uskallanko ottaa näytteen ja katson painosta onko käynyt jo loppuun?
haittaako availu jotenkin?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ke Elo 31, 2016 18:36 pm

Voi olla ja on täysin mahdollista. Sanitoiduilla välineillä näyte ja toisto muutaman päivän päästä ja jos ei lukemat oo muuttunut niin aika varmaan on käynyt loppuun.

Mutta kannattaa oottaa että pulputus lakkaa ja nestepinnat vesilukossa menee tasan ja mitata vasta sitten, käyminen on vaan nyt vasta loppuvaiheessa.

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SparHawk » Ke Elo 31, 2016 19:53 pm

Ok. joo vielä on kuitenkin jotain painetta, koska vesi pysyy vesilukon ulostulon puolella. (käymisastiana vanha lasipullo joka ei elä samoin kuin muoviämpärit)
Odotellaan rauhassa, tarkoitus oli kuitenkin tästä siirtää toiseen astiaan ja sitten lisätä X määrä samaa mehua joukkoon ja pullottaa sitten karbonoimaan tjsp. =)
Miten muuten kuinka huoletta voi pullottaa normi 1litra lasipulloon jossa muovikorkki. kestääkö hyvin painetta?
http://purkkimaailma.valmiskauppa.fi/im ... 102123.jpg

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Syys 01, 2016 9:17 am

SparHawk kirjoitti:Ok. joo vielä on kuitenkin jotain painetta, koska vesi pysyy vesilukon ulostulon puolella. (käymisastiana vanha lasipullo joka ei elä samoin kuin muoviämpärit)
Odotellaan rauhassa, tarkoitus oli kuitenkin tästä siirtää toiseen astiaan ja sitten lisätä X määrä samaa mehua joukkoon ja pullottaa sitten karbonoimaan tjsp. =)
Miten muuten kuinka huoletta voi pullottaa normi 1litra lasipulloon jossa muovikorkki. kestääkö hyvin painetta?
http://purkkimaailma.valmiskauppa.fi/im ... 102123.jpg

Tuollaiseen pulloon en uskaltaisi laittaa olutta, saati siideriä. Ikean 1L patenttikorkkipullot tuli kokeiltua ja toimivat hyvin. Tuli laitettua liikaa pullotussokeria ja silti vain yhdestä pullosta losahti pohja irti.

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SparHawk » La Syys 03, 2016 12:51 pm

Testasin nyt painon ja näytti yhtä viivaa yli nollaa eli 2, melko kuivaksi käynyt siis.
Maku huoneenlämpöisenä jopa yllättävän juotava. pitää maistella kun lasillinen on jäähtynyt kunnolla.
mitä jos sen pullottaa ihan vaan tälläisenä ilman sokerointia. tuleeko pulloihin silti painetta?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Su Syys 04, 2016 16:24 pm

Ei tule, mikäli hiiva on syönyt kaikki sille kelpaavat sokerit. Kyllähän siiderissä poreita täytyy olla. Itse laittaisin varmaan 6g/L tavallista taloussokeria.

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ma Syys 05, 2016 19:18 pm

Onko kukaan kokeillut pektolaasia mehustuksen tehosamiseen?

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SparHawk » Pe Syys 09, 2016 7:54 am

Taas näitä fiksuja kyssäreitä. siirsin pari päivää sitten siiderin astiasta toiseen (sai hiivamoskan pois ja melko kirkasta onkin jo) ja nyt se on ollut kylmässä asettumassa ja nyt kaadan vesisokeriliemen toiseen astiaan ja lappoan sinne tuolta kylmästä siiderin ja sitten pullotus.
Onko suuri virhe se että kylmensin siiderin jo ennen pullotusta ja sokerin lisäystä?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Syys 09, 2016 8:36 am

Eikai se mikään virhe ole, monet pitävät hyvänäkin kun ei vaahtoa pulloihin siirrettäessä plus sakka on paremmin pohjalla eli kirkkaampana pulloihin.

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja SparHawk » Pe Syys 09, 2016 8:58 am

OK ja karbonoituminen (ehkä sana) tapahtuu kylmässäkin?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Pe Syys 09, 2016 11:02 am

Jätä huoneenlämpöön viikoksi-pariksi. Kaikki hiivat eivät alle 15 asteen jaksa toimia (siiderihiivoista en tiedä). Tuossa ajassa pitäisi olla jo hapot muodostunut, mikäli pulloihin ei mene todella vähän hiivaa.

PetriIKP
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja PetriIKP » Ke Syys 14, 2016 19:14 pm

Onkos mitään mahdollisuuksia tehdä kokeiluerää siideriä puristamatta näitä omenia mehuksi? Omenaa on, mutta ei mahdollisuutta mehustaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 14, 2016 23:16 pm

On. Soseuta ne blenderillä tai raa'alla voimalla nyrkeillä. Yhden erän tehnyt murskaamalla omenat käsim ja lisäämällä siihen vettä ja vähän sokeria. Ohutta ja vähäomemaista tuli, mutta maistui vaimolle. Käymisastian pohjalle jäi lopulta viitisen litraa omenasosetta. Itse omput olivat siis mäskäyspussissa. Nyt jos tekisin uudelleen, yrittäisin mehustaa jossain tai blenderillä soseutusta.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Syys 18, 2016 12:02 pm

Huuto.net / tori on pullollaan keskipakovoimaan perustuvia mehustimia. Aika hitaita käyttää, mutta kyllä niillä useamman litran omenamehua tekee tunnissa. Eikä nämä maksa käytettyinä tyypillisesti kuin kympin kaksi.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » To Syys 22, 2016 21:38 pm

Omenasiideri 9/2016

Omat pihapuun omenat (sekalajikkeita) puristettu mehustamolla. 45kg omenaa josta ~27litraa mehua. Hyötysuhde n.65%. Hinta puristettuna 0.35€/kg ja pastörointi 0.15€/kg.

Pastörointi tehtiin läpivirtauskierukassa eli lämmitys ~75 asteeseen. Valmiiseen mehuun ei lisätty mitään lisäaineita hiivan lisäksi.

• OG=1042 BRIX:10.5%
  • pH=3,2
  • Laitettu 10-litraa käymään, MUISTA ILMATA KUNNOLLA
  • Hiiva: Champ 5g, startteri 15min vesilasissa
  • Pääkäyminen kesti n.viikon, maku suht hapan mutta hyvä tässävaiheessa, siirretty toiseen astiaan ja lisätty hapotussokeri->pullotus.
  • FG=1005 BRIX:5%
  • ABV=4,8%
  • Jälkikäymissokeri 6g/litra, perus vaaleaa sokeria

Pullotuksessa vielä suht sameaa. Alkaa kirkastua. Päivitetään lopputulos kunhan kypsyy.

20160830_171954.jpg

20160921_220425.jpg

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Syys 30, 2016 19:20 pm

Oma siideri meni saaviin viikko sitten. Fg 1.040 ja tänään paino 1.003. Käyminen alkaa pikku hiljaa olla ohi.
Kuinkas kauan tuota vielä makuutetaan primäärissä ja koska siirretään kegiin kehittymään? Siivoaako hiiva siideriä samoin kuin olutta eli ei pidetä kiirettä?

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Pe Syys 30, 2016 21:21 pm

Maltaisen siideriohjeet on mielestäni aika hyvät. Lueppa ne:
https://maltainen.fi/siiderin-valmistus/

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » La Loka 01, 2016 23:26 pm

Tiputus kirjoitti:Maltaisen siideriohjeet on mielestäni aika hyvät. Lueppa ne:
https://maltainen.fi/siiderin-valmistus/

Tämä olikin mielenkiintoista luettavaa. Kiitoksia.
Käymisen suhteen hiivoissa lienee eroa, jos shampanja hiivan kanssa mennään reilu kuukausi niin mangrove jackin siiderihiiva näyttää päättävän hommat noin viikkoon.
No annan istua jonkun pari viikkoa vielä tuossa ja lappoa kegiin muhimaan sen jälkeen.

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Su Loka 02, 2016 6:59 am

Mangrovella täälläkin mennään. Jo toista vuotta! Hyvää tulee!

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”